Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet?

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 19:24 #66776

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Niemand zal je tegenhouden om met je "hobbyboot" te varen. Wel als je de boot te koop aanbiedt. En daar ligt het probleem.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 20:07 #66789

Wat zou het probleem dan zijn ?
Indien de boot netjes als 'hobbyboot' ingevoerd is, waarom zou iemand anders er dan niet mee kunnen verdervaren als 'hobbyboot' ?
(sorry als ik nu een domme vraag gesteld heb)

Patrick, details via PM maar het betreft een boot waar er maar een 16-tal van zouden zijn gebouwd eind jaren 60 begin jaren 70...
Kans is dus heel klein dat er hier dus reeds eentje rondvaart...

Zou dus bij ons als one-off of als race kunnen ingevoerd worden.

Alle hints zijn welkom betreffende de te volgen procedures ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 apr 2009 20:24 #66796

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ik zou het dan als een klassieke racer houden, dat apparaat van, what's his name' de Kialoa 2, Jim Kilroy, staat ook (al een eeuwigheid) te koop en is een racer, ik denk niet dat daar een CE keur op zit en die wordt in de chartervaart gebruikt (dat ding, gebouwd in 1969, was ik twee...)

En heeft in verschillende landen eigenaren gehad..

dit om maar even een voorbeeld te geven..

niet te moeilijk maken hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 apr 2009 08:24 #66832

OK,

Dat bevestigt een beetje mijn oorspronkelijke gedachte, gezien ik nog nooit zulke transactie heb uitgevoerd is het een redelijk wat zoekwerk...

Ik kan dus de boot als racing yacht importeren, voor zover ik het tot nu toe heb begrepen heb dus geen CE keur.

Welke instantie keurt de klassificatie goed?
Het model boot dat ik bekijk heeft in de jaren 70 redelijk wat wedstijden gewonnen dus dat kan gedocumenteerd worden.

Rest me dan alsnog een vlag te kiezen, de Belgische aanvraag voor vlaggenbrief heeft als vereiste dat het BTW bewijs bijgevoegd moet worden. Gezien ik van plan ben de BTW onderweg te betalen (dus minder dan de Belgische 21%) kan ik dit niet aanleveren...
Ook geen Belgische vlag dus.

Engeland lijkt inderdaad een goed alternatief, dat wordt dus uitzoeken hoe de papiermolen daar draait ...
En eigenlijk daar de instantie opsporen die de racing yacht klassificatie moet aanvaarden ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 apr 2009 12:08 #66846

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
wanneer je in de azoren BTW aangifte doet, krijg je daar weer een bewijs, dat je dit betaald heb, welke ook geldt (inde hele EU) in België.

verder, (zeker als je dat kan aantonen) is een raceverleden erg prettig.. (maar wat ik weet wordt hier nooit om gevraagd...)
Maar zal de verkoper hier wel aan mee willen werken..

gr.

Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 apr 2009 12:28 #66848

Het raceverleden van dit type boot kan best wel gedocumenteerd worden denk ik, er zijn er niet zoveel van gebouwd maar terugvinden dat zij enkele races meegedaan hebben en ook enkele gewonnen kan volgens mij wel...

Nu de boot verkoop laten registreren als racer, ik zie niet in waarom de huidige eigenaar moelijk zou doen maar in elk geval een vraag die ik kan stellen avorens een bod te doen op de boot...

Ik weet dat het BTW bewijs in België ook geldig is maar ik heb wel een vlag nodig om naar de Azoren te varen ... Zonder dat bewijs, geen Belgische vlag... (een beetje het kip en ei verhaal hé, typisch Belgisch zeker) :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 apr 2009 14:35 #66857

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Als je in een ruk naar Europa vaart - via de Azoren bv - heb je daar, in Horta, geen problemen. Je hebt je Bill of Sale, je voorlopige dekking, en waar nog bijkomt dat honderden jachten jaarlijks vice versa varen.
Ten 2e kun je de boot al laten registreren in GBR alvorens je vertrekt. dat is alleen een kwestie van organisatie. Zelfs in de VS hebben ze faxen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 apr 2009 15:23 #66863

Als je in een ruk naar Europa vaart - via de Azoren bv - heb je daar, in Horta, geen problemen. Je hebt je Bill of Sale, je voorlopige dekking, en waar nog bijkomt dat honderden jachten jaarlijks vice versa varen.
Dat denk ik ook wel niet, wat voor ons nieuw is, is ginder immers routine 8)
Ten 2e kun je de boot al laten registreren in GBR alvorens je vertrekt. dat is alleen een kwestie van organisatie. Zelfs in de VS hebben ze faxen.
Inderdaad, en trouwens aankoop boot en vertrek hoeven niet onmiddellijk op elkaar te volgen, een lig of sta-plaats is daar ook wel te regelen... Dus de registratie zou zelfs van hieruit nog kunnen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 apr 2009 16:15 #66875

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ik weet dat het BTW bewijs in België ook geldig is maar ik heb wel een vlag nodig om naar de Azoren te varen ... Zonder dat bewijs, geen Belgische vlag... (een beetje het kip en ei verhaal hé, typisch Belgisch zeker) :lol:
De boot is Amerikaans, Bill of sale, is je houvast, op het moment dat je de Azoren aanvaart, vlag USA, wanneer je vertrekt, de Belgische wimpel..

En als je info over hetr race verleden heb...

Maak je niet te sappel.. het is echt niet zo gecompliceerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 13 apr 2009 17:18 #66880

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Juni is een gunstige maand om af te varen. Wacht niet langer dan juli, in augustus wordt het weer op de Noord Atlantic onbestendiger. Ga ook niet te vroeg maar wacht minimaal tot mei. In juni zal de OSTAR vloot ook wel terugvaren - kan dus gezellig worden!
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 14 apr 2009 08:39 #66969

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
OK,

Dat bevestigt een beetje mijn oorspronkelijke gedachte, gezien ik nog nooit zulke transactie heb uitgevoerd is het een redelijk wat zoekwerk...

Ik kan dus de boot als racing yacht importeren, voor zover ik het tot nu toe heb begrepen heb dus geen CE keur.

Welke instantie keurt de klassificatie goed?
Het model boot dat ik bekijk heeft in de jaren 70 redelijk wat wedstijden gewonnen dus dat kan gedocumenteerd worden.

Rest me dan alsnog een vlag te kiezen, de Belgische aanvraag voor vlaggenbrief heeft als vereiste dat het BTW bewijs bijgevoegd moet worden. Gezien ik van plan ben de BTW onderweg te betalen (dus minder dan de Belgische 21%) kan ik dit niet aanleveren...
Ook geen Belgische vlag dus.

Engeland lijkt inderdaad een goed alternatief, dat wordt dus uitzoeken hoe de papiermolen daar draait ...
En eigenlijk daar de instantie opsporen die de racing yacht klassificatie moet aanvaarden ...

Dat CE merk wordt veel te dramatisch over gedaan. Er staat in de Europese wetgeving dat er 'een' CE merk op moet staan, er wordt helemaal niets gezegd over een klasse. Nu kan je natuurlijk bakken met geld uitgeven om allerlei stabiliteitsmetingen te laten doen zodat je er een A-merkje op kan zetten maar als het nou alleen maar voor jezelf is om aan de wet te voldoen dan is een D-merk meer dan voldoende. En daar een D-merk kan je zelf doen, daar hoef je eigelijk alleen maar een user-manual voor te hebben en dan ben je klaar.
Vlag is bij mijn weten niet verplicht voor jachten, er is geen instantie die daar op controleert. De VOR boten hebben tenslotte ook geen vlag staan tijdens de wedstrijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 14 apr 2009 10:00 #66983

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
...zijn die VOR boten dan zeewaardig...

En ook deze bootjes hebben geen CE keurmerk...


:o)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 14 apr 2009 12:27 #66999

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Zeewaardigheid is weer een verhaal apart, laten we dat hier buiten laten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 14 apr 2009 13:49 #67010

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Jammer... ik had hele verhalen over delaminatie... :lol: :lol: :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 14 apr 2009 15:19 #67018

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Mwaah.... nieuw draadje.... :mrgreen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 14 apr 2009 21:37 #67129

  • LucasH
  • LucasH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Wij hebben vorig jaar zomer een boot gekocht die geregistreerd stond in Cann :D

Einde zomer op de trailer mee naar Nederland en staat nu nog in de stalling. Dit jaar gaan we alleen het hoognodige bijwerken en dan als het goed bevalt volgend jaar meer aandacht besteden aan onderhoud.

Maar goed vraag die ik heb of we ook nog zaken moeten regelen qua verzekering, keuring en/of invoerrechten (denk bij een kopen auto in Duitsland)?

Idee is wel om de registratie in Cann te handhaven. Is toch wel erg gaaf 8)
Bootnaam: Le Dragon Bleu
Ligplaats: Stenhuis, Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 06 okt 2010 14:12 #153303

  • mbu745
  • mbu745's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Dit lijkt me een goede plaats om mijn vraag te stellen daar ik zie dat er mensen zijn die weten waarover ze praten. Ik ben een Vlaming, en ik kocht een Hallberg Rassy 35' bouwjaar 1972, een Zweedse zeilboot dus. De eerste eigenaar was van de VS en de boot verbleef daar tot de vorige eigenaar een wereldreis maakte. Twee jaar geleden kocht ik de boot van hem in Malaysia, Langkawi, en registreerde de boot ook hier, wat me 40 Euro's gekost heeft. Ik wil, later, naar Europa en Belgie komen met de boot en haar daar ook registreren, en daar knelt het schoentje. Om in Belgie te registreren gaat het me veel geld kosten alhoewel het een Europees gebouwde boot is. In Nederland registreren is niet zo moeilijk maar ik moet kunnen bewijzen dat ik 5 jaar daar ook woonde wat niet het geval is. Is het niet beter in de UK te registreren? Behoord de UK bij de Europese gemeenschap wat betref boten, en kan ik dan ongehinderd Belgie binnen? Groeten. Willy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 06 okt 2010 14:44 #153310

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
in NL is geen plicht (en zelfs geen mogelijkheid, behalve het Kadaster) om schepen te registreren.
Volgens mij kun je die boot zo in NL neerleggen.
Er zijn hier genoeg Zuiderburen om me te corrigeren als ik dat mis heb.
In Belgie moet je inderdaad dat Certificaat de Immacudinges hebben geloof ik....

De BTW is wellicht wel een probleem.
De regeling heb ik al eens gepost:
www.zeilersforum.nl/index.php?...limitstart=50#137691

MAAR de eerste eigenaar, in de USA, heeft bij de aanschaf vanaf de zweedse werf vast geen zweedse belasting (Beu Teu Weu? ;-) ) betaald. Hooguit een paar procent amerikaanse....
Hoe dat moet is iets wat je bij de NL Douane kan navragen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 06 okt 2010 16:47 #153326

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Het zit hem ook in de vlagvoering. Om de Nederlandse vlag te mogen voeren moet een boot minstens 2/3 in eigendom zijn van Nederlanders.

En om een Belgische vlag te voeren moet je dan weer een vlaggebrief hebben. En die krijg je enkel als de boot in de vaart gebracht is in de EER en verder zal je een attest DL2B nodig hebben. Vermoedelijk zal ook hier de BTW mee verrekend worden.

