EarlyMorningSunrise schreef :
Zoals je in de link ziet die ik heb gepost, zit er al een moderne (2004) diesel in...
In die Spirit zit inderdaad een karretje redelijk recent is, maar de andere link gaat over een boot met een ouwe Volvo MD5.
Bbm of niet is persoonlijke smaak, ik vind het niks, jij wel. Prima. Ieder zijn/haar ding!
(Zit wel meer/vaker onderhoud aan (zeker icm zout water) met een bbm. Inboard diesel vervangen is weer duurder als het doet inderdaad, maar door het jaar heen heb je er verder bij geen omkijken naar (en kan handig stroom draaien (veeeeel lager brandstof verbruik ook) bij een grotere trip).
Om maar even met dat verbruik te beginnen: mijn laatste bbm was een Mercury 6 pk één-cilinder viertakt, die 1 liter per uur deed, als de boot 5 knopen liep. De moderne viertakten verbruiken niet per definitie veel meer dan inbouwdiesels van vergelijkbaar vermogen.
Je verhaal over het onderhoud klopt ook niet. Die Mercury kreeg elk jaar nieuwe staartolie en nieuwe motorolie en als de anode (dan rot er niks van aluminium weg in zout water) op was, verving ik die ook. Verder niks. Ik had er daarna verder ook het hele jaar geen omkijken meer naar.
Bij mijn huidige inbouwdiesel doe ik eerder meer dan minder.
Benzine is wel iets duurder dan diesel.
En als je een moderne diesel hebt, met bijvoorbeeld een pythonkoppeling, dan is die altijd trillingsvrijer en stiller dan welke bbm ook (hoewel je de tweecilinder viertakt bbm's ook bijna niet hoort lopen).
Als TS dus een boot met een inbouwmotor wil, zou ik er ééntje zoeken met een motor van niet veel meer dan 10 jaar oud, met niet veel meer dan 7-800 uur op de teller. De vraagprijs van de boot zal er waarschijnlijk ook wel naar zijn, maar onderhandelen kan altijd.
Maar verder? Ik zou er, als ik ik TS was, geen hard punt van maken.