Is in zekere zin ook zo. Als je als koper naïef verwacht dat de verkoper je alles verteld dat gewoon in het volle zicht is denkt ik dat je van een koude kermis thuis komt. Ik schreef al; de osmose is een twijfelgeval,
OMDAT de koper hierover een uitspraak heeft gedaan. Een 35 jarig scheepje ontwikkeld ook niet in 1 jaar osmose. Als 34 jaar osmose vrij is geweest, komt dat het 35e jaar niet mee.
Voor de rest,
Zeker zeilen en motor check ik allemaal uitvoerig. Een lijntje slecht of een harpje oid vervangen is kleingeld vergeleken bij deze onderdelen.
Als je de huik niet eens van het grootzeil af hebt gehaald, heb je wat mij betreft onzorgvuldig (netste woord wat ik hier van toepassing vindt) gehandeld en is de schade echt pech. Zeker als deze huik dus op dezelfde plaats ook een gat heeft en je dus al je vermoedens kon hebben als je serieus naar de boot gekeken had.
Oh en je krijgt waar je voor betaald. Als je een meeneemprijs betaald voor een auto, hoef je niet op garantie te rekenen. Als je dit bootje gekocht hebt voor weinig, had je kunnen weten dat er wat mee was.
Je mag je sowieso afvragen of een boot waarbij zo op de zeilen gepast wordt, nog goede zeilen heeft. Laminaatzeilen zo behandelen, is vragen / smeken om problemen.
Ook tuig, kiel en onderwaterschip check ik. Ter illustratie. Ik heb een schip bekeken dat volgens de verkoper osmosevrij was. Een 31 voeter. Eerst laten hijsen (kostte me €80) en bleek geen overbodige luxe; zat ook onder de osmose.
was voor mij geen onoverkomelijk bezwaar, mits de verkoper een flinke daling in de prijs accepteerde. Dat wilde hij niet dus maar verder gekeken.
Volgende schip ook laten takelen. Kostte me ook iets van €80 voor een 31 voeter. Deze was wel goed.
Die €80 hadden me anders wel een schip opgeleverd waar ik toch nog fors aan had moeten klussen om dat onder water goed te krijgen.
Verkeerde zuinigheid naar mijn mening om dus niet te doen.
Kortom, verkeerde zuinigheid, naïef en te haastig, dus nu extra kosten. Maar zie het als leergeld en neem je verlies.