Als je onder UK vlag vaart is er volgens mij geen probleem voor wat betreft varen in Belgïe of Nederland, maar dan val je natuurlijk ook onder UK wetgeving met je jacht en daar zullen ongetwijfeld ook wel een paar adders onder het gras zitten. Verder kan je je wel verwachten aan frequentere controles in Belgïe vermoed ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 01 dec 2010 10:07 #163664

Loop je nu ook tegen allerlei regelgeving, importrechten, CE-keurmerken (etc etc) aan als je een boot in Engeland koopt?

Mijn idee was om zelf met de auto (+trailer) naar Engeland te rijden (boot overtocht bijv) en dan daar de boot zelf op te halen. Retourtje Engeland met een trailer kon ik (heb niet echt goed gezocht) al voor 300 euro krijgen.

Het gaat om een open zeilboot die moeilijk in Nederland te krijgen is, maar waar in de UK meerdere van te koop staan. Denk aan verschillende Topper Sailboats, maar ook Lasers. Zijn er andere zaken waar je op moet letten? Loop je meer risico voor als er iets in Nederland stuk of niet compleet blijkt te zijn. Zijn er meer mensen die een open zeilboot zelf op een trailer uit Engeland hebben gehaald?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 01 dec 2010 11:22 #163676

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Nope, Engeland is onderdeel van de EU dus import is geen probleem. Ze zijn geen lid van de Eurozone dus ff kijken wat de koers doet.... ;)

Wat betreft de garantie: koop je nieuw of tweedehands?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 01 dec 2010 12:50 #163698

Ik was van plan 2e hands te kopen. De nieuwprijs scheelt niet zoveel met Nederland, maar in Nederland zijn die boten gewoon heel moeilijk 2e hands te krijgen.

Heeft iemand ervaring met een boottrailer op een veerboot. Doen ze moeilijk over de mast die toch wat hoger uitsteekt dan normaal gesproken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 01 dec 2010 12:53 #163700

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
SuperSnackman schrijft:
Ik was van plan 2e hands te kopen. De nieuwprijs scheelt niet zoveel met Nederland, maar in Nederland zijn die boten gewoon heel moeilijk 2e hands te krijgen.

Heeft iemand ervaring met een boottrailer op een veerboot. Doen ze moeilijk over de mast die toch wat hoger uitsteekt dan normaal gesproken.

Meestal geven ze een maximale hoogte aan. Caravans gaan meestal ook op de boot mee, dus lijkt me niet zo'n probleem.
In het ergste geval moet je op het vrachtwagendek. Kan wel zijn dat ze dan extra rekenen.

EDIT: Lees net dat het gaat om een open boot, dan moet je met de hoogte wel weg komen, is niet hoger dan een caravan.

Denk ook even aan een BTW verklaring. Weet niet zeker of ze daar moeilijk over doen binnen de EU, maar zou ik toch even uitzoeken.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 01 dec 2010 12:55 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 01 dec 2010 13:04 #163702

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Voor veel veerdiensten moet je bij boeking de hoogte opgeven, er zijn soms lagere en hogere dekken. Zorg er voor dat je ook een 'witte' nummerplaat mee hebt die je er in Engeland meteen op kan doen, en dat de aanhanger aan de eisen voldoet (mistachterlicht, bijvoorbeeld). En let op de autobanden want die zijn bij een boottrailer vaak in zorgwekkende toestand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 01 dec 2010 13:37 #163710

sigdock schrijft:
Nope, Engeland is onderdeel van de EU dus import is geen probleem. Ze zijn geen lid van de Eurozone dus ff kijken wat de koers doet.... ;)

Wat betreft de garantie: koop je nieuw of tweedehands?

Ik twijfel even. Engeland is wel onderdeel van de EU. Maar heeft niet het Schengen akkoord getekend van vrij verkeer van mensen en goederen EN zit niet in de euro zone.

Volgens mij staan de eurozone en het schengenverdrag weer los van elkaar.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl