Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 25 apr 2020 14:36 #1151438

  • Aqua W
  • Aqua W's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Na jaren gezeild te hebben in diverse open bootjes en meegevaren in verschillende kajuitboten, overwegen we om een eigen kajuitboot te kopen :) Vaargebied is voor dagtochten en weekenden regio Kaag en voor vakanties IJsselmeer, Friesland en de Wadden. Eerdere ervaringen met een gehuurde V822 en geleende Comprimis777 waren zeer positief, dus een vergelijkbare boot staat op onze wensenlijst.

Wij denken aan een Victoire 822 (1,20 diep dus goed geschikt voor Friesland) of een Hurley 800 (geen ervaring mee, maar vanwege alle verhalen komt deze als 'geschikt' naar boven). Van deze type's zijn er meerdere te koop en ik ben heel benieuwd naar tips waar we op kunnen letten. En met name over:
  1. Wat zijn de voornaamste kritieke technische punten? Ik heb geleerd op dit forum dat kwaliteit van de motor en tuig het meest bepalende zijn, maar hoe kan ik die het best beoordelen? Met name de motor vind ik lastig te beoordelen. Onderhoudsgeschiedenis opvragen ligt voor de hand en starten met een koude motor met proefvaart, maar meer info en tips zijn welkom.
  2. Heeft er iemand ervaring met de vervangingstermijn van de manchet van de saildrive van deze boten? En kosten hiervan? Van een V822 is die in 2006 vervangen dus wss is die binnenkort aan de beurt.
  3. Komt er weleens osmose voor bij dit type boten?
  • Wat is er verder nog belangrijk om op te letten?

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 25 apr 2020 18:11 #1151535

Een Victoire 822 is een mooi ontwerp, ga je voor de Hurley 800, er zijn uitvoeringen van 140 en 125 centimeter diepgang. De Compromis 777 is voor zijn lengte een ruim scheepje. Mijn aankooptip: bekijk meerdere boten, de ene Victoire, Compromis of Hurley is de andere Victoire, Compromis of Hurley niet. Kijk en vergelijk :) Leuke leerzame bezigheid!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 10:20 #1151716

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Aqua W schreef :
Na jaren gezeild te hebben in diverse open bootjes en meegevaren in verschillende kajuitboten, overwegen we om een eigen kajuitboot te kopen :) Vaargebied is voor dagtochten en weekenden regio Kaag en voor vakanties IJsselmeer, Friesland en de Wadden. Eerdere ervaringen met een gehuurde V822 en geleende Comprimis777 waren zeer positief, dus een vergelijkbare boot staat op onze wensenlijst.

Wij denken aan een Victoire 822 (1,20 diep dus goed geschikt voor Friesland) of een Hurley 800 (geen ervaring mee, maar vanwege alle verhalen komt deze als 'geschikt' naar boven). Van deze type's zijn er meerdere te koop en ik ben heel benieuwd naar tips waar we op kunnen letten. En met name over:
  1. Wat zijn de voornaamste kritieke technische punten? Ik heb geleerd op dit forum dat kwaliteit van de motor en tuig het meest bepalende zijn, maar hoe kan ik die het best beoordelen? Met name de motor vind ik lastig te beoordelen. Onderhoudsgeschiedenis opvragen ligt voor de hand en starten met een koude motor met proefvaart, maar meer info en tips zijn welkom.
  2. Heeft er iemand ervaring met de vervangingstermijn van de manchet van de saildrive van deze boten? En kosten hiervan? Van een V822 is die in 2006 vervangen dus wss is die binnenkort aan de beurt.
  3. Komt er weleens osmose voor bij dit type boten?
  • Wat is er verder nog belangrijk om op te letten?

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips!

2. Saildrive manchet kan heel lang meegaan, verzekeringen eisen meestal aantoonbare vervanging na 10 jaar, kosten in winterperiode vaak rond de 900 euro, exclusief kosten eventueel kranen. VP vaak wat goedkoper dan yanmar ivm complexer manchet (dubbel met vochtsensor ertussen). Bij vervangen van mijn vp saildrive manchet (20 jaar oud) was opmerking monteur: ‘als nieuw, maar ja, dat weet je vantevoren niet hé’
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 10:30 #1151718

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3540
Een aandachtspunt bij de Victoire is de dakconstructie ter plaatse van de mastvoet. Dat is een sandwich, met balsa als vulling. Bij veel oudere Victoires is er vocht in de sandwich gekomen waardoor de mastvoet ingezakt is. Is redelijk eenvoudig te restaureren door opnieuw massief op te bouwen met bv een RVS plaat als vulling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 12:11 #1151740

Ja lastig voor en tegens, mijn Hurley bevalt me goed en heeft schuim als tussenlaag. Maar een V822 zou ik ook niet laten liggen. Misschien wel wat duurder vanwege " de naam"
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 14:39 #1151781

  • vlinder
  • vlinder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Hurley 800 en Victoire 822 beiden goede boten.
Ook de kuip,waar je de meeste tijd in verblijft lijkt ook bij de Hurley goed te zijn (de ergonomische afstanden zijn mij alleen bekend van de V822. Is de zit en het uitzicht goed?
Gangborden en werkoppervlakte aan dek ?
Zeileigenschappen ? Bij de motor is ook op letten,of je wel bij de belangrijkste servicepunten GOED bijkomt !! Anders is dat zeer vervelend.
Bij de V822 zijn er verschillen vanaf bouwjaar plm 1980. De mast is een stuk naar achteren gekomen waardoor hij direkt op ne paal van de tafel komt te staan.
Je hebt langsbanken of dinett. Binnen mooi afgewerkt met binnenschaal. Verder perfekte zeiler!!!
En met de diepgang van 120 kom je bijna overal. Ga ook eens kijken naar www.victoireclub.nl of bij faceboek

Groet,jürgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 15:28 #1151798

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4560
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 16:07 #1151810

TuuLeVi schreef :
Welk onderdeel van dat schip spreekt je precies aan?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 16:15 #1151813

Uit je selectie blijkt dat je weinig geeft om vlotte zeileigenschappen ten faveure van degelijkheid. Dat is prima te begrijpen.

Mocht je eens willen onderzoeken of de prijspremium van een boot met een "goed merk", ga dan eens kijken bij een first van de zelfde leeftijd en lengte, of een gib'sea. Die zijn algemeen gesproken wat vlottere zeilers, praktisch en ruim, en wat vriendelijker geprijsd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 16:33 #1151823

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4560
Only Fools Rush in schreef :
Welk onderdeel van dat schip spreekt je precies aan?

"schip" ?

-het ontwerp; S&S #2065
-de aandrijving dmv. schroefas ipv. saildrive
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 17:05 #1151839

Zowel bij de Victoire als de Hurley zou mijn voorkeur uitgaan naar een uitvoering met zowel aan stuurboord als bakboord in de kajuit langsbanken. De uitvoering met een dinette (bij de Hurley een U-bank) is bij beide ontwerpen mogelijk, maar de kombuis dicht bij de kajuitingang vinden wij zeilend wel zo prettig: de warme soep zo vanuit de kombuis naar de kuip. En frisse lucht is ook wel prettig als je gevoelig bent voor zeeziekte. Zelf waardeer ik een motor met een schroefas i.p.v. een Saildrive.
Laatst bewerkt: 26 apr 2020 19:05 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 20:11 #1151909

  • Aqua W
  • Aqua W's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
CeesS schreef :
Een aandachtspunt bij de Victoire is de dakconstructie ter plaatse van de mastvoet. Dat is een sandwich, met balsa als vulling. Bij veel oudere Victoires is er vocht in de sandwich gekomen waardoor de mastvoet ingezakt is. Is redelijk eenvoudig te restaureren door opnieuw massief op te bouwen met bv een RVS plaat als vulling.

Hallo Cees, hoe kan je zien dat de mastvoet is ingezakt? Aan de binnen- of buitenzijde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 20:31 #1151927

  • Aqua W
  • Aqua W's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dank voor de tips allemaal! Vandaag heb ik een Hurley 800 bekeken. Leuke en mooie boot! Min/twijffel punten:Er zat best wat water in de bilge. Hoeft niet erg te zijn volgens mij. Wat mij meer zorgde baarde was dat het voordek aan linkerzijde wat doorboog als je erop staat. Voelde als een zwakke plek. Een reparatie was niet zichtbaar. Volgens verkopende makelaar 'komt dat wel vaker voor bij boten van deze leeftijd' (= +/- 30 jaar).
Wat is jullie indruk? Buigt een voordek plaatselijk wel eens vaker door? En hoe erg is dat? Ik zag geen haarscheurtjes, maar een groot deel van het dek is weggewerkt met anti-slip bekleding dus niet te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 20:36 #1151929

  • Aqua W
  • Aqua W's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Hurleyzeiler schreef :
Zowel bij de Victoire als de Hurley zou mijn voorkeur uitgaan naar een uitvoering met zowel aan stuurboord als bakboord in de kajuit langsbanken. De uitvoering met een dinette (bij de Hurley een U-bank) is bij beide ontwerpen mogelijk, maar de kombuis dicht bij de kajuitingang vinden wij zeilend wel zo prettig: de warme soep zo vanuit de kombuis naar de kuip. En frisse lucht is ook wel prettig als je gevoelig bent voor zeeziekte. Zelf waardeer ik een motor met een schroefas i.p.v. een Saildrive.

Zo'n indeling spreekt ons ook het meeste aan.
Koken jullie tijdens het zeilen met een spiritus brander? En zo ja hoe is jullie ervaring? Een spriritus kooktoestel komt vaker voor bij Hurleys. Ik ken ze van het kamperen, maar lijkt mij op een wiebelende boot gevaarlijk. Zeker als die niet cardanisch is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 20:56 #1151946

Over het ‘koken’ tijdens het zeilen: denk aan een pan soep, een kop koffie of een blik sperziebonen met tortellini ... maar alleen wanneer de omstandigheden het toelaten. Ons spiritustoestel staat vast opgesteld maar is wel voorzien van pannenklemmen.
Laatst bewerkt: 26 apr 2020 21:19 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 21:28 #1151965

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2646
Aqua W schreef :
Volgens verkopende makelaar 'komt dat wel vaker voor bij boten van deze leeftijd' (= +/- 30 jaar).
Wat is jullie indruk? Buigt een voordek plaatselijk wel eens vaker door? En hoe erg is dat? Ik zag geen haarscheurtjes, maar een groot deel van het dek is weggewerkt met anti-slip bekleding dus niet te zien.

Mijn indruk is dat het dek defect is, en dat de makelaar daar overheen kletst. Een voordek hoort niet plaatselijk door te buigen. De schade hangt voor een groot deel af van de constructie van het dek, van redelijk onschuldig tot behoorlijk rot (letterlijk, ingewaterde kern).

Tip: haal een kennis met flink wat ervaring in boten erbij of regel een aankoopkeuring.
Scheelt je waarschijnlijk honderden euro's aan onverwachte defecten of reparaties, en verdient zich misschien wel volledig terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 21:56 #1151975

Boten met verende/buigende dekken zou ik lekker laten liggen. Het hoort niet.... en het zou inderdaad kunnen wijzen op bijv ingewaterd balsa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 26 apr 2020 22:26 #1151979

  • vlