Volgens mij is dit antwoord verwarrend, TS wil boot in NL houden maar woont in Belgie en vraagt wat er dan nodig is.
Delphi zijn antwoord 'ik zie niet in waarom je als Belg geen Belgische vlag zou hijsen' doelt (denk ik) op een Belg met boot in NL.
Vanpupi's reply hierop doelt op een Belg met boot in Belgie
Het antwoord op de vraag wat je als Belg (of iig wonende in Belgie) moet doen om je boot in NL te leggen is niks, volgens mij.
Je mag gewoon een Belgische vlag voeren, of een Nederlandse vlag en de boot hoeft niet (mag wel) ingeschreven worden.
Idd als je hem naar belgie wil brengen is het een andere verhaal.
Verzekering is uiteraard aan te raden en in de meeste havens verplicht.
Ik woon in Antwerpen, ben Nederlander, en mijn boot ligt aan de Oosterschelde, de meeste verzekeringen (zoals de Europeesche) vinden dat geen probleem. ANWB overigens wel.
Heb je al een ligplaats? Onze haven (Wemeldinge) heeft net nieuwe steigers, dus wel plaats denk ik. 40min rijden van Antwerpen Centrum, en prachtig vaarwater.
Groet,
Bas
vanpupi schreef :
Delphi32 schreef :
ik zie niet in waarom je als Belg niet gewoon je eigen vlag zou hijsen.
wel daar kan je een boek over schrijven
Sommige vlaggebrief instanties zijn hier gewoon boertig ( *kuch gent kuch* ).
Maar daar zijn trucjes voor, bereid je "dossier" grondig voor. Kijk op deze sites even na wat je nodig hebt:
www.mobilit.belgium.be/nl/sche...ziervaart/wat_nodig/
en hier voor de vlaggebrief:
www.mobilit.belgium.be/nl/sche...artuig/vlaggenbrief/
Als je vlaggebrief in orde is, komt de BIV vanzelf in je bus. De boot is oud genoeg, dus het zal je rond de €60 kosten.
Vanaf je vlaggebrief in orde is, vraag je de verzekering aan (kan je tegelijk al de offerte vragen terwijl je de vlaggebrief aanvraagt) en je bent vertrokken.
Je boot is oud genoeg, dus over CE - keuring gaan ze ook niet moeilijk doen (mogen ze zelfs niet naar vragen) en als ze het doen "mijn boot is van voor xxxx (weet niet vanbuiten)" en dan zeggen ze "ahja, juist, dan heb je dat niet nodig".
Zo'n rompslomp is het nu ook weer niet, gewoon je zaakjes op orde hebben.
Voor 't belastingsvoordeel moet je 'm ook niet in Nederland laten liggen, als er geen nederlandse financiering op zit, zou ik 't ook niet doen. Soit, ik kan geen reden bedenken om niet onder belgische vlag te varen.
In geval van problemen, geeft de belgische vlag (eigenlijk vlaggebrief) weer dat je onder belgisch recht valt. Je boot is als het ware een stukje belgisch grondgebied. Sluit wel zeker ook een rechtsbijstand af, kost niet veel en spaart je in geval van problemen veel juridische zorgen.
Je kan trouwens perfect in Nederland liggen en een belgische vlag voeren. Is dat de reden van je vraag?