Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet?

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 jan 2009 23:23 #54592

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik kan er inmiddels aan toevoegen dat zeilen/reizen met een van oorsprong "documented" jacht onder de US vlag niet mogelijk is voor een Non-USA citizen. Je zult dus elders een registratie moeten realiseren.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 jan 2009 10:51 #54611

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik kan er inmiddels aan toevoegen dat zeilen/reizen met een van oorsprong "documented" jacht onder de US vlag niet mogelijk is voor een Non-USA citizen. Je zult dus elders een registratie moeten realiseren.

Even voor mijn beeldvorming: waarom registratie???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 jan 2009 11:23 #54612

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Net zo min als jij met een kentekenloze auto kan rijden, kun je je evenmin internationaal verplaatsen op een niet geregistreerd jacht.
Als je de draad volgt, dan zie je de patstelling. Forumlid Leerling wil een tamelijk exclusief jacht kopen in de VS. Omdat het jacht toch in de VS ligt willen ze van de gelegenheid gebruik maken iets meer dan alleen maar oceaan te zien. Dat is 1. Om het schip te kopen, moeten er aan een aantal voorwaarden worden voldaan omdat er ook een 3e partij bij betrokken is nl. de bank. Dat is 2. Vervolgens loop je tegen het probleem aan dat er geen tussenoplossingen zijn in de trant van een tijdelijke voorziening in geval van verkoop. Zoals een buitenlander die in NL een auto koopt over een tijdelijk kenteken kan beschikken. En een tijdelijke verzekering kan afsluiten.

Er zijn oplossingen mogelijk ten aanzien van registratie, zie items eerder genoemd in deze draad, maar of een NL bank daarmee genoegen neemt is een open vraag.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 jan 2009 13:22 #54627

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Een tijdelijk oplossing kan het ICP zijn. Als je over de juiste gegevens beschikt, en die kan de verkopende partij aanleveren, dan kan je bij de ANWB een ICP aanvragen wat internationaal gezien door de meeste landen als eigendomsbewijs wordt aanvaardt. Er zijn heel wat mensen die met een dergelijk papiertje de Atlantische Oceaan rond gegaan zijn.
Maar er is bij mijn weten geen wettelijke verplichting tot registratie van een jacht, dit in tegenstelling tot een auto die wel een kenteken moet hebben. Of het verstandig is, zeker in het buitenland, is een ander verhaal maar het hoeft niet. Of loop ik achter..??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 jan 2009 13:33 #54633

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Wat betreft de ICP kan je gelijk hebben. Ik ken dit papier niet, maar als het een ambtelijk voorkomen heeft en meertalig is, dan zou dat heel goed kunnen werken in het buitenland. Maar dan zit je nog met het probleem dat de boot wettelijk niet is ingeklaard. Dus weer het schemergebied.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 jan 2009 13:52 #54635

  • Leerling
  • Leerling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Voortgang:
Ik dacht het is wel aardig om de voorgang te melden van de zoektocht. Inmiddels heb ik heel wat mensen gesproken en gemails.

Een ICP s niet nodig als je een geregistreerde boot hebt (in het Nederlandse zeeschepenkadaster).

Het is mogelijk om een boot gekocht in Amerika te laten registreren in het Scheepskadaster. Je kunt dan ook de hypotheekrente opvoeren in box 3. Het is wel een mijl op 7. Wat heb je nodig:
- Een bewijs van aankoop (bill of sael), koopacte e.a. documenten (het kadaster heeft een stappenplan voor dit scenario)
- Dit stuur je op naar het kadaster
- Zij sturen een registratieplaat. Deze moet op de boot gemonteeerd
- Met foto en andere documenten ga je naar de Nl ambasade in Amerika. Zij geven daarbij een document af dat zij de foto's hebben gezien.
- Dit document en de foto's stuur je op naar het kadaster. ZIj schrijven boot in het Kadaster als Zeeschip. Je vaart dan onder Nederlandse vlag.

Het aardige is nu hoe passeert de eigendomsoverdracht. Er zit dus tijd tussen het krijgen van de financiering en het inschrijven van het schip. Als je een schip in Nederland koopt zit er slechts enkele uren tussen. Onze stappen gaan rustig een paar dagen zo niet weken duren.

De boot hoeft zo nog niet ingevoerd te worden. Je betaalt pas BTW als je de EU-grens passeert. Omdat het een zeeschip is, betaal je geen invoerrechten (zegt de Douane). Je betaalt BTW (normaal tarief). Afhankelijk van het land waar je inklaart wordt er een tarief gerekend. Het laagste tarief dat ik heb kunnen vinden is 15%.

Een ICP is niet noodzakelijk (in Europa). Als je ingeschreven bent in het scheepskadaster dan is de registratie voldoende.

Wat er overblijft is het CE-certificaat. Dit is een Europees document waarin de waardes staan over stabilitiet (o.a.). In Amerika werken ze met een ander document. Het is mij nog niet duidelijk hoe dit gaat werken. Ik, wordt doorverwezen naar het ministerie van VErkeer en Waterstaat.

Eerst maar weer wast geld verdienen.

Tips zijn op alle fronten meer dan welkom.
Later, Bart
Blijft nog over het CE-certificaat. Dit is een certificaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 jan 2009 14:26 #54639

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Je kunt bij ECB in Monnikendam alle inlichtingen krijgen die je nodig hebt. Maar daar zal je zelf ook wel achter zijn.
Ik heb hier een pak documenten waar alle richtlijnen ten aanzien van een CE certificaat in staan.

Voor de stabiliteitsberekening heb je een constructietekening nodig met daarin verwerkt een spanten- en lijnenplan. Ergens zullen die tekeningen wel te vinden zijn. Als J Boats nog bestaat, dan bij de werf zelf.
Maar die stabiliteitsberekening is niet alles. Het machinekamerschot moet bijv. gasdicht zijn. En dat is bij geen enkele zeilboot het geval uitgezonderd die onder Lloyds of vergelijkbaar zijn gebouwd.
In de VS gelden, maar dat heb ik al eerder vermeld, de regels van de USCG.

Het verkrijgen van een certificaat geldt overigens alleen voor boten na 1998. Dus wellicht is het op jouw boot niet van toepassing.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 jan 2009 14:52 #54641

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het verkrijgen van een certificaat geldt voor alle boten als ze buiten de EU zijn gefabriceerd, de 1998 grens geldt alleen voor boten van binnen de EU. Waarmee maar weer is aangetoond dat CE eigenlijk alleen maar is bedoeld als marktprotectionisme...
Maar goed, er moet dus 'een' certificaat op zitten, er staat nergens welke categorie. Om aan de eisen voor invoer te voldoen is een CE-D voldoende en dat kan je zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 jan 2009 15:02 #54643

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Daar had je het al eerder over. Maar hoe zit je dan verzekeringtechnisch?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 jan 2009 20:38 #54695

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
@Leerling

Op deze site alle info van de USCG betreffende registratie

www.uscg.mil/hq/cg5/nvdc/nvdcfaq.asp
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 14 jan 2009 10:47 #54764

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Daar had je het al eerder over. Maar hoe zit je dan verzekeringtechnisch?

De verzekering heeft hier niets mee te maken. Je gaat naar een verzekeringsmaatschappij met je boot en verzekert deze gewoon. Ik ben tot nu toe nog geen enkele maatschappij tegengekomen die iets over CE in de voorwaarden heeft staan, er zijn tenslotte meer dan genoeg boten die zo'n keurmerk helemaal niet hebben. De enige reden dat je er een CE merk op moet hebben is de EU wetgeving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 14 jan 2009 11:03 #54767

