Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet?

Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 02 jan 2009 09:02 #53378

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Naar aanleiding van een eerder door mij gestart topic, werd er off topic (maar wel de moeite om over van gedachten te wisselen) gepraat over het al dan niet kopen van een jacht in het buitenland, met name Amerika.
Om mijn sabbatical-topic niet te "bevuilen" :wink: start ik hier een on-topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 02 jan 2009 09:29 #53381

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Prijstechnisch is kopen in Amerika best interessant al moet je wel rekening houden met bijkomende kosten voor inklaring in de EU (BTW, douanerechten en kosten voor een CE-merk) en eventueel transport. Maar met de huidige koers van het pond zijn er in Engeland ook wel mooie boten te krijgen waarbij je bovengenoemde kosten niet hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 02 jan 2009 11:06 #53385

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Boot kopen in de VS - ik ben er zelf over begonnen geloof ik, is prijstechnisch niet alleen interessant, je krijgt meer voor je geld dan waar ook. De bankfraude heeft er hard toegeslagen en veel Amerikanen die altijd op de lat hebben geleefd ontdekken nu pas de waarde van contant geld.

Verwacht niet teveel service van VS makelaars, ze willen maar een ding en dat is geld. De site die je het meeste biedt op VS level is www.yachtworld.com een uitstekende zoekmachine voor internationaal boten kopen.

CE certificaat: Dat kan een obstakel zijn en de 2 instanties in Nederland die dit verhaal in handen hebben, weten dat heel goed. Er is vrijwel geen enkele produktieboot die aan de CE regels voldoet, maar in de EU mag de fabrikant/werf dat zelf aangeven in welke categorie de boot thuis hoort, in tegenstelling tot geïmporteerde boten van buiten de EU. Amerikanen hanteren andere regels, o.a. die van de USCG en ABS.
De kosten van zo'n CE certificaat bedragen ongeveer 4500 Euro zonder de aanpassingen. Het probleembegint meestal bij het verkrijgen van de bouwtekeningen, zo die al te krijgen zijn. Zonder de bouwtekeningen heb je geen basis voor de stabiliteitsberekening en moetyen die dus empirisch worden uitgevoerd.

Ik heb een volledige lijst met eisen, en zaken waarop gekeurd gaat worden en waaraan de boot moet voldoen.
Ik heb voor een relatie een wat grotere boot gekocht en de CE certificatie in een ander land laten uitvoeren. Dat gaf de minste problemen.

Een andere zaak is dat de boten jaar in jaar uit in de felle Caraïbische zon liggen en behoorlijk geleden kunnen hebben.
Het is een kwestie van plussen en minnen. Kijk ook of je fysiek in staat bent om zo'n boot naar NL te halen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 02 jan 2009 12:02 #53389

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@Lannes: ik neem aan dat de kosten van het certificaat afhankelijk zijn van de categorie, A is neem ik aan duurder dan D, waar de geïmporteerde boor in valt. Overigens zijn er in de VS ook bedrijven die dat allemaal voor je kunnen regelen al heb ik geen idee wat zij ervoor rekenen.
En idd: Yachtworld rulez... Meer dan eens verlekkerd naar een kottergetuigde Hunter 37 zitten kijken.... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 02 jan 2009 12:26 #53391

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
@Sigdock

Wat de categorie betreft kijk ik alleen maar naar A (die is ook nog verdeeld) de rest "kommt nicht im Frage".

Een CE keuring kunnen ze daar niet uitvoeren omdat ze de licentie ervoor niet hebben. Er zijn maar 2 bedrijven in NL (commercieel) die dat mogen doen. Een ietwat ander verhaal wordt het als het schip onder klasse is gebouwd zoals Lloyd's 100 A1 of DNV, of RINA - maakt eigenlijk niet uit. Maar dan kom je op het terrein van de grotere jachten, 25 mtr >.
Als je praat over produktieboten die ook in de EU te koop zijn, heb je die problematieken niet in die mate. Zoals ook boten afkomstig uit de EU die al zo'n certificaat hebben.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 02 jan 2009 13:54 #53397

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@Lannes: tja, als je alleen naar A kijkt dan wordt het duur. Maar de grote grap van alles is dat er, wettelijk gezien, 'een' CE-certificaat moet zijn. Je kan dus ook gewoon zorgen dat je aan de eisen van categorie D voldoet en klaar ben je. Geen moeilijke berekeningen meer en je mag het zelf doen. Vervolgens kan er een plakker op en je voldoet aan de wet.
Overigens is mijn oude Contestje ook onder Lloyds gebouwd hoor, gebeurde in begin van de jaren '70 wel vaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 02 jan 2009 14:07 #53398

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
De Contestboten zijn nog altijd de beste die er zijn. Ook nu nog. De produktiekwaliteit van Contest is hoog en kwalitatief stukken beter dan wat onze zuiderburen maken.
Mij zul je nooit een denigrerende of laatdunkende opmerking zien maken over Contest. De laatste die ik zeilde was een 50. Had natuurlijk een hoop electrische snufjes.
Stond twee jaar geleden nog op het punt om een gebruikte 45 te kopen, maar de prijs was hoog en kon ik dat hoge bedrag niet vrijmaken. Maar ik had die boot graag gehad.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 02 jan 2009 16:04 #53411

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
In de UK staan de prijzen ook onder druk. Er liggen twee Oysters in de Hamble en omgeving.
De een staat op de kant en wordt door Boatshed aangeboden voor 29.000 pstg, de andere door Ancasta voor 58.000 pstg. Het prijsverschil zal zitten in staat van onderhoud en bouwjaar.
Met de 41 die in werkelijkheid netto 39 voet is, heb je natuurlijk een ruime en snelle familieboot voor niet al te veel geld. Stephen Jones is een excellente ontwerper en de Oyster 41 een heel aardig schip. Het is altijd nog geld natuurlijk, maar een boot ook al is zij gebruikt kost altijd geld.
Je kunt de beide boten makkelijk vinden door op de sites van de makelaars te klikken.
Met Ancasta heb ik goede ervaringen. Een top makelaar en exploitant van havens.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 06 jan 2009 21:53 #53992

  • Leerling
  • Leerling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Mijn vriendin en ik zitten met dezelfde problematiek. Wij willen graag een J130 kopen in Amerika, een redelijk courante boot die ook in Europa gezeild wordt. Ik ga er vanuit dat een CE-certificaat geen probleem is. Of zie ik de zaken te simpel.

Vragen blijven wel over. Heeft een van jullie ervaring met de problematiek van het kopen in een niet EU-land? Welke kosten komen er nog bij kijken naast de aanschaf? Hoe zit het met BTW? Wij willen graag de boot kopen in Amerika, en van daaruit een wereldreis maken. Uiteindelijk zullen wij in Nederland aankomen. Ik neem aan dat wij dan alsnog BTW moeten afdragen? Hoe wordt de BTW berekend? Ik hoorde dat het handig is om de aanschaf van de kale boot op de factuur te laten scheiden van allerhande toevoegingen. Je betaalt BTW over de boot, toch? Of is dit een Indianenverhaal?

Groet, Bart Leerling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 06 jan 2009 22:00 #53993

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Is dit wat

Ben ik in overtreding als ik zonder CE-keurmerk vaar?

Als de boot langer is dan 2,5 meter, na 1998 gebouwd is of geïmporteerd is buiten de EU-lidstaten moet het een CE-keurmerk hebben. Wanneer het dat niet heeft, is niet de consument maar de verkopende partij in overtreding


www.ecb.nl/index.php?option=co...1&Itemid=331&lang=nl

Pak de popcorn vast :wink:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 06 jan 2009 22:14 #53996

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Bart, ik zie geen direct probleem. In de VS is momenteel alles te koop tegen idiote prijzen. De banken verstrekken daar geen krediet meer, ook de banken onderling vertrouwen elkaar niet meer (behalve dan de hele grote)
dus het hele betaalsysteem ligt op z'n achterste.
Je zit met twee directe problemen 1) hoe ga je daar betalen? en 2) Vlag.

Vlag betekent registratie. Iets waar elke koddebeier annex zwarte bende annex douane om vraagt. BTW hoeven jullie pas (in Nederland) te betalen bij terug komst en dat is dan over de geschatte waarde of factuurwaarde. Je moet er dus ook op letten dat ze je in de VS geen salestax laten betalen.

Hou er rekening mee dat wanneer je betaald hebt de makelaar je liever ziet gaan dan komen. Het hoeft niet zo te zijn maar een Amerikaan is anders dan wij zijn.
En verder: in z'n algemeniteit onderhouden Amerikanen hun schepen matig tot slecht met een enkele gunstige uitzondering. Behalve in het topsegment waar geld niet op kan.
Voor boten kijk op www.Yachtingworld.com

Ik heb goede ervaringen met de BankAmerica. Ze hebben een kantoor in Rotterdam. Contact ze en leg het probleem voor. Vermijd particuliere en kleine lokale banken in de VS. Het is momenteel pure wild west daar.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 06 jan 2009 23:27 #54001

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hoi Bart,

Ik sluit me bij Lannes aan. Ik ben regelmatig in Amerika en die mensen zijn heel materialistisch. Een deuk of roest in de auto maakt ze niet uit.
Als ze het het zat zijn dumpen ze de boel en kopen nieuw. Dat geldt tevens voor boten. Waar wij 'zeuren' over osmose kopen ze gewoon een nieuwe, uiteraard gefinancierd. Dat is tevens één van de oorzaken van de kredietcrisis IMHO. Het is gewoon hun cultuur geworden. Als je dan gaat praten over 'minor details' vindt je geen gesprekspartner. Ze begrijpen je niet.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 07 jan 2009 10:08 #54028

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Is dit wat

Ben ik in overtreding als ik zonder CE-keurmerk vaar?

Als de boot langer is dan 2,5 meter, na 1998 gebouwd is of geïmporteerd is buiten de EU-lidstaten moet het een CE-keurmerk hebben. Wanneer het dat niet heeft, is niet de consument maar de verkopende partij in overtreding


www.ecb.nl/index.php?option=co...1&Itemid=331&lang=nl

Pak de popcorn vast :wink:

Gr Michel

Hmm.. dat zou heel mooi zijn want dan kan je importeren wat je wil en de verkoper de schuld geven. Op de een of andere manier kan ik me niet voorstellen dat het _echt_ zo werkt.... :roll: en dan nog: wat gebeurt er met een boot waar geen CE-plakker op zit? Mag je er mee blijven doorvaren terwijl men wacht totdat de verkoper alsnog aan de verplichtingen heeft voldaan of gaat 'ie zolang aan de ketting???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 07 jan 2009 11:00 #54034

Ik ben geen deskundige op dit gebied maar heb afgelopen jaren enkele keren mijn bootje (Skiff) in engeland gekocht... binnen eeg en daarom geen gezeur over invoer...
De afgeloipen maanden is de koers van de pond met meer dan 30% gezakt... is erg interessant.. je kan hem makkelijk zelf terug halen naar nederland...

mbt verantwoordelijkheid mbt certificering: Ik kan me voorstellen dat je als importeur aan deze verplichtingen moet voldoen en niet de verkoper in USA: immers: in US mag je zonder CE varen...

ik zou naar engeland kijken... (ook makkelijk even heen en weer om te kijken en evt te besluiten niet te kopen...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 07 jan 2009 16:24 #54070

  • Leerling
  • Leerling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Allen bedankt voor de antwoorden. Wij zijn op dit moment op zoek naar een J 130. Zeewaardig en toch een echte zeilboot. Dan kom je snel uit in Amerika. Het voordeel daarvan is ook dat de boot redelijk courant is in Nederland.

In UK staat er inderdaad 1 te koop. Alleen betaal je dan ook gelijk de hoofdprijs. Dat Amerikanen kortaf zijn na de verkoop maakt mij weinig uit. Ook ik ben kortaf voor de koop :>.

Salestax is nog wel aardig. Waar betaalt een Amerikaan dat voor?

Daarnaast hebben wij een financiering kunnenm bemachtigen via de Frieslandbank. Waarschijnlijk is de enige voorwaarde die ze stellen is een registratie in Nederland. En wellicht nog een taxateur voor de waarde van de boot. Heb binnenkort een gesprek met de bank.

Helaas weet ook de bank weinig van een boot kopen in het buitenland. Uit ervaring weet ik dat het verstandig is om de bank voor te zijn met het bedenken van vragen. Anders vragen ze je het hemd van het lijf, alleen maar om zekerheid te krijgen.
Ik blijf nog met wat vragen zitten:
1. Hoe kan ik een boot in het buitenland laten taxeren? Kan natuurlijk door een Amerikaans bedrijf maar ik neem aan dat de bank dat niet accepteert.
2. Kan ik de boot onder Nederlandse vlag varen zonder de boot in te voeren (het een is in het scheepsregister, het ander wordt via de douane behandeld).
3. In Nederland gaat de eigendomsakte over nadat je bij de notaris een handtekening zet, waarna het geld wordt overgemaakt aan de belanghebbende (of andersom). Hoe wekt dit als je in Amerika een boot koop?

Wellicht onnozele vragen maar je moet ergens beginnen.

Mochten mensen een alternatief schip kennen (Racer/Cruiser met lage zwaartepunt, relatief klein nat opppervlak en gennaker) dan houd ik mij aanbevolen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 07 jan 2009 17:00 #54075

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Integendeel: je vragen zijn helemaal niet onnozel.

Ikheb algeschreven hier, dat verzekering en registratie je grootste problemen zullen zijn.

Registratie bij het kadaster gaat niet lukken zonder dat de boot fysiek en lijfelijk aanwezig is voor de registrator. Deze zet een nummer op een zichtbare plek en daarmee is de boot te herkennen. De polemiek omtrent het aanbrengen ga ik even overslaan, dat voert me iets te ver.

De taxateurs in de VS zijn net zo betrouwbaar als de makelaar die de boot verkoopt. Als je ze mailt of belt, nemen ze niet de moeite je een offerte te sturen. Ik was destijds bezig met een groot zeiljacht voor een oude vriend van me dat in Ventura lag. Prachtige boot, met een waanzinnige historie, en dat voor de somma van 80.000 US$. Mijn maat wilde de deal in een keer doen. De makelaar had niet echt verstand van boten, werkte aanvankelijk wel mee maar toen we "moeilijk" gingen doen
- lees ook Intruder - haakte de man af en gaf geen antwoord meer.
We hebben gezocht naar een surveyor en de dichtstbijzijnde was in Los Angeles, iets van 300 km zuidelijker of daaromtrent.
Al met al werd het een zinloze zaak en mijn maat had geen zin om meerdere malen naar het andere einde van de VS te gaan.

A. Je hebt nog geen boot.
B. Waar ligt die boot die je wil kopen? Oost, of Westkust. Is ook direct een groot prijsverschil. West is goedkoper dan Oost. Scheelt stukken.
Zie eerst dat je aan een boot komt.
Ga naar de bank en vraag wat voor hen voldoende garantie is voor het afgeven van de financiering.
Ongetwijfelsd moet die boot door een Nederlandse Verzekering worden verzekerd. Die willen die boot ook zien maar zullen wel genoegen nemen met een degelijke en gefundeerde expertise.
Ik zal je in een PB wel een aantal namen geven van een Verz. Mij en een Exp. bureau.
Maar je 2 kernproblemen liggen daar: Verzekering en Registratie. Alhet andere - vooropgesteld dat de boot ok is, is bijzaak.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 10 jan 2009 19:59 #54400

  • Leerling
  • Leerling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
We hebben nog geen boot. Gezien het vaargebied en de kosten wordt dat hoogstwaarschijnlij Intramar.

De boten die nu te koop zijn, liggen allemaal aan de Oostkust ( of op een van de Grate Lakes). Mocht jij namen hebben van amerikaans taxateurs dan houd ik mij aanbevolen.

Het is mijn ervaring dat als je een goed verhaal hebt bij de bank dat ze dan minder vragen als zekerheid. Ik heb eerder met dit bijltje gehakt, ik heb vorig jaar een varend (woon)schip gekocht zonder ligplaats. Daar begreep zelfs de ING heel weinig van. Tel daarbij op dat zowel ik als mijn vriendin eigen baas zijn en de puzzle was voor de bank niet meer te begrijpen. Gelukkig waren wij beter op de hoogte van de mogelijkheden dan de bank. Daar streeft ik nu ook naar.

Dank voerigens voor alle adviezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 10 jan 2009 20:23 #54406

Wij hebben onze boot in Portugal gekocht. BTW was betaald, dus dat was geen probleem (aankoopfactuur was aanwezig).

Het voordeel was dat het een goedkope vlucht was om een Januari-weekend even de zon op te zoeken en tegelijkertijd een boot te bekijken.

De verzekering voor het transport was ingesloten bij het transport zelf, overigens moet je inderdaad ook kosten rekenen voor het tijdelijk stallen van de boot op de wal tot de vrachtwagen evt. arriveerd. Het is de moeite om te kijken of de transporteur het ritje kan combineren, dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Overigens gelden er andere regels voor het vervoeren van een boot over de weg groter dan een bepaalde breedte. Maar goed, over de weg is geen issue vanuit de US.

Het onderhandelen gaat in het buitenland mijns inziens ook wat makkelijker. Het liggeld in het buitenland is dermate hoog, dat elke maand dat de boot onverkocht in een haven ligt, de verkoper zo een paar honderd euro kost.
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 10 jan 2009 23:06 #54415

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Zoek eerst een boot die je lijkt. Dan kunnen we via via kijken of er een betrouwbare surveyor in de buurt zit. Great Lakes is een bron van zeer enthousiaste wedstrijdzeilers. Via SA of zo is wel iemand te vinden die in de buurt zit en voor je gaat kijken. Enfin, zie eerst maar dat je een object hebt.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 10 jan 2009 23:21 #54417

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
@ Leerling

Ik heb zelf even gekeken - prachtig schip, zonder meer, ruim en snel. Maar:
prijzen variëren van 180K US$ tot 240K US$. Een hele mooie ligt in New Orleans. Deze boten zijn geproduceerd tot 1999.
Bedragen altijd nog ver boven de 130.000,- euro. Phoei.....
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 jan 2009 15:10 #54535

  • Leerling
  • Leerling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Er liggen er 4 te koop aan de Oostkust. Daarnaadst ligt er nog 1 in Phuket. Maar dat is mij te ver en te onzeker. Het geld is wel bij elkaar te leggen. Ik en mijn vriendin willen graag rontrpje US maken om boten te bekijken. Wordt ergens in Maart April, moet wel passen in de zeilagenda's (:>).

@ Lannes: Wat bedoel je met de surveyer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 jan 2009 15:42 #54537

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
@ Leerling

Mijn toetsenbord slijt. Surveyor=Expert. Ik ken iemand die een lijst heeft van Lloyds erkende surveyors. Met een erkende expertise is de boot in elk geval te verzekeren (wat voor de bank het belangrijkste item is).

Die in New Orleans ziet er heel aardig uit. Heeft wat craquelé in de kuip, maar zo te zien een mooie bak. Die in Phuket is ook erg mooi, maar niet realistisch om die hier te krijgen. Je moet door drie piratenzones heen en zeiljachten zijn een gewild object. Of je zou dwars de Pacific over moeten gaan en door het Panama kanaal, dan mag je wel een half jaar of zo uittrekken. De Oostkust is dus een reële optie. Ik zal de links voor je verzamelen die ik heb.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 jan 2009 16:35 #54538

  • Leerling
  • Leerling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ben met name benieuwd naar verzekeraars. Ik ken Pantenius en Intramar. Zij verzekeren boten die internationale ambities hebben.

Heb ook even met de douane gebeld maar daar kom je niet echt verder. Ze geven aan dat je de boot moet invoeren. Voor zeegaande jachten betaal je geen invoerrechten. Je betaalt alleen BTW. Zij geven aan dat de boot fysiek in Nederland moet zijn om de boot in te klaren.

De volgende stap is mijns inziens om de boot te kopen in Amerika onder Amerikaans vlag door te varen. Het lastige van dit scenario is dat de Belastingdienst de BTW niet laat aftrekken als je de boot niet hebt ingeklaard. En omdat we met een financiering werken (vna +/- 50%) is dit een redelijke slok op een borrel. En dan ga ik er nog vanuit dat de bank dit een OK-scenario vindt.

Wellicht is het makkelijker om je als Nederlands burger uit te laten schrijven. Dan ben nje niet langer BTW plichtig. Helaas moet je dan ook je paspoort inleveren. Ik heb de belastingdienst ook gevraagd of het mogelijk is om de BTW wel af te trekken en de boot pas later in te voeren. Helaas begreep de douane weinig van deze optie. De boot moet gewoon naar de EU om in te klaren.

Sorry voor dit epos. Merk dat ik het voor mij handig werkt om de stappen en mogelijkheden uit te schrijven.[/u]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 jan 2009 16:54 #54540

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Pantaenius is zeker een goed adres en verzekeraar van veel Superjachten. daar zal je dus zeker terecht kunnen. Gezien hun brede arbeidsterrein zullen ze ook minder moeilijk doen dan de NL verzekeraars.

Maar: Je haalt de BTW aan. Welke BTW? Zolang de boot niet in NL is betaal jij geen BTW. Je schept hiermee een enorme berg verwarring, ook voor jezelf, want die BTW bestaat in de VS helemaal niet. Je bent een US non-resident. Dus je hebt niets, maar dan ook totaal niets met lokale belastingen van doen. Jij koopt een boot, soit. BTW is een pure EU zaak.
Als je het verzekeringsprobleem kunt oplossen is er mss een mogelijkheid de boot elders te registreren. Omdat je toch een vlag moet hebben. Je zou dit nog eens nader moeten informeren want de meeste zeeschepen varen onder diverse vlaggen. De "Brakzand" werd tijdelijk in Sierra Leone geregistreerd voor de overtocht naar Ecuador, gewoon een middel om bureaucratische loopholes te omzeilen. Pantaenius kan je hierin (denk ik) ook wel van advies dienen.

Misschien dat het zinvol is om je boot in een aparte BV onder te brengen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot kopen in het buitenland... de moeite of niet? 12 jan 2009 17:26 #54541

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Gibraltar is bv een van de mogelijkheden om een boot of jacht te registreren te registreren. Dit wordt gevraagd voor een jacht beneden de 24 meter:

* Original Bill of Sale, signed by the vendor. This must be authenticated by a Notary Public, confirming that the signatures on the document are true. Should the person signing be an authorized signatory on behalf of a company, via a Power of Attorney, a copy of the Power of Attorney must also be provided.

2. Tonnage and Measurement Survey for vessels under 24m or an International Tonnage Survey for vessels over 24m. This survey must be effected by either one of the following:

* American Bureau of Shipping
* Bureau Veritas
* Det Norske Veritas
* Germanischer Lloyd
* Lloyds Register of Shipping
* RINA
* Yacht Brokers,Designers & Surveyors Association

We must also be advised of the proposed name of the vessel to seek the relevant approval.

Once the above has been filed at the Yacht Registry together with the necessary application, a Carving and Marking Note stating the vessels' name, port of registry, official number and register of tonnage, will be issued. A form is then produced and signed by the appointed Registered Agent if the vessel is under 24m. If the vessel is over 24m, the Carving and Marking Note needs to be signed by one of the 6 classified societies mentioned above.

It is compulsory that a Tonnage Plate be fixed on the vessel. A photograph must be received, showing the fixed Tonnage Plate and the name of the vessel, before the registration document is released.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl