Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute?

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 12 feb 2017 18:02 #808524

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik heb al eens eerder geschreven dat ik over een paar jaar een wereldreis wil gaan maken. Inmiddels heb ik besloten dat het 'gewoon' de Passaatroute gaat worden. Wel wil ik daar 5 jaar of langer voor uittrekken.
De reis zal deels solo zijn, maar ik wil ook opstappers meenemen, vandaar, en omdat het toch minimaal 5 jaar mijn woning zal zijn, heb ik behoefte aan een ruim schip.

Ik heb nu dit schip op het oog: www.yachtfocus.com/gebruikte-b...ria-390-caribic.html

Ik heb het schip vandaag bezocht en m'n eerste indruk is positief. Uiteraard wil ik het schip nog laten keuren.

Graag hoor ik van jullie wat jullie mening over deze boot is (in z'n algemeen en voor mijn doel), en waar ik op moet letten bij eventuele aankoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 12 feb 2017 18:44 #808535

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 12 feb 2017 19:55 #808569

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Lijkt me een prima schip. Bavs uit die jaren zijn behoorlijk degelijk gebleken tov meer recente. Vraag me alleen af waar je onderweg op zee wilt gaan slapen. Kajuitbanken in het midden zijn daarvoor met slingezeiltjes uitermate geschikt. Met deze rondzit is dat uitgesloten. Let ook even op de midboom sheeting waardoor druk Op de schoot ( traveller) en giek behoorlijk groter worden dan als deze wat verder achterlijk zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 12 feb 2017 21:50 #808611

wij hebben uit die serie een bav 350 gehad, kwalitatief goed gebouwd. zeker geschikt voor dit soort reizen, echter wel net als bij iedere andere productie boot bekijken welke dingen er extra opgeschroefd moeten worden, ook belangrijk check of tuigage voldoende groot is voor licht weer, ook bv kijken of er een kotterstag met kotterzeil erop moet.

oftewel de gebruikelijke aanpassingen die nodig zijn op productieschepen om offshore te gaan voor langere tijd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 12 feb 2017 22:03 #808617

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Over slaapplekken op zee zou ik me niet zo druk maken. Er zijn twee achterhutten beschikbaar, plus een stapelbed aan bakboord naast de mastvoet. Genoeg variatie mogelijk om je ideale slaapplek te vinden lijkt me.

Ons is opgevallen dat je voor de wind op de passaatroute voorin het schip vaak rustiger slaapt/beweegt dan in het midden of achterin. Enkele medevertrekkers met een middenkuiper beaamden dit en vonden hun slaapplek achterin het schip niet echt comfortabel tijdens de oversteken. Wijzelf slapen tijdens onze oversteken altijd voorin in de voorhut waar het bed met het hoofdeinde tegen het mastschot staat (Dufour 36classic). Bevalt prima tot nu toe.

De Bavaria 390 stond op onze shortlist tijdens onze zoektocht naar een schip met potentie voor een rondje Atlantic, maar werd het niet doordat er geen goede exemplaren beschikbaar waren toentertijd en we liever een iets kleiner schip wilden ivm de lopende kosten voordat we weg zouden gaan.

Als ik bovenstaande advertentie zo zie, zouden wij met dit aanbod wellicht een andere keuze gemaakt hebben en voor de Bavaria gegaan zijn. Grootste wijzigingen zouden voor mij de apparatuur, stuurautomaat (onderdeks is zwaar aan te bevelen), zeilen (goed reefbare degelijke zeilen inclusief een gennaker zijn erg handig) en het staande en lopende want zijn.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 12 feb 2017 22:08 #808619

Ik zou nooit een "bovenlader" uitkiezen om langdurig op te verblijven. Iedere keer dat je van binnen naar buiten wil (en v.v.)
moet je twee meter omhoog de ladder op om jezelf vervolgens onder de buiskap door te limbo-en de kuip in. Kan misschien wel veilig zijn (heb ik ook twijfels over) maar is absoluut onpraktisch. Beïnvloed ook in grote mate de verkoopbaarheid van de boot. Over de bouwkwaliteit van deze Bavaria kunnen we kort zijn: prima.
Indeling met een langskeuken is ook onhandig op zee. Het enorme brugdek zou voor mij echter een "no go" zijn. Contact tussen binnen en buiten is ook beperkt. Wachtlopen is hierdoor veel eenzamer.... Je bevindt je echt in een ander deel
van het schip. Dat bevordert de communicatie (en dus de veiligheid) tussen on- en off watch niet echt.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 12 feb 2017 22:35 #808628

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
De op- en afgang de kajuit in moet je voor jezelf ervaren of dit een obstakel is of niet inderdaad. Is niet zoals je bij de meeste andere boten tegen komt. Communicatie tussen binnen en buiten is inderdaad beperkter.

De langskeuken is zeker geen probleem zoals hierboven genoemd. Je hebt een bank om je schrap te zetten, waardoor je altijd goed staat/zit achter het fornuis. We hebben zelf ook zo'n langskeuken met bankje (wel allemaal een stukje kleiner op 36 voet) en dat is ons goed bevallen tijdens oversteken, laat staan voor anker of in de haven

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 12 feb 2017 23:38 #808638

communicatie is juist extra in voorzien, zowel bakboord als stuurboord kunnen de twee bankjes omhoog en kun je aan beide zijde vd kuip het grote luik openzetten, je kan ze overigens half open zetten met bankjes dicht, zowel vanaf kaarentafel of de slapende in de kooihebben makkelijk contact met mensen in de kuip.

dit ter compensatie vd bovenlader.

ben met har.vog eens over vraagteken veilgheid, dat geldt ook dus voor de 1970's swans overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 13 feb 2017 08:47 #808677

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
kwaliteit e.d. wil ik niet over praten.

MAAR voor single handed zeilen vind ik de grootschoot bediening zeer onhandig met de lier op het dak.
Als je in een onverwachte situatie de grootschoot echt snel moet vieren, dan ben je altijd te laat
-stuurautomaat aanzetten
-naar de lier (in een storm)
-stopper los /schoot van de lier en dan pas kunnen vieren.
ik heb dit op diverse boten zo meegemaakt en vind dit een absoluut waardeloze opstelling.
De grootschoot moet "binnen" hand bereik zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 13 feb 2017 09:00 #808687

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Schip lijkt me zeker geschikt.
Echter wel een paar opmerkingen.
Stuurautomaat lijkt me niet de beste keus en zou een krachtiger model moeten zijn.
Motor heeft 2700 uur gedraait na revisie 20 jaar geleden en is misschien nu wel weer aan revisie toe.
Kussens binnen lijken mij oud en versleten.
Toestand zeilen ?
Voor zo een lange reis lijkt me dit een geschikt schip als er nog aardig wat in geinvesteerd wordt, maar dat is alleen om op een totaalplaatje voor aanschaf + investeringen te komen.
Basis van je vraag of het schip geschikt is; lijkt me wel.
Gr marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 13 feb 2017 09:01 #808688

Oudere Bavaria's zijn over het algemeen behoorlijk degelijk.
Indeling is pratisch met idd voldoende slaapgelegenheid.
Veel aandacht aan het aangehangen roer, ik zou het roer zeker laten zakken en lagers vervangen, roerblad inspectern (dit is meen ik van toepassing op alle oudere aangehangen roeren).

Grootschoot ombouwen naar german sheeting?? Hoewel: De praktijk is dat je tijdens een oversteek nooit achter he roer zit/staat, maar vrijwel zonder uitzondering in de kuip ofwel onder de buiskap/bimini verblijft.

Lijkt me prima value for money.

Ik zou niet te veel aandacht aan uiterlijk besteden, 5 jaar in de volle zon zal zeker zijn tol eisen zoa lak en gelcoat. Vooral investeren in structurele aanpassingen en updates.
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 25 aug 2017 11:10 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 13 feb 2017 17:08 #808851

Bovenlader, leuke aanduiding.
Ik spreek uit 13 jaar zeezeilervaring met een bovenlader: het zou voor mij de belangrijkste reden zijn om dit schip niet te kopen. In zware zeegang is het een opgaaf om naar binnen en buiten te gaan. Laten we het er op houden dat het nogal af hangt van je leeftijd en lenigheid of dit een verstandige keuze is.

Veel schepen uit de jaren 80 (Swan, Baltic) hadden dit allemaal. Het heeft wel als groot voordeel dat als je een breker in de kuip krijgt, je bijna geen water naar binnen krijgt. Ook is het constructief lekker degelijk.

De buiskap die bij aankoop op onze 'bovenlader' aanwezig was, hebben wij er nooit op gezet. Daardoor kwam je bijna niet naar binnen. Dit lijkt bij deze Bavaria ook lastig. Verder ziet dat schip er prachtig uit moet ik zeggen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 13 feb 2017 18:15 #808871

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Moet t helaas bevestigen, erg kleine en hoge doorgang. Daar word je niet blij van op de langere termijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 13 feb 2017 19:42 #808919

@zeilhaas

De grootschoot is simpel te bedienen met een lier in de kuip. Daar is bij de mal ook al rekening mee gehouden.
Op een grote reis, al dan niet solo, heb je mijns inziens 4 lieren in de kuip nodig. Dan heb je de genua en de grootschoot binnen handbereik. De lieren op het dak kun je dan enkel gebruiken voor het hijsen van de zeilen etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 13 feb 2017 20:14 #808933

Juist op een grote reis zul je weinig bij de stuurstand zijn en wil je juist de schootspanning bij de kajuitingang cq. kajuitdak willen bedienen. Om deze reden wordt mijn boot (in aanbouw) voorzien van een alternatief "German Sheeting" systeem. Voor zowel de zelkerende fok als de grootschoot het ene eind naar de lieren op het kajuitdak en het andere eind naar de lieren bij de stuurstand. "Best of both worlds".
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 13 feb 2017 20:26 #808937

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5318
Ik heb mijn schoot die nog voor midden giek aangrijpt ook verbouwd naar german sheeting.
Bediening onder de buiskap.
De ogen op de giek sneuvelen steeds omdat er veel kracht op staat, de giek staat ook krom.
Rvs strip met opgelaste moeren in de giek geschoven en daar grote ogen ingedraaid, dat komt nooit meer los!
Gebruik de schoot zelden hangt los boven de overloop voor de buiskap en is met snelsluiting werkbaar a la minute.
Trok de schoot altijd aan met een arm om einde giek, veel te zwaar om te trekken!

Heb twee takeltjes van voetrail naar einde giek met blokjes met klem bij de giek.
Ideaal, de neerhouder gebruik ik niet meer met de takeltjes zet je de punt van de giek waar je hem hebben wil.
Reef ik te laat hebben de takeltjes het moeilijk maar voor zwaar weer is er de oude grootschoot!

Zo'n schoot halverwege de giek vind ik maar niks qua krachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 13 feb 2017 22:02 #808968

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
mijn bedenkingen:
- brugdek onhandig
- keuken - niet zeewaardig
- alle tanks - te klein
alle andere minpunten -zoals al genoemd- kun je oplossen, maar deze niet.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 13 feb 2017 22:46 #808981

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Passaat route, plas oversteken is de langste hobbel die dan 2x genomen wordt. 2x onplezierig om daarna, zoals je zelf schrijft "minimaal 5 jaar mijn woning zal zijn, heb ik behoefte aan een ruim schip."

Bekent is dat bij deze ondernemingen het schip meer als 90% van de tijd voor anker ligt en als appartement dient. Dus nogmaals "JA" dit schip is meer als geschikt voor jouw plannen. Laat je niet afschrikken door de standaard ZF pessimisten....
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 13 feb 2017 23:21 #808984

www.bavariazeilclub.nl/upload/...390-Lag-Car-1989.pdf


De link vd originele folder.

De ontwerper heeft overigens heel wat snelle boten getekend in oa ior tijdperk voordat hij veel ontwerpen boor bav mocht doen.

Water is op te lossen, alleen idd goede plek zoeken voor extra diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 14 feb 2017 00:12 #808990

Helemaal eens met Tricolor. Een rondje wereld is 35.000 mijl via de tropen route. Dat betekend ongeveer 291 dagen op zee. Dat is dus slechts 16% van de tijd dat je onderweg bent. Van die 16% is het minder dan 2% 'slecht' weer (dat komt eigenlijk al helemaal niet voor in de tropen route als je de seizoenen bijhoud). Dus van de 5 jaar zul je slechts 0.4% van de 5 jaar aanboord tijdens 'slecht' weer zeilen.

De kombuis is mogelijk niet ideaal tijdens een oversteek, maar de momenten waarop het minder ideaal is zijn niet zo talrijk. Ik heb een aantal deliveries gedaan op boten met en dergelijke kombuis, ik had er geen problemen mee. Ik zou de koop van een boot er in ieder geval niet van af laten hangen.

Het hoge brugdek. Voor sommigen een probleem, voor anderen niet. Mijn boot heeft ook een vrij hoge instap. Sommige klanten vinden het verschrikkelijk, de meesten intereseerd het niet. Ik vind het heerlijk om op open zee geen water binnen te krijgen. Maar dan ook weer het feit dat je op de tropenroute eigenlijk geen slecht weer tegen komt, en dus ook eigenlijk geen water in de kuip. Zou ik er een boot voor laten liggen? Ik denk het niet.

Kijk naar hoe het zeilt, of je jezelf er prettig in zult voelen gedurende die 5 jaar, en als de boot dan in technisch goede staat is lijkt de beslissing me niet zo moeilijk. Het is een prima boot om een dergelijke reis mee te maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 feb 2017 00:13 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 14 feb 2017 10:52 #809075

Ik vaar al jaren de 370 versie. Een enorm fijn schip met zeer veel opberg mogelijkheden. Het aantal kastjes, luikjes en verborgen ruimten zijn enorm, waar je makkelijk een flinke voorraad proviand in kwijt kunt.

Ik denk dat er weinig zeilboten zijn met een standaard tank van 390 liter voor water. De diesel tank is makkelijk uit te breiden, onder de trap van de motorruimte is voldoende plaats. Ook is er makkelijk extra tankruimte te realiseren onder de banken.

Het hoge brugdek ervaar ik niet als een probleem, ook niet met de buiskap. De rvs grepen naast de ingang zorgen voor een veilige entree, ook bij slecht weer.
De twee toiletten zijn ook handig, onder helling is er altijd een beschikbaar die comfortabel zit.

De 390 heeft een paar grote voordelen voor de tropenroute. Onder andere de grote luiken, die tegenover elkaar kunnen worden geopend voor ventilatie.

Qua slapen, de twee achterhutten zijn ideaal, ook onder helling. Wat veel eigenaren niet weten is dat het matras (het originele) in de achterhut uit twee delen bestaat. Zet je het kleine deel overeind tegen het middenschot, ontstaat er een zeer comfortabel geveerde zeekooi.
Met twee slingerzeiltjes kan dat ook bij de stapelbedden.

De stuurstand lijkt niet origineel te zijn. De bavaria's werden standaard opgeleverd met interne stuurautomaat, welke perfect in de achterste bakskist is te plaatsen. Vraag toch maar eens waarom deze stuurstand anders is dan de originele.

Fijn dat deze versie origineel polyester dek heeft en niet teak. Hoewel wel mooier, is het bavaria teak uit die tijd meestal waardeloos en moet het vervangen worden.

Ik zou er zeker voor gaan!
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 14 feb 2017 23:42 #809337

Volledig eens met Erik. Boot moet veilig zijn, punt. En daarnaast vooral ook leefbaar. Het is, zoals je zelf ook terecht schrijft, je huis voor langere tijd. Ongeacht de plaats en vorm van de keuken is koken op een 40 voeter bij 5 bft aan de wind op zee altijd een k**-klus. Met weersvoorspellingen van nu kook je dan een dag vooruit of verwarm je een blik. De rest van het jaar kun je dan lekker Bocuse spelen.
Opbergruimte, goede bedden, zitcomfort, bewegingsruimte, ventilatie, etc. etc. zijn allemaal belangrijk. De mate waarin is vooral persoonlijk.

Watercapaciteit is slechts beperkt een Issue met een watermaker. Noodvoorraad voor overtocht aanhouden voor het geval het ding stuk gehad (2 liter per persoon per dag, afnemend tijdens een oversteek), en rest van de ruimte gebruiken voor brandstof. Extra tank is ook zo gemaakt, 5 x 20 liter cans kun je ook altijd kwijt.

Ik heb ook met een hoog brugdek de wereld rondgevaren, altijd contact met 'binnen' gehad en hete borden/mokken aangeven door het luik is bij zware zeegang een stuk veiliger dan er mee naar buiten lopen.

Goed doordacht schip die 390. Goed controleren en refitten, dan zou ik het er zo nog een keer op doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 25 aug 2017 10:12 #865365

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Nou, het heeft even geduurd, maar de verkoper en ik zijn er financieel uit. Dus nu de volgende stap: een keuring door Olav Cox. Hopelijk komen daar geen rare dingen uit en ben ik binnenkort de trotse eigenaar van deze boot :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 25 aug 2017 13:27 #865407

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
XanderB schreef :
Nou, het heeft even geduurd, maar de verkoper en ik zijn er financieel uit. Dus nu de volgende stap: een keuring door Olav Cox. Hopelijk komen daar geen rare dingen uit en ben ik binnenkort de trotse eigenaar van deze boot :)

Proficiat met je aankoop ! Olav heeft onze boot ook gekeurd en we hebben veel tips gekregen over welke dingen we kunnen verbeteren voor lange reizen dus zeker een goede keuze !
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 390 Caribic geschikt voor Passaatroute? 26 aug 2017 17:18 #865538

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6344
XanderB, gefeliciteerd met je aankoop. Ik hoop dat je er veel plezier mee hebt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.223 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl