Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke multimeter voor aan boord?

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 07:58 #672177

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
De nauwkeurigheid van een meter aan boord is vrijwel onbelangrijk en zelfs grenzend aan nonsens. Je wilt weten of er spanning staat, dus op 0,1 volt is ruim voldoende resolutie. Met weerstands meting willen we ongeveer weten wat het is. 1 Ohm resolutie is ruimschoots voldoende.

Daarom zijn mickey mouse meters ruim voldoende aan boord. Als je ze laat vallen in de bilge of in de regen laat liggen doet de prijs ook niet zeer.

Voor nauwkeurige metingen in een werkplaats kan het wel noodzakelijk zijn bij afregeling, maar dat soort werkzaamheden nemen snel af.
Zelfs in de industrie gebruikt men niet altijd gekalibreerd spul, omdat men vaak wil weten of er spanning is en ongeveer hoeveel.

Aan boord is goedkoop dus ruim voldoende.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 08:08 #672181

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Stel je wil een idee krijgen over de laadtoestand van je accu. Geen rare meting aan boord.
De nauwkeurigheid van de El Cheapo die ik in een voorgaande post noemde is +/- 1% +/- 2 digits.

Als je dus 12,50 volt meet kan dat dus een waarde zijn tussen 12,72V en 12,28V. Dat is best een groot verschil. Je denkt iets te weten over de laadtoestand, maar kunt geen conclusies trekken door de onnauwkeurigheid van de multimeter.

edit: en dan mag je ook nog hopen dat de El Cheapo binnen specs is en blijft. Vaak worden de specs opgegeven voor de eerste 90 dagen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 14 okt 2015 08:11 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 08:14 #672182

Idem voor het afregelen/diodebrugcompensatie van je acculader. Spanningsval om overgangsweerstanden te vinden is relatief doen en denk ik minder kritisch.

Maar ook aan die eerste eissen kan snel voldaan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 08:25 #672185

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
JohnBerg schreef :
Stel je wil een idee krijgen over de laadtoestand van je accu. Geen rare meting aan boord.
De nauwkeurigheid van de El Cheapo die ik in een voorgaande post noemde is +/- 1% +/- 2 digits.

Als je dus 12,50 volt meet kan dat dus een waarde zijn tussen 12,72V en 12,28V. Dat is best een groot verschil. Je denkt iets te weten over de laadtoestand, maar kunt geen conclusies trekken door de onnauwkeurigheid van de multimeter.

Bij een afwijking van 1 % krijg ik wat anders:

12,5 x 0,01 = 0,125.
12,5 + 0,125 = 12,625.
12,5 - 0,125 = 12,375.

Dat kun je nog steeds veel vinden. Maar moeten we daar dramatisch over doen?
Ik ben het eens met veel anderen in deze draad. De gemmiddelde multimeter uit de bouwmarkt is afdoende voor gebruik aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 08:35 #672188

+ 2 digits dus de aangegeven fout kan groter zijn.
Ik vind dat JohnBerg een goed punt heeft.

vooral omdat de gebruiker de eventuele afwijking vergeet en allerlei acties gaat ondernemen.
Terwijl deze best juist kan zijn!

Je moet dus mee nemen dat de aangegeven waarde best wel anders kan zijn dan de gemeten waarde!
Als je dat doet kan je ook een goedkope gebruiken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 okt 2015 08:36 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 08:42 #672191

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
De wat betere multimeters specificeren hun procentuele fout t.o.v. de gemeten waarde, + een aantal digits.
De bouwmarkt multimeter zet dat niet in de specs, maar bedoelen de fout t.o.v. de full scale.
Ietwat sneaky, maar de lage prijs moet ergens vandaan komen ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 08:44 #672193

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2298
Hoe kunnen ze hem ervoor maken.
Iemand moet er toch nog wat aan verdienen :huh:
www.aliexpress.com/item/AC-DC-...75,searchweb201560_2

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 08:50 #672197

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
JohnBerg schreef :
Stel je wil een idee krijgen over de laadtoestand van je accu. Geen rare meting aan boord.
De nauwkeurigheid van de El Cheapo die ik in een voorgaande post noemde is +/- 1% +/- 2 digits.

Als je dus 12,50 volt meet kan dat dus een waarde zijn tussen 12,72V en 12,28V. Dat is best een groot verschil. Je denkt iets te weten over de laadtoestand, maar kunt geen conclusies trekken door de onnauwkeurigheid van de multimeter.

edit: en dan mag je ook nog hopen dat de El Cheapo binnen specs is en blijft. Vaak worden de specs opgegeven voor de eerste 90 dagen.

Dat dat een forse afwijking is klopt, ik denk alleen dat als je een idee wilt krijgen van je ladings toestand op 2 decimalen, dat je dan toe bent aan iets beters.
De meeste mensen zullen dit nooit nodig hebben.
Het zijn alleen de nerds hier die denken dat wel nodig te hebben. Dat dacht ik vroeger ook.
Bij een klant heb je het wel nodig, maar op mijn eigen schip normaal nooit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 08:54 #672200

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Eenvoudige meter is prima.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 08:55 #672201

Dat super goedkope multimetertje gebruik ik al jaren op de boot. Toegegeven, hij is wat rammelig (val bijna uit elkaar) en de snoeren zijn niet zo best, maar meten doet hij prima. Afwijking tov de Fluke is weinig en (bij die van mij tenminste) voor ruwe metingen te verwaarlozen. Maar de kwaliteit van die dingen wisselt nogal, denk ik....
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 08:58 #672204

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Toch een leerzaam draadje dit. In het 12V DC bereik wil ik toch wel dat de nauwkeurigheid binnen de + of - 0,1V ligt als het even kan. Voor het meten van de accuspanning of het spanningsverlies over een voedingsdraad is zo'n verschil toch best relevant. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met een gerenommeerd testinstituut om mijn multimeter eens even te controleren :)

Mocht dat teleurstellend uitpakken, dan zou deze multimeter wel een mooie zijn denk ik.

Wel wat duurder dan uit de €5 bak van de bouwmarkt natuurlijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:03 #672205

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Een voorbeeld van onnodige nauwkeurigheid...

Ooit studeerde ik voor instrumentmaker (met goed gevolg ;) ) en had van huis uit de gewoonte om de maatvoering exact aan te houden, voor zover afleesbaar, tolerantie nul dus. Dat koste natuurlijk onnodig veel tijd, maar wel exact!
Tot een docent zei dat als het binnen de tolerantie viel, dat dat al een 10 was. Dat scheelde dus heel veel onnodige tijd!

Zo is het ook met gereedschap en multimeters.
Als je automonteur bent is een Belzer, Geodore of Bacho of Facom gereedschap prima, echter voor hobbyisten zoals wij is dat een enorme overkill.
Voor hobbyisten is een "gewone" steeksleutelset ruim voldoende voor die paar keer dat je het gebruikt.

Voor het echte werk gebruik je echt gereedschap, voor af en toe is lower budget al genoeg.
Ik gebruik vaak cheapy zooi en gooi het na het project weg.
Mijn persoonlijk gereedschap en multimeters zijn natuurlijk wel kwaliteit, net als de meeste apparatuur in de werkplaats.

Voordeel van een goedkope multimeter is dat als je hem in de bilge laat vallen, doet het geen pijn.

Kwaliteit mag natuurlijk wel, het is niet verboden. de kunst is om te beoordelen welke kwaliteit je nodig hebt in welke situatie.
Een soort zeilen dus :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:04 #672206

Die van mij geeft doorgaans een verschil van 0,02V of minder tov de Fluke
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:04 #672207

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
JohnBerg schreef :
De wat betere multimeters specificeren hun procentuele fout t.o.v. de gemeten waarde, + een aantal digits.
De bouwmarkt multimeter zet dat niet in de specs, maar bedoelen de fout t.o.v. de full scale.
Ietwat sneaky, maar de lage prijs moet ergens vandaan komen ;)

Eerlijk gezegd begrijp ik dat verhaal van die + of - digits niet. Wat moet ik daaronder verstaan?

Kan dat verduidelijkt worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:11 #672214

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
captain koek schreef :
Die van mij geeft doorgaans een verschil van 0,02V of minder tov de Fluke

De crux zit hem in het woordje "doorgaans" !!

Als jij met je Fluke meet heb je geen enkele twijfel over wat je meet. Je vertrouwd de aanwijzing blindelings. Maar als je El Cheapo de hele winter in de bakskist heeft gelegen en je meet in het voorjaar de accuspanning, vertrouw je dat dan ook blindelings, als de gemeten waarde 11,90V is en de accu's pas 1 seizoen oud?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 14 okt 2015 09:13 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:14 #672215

12,88 of 12,92V boeit mij niet zo veel in het geval van een accu. Als een (nou ja 20) milivolt wel belangrijk is, dan pak ik de Fluke, maar die dingen zijn kostbaar en laat ik dus niet aan boord.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:19 #672218

lodewijk stegman schreef :
JohnBerg schreef :
De wat betere multimeters specificeren hun procentuele fout t.o.v. de gemeten waarde, + een aantal digits.
De bouwmarkt multimeter zet dat niet in de specs, maar bedoelen de fout t.o.v. de full scale.
Ietwat sneaky, maar de lage prijs moet ergens vandaan komen ;)

Eerlijk gezegd begrijp ik dat verhaal van die + of - digits niet. Wat moet ik daaronder verstaan?

Kan dat verduidelijkt worden?
dat hij dus als hij 12.5 wil aangeven ook 12.6 kan aan geven of 12.4. (of bij 2 digits dus 12.3 of 12.7!)
Het cijfer met de laagste waarde kan dus het aantal aangegeven digits afwijken.

Stel je multimeter heeft twee cijfers achter de komma, dan is bijv. twee digits er weinig : 12.52 of 12.48.
Bij 1 cijfer achter de komma is het wel veel!: 12.3 of 12.6 volt

Ook daarom altijd het best passend bereik kiezen!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 okt 2015 09:22 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:30 #672226

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
lodewijk stegman schreef :
Eerlijk gezegd begrijp ik dat verhaal van die + of - digits niet. Wat moet ik daaronder verstaan?

Zonder echt heel technisch te worden is dat best wel lastig uit te leggen. Ik ga mijn best doen:

De aanwijzing komt tot stand door gedurende een bepaalde tijd pulsen te tellen. De tijd is afhankelijk van de aangelegde spanning. Is de spanning hoger dan is de tijd langer, worden er meer pulsen geteld en is de aanwijzing hoger.
Nu zit in het tellen een onzekerheid, die niet afhankelijk is van de nauwkeurigheid van de gebruikte componenten, maar van het toevals moment waar tussen de pulsen het meten stopt. Dat geeft dus een extra miswijzing en die wordt uitgedrukt in het aantal punten t.o.v. de gemeten waarde.

Bij de El Cheapo's gaat het vaak maar om 2 digits, omdat de rest ook niet beister nauwkeurig is.
Maar bij de eerder getoonde HP34401A kan het toch echt wel in de papieren gaan lopen.

De basisnauwkeurigheid in het 10.00000V is 0,0015% en er moet dan nog +/- 4 digits aan toegevoegd worden. En dat hakt er dan best in :(

Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:32 #672230

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
captain koek schreef :
12,88 of 12,92V boeit mij niet zo veel in het geval van een accu. Als een (nou ja 20) milivolt wel belangrijk is, dan pak ik de Fluke, maar die dingen zijn kostbaar en laat ik dus niet aan boord.

Dat is nu precies wat ik bedoel.
Beter werk vraagt beter gereedschap.

Wat Roos en Johnberg mogelijk wel bedoelen is dat niet iedereen zich bewust is van de miswijzing van een instrument.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 okt 2015 09:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:33 #672232

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
roozeboos schreef :
lodewijk stegman schreef :
Eerlijk gezegd begrijp ik dat verhaal van die + of - digits niet. Wat moet ik daaronder verstaan?

Kan dat verduidelijkt worden?
dat hij dus als hij 12.5 wil aangeven ook 12.6 kan aan geven of 12.4. (of bij 2 digits dus 12.3 of 12.7!)
Het cijfer met de laagste waarde kan dus het aantal aangegeven digits afwijken.

Stel je multimeter heeft twee cijfers achter de komma, dan is bijv. twee digits er weinig : 12.52 of 12.48.
Bij 1 cijfer achter de komma is het wel veel!: 12.3 of 12.6 volt

Ook daarom altijd het best passend bereik kiezen!

Okee. maar dan kom ik toch tot de conclusie dat John een verkeerde voorstelling van zaken geeft.
Iedere multimeter die ik tot nu toe in handen heb gehad geeft namelijk 2 cijfers achter de komma, in bereik dat je gebruikt bij meten aan het boordnet. En ik ben ook slim genoeg om het juiste bereik te kiezen. Ik denk dat de meeste ZF-ers dat wel kunnen.

Bij een afwijking van 1 % blijven dan de afwijkingen zoals ik die distilleerde.

Klopt die redenering, naar jouw idee?
Laatst bewerkt: 14 okt 2015 09:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:36 #672235

wat duidelijk moet zijn is dat het x% afwijking is plus een y aantal digits.

Als je dat snapt kan je metingen doen waarvan je het aangegeven getal op waarde kan schatten.

Het is uiteraard aan een ieder zelf om te bepalen hoe nauwkeurig hij/zij wil meten, en welke meter daar bij past
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 okt 2015 09:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:46 #672241

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
JohnBerg schreef :
lodewijk stegman schreef :
Eerlijk gezegd begrijp ik dat verhaal van die + of - digits niet. Wat moet ik daaronder verstaan?

Zonder echt heel technisch te worden is dat best wel lastig uit te leggen. Ik ga mijn best doen:

De aanwijzing komt tot stand door gedurende een bepaalde tijd pulsen te tellen.

Welke pulsen?

Heeft dit iets met gelijkspanning of wisselspanning te maken? Het gaat hier natuurlijk om het bereik gelijkspanning tot 20V.

Misschien moet je dus aangeven dat het té cheapo wordt als er alleen maar kan worden ingesteld op V, bijvoorbeeld, zonder nadere specificatie van het bereik.

Maar multimeters met instelmogelijkheid in het bereik 'gelijkspanning tot 20 V' zijn er al voor 15 - 20 euro.

Ik concludeer dat je met een dergelijke meter een prima ding hebt voor aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:52 #672245

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
lodewijk stegman schreef :
JohnBerg schreef :
lodewijk stegman schreef :
Eerlijk gezegd begrijp ik dat verhaal van die + of - digits niet. Wat moet ik daaronder verstaan?

Zonder echt heel technisch te worden is dat best wel lastig uit te leggen. Ik ga mijn best doen:

De aanwijzing komt tot stand door gedurende een bepaalde tijd pulsen te tellen.

Welke pulsen?

Pulsen die door een interne klok gemaakt worden.

...

lodewijk stegman schreef :
Maar multimeters met instelmogelijkheid in het bereik 'gelijkspanning tot 20 V' zijn er al voor 15 - 20 euro.

Ik concludeer dat je met een dergelijke meter een prima ding hebt voor aan boord.

Dat ben ik wel met je eens. De eerder genoemde UT132B en Voltcraft liggen in dat prijsbereik.

Maar we hadden het hier eigenlijk over de DT830B, die je voor € 3,- inclusief verzending uit China in huis haalt.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 14 okt 2015 09:56 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 09:58 #672246

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
JohnBerg schreef :
Dat ben ik wel met je eens. De eerder genoemde UT132B en Voltcraft liggen in dat prijsbereik.

Maar we hadden het hier eigenlijk over de DT830B, die je voor € 3,- inclusief verzending uit China in huis haalt.

Nou, dan zijn we er wel uit, geloof ik.
Koop voor aan boord een multimeter die kan worden ingesteld op een specifiek bereik 'gelijkspanning tot 20V' en je staat gesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke multimeter voor aan boord? 14 okt 2015 10:02 #672250

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
lodewijk stegman schreef :
Koop voor aan boord een multimeter die kan worden ingesteld op een specifiek bereik 'gelijkspanning tot 20V' en je staat gesteld.

Lig je trouwens aan de walstroom? En doet die het altijd? Dan wil je misschien ook een keer meten of er 230V ergens in de installatie aanwezig is?

Wordt het verhaal toch weer anders van .. dan is de aanwijzing van ondergeschikt belang, maar veiligheid des te meer.

Edit: of je ligt met hebben en houwen in een donkere motorruimte. Dan is een meter waarbij je de achtergrond verlichting kunt aan zetten verrekte handig.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 14 okt 2015 10:05 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl