Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke multimeter voor aan boord?

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 07:58 #672660

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Ik heb recentelijk deze voor 30 euro bij Aliexpress.com aangeschaft:


Is lekker klein, kan als gewone multimeter met snoer gebruikt worden en meten van stroom is op mA nauwkeurig en veel gemakkelijker.
Ik kan nu ook tot 100A meten en nooit meer zekering kapot omdat de stroom net iets te hoog was om te meten :-)
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 07:59 door primeur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 07:59 #672661

JohnBerg schreef :
Dus als een multimeter een 10A DC bereik heeft, zou je dat ook gewoon veilig moeten kunnen meten. Je mag verwachten dat de bijgeleverde meetsnoeren dik genoeg zijn om die stroom te verwerken

Zijn die el-cheapo meetsnoeren zó dun dan? Lijkt me dat de interne warmteontwikkeling een groter issue is. Wat voor shunt wordt typisch toegepast eigenlijk in het 10A bereik? Ik neem aan dat er slechts millivolts gemeten worden bij die zware shunt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 08:06 #672666

Die goedkope meter van 3$ zoals ik heb is ongezekerd en daar heeft een aantal seconden iets van 30A doorheen gelopen, dacht ik. Is al poosje terug en weet het niet meer exact. Snoertje was daarna ook gedeeltelijk gesmolten.

Maar de prullenbak in... Zonde!
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 12:49 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 08:06 #672667

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
JohnBerg schreef :
Overigens ben ik van mening dat als je een apparaat koopt, je dat apparaat ook moet kunnen gebruiken waarvoor het bedoeld is!

Dat is zo, maar wil je het ook?
Daar zit nu de crux tussen zwart-wit of grijswaardes.

Ik doel dan specifiek op dat stroom bereik van 10 of 20A.
Ik heb vroeger switched mode dynamoregelaars gemaakt en moesten destijds, wegens gebrek aan tools, in de B+ kabel afgeregeld worden.
24 volt systemen, 60A laadstroom en zomaar 600-800 Ah erachter. Als je dan op je knieen naast een grote draaiende 200PK motor en V-snaar zit met de + los met een klem en op de dynamo, is dat geen prettige situatie. (anno 1986).
Toen Conrad destijds een losse DC ampere tang verkocht was dat een zegen.
Daarbij natuurlijk nog wel wat universeel meters naar de eeuwige jachtvelden op stroom in de laatste 40 jaar.

Ik wil dat dus niet meer, die grote stromen door een meetinstrument. Amperetangen en shunts zijn geduldig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 08:13 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 08:23 #672678

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Nachtvlinder schreef :
Zijn die el-cheapo meetsnoeren zó dun dan?

Als je die snoeren doorknipt moet je echt moeite doen om koper te vinden. Ik zal kijken of ik daar een foto van kan maken, maar je geloofd je ogen niet.

Nachtvlinder schreef :
Lijkt me dat de interne warmteontwikkeling een groter issue is. Wat voor shunt wordt typisch toegepast eigenlijk in het 10A bereik? Ik neem aan dat er slechts millivolts gemeten worden bij die zware shunt...

Ik heb daar wel ideen over bij de echte El Cheapo's maar meten is weten :P

Op de foto links zie je een El Cheapo op 10A stand, rechts een UT61E, aanwijzing is in mV.
Even rekenen: R = U/I = 60.5 / 4,79 = 12,6 mOhm
Interne warmteontwikkeling bij 10A = P =I^2 * R = 10*10*12,6 = 1260 mWatt = 1,26 Watt

Bij 10A valt er dus 126 mV over de shunt. Misschien leuk om zometeen eens even een snoertje te meten?

Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 08:25 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 08:34 #672686

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
is het voor een zeilboot of een motor boot?
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 08:37 #672689

alegria schreef :
is het voor een zeilboot of een motor boot?

Ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 08:39 #672691

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
het is de bedoeling dat je een keuze maakt
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 08:45 #672694

alegria schreef :
het is de bedoeling dat je een keuze maakt

Motorsailor.

Maar hoezo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 08:48 #672696

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WADnWIND schreef :
JohnBerg schreef :
Overigens ben ik van mening dat als je een apparaat koopt, je dat apparaat ook moet kunnen gebruiken waarvoor het bedoeld is!

Dat is zo, maar wil je het ook?

Ja en Nee :P

In de situatie zoals jij die beschrijft ben ik het 100% met je eens. Dan moet je niet met een multimeter in serie gaan klooien. Stromen kunnen veel groter worden dan die 10A waarvoor de multimeter gemaakt is. Grote rampen liggen daar op de loer. Dus daar altijd een stroomtang.

Maar wat nou als Stegman de korstluitstroom van zijn zonnepaneel wil testen? Dat paneel is 140Wp en heeft een gespecificeerde kortsluitstroom van 8,5A. Zou je IMHO gewoon met de multimeter op 10A moeten doen. Of je wil het stroomverbruik meten van je koelkast. Bij ons ongeveer 5A. Moet kunnen, toch?

Moraal van het verhaal: je moet goed in de gaten houden waar je mee bezig bent!

Maar .. als een niet technicus de stroom door zijn startmotor wil meten met een multimeter is het natuurlijk niet de bedoeling dat de snoeren smelten, het ding ontploft en in brand vliegt.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 08:53 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 08:49 #672697

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
was gewoon nieuwsgierig, op zich hoeft het niet uit te maken, maar beter vooraf over nagedacht dan achteraf,
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 08:57 #672701

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
alegria schreef :
was gewoon nieuwsgierig, op zich hoeft het niet uit te maken, maar beter vooraf over nagedacht dan achteraf,

Ook op een motorsailer kun je met de op de vorige pagina genoemde Peaktech prima uit de voeten. Het kan natuurlijk ook elke andere zijn, als ie maar voldoet aan de daar genoemde punten.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 09:01 #672705

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
WADnWIND schreef :
JohnBerg schreef :
Overigens ben ik van mening dat als je een apparaat koopt, je dat apparaat ook moet kunnen gebruiken waarvoor het bedoeld is!

Dat is zo, maar wil je het ook?
[....]
Toen Conrad destijds een losse DC ampere tang verkocht was dat een zegen.
Daarbij natuurlijk nog wel wat universeel meters naar de eeuwige jachtvelden op stroom in de laatste 40 jaar.

Ik wil dat dus niet meer, die grote stromen door een meetinstrument. Amperetangen en shunts zijn geduldig.
helemaal mee eens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 09:02 #672706

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
JohnBerg schreef :
Maar wat nou als Stegman de korstluitstroom van zijn zonnepaneel wil testen? Dat paneel is 140Wp en heeft een gespecificeerde kortsluitstroom van 8,5A. Zou je IMHO gewoon met de multimeter op 10A moeten doen. Of je wil het stroomverbruik meten van je koelkast. Bij ons ongeveer 5A. Moet kunnen, toch?

Toch pak ik hier liever een stroomtang voor. makkelijker want ik hoef niets los te halen. gemak dient de mens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 09:06 #672707

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Mephisto schreef :
JohnBerg schreef :
Maar wat nou als Stegman de korstluitstroom van zijn zonnepaneel wil testen? Dat paneel is 140Wp en heeft een gespecificeerde kortsluitstroom van 8,5A. Zou je IMHO gewoon met de multimeter op 10A moeten doen. Of je wil het stroomverbruik meten van je koelkast. Bij ons ongeveer 5A. Moet kunnen, toch?

Toch pak ik hier liever een stroomtang voor. makkelijker want ik hoef niets los te halen. gemak dient de mens.

Als je de kortsluitstroom van het zonnepaneel wil meten is het los.
En als je een stroomtang hebt, ja, waarom niet.

Maar de discussie ging hier over "een multimeter voor aan boord". Als je geen stroomtang hebt moet je IMHO gewoon de stroom van de koelkast kunnen meten.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 09:11 #672711

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
daar heb je gelijk in, al trekt deze koelkast als het een compressor is bij inschakelen iets meer als 5A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 09:16 #672713

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Mephisto schreef :
daar heb je gelijk in, al trekt deze koelkast als het een compressor is bij inschakelen iets meer als 5A.

Precies. Maar daar moet een goede multimeter tegen kunnen, zonder dat de zekering daarbij stuk gaat!

De El Cheapo kan daar in elk geval tegen, want die heeft geen zekering en dempt de inschakelstroom alleen maar wat :P

Die compressor brengt me op het Hella Relais waar Vinni hier laatst naar vroeg. Daar zit waarschijnlijk geen blusdiode over de spoel. Ook daar zou je met een goede multimeter gewoon aan moeten kunnen meten. Daar mag de meter niet stuk van gaan, en de meetsnoeren moeten zo gemaakt zijn dat je zelf niet geëlektrocuteerd wordt. :ohmy:
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 09:21 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 10:08 #672736

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Hoe bevalt trouwens die Uni-T 61? Ik zat er aan te denken om er voor thuis een aan te schaffen
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 10:24 #672741

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Spirit28 schreef :
Hoe bevalt trouwens die Uni-T 61?

Ik ben er wel blij mee. Het sterke punt is zijn 22000 count aanwijzing. Dat geeft een extra digit t.o.v. andere meters in een vergelijkbare klasse.

De nauwkeurigheid heb ik vergeleken met mijn gekalibreerde HP34401A´s. Valt ook niet tegen. Welliswaar is dat extra digit niet super nauwkeurig, maar het geeft wel mooi de trend aan. Je ziet heel snel of een accu ontladen wordt. Ik meen dat hij 6 counts afweek t.o.v. de HP34401A´s.

Hij kan best veel dingen extra meten, zoals frequentie en capaciteit t.o.v. vergelijkbaar geprijsde meters. Witte en blauwe leds kun je ook meten. Verder is de RS232-USB interface ook wel leuk. Je kunt de meter `nullen` om bv de weerstand van de meetsnoeren te compenseren.

De behuizing is robuust, en hij staat redelijk op zijn standaard.
De snelheid van continuïteitsmeting is redelijk.
De bijgeleverde meetsnoeren zijn ook redelijk.

Wat hij echt mist is verlichting van het display. En de bijgeleverde software voor de PC is bagger.

n.b. de `goeroes` beschouwen Unitrend als Bavaria onder de multimeters.
Veel value for money dus :)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 12:20 #672774

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
De vorige meting van de 10A shunt was van een Toledo low cost meter die ooit van de Aldi of Lidl is gekomen. Ik meen voor rond de €10,-. Alhoewel niet gezekerd, en ook niet veilig viel me dat niet tegen.

Ik heb nog ergens een DT-830D gevonden, dat is een € 3,- China ding.

Shuntweerstand: R = U / I = 204 / 4,7 = 43 mOhm.

Interne warmteontwikkeling bij 10A = P =I^2 * R = 10*10*43 = 4300 mWatt = 4,3 Watt

Kortstondig meten zal nog wel gaan, maar bij langdurig gebruik wordt dit zo warm dat de behuizing gaat smelten en stinken

Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 12:21 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 14:25 #672829

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Spirit28 schreef :
Hoe bevalt trouwens die Uni-T 61? Ik zat er aan te denken om er voor thuis een aan te schaffen

Ik heb naast de UNI-T UT210E ook al een tijdje de UT71D als 'gewone' multimeter.
Zelfde ervaringen als JohnBerg; echte aanraders die UNI-T meters!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 14:31 #672833

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb een multimetertje van de Lidl.

Niet groter dan een grote luciferdoos en half zo dun.

Dat dingetje meet perfect.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 14:43 #672842

je moet wel even alles doorlezen. dan snap je dat "perfect" niet bestaat in deze.
En -met permissie- met die van de lidl zeker niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 14:45 #672845

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Sloe Gin schreef :
Ik heb een multimetertje van de Lidl.

Niet groter dan een grote luciferdoos en half zo dun.

Dat dingetje meet perfect.

Hoe weet je dat?

Strikvraag .. beetje flauw ;)

De nauwkeurigheid kun je bepalen door het testobject een aan een gekalibreerde referentie te hangen. Zoiets dus:



3 counts afwijking ofwel 0,3%. Ruim binnen specificatie. Je zou kunnen zeggen dat het dingetje perfect meet :P

Maar er zijn wel wat verzachtende omstandigheden. Het lab is geconditioneerd op 22 °C.
Bij wisselende temperaturen zul je wel wat moeten inleveren. En alle eerder genoemde nadelen blijven staan.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 14:47 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 15 okt 2015 14:50 #672847

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Hoe belangrijk is het om zo nauwkeurig te meten?

Het gaat hier gewoon om een simpele 12V installatie op een bootje.

12V , 12,3V , 11,7 V In alle gevallen is dat wat mij betreft 12V


Ik gebruik overigens hoofdzakelijk het piepertje om stroomcircuits en bekabeling door te meten.

Mijn metertje dekt het doel perfect :whistle:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl