De vraag is of die boot wel van de juiste aluminiumlegering was gebouwd.
Zeewater bestendig aluminium waar bijv. die Franse boten van gemaakt zijn is echt wel zeewater bestendig.
Als er echt geten in vallen denk ik eerder aan verkeerde antifouling of electrolytische of galvanische corrosie.
Want dat kan als je het niet heel precies doet nogal gauw ernstige schade toebrengen.
Overigens heb ik het woord "galvanisatie" nooit gebruikt maar had het over galvanische corrosie die ontstaat door contact van twee verschillende metalen in waterige omgeving zoals ijzer en rvs.Hoe dat chemisch in elkaar zit kun je op de presentatie beneden wel zien wat ik een keer heb gemaakt voor een handboek van de Englelse Leisure club.Daar zie je ook dat met het aanbrengen van een spanning die tegengesteld is aan die op dat plaatje e.e.a. kunt voorkomen.
Dat heet dan kathodische bescherming.
Dat kun je inderdaad met een zinkanode voorkomen . Alleen galvaniseren ( een zinklaag aanbrengen) is dan niet altijd voldoende.
Staalconstructies op zee worden ten eerste voorzien van een zeer uitgebreid verfsysteem maar ook daar zitten soms zinkanoden op die regelmatig worden vervangen.
Bestaat die constructie overigens alleen uit staal en is dat staal niet in electrisch geleidend contact met een edeler metaal dan zijn zinkanoden zinloos. Wel is het zo dat op kaal gestraald staal vaak als eerste laag een zinklaag of zinkcompound laag wordt aangebracht vóórdat het verder van een coating wordt voorzien.
Ook zit op dat soort installaties vrijwel altijd een kathodische bescherming.
Maar dat heeft allemaal weinig met roesten te maken want dat is alleen een reactie van ijzer met zuurstof en water wat niet echt met anodes of zink of kathodische bescherming is te voorkomen.
Ad