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Wat ik bedoelde te zeggen is dat wanneer een boot buiten het daarvoor bestemde vaar-c.q. gebruiksgebied aan schade onderhevig is die bij de verzekering geclaimd wordt, er wel degelijk gekeken zal worden naar de geldigheid van het CE certificaat.
In mijn optiek tenminste.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 14 jan 2009 11:24 #54776

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Heo gaat men dat dan doen bij boten die niet over een CE certificaat beschikken? Mijn Contestje is van 1971 en heeft er geen. Daarnaast is het natuurlijk zo dat als je met een C&C 46 o.i.d. op zee vaart men toch echt wel door heeft dat die boot daar ook gewoon voor ontworpen en gebouwd is.
Overigens zullen verzekeraars altijd alles doen om vooral niet uit te hoeven keren maar dat is een ander verhaal... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 03 feb 2009 07:50 #57467

Boten die geimporteerd worden welke geen CE certifikaat hebben, kunnen onder het mom van een "one-off" geimporteerd worden (=zelfbouw).
Het maakt dan even niet uit of de boot wel of niet bij een werf gebouwd is.

Beter is nog als het een "race" zeiljacht is.
Deze hebben helemaal geen CE certifikaat nodig.

CE heeft er alleen mee te maken om een EU werf een "beter" aanzien te geven.
Alhoewel buitenlandse werven deze ook kunnen hebben, het gaat eigenlijk alleen om de stabiliteit (zelfs een bavaria 31 heeft een A certifikaat...)
Verder zijn (zeewaardige) zeiljachten vanaf 12 meter loa "zeeschepen" voor de douane en hoeft hier geen douane toeslag (1.7%) voor voldaan te worden.

Als je gaat invoeren, EERST naar de Azoren varen, deze hebben de laagste BTW tarief van de EU (ik meen 15%) hou je toch nog 4% in je zak.

En de VS?
Ik zou zelf gaan kijken... en er (heel) veel tijd voor uittrekken..

succes!

gr

Patrick
Sail first, ask questions later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie in Gibraltar 12 apr 2009 09:56 #66732

Gibraltar is bv een van de mogelijkheden om een boot of jacht te registreren te registreren. Dit wordt gevraagd voor een jacht beneden de 24 meter:

* Original Bill of Sale, signed by the vendor. This must be authenticated by a Notary Public, confirming that the signatures on the document are true. Should the person signing be an authorized signatory on behalf of a company, via a Power of Attorney, a copy of the Power of Attorney must also be provided.

2. Tonnage and Measurement Survey for vessels under 24m or an International Tonnage Survey for vessels over 24m.
We must also be advised of the proposed name of the vessel to seek the relevant approval.

Ik kreeg soortgelijke informatie doorgemaild :
I would like to confirm that Gibraltar, UK or Guernsey Shipping Registries do not require proof that VAT has been paid or a CE certificate.
The following information/documentation is required for Yacht Registration in Gibraltar (or another UK port):
1. Notice of name proposed for vessel.
2. Copy of Certificate of Incorporation of intended owner (if a company holds the vessel).
3. Copy of passport of intended owner (if an individual is to hold the vessel).
4. Original builders certificate.(if the vessel is not new, a notarised bill of sale is required together with previous bills of sale establishing a five year chain of title).
5. Original Tonnage & Measurement survey (effected by 1 of the 7 approved societies).
6. Deletion certificate from previous if the yacht is not new.

Lees ik dit juist ?
Wil dit zeggen dat ik in de US een oudere boot kan kopen (pre 1998) en de Engelse vlag kan varen zonder CE keuring te laten uitvoeren ?
Of is er wat achterwege gelaten ?

Wat indien ik dan de Engelse vlag heb? Als ik dan de boot alsnog bij ons wil inschrijven, dan betreft het toch een boot die reeds in de EU was en hoef ik hem niet te laten CE-keuren (boot pre 1998, dus geen CE vereist) ???

Wat denken jullie hierover ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 11:16 #66734

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Gibraltar, maar ook de Channel Islands en het eiland Man hebben separate verdragen met Engeland die tot op zekere hoogte een (fiscale) onafhankelijkheid garanderen (nog wel).
Je kunt je boot separaat van de EU voorwaarden (nog) vrij registreren in Gibraltar. Hier betaal je jaarlijks een bedrag voor. Je valt dan buiten de BTW en CE.
Bij verandering van vlag, zul je wederom aan de bepalingen van de desbetreffende vlag moeten voldoen. In dat opzicht staan de drie eerder genoemde Registers los van de EU landen.
Om via de achterdeur je US boot binnen de EU te brengen zal op die manier niet lukken - ook dien je over een UK residentie te beschikken c.q. nationaliteit te hebben. Er zijn ook in de UK diverse registers - ook daar zijn lang niet alle pleziervaartuigen geregistreerd.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: registratie in Gibraltar 12 apr 2009 12:00 #66736

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Gibraltar is bv een van de mogelijkheden om een boot of jacht te registreren te registreren. Dit wordt gevraagd voor een jacht beneden de 24 meter:

* Original Bill of Sale, signed by the vendor. This must be authenticated by a Notary Public, confirming that the signatures on the document are true. Should the person signing be an authorized signatory on behalf of a company, via a Power of Attorney, a copy of the Power of Attorney must also be provided.

2. Tonnage and Measurement Survey for vessels under 24m or an International Tonnage Survey for vessels over 24m.
We must also be advised of the proposed name of the vessel to seek the relevant approval.

Ik kreeg soortgelijke informatie doorgemaild :
I would like to confirm that Gibraltar, UK or Guernsey Shipping Registries do not require proof that VAT has been paid or a CE certificate.
The following information/documentation is required for Yacht Registration in Gibraltar (or another UK port):
1. Notice of name proposed for vessel.
2. Copy of Certificate of Incorporation of intended owner (if a company holds the vessel).
3. Copy of passport of intended owner (if an individual is to hold the vessel).
4. Original builders certificate.(if the vessel is not new, a notarised bill of sale is required together with previous bills of sale establishing a five year chain of title).
5. Original Tonnage & Measurement survey (effected by 1 of the 7 approved societies).
6. Deletion certificate from previous if the yacht is not new.

Lees ik dit juist ?
Wil dit zeggen dat ik in de US een oudere boot kan kopen (pre 1998) en de Engelse vlag kan varen zonder CE keuring te laten uitvoeren ?
Of is er wat achterwege gelaten ?

Wat indien ik dan de Engelse vlag heb? Als ik dan de boot alsnog bij ons wil inschrijven, dan betreft het toch een boot die reeds in de EU was en hoef ik hem niet te laten CE-keuren (boot pre 1998, dus geen CE vereist) ???

Wat denken jullie hierover ?

Probleem hiermee is dat je het schip niet in NL kan registreren, omdat deze in Gibraltar ligt.. (geen BTW)
CE is een probleem waar de Douane (in mijn ervaring) niet echt naar kijkt, vorig jaar een zeilboot uit Argentinië geimporteerd en daar is nooit naar gevraagd..

Maar als thuisbasis Gibraltar is(Isle of Man zou ook nog kunnen) gaat de Douane eerder vragen stellen denk ik..
dag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 12:17 #66738

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
In het huidige anti-luxe klimaat in NL is het wellicht niet verstandig om hier een boot met GBR registratie te hebben liggen terwijl je hier zelf woonachtig bent. Eén pesterige ambtenaar en je hebt meteen de AIVD (nieuwe vorm van FIOD) op je dak en dan mag je e.e.a. gaan uitleggen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 12:30 #66739

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
sluit ik mij helemaal bij aan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 13:08 #66741

Tja, even verduidelijken, ik ben Belg, ik weet dus niet of jullie AIVD wat met mij te maken heeft... Maar dat verandert eigenlijk de zaak niet...
Ik ben geen Nederlander, mijn boot ook niet...
Maar, uitleggen?, wat moet je uitleggen ? Of is er in de EU een verbod om je boot in een ander land te registreren? (er zijn ook heel veel niet Belgische eigenaars die de Belgische vlag voeren gezien de Belgische reglementering...)

In mijn eerdere quote stond
I would like to confirm that Gibraltar, UK or Guernsey Shipping Registries do not require proof that VAT has been paid or a CE certificate.
Dat zegt inderdaad dat dit ook in de UK zou kunnen (en dus hoeft het niet Gibraltar te zijn). Ik moet nog nagaan of dat wel klopt...

Ik ben ook gewoon van plan om de BTW te betalen, ik denk dat dit toch moet indien de boot langere tijd in onze wateren blijft.

Ik zoek dus de mogelijkheid om de boot legaal hier te krijgen zodat ook de zeilcategorie (wij kopen een oceaanwaardige boot, mag ook wel gezien we hem willen overzeilen) gerespecteerd wordt.

De kostprijs van de CE keuring doet ons naar een andere vlag zoeken. De eerder vermelde 4500 kloppen in het geval het een kleinere boot betreft waarbij een volledig dossier aangeleverd kan worden. Dat is bij ons helemaal het geval niet, het is een oude boot, de werf bestaat al lang niet meer, oorspronkelijke plannen zijn ook onvindbaar. Ik heb reeds info gevraagd betreffende een mogelijke CE keur, we zouden naar schatting voor deze boot zeker 10k Euro lichter zijn maar het zou ook meer kunnen zijn (als ze dat zeggen zal het wel zo zijn ook)

Hij is van 1978, binnen de EU aangekocht moet hij geen CE plaatje hebben, buiten de EU aangekocht wel, dus maar een andere vlag zoeken waaronder hij wel legaal kan ingeschreven worden denk ik dan, US behouden kan niet legaal want daarvoor moet je ingezetene zijn. Maar 10.000 Euro kunnen voor mij een andere vlag wel verantwoorden en een bezoekje van de douane of AIVD neem ik er voor die prijs wel bij...

Ik probeer hier wat meer over te weten te komen, indien jullie hier info/ervaring mee hebben lees ik het graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 13:43 #66742

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ook in de Uk moet je BTW betalen, dat maakt niets uit.
Als je geen BTW wilt betalen, boot in Monte Carlo neerleggen...

Alleen denk ik dat je ingezetene moet zijn om een "vlag" van het land waar je boot komt te liggen dan ook daar moet voeren.

Voor EU doeleinden maakt dat niet uit, alleen zoals eerder vermeld, denk ik dat de fiscale diensten, OOK in België, erg veel intesse zullen hebben..

Maar een UK vlag (met Gibraltar sign) zal erg veel interesse wekken..
Zeker (no affence) als er ook nog een Belg op zit...

Invoer betalen lijkt mij het beste, makkelijkste en voorkomt veel problemen..
probeer zoals ik eerder verteld heb een lage "fictieve" verkoopprijs te bedingen, mogelijk dat dit je een eind op weg helpt.

suc6

Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 14:12 #66744

Patrick, ik probeer helemaal de belastingen niet te vermijden, de verkoopprijs zal rond de 40.000 dollar zijn, ik probeer zelfs geen factuur op de helft te vragen. Dom zijn ze bij de BTW ook niet...
Dit type boot kost bij ons meer dan het dubbele, ik betaal de BTW wel, daar draait het mij niet om...

De kost van de CE keur op een boot van voor 1998 is hetgene ik probeer te vermijden ! Want dit lijkt mij verkeerd, op een recentere boot zou ik hier ook niet moelijk over doen. Alleen omdat de boot toevallig op een bepaalde datum in het verleden niet in EU wateren was moet hij plots een CE keur hebben, sorry maar dat vat ik niet...

Mijn huidige boot ligt in NL onder Belgische vlag. (ik woon gewoon in België)
Ik ken enkele Fransmannen, hun boot ligt in Frankrjk, onder Belgische vlag.
Dit kan allemaal gezien de Europese richtlijnen !

Zoals ik vermoedde moet ik geen Adres in Engeland hebben om daar een boot te registreren :
http://www.mcga.gov.uk/c4mca/ukr-home/pleasurecraft-smallships/gtrh-ss/guidetoregistration-ssr.htm
hier word vermeld :
Non-UK citizens exercising their EU right of freedom of movement or worker’s right for establishment

Nu nog uitzoeken hoe zij daar met de CE keur te werk gaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 15:29 #66751

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik heb meerdere malen met dit bijltje gehakt zij het dan met schepen van zeer hoge waarde. In het NL geval ben je gebonden aan twee bureau's die van de overheid een CE certificaat mogen afgeven.
Dan wordt dan ook door deze instanties grif op geanticipeerd, zie kostprijs CE.
In België had ik het schip voor aanzienlijk minder kunnen laten certificeren dan in NL het geval was, maar kreeg ik door omstandigheden een aantrekkelijk bod op het betrokken schip en daardoor kwam het hele onderwerp te vervallen.
Drie jaar geleden heb ik zelf een schip in de VS gekocht en overgevaren, maar omdat het historische waarde had was een in Albufeira woonachtige Duitser zodanig geïnteresseerd dat hij de boot van me kocht.
Die 10K waar jij op doelt, heeft te maken met het feit dat met dat schip uit de VS het wiel a.h.w. opnieuw moet worden uitgevonden en je het volle pond mag betalen voor alle werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd, en dan nog loop je het risico dat ze gaan MM2 N........N, zoals ze dat bij mij ook wilden doen.
Kijkende naar de lange termijn is een onafhankelijke registratie in GBR bepaald aantrekkelijk. Ook fiscaal. Moverende redenen dat eigenaren van grote jachten elders vlaggen dan in hun eigen land.
Mijn volgende boot gaat eveneens geregistreerd worden in GBR. Je vaart dan onder een neutrale vlag. Grote NL jachten willen nog wel eens lokkend roepen naar Douane-autoriteiten, .....en dan niet voor het CE certificaat.......
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 16:43 #66762

In het NL geval ben je gebonden aan twee bureau's die van de overheid een CE certificaat mogen afgeven.
Inderdaad, die bureaus profiteren van deze regelgeving ! En de gevraagde bedragen liegen hier niet om...
feit dat met dat schip uit de VS het wiel a.h.w. opnieuw moet worden uitgevonden en je het volle pond mag betalen voor alle werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd, en dan nog loop je het risico dat ze gaan MM2 N........N, zoals ze dat bij mij ook wilden doen.
Vreselijke situatie in elk geval, als hier geen omweg voor bestaat begin ik er zelfs niet aan, een soortgelijke boot in de EU kopen kan ik immers budgettair spijtig genoeg niet aan.
Het is heel erg dat men zo denkt de markt te beschermen, een kleinere boot ga ik heus niet kopen, die heb ik al...

Ik vrees dat de UK ook met deze directieve zit, de Recreational Craft Directive. http://www.rya.org.uk/KnowledgeBase/technical/Pages/reccraftdir.aspx

Ik zoek verder en indien het niet anders kan zal het toch wel Gibraltar of iets dergelijks moeten worden ... (of ik zoek een andere boot in de US die wel makkelijk geimporteerd kan worden)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 18:29 #66770

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
invoeren als race zeiljacht of als one-off (privatly build) zo omzeil je de CE ook.

Is het een boot die in de EU bekend is, welk type is het eigenlijk?
(merk/ model/ type)

ALS er nl al een gelijk model ronddobbert, zou het nog wel eens mee kunnen vallen (die CE is dan al gedaan).
Ik kan ook jachten uit streken halen waar men niet bekend is met CE, maar dan worden ze ingevoerd als "hobby" zeilboot, (want als je je eigen boot bouwt mag je er toch wel mee varen!!) waardoor je in een andere categorie valt..

..dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl