Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: BBM en bijbootje

BBM en bijbootje 27 sept 2012 05:28 #323692

In het voorjaar wil ik meteen aan de slag met een bijbootje met bbm. Ik heb niet zoveel eisen maar het zal wel een Zodiacje van een meter of 2 worden met een klein kortstaartje er aan. Ben me nu wat aan het oriënteren.

Maar van die motormerken heb ik echt de ballen verstand. Werkt het zo dat je met de A-merken (en welke zijn dat, Yamaha, Suzuki, Honda, Evinrude, Mariner etc..?) niet echt de mist in kan gaan? Ik kom voor een euro of 500 wel 2,5 pk'tjes tegen, nieuw. (Merk Sail??) Als het voor die prijs kan dan ga ik niet moeilijk doen voor 2e hands. Of heb ik meer lol met een 2e hands 4 of 5 pk'tje...

(Het is bedoeld om wat leuke plekjes in de Biesbosch op te zoeken en op vakantie een keer boodschappen te doen, snelheid boeit me niet zo.)

Daarnaast, zijn we niet zo fan van het blauw/wit gebeuren dus als het even kan zouden we een rood bijbootje willen maar ik kom alleen de te grote en te dure Zodiac's tegen in die kleur. Iemand enig idee?
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 05:28 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 05:33 #323696

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Heb je een vaarbewijs EC??
5 pk achter een 2 mtr bootje gaat anders te hard....

Electrisch misschien? Lekker stil houden ,de Bieschbos

sail is volgens mij de aanduiding voor langstaart en iets andere schroef, ooit eens in een topic voorbij gekomen
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 05:38 #323699

Een 2 pk is meer dan genoeg. De 4-5 zijn een heel stuk zwaarder en je gaat amper harder tenzij je een duurdere opblaasboot neemt met een vaste of opblaasbare V bodem. Maar die zijn weer een stuk groter .
Er be staan best wel rode die ook nog goedkoop zijn hoor . Kijk maar eens op www.compass24.nl/web/catalog/s..._rubberboten/4965550
of
www.compass24.nl/web/catalog/s..._rubberboten/4965102
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 06:07 #323712

Ik heb geen vaarbewijs maar dat komt er wel maar zo snel hoeft het al niet te gaan. Waarschijnlijk heb ik zat aan 2,5 pk. Elektrisch lijkt me best mooi maar onhandig voor op vakantie ivm accu's etc..

Wauw Ad dat is wel een mooie link. Leuk rooie bootje met roeiriemen (ook een eis) en een nieuw motortje voor 769,- ? Dan ga ik niet liggen prullen met 2e hands spulletjes. Zijn die motortjes wel een beetje goed (het zal niet heel erg zwaar/veel gebruikt worden dus beetje B-merk is geen ramp)
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 06:07 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 06:16 #323716

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Dat is wel een chinees parsun motortje. Daar zijn de meningen zachtgezegt 'verdeeld' over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 06:18 #323717

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
levertijd staat op uitverkocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 06:43 #323733

Met 230m is het setje nog wel leverbaar. Het is ook niet voor nu, ben me aan het oriënteren. Het bijbootje is als luxe/extra, dan heb ik zelf niet echt iets tegen een b-merk maar als de kwaliteit echt slecht is en we er op kunnen gaan wachten tot er iets mis mee is, tja, dat heb ik liever ook weer niet natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 06:46 #323734

Evaluationcopy schreef :
Met 230m is het setje nog wel leverbaar. Het is ook niet voor nu, ben me aan het oriënteren. Het bijbootje is als luxe/extra, dan heb ik zelf niet echt iets tegen een b-merk maar als de kwaliteit echt slecht is en we er op kunnen gaan wachten tot er iets mis mee is, tja, dat heb ik liever ook weer niet natuurlijk.

het kan soms meer dan een extra luxe zijn, het kan ook voorkomen dat je bij windstil weer en een niet startende hoofd motor de knrm niet nodig hebt. ik heb met 3 pk in mijn bijboot langszij 16 ton naar een ankerplaats gebracht :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 06:47 #323736

sietse-ten schreef :
Evaluationcopy schreef :
Met 230m is het setje nog wel leverbaar. Het is ook niet voor nu, ben me aan het oriënteren. Het bijbootje is als luxe/extra, dan heb ik zelf niet echt iets tegen een b-merk maar als de kwaliteit echt slecht is en we er op kunnen gaan wachten tot er iets mis mee is, tja, dat heb ik liever ook weer niet natuurlijk.

het kan soms meer dan een extra luxe zijn, het kan ook voorkomen dat je bij windstil weer en een niet startende hoofd motor de knrm niet nodig hebt. ik heb met 3 pk in mijn bijboot langszij 16 ton naar een ankerplaats gebracht :whistle:

'incl roeiriemen' :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 07:23 #323750

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Evaluationcopy schreef :
sietse-ten schreef :
Evaluationcopy schreef :
Met 230m is het setje nog wel leverbaar. Het is ook niet voor nu, ben me aan het oriënteren. Het bijbootje is als luxe/extra, dan heb ik zelf niet echt iets tegen een b-merk maar als de kwaliteit echt slecht is en we er op kunnen gaan wachten tot er iets mis mee is, tja, dat heb ik liever ook weer niet natuurlijk.


het kan soms meer dan een extra luxe zijn, het kan ook voorkomen dat je bij windstil weer en een niet startende hoofd motor de knrm niet nodig hebt. ik heb met 3 pk in mijn bijboot langszij 16 ton naar een ankerplaats gebracht :whistle:

'incl roeiriemen' :evil:

Vroeger hadden kleinere vrachtschepen wel vaker kleine motortjes van een paar pk aan dek waar een lange schroefas aan gekoppeld werd die men aan de zijkant van de boot in het water liet zakken. Waarom dan niet met een rubberboot met een paar pk er naast?. Je ziet ook skutsjes van een kleine 20 meter met een bbm van 8 pk aan de zijkant en dat is eigenlijk niets anders. De 4 pk bij ons zou prima in staat zijn om in geval van nood de boot voort te stuwen als je maar een zorgt voor een goede steun die eenvoudig op de zwemtrap te bevestigen is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 07:26 #323754

Daar twijfel ik niet aan. Ik bedoelde dat het dan met roeien ook wel moest leukken, niet zo serieus allemaal ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 07:28 #323755

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zie het dan maar als info voor de jonkies onder ons. Veel dingen hebben die toch gemist, nietwaar?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 07:50 #323771

Altijd dat afgeven op chinese producten is vaak helemaal niet terecht. Heel veel zogenaamd westerse producten worden daar geproduceerd of geassembleerd o.a. het grootste deel avn ellerlei electronica.
Het komt wel nogal eens voor dat het oudere technologie is maar dat hoeft bepaald geen nadeel te zijn ( vergelijk maar eens de oude degelijke Volvo Penta's met de nieuwe).
Zolang er maar een officiele importeur in Nederland zit valt het risico wel mee .
Doet me erg denken aan het afgeven op japanse producten in de 60er tot 80er jaren.
En nu staan ze bekend om goede producten.

Enneh , ik heb nog nooit een rubberboot zonder roeiriemen gezien , behalve dan de hele grote.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 07:52 #323775

Voor zo'n prijs kun je niet sukkelen toch. Een tweedehandsmotortje zou ik toch meteen een beurtje geven en wie weet wat je dan allemaal tegen komt... Ben je zo nog duurder uit. Voor die paar honderd euro wil ik het wel een keer een kans geven. Die paar draai-uren per jaar zal het ding wel overleven toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 08:03 #323783

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Ik geef ook niet meteen een negatief advies over een Parsun maar alleen dat het er een is. Google even en maak je eigen mening. Helaas is het oude watersportforum ter ziele want daar stonden ook redelijk wat praktijkervaringen over zo'n parsun maar daar geven ze nogal snel af op goedkope dingen. In een test die ik onlangs tegen kwam, waren ze best positief over de zaken die ze getest hebben (vermogen, geluid, verbuik). In tegenstelling tot Hidea, een andere chinees merk dat veel zoop en herrie maakte. En op zich is parsun al een tijdje bezig met aardig wat dealers. Ze zien er van buiten in ieder geval prima uit.

Er is vaak (nog) een redelijk groot verschil tussen producten die alleen gebouwd worden met 'westerse' kwaliteitscontrole en producten die ook ontwikkeld worden in china. Of dat bij parsun ook zo is weet ik niet, wel bij heel wat andere producten waar ik, al dan niet vanuit mijn vak mee te maken heb gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 08:06 #323785

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
zie deze link,

daar worden de chinese merken beschreven.
To sum up, if you want 4-stroke motors, I would suggest you to buy from yamabisi, parsun or Sail

verder zijn het allemaal Yamaha klonen. accessoires kan je dus gewoon krijgen want dat zou moeten passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 08:23 #323798

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wanneer je een 2taktje wilt omdat deze lichter in gewicht is, zal je buiten de EU moeten kopen. Tenzij je nog een handelaar vind die ze onder de toonbank heeft liggen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 08:30 #323800

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Even terzijde maar toch niet helemaal OT....

Ik sprak overlaats met een importeur van bromfietsen.
Ze doen o.a. Sym en Peugeot, het eerste is een chinees werk en het tweede de bekende franse brommers.

De motortje van alletwee de merken komen blijkbaar uit china .....

En als ik het niet mis heb dan worden de meest vespa's tegenwoordig in vietnam gebouwd.

Dus een bepaald europees merk betekend niet altijd dat het ook hier in het westen gemaakt wordt. Natuurlijk staat en valt alles met de kwaliteits controle die uitgevoerd wordt.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 08:43 #323805

Proost schreef :
Wanneer je een 2taktje wilt omdat deze lichter in gewicht is, zal je buiten de EU moeten kopen. Tenzij je nog een handelaar vind die ze onder de toonbank heeft liggen.

Mijn ervaring met 2-takt is niet goed, stank/herrie etc dus gewoon 4-takt motortje.

@ Hypervisor Thanks, linkje kan ik wel wat mee.

Iemand nog verstand van bootjes, beter maar meteen een Zodiac kopen of genoegen nemen voor zo'n Compass-achtig iets. Beetje zelfde argumentering, heel veel zal het niet gebruikt worden dus hoeft niet top te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 08:54 #323808

Evaluationcopy schreef :
Iemand nog verstand van bootjes, beter maar meteen een Zodiac kopen of genoegen nemen voor zo'n Compass-achtig iets. Beetje zelfde argumentering, heel veel zal het niet gebruikt worden dus hoeft niet top te zijn.

ik heb geen verstand van rubber bootjes, zou ook nooit zo n ding aanschaffen. probeer maar eens te roeien met een beetje golven en twee man aan boord.

ik had zelf een middelandse zeejol, kompleet met zeiltuig. vraagt weinig motor vermogen en vaak hing ik de pruttel er niet eens aan. ik heb onderweg ook vaak zo n vouw ding gezien en wat denk je van een optimist of piraatje. tis maar een idee hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 09:01 #323815

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Daar liep een draadje over, vroeger... hebbes: www.zeilersforum.nl/index.php/...87602-rubber-bijboot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 09:03 #323816

Op zich een leuk idee, maar iets te lang met 3m. Bedoeling is dat ik hem dwars achter m'n spiegel kan hangen. Opblaasbaar is ook wel een pre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 09:11 #323820

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik heb zelf een echte zodiac (cadet 310s) en 3m is wel wat groot als bijboot. kwaliteit is zeer goed. afwerking is beter als bijv. een yam maar de prijs is ook stevig.

mijn zephyr die ik voor de zodiac had heb ik nadat die zo'n 40 jaar oud was helaas weg moeten doen omdat het hypalon poreus aan het worden was. dat is de reden geweest om weer voor hypalon te gaan

als het echt als bijboot is lijkt de compass set me een erg goede deal, alleen vind ik het jammer dat het geen hypalon is als materiaal maar PVC wat minder duurzaam is

bij compass vind ik de bombard een mooiere boot kwalitatief, echter is het prijstechnisch denk toch interessanter om de compass te kopen en er zuinig mee om te gaan. we zijn immers geen spelevarende kinderen meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 09:23 #323832

Proost schreef :
Wanneer je een 2taktje wilt omdat deze lichter in gewicht is, zal je buiten de EU moeten kopen. Tenzij je nog een handelaar vind die ze onder de toonbank heeft liggen.

Is dat wel zo? want volgens mij zijn er ook diverse moderne tweetakten die wel verkocht mogen worden .
Trouwens die kleinste Parsun ( ook die van Compass )is ook een viertakt: www.parsun-outboards.nl/2_6.html .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en bijbootje 27 sept 2012 09:28 #323840

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
een yamaha malta 2 takt weegt ook 17.5 kilo, dus idd die parsun is heel erg licht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl