Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke multimeter voor aan boord?

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 14:58 #672853

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Sloe Gin schreef :
Hoe belangrijk is het om zo nauwkeurig te meten?

Het gaat hier gewoon om een simpele 12V installatie op een bootje.

12V , 12,3V , 11,7 V In alle gevallen is dat wat mij betreft 12V

Dat zie ik anders. Bij 12,3V begin ik gebruikers af te schakelen en te zorgen dat er weer wat in de accu's komt.
Bij 11,7V baal ik als een stekker, want dan gaat het (nu of binnenkort) geld kosten. De accu's zijn dan zover ontladen dat de levensduur ernstig achteruit gaat.

Sloe Gin schreef :
Ik gebruik overigens hoofdzakelijk het piepertje om stroomcircuits en bekabeling door te meten.

Van de hier getoonde DT-830D is de pieper zo zacht dat je hem nauwelijks kunt horen. Bovendien duurt het een eeuwigheid voor ie überhapt gaat piepen.

De eerder getoonde Aldi Toledo meter heeft geen piepstand (continuiteits meting).

Sloe Gin schreef :
Mijn metertje dekt het doel perfect :whistle:

:evil:
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 14:59 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 15:00 #672855

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Daarvoor is nou juist ook die accumonitor van Nasa (Clipper)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 15:12 #672860

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Sloe Gin schreef :
Daarvoor is nou juist ook die accumonitor van Nasa (Clipper)

Ik snap je punt. We hebben een BM1 hangen ;)

Nou zal niet iedereen een accumonitor kunnen/willen installeren. Is ook best wel prijzig. Dan is een meter die een juiste indruk kan geven over de laadtoestand van de accu wel fijn.
Ter vergelijk, de Nasa ligt rond de € 170,- de eerder genoemde Peaktech op € 19,-

Bovendien moet je niet alles geloven wat je ziet ;)
Ik bedoel daarmee te zeggen dat ook die Nasa Clipper een afwijking zal hebben. Van tijd tot tijd controleren wat de werkelijke waarde is ten op zichte van de weergegeven waarde is dan ook wel fijn.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 15:59 #672880

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Volledigheidshalve hier ook nog het plaatje van de UT61E. Spot on!
Meter is af fabriek zo gekomen.

Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 16:58 #672901

Ik stel voor om tijdens de Wintermeet 2015 een extra tafel te plaatsen en JohnBerg z'n calibratie apparatuur mee neemt. Kunnen we onze multimeters en accumonitoren ijken. Krijgen we er zo'n mooi rond stickertje op en is je meter weer een jaar geldig :woohoo: ;)

PS: zelf neem ik een oude Fluke 77 mee aan boord. Doet het prima. Voor nood ligtt er een inimini metertje van een onbestendig merk in creditcard formaat.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 17:00 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 17:05 #672903

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Het is mooi om te zien waar expertise allemaal toe leidt. Ik had niet verwacht dat dit draadje 5 pagina's lang zou worden met zo veel indrukwekkende info.

Ik stel me zo voor dat John gebroederlijk naast WadnWind uitleg geeft over do and don't met een multimeter en Yugho zijn zendelingenwerk voortzet mbt coax en vhf ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 17:33 #672923

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
koko schreef :
Het is mooi om te zien waar expertise allemaal toe leidt. Ik had niet verwacht dat dit draadje 5 pagina's lang zou worden met zo veel indrukwekkende info.

Ik stel me zo voor dat John gebroederlijk naast WadnWind uitleg geeft over do and don't met een multimeter en Yugho zijn zendelingenwerk voortzet mbt coax en vhf ;)

Ik vrees als ZF een aparte afdeling krijgt voor leden met een afwijking in het autistisch spectrum, dat er weinig "gewone" leden overblijven. :woohoo: :woohoo: :woohoo:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 18:11 #672934

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
WADnWIND schreef :
Ik vrees als ZF een aparte afdeling krijgt voor leden met een afwijking in het autistisch spectrum, dat er weinig "gewone" leden overblijven. :woohoo: :woohoo: :woohoo:

Een woord dat dichter tegen de waarheid aanschurkt is hier zelden gesproken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 18:20 #672939

En je vindt dat dat zou moeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 18:25 #672941

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Belerion II schreef :
Ik stel voor om tijdens de Wintermeet 2015 een extra tafel te plaatsen en JohnBerg z'n calibratie apparatuur mee neemt. Kunnen we onze multimeters en accumonitoren ijken. Krijgen we er zo'n mooi rond stickertje op en is je meter weer een jaar geldig :woohoo: ;)

Haha .. de foto's zijn genomen in het lab, dat is geconditioneerd op 22°C. Als de deur open gaat zie je dat op de meter :P

Maar we hebben ook Voltage Standards voor in het "wild", met en zonder oven.

Voor de techneuten: de resolutie op de HP34401A is 10 µV, daar beginnen allerlei natuurkundige effecten (o.a. Seebeck) een rol te spelen.

Speciaal voor Belerion II en WadenWind een plaatje met het ruisgedrag. Wel niet helemaal jullie frequentie bereik (dit is 0.1 .. 10 Hz) :P
Dit is gemeten achter een 10.000x voorversterker. Schaal verticaal is dus 0,5µV/Div en deze bron ruist dus 2,84 µV pp

Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 18:31 #672945

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Je moet gewoon die vrije jongens van elektronen streng toespreken en zorgen dat ze allemaal tegelijk in fase bewegen. Dan ben je van dat zooitje ongeregeld af. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 18:32 #672946

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Is dat een Riglol 1000 serie? (4 kanaals)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 18:41 #672949

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WADnWIND schreef :
Is dat een Riglol 1000 serie? (4 kanaals)

Yep. Een DS1054Z (100Mhz uitvoering). Is wel een leuke scope. Kun je ook goed seriële data mee debuggen. Gaat net wat vlotter dan de logic analyzer optuigen.
Ik weet niet of er ook een NMEA 0183 plugin voor is.

IMHO het eerste Rigol ontwerp dat echt aan de poten van de grote jongens zaagt.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 18:43 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 18:43 #672951

Zit ik nog steeds op ZF?

Lijkt wel of ik op EEVblog beland ben :)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 18:49 #672955

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
captain koek schreef :
Zit ik nog steeds op ZF?

Lijkt wel of ik op EEVblog beland ben :)

Excuses voor mijn veel te technische uitspatting :)

Een Volt-Nuts schurkt waarschijnlijk tegen autisme aan :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 18:54 #672957

Was maar een geintje natuurlijk. Dat van die ruis wist ik niet. Weer wat geleerd!
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 18:54 #672958

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
JohnBerg schreef :
WADnWIND schreef :
Is dat een Riglol 1000 serie? (4 kanaals)

Yep. Een DS1054Z. Is wel een leuke scope. Kun je ook goed seriële data mee debuggen. Gaat net wat vlotter dan de logic analyzer optuigen.
Ik weet niet of er ook een NMEA 0183 plugin voor is.

IMHO het eerste Rigol ontwerp dat echt aan de poten van de grote jongens zaagt.

Dat mag je wel zeggen, Le croi en Tektronix etc. zullen dat wel merken. Ik heb de DS2302 en DSA832.
Van gerenommeerde merken is dat onbetaalbaar. De kwaliteit vind ik goed en de interne opbouw is verbazend degelijk.
Die seriële data analyser is prima, CANbus, I2C en RS232 38K4 gaat prima, dan heb je NMEA al.
Voor de prijs van 2stuks R&S testsets koop je tegen woordig een complete werkplaats.

Ontopic maar weer, van de hélé dure meters naar de goedkopere.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 19:20 #672967

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
captain koek schreef :
Was maar een geintje natuurlijk. Dat van die ruis wist ik niet. Weer wat geleerd!

no offence taken ;)

Die ruis is best wel een probleem als je heel stabiele bronnen wilt maken.

Je moet je dus voorstellen dat elke multimeter intern een referentie heeft.
De grootste problemen daarmee zijn veroudering, temperatuur en ruis.

Om de maximale nauwkeurigheid uit je meter te halen:
  • Moet je hem dus eigenlijk eerst eens eenmalig 1000 uur aan laten staan voordat je hem gaat gebruiken. Dan zijn de ergste verouderingsverschijnselen weg. De ergste veroudering treedt op in de eerste 200 uur.
  • Steeds bij dezelfde temperatuur proberen te meten, liefst rond de 23°C. Komt de meter uit een koude ruimte bv de bakskist dan moet je hem eerst laten acclimatiseren
  • Weg blijven bij storende ruisbronnen. Een draaiende dynamo met koolborstels bijvoorbeeld.

Voor een eenmalige meting is dat natuurlijk absolute overkill. Maar als je bv de waarde van je Nasa Clipper wil vergelijken met een vorige gemeten waarde, dan moeten de condities wel gelijk zijn.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 19:38 #672973

  • Lleman
  • Lleman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
kun je ook aan de printplaat van een stuurautomaat meten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 20:00 #672978

Ik verbaas me over de realiteitszin in dit draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 20:07 #672981

captain koek schreef :
Was maar een geintje natuurlijk. Dat van die ruis wist ik niet. Weer wat geleerd!

Ruis is gewoon vervuiling, met harde antifouling op je multimeter is het over. Geen zelfslijpende gebruiken wat dan kunnen er deeltjes tussen de contacten komen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 21:09 #672989

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
JohnBerg schreef :
Sloe Gin schreef :
Daarvoor is nou juist ook die accumonitor van Nasa (Clipper)

Ik snap je punt. We hebben een BM1 hangen ;)

Nou zal niet iedereen een accumonitor kunnen/willen installeren. Is ook best wel prijzig. Dan is een meter die een juiste indruk kan geven over de laadtoestand van de accu wel fijn.
Ter vergelijk, de Nasa ligt rond de € 170,- de eerder genoemde Peaktech op € 19,-

Bovendien moet je niet alles geloven wat je ziet ;)
Ik bedoel daarmee te zeggen dat ook die Nasa Clipper een afwijking zal hebben. Van tijd tot tijd controleren wat de werkelijke waarde is ten op zichte van de weergegeven waarde is dan ook wel fijn.

Joh wat boeit mij dat nou!

95% vol of 90% vol
in beide gevallen kan ik 2 nachten en drie dagen overleven.

Daarna wil toch douchen :sick:
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 21:10 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 21:18 #672991

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Hoop expertise hier op het ZF.
We hadden al zeilexpertise(zeer terecht), motor expertise(ook belanrijk met de motortjes in de boten) en nu ook nog multimeter expertise :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 21:18 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 21:23 #672993

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
douwe schreef :
Hoop expertise hier op het ZF.
We hadden al zeilexpertise(zeer terecht), motor expertise(ook belanrijk met de motortjes in de boten) en nu ook nog multimeter expertise :cheer:

Ho ho....

Niet te vergeten zend apparatuur expertise en werkeloos blijven expertise.

Ghehehe en dat in één zin :evil:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 16 okt 2015 06:42 #673020

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
WADnWIND schreef :
Ik vrees als ZF een aparte afdeling krijgt voor leden met een afwijking in het autistisch spectrum, dat er weinig "gewone" leden overblijven. :woohoo: :woohoo: :woohoo:

Hahaha :woohoo:
ik vrees dat ik ook tot die autisten behoor. Niet doen dus ;)
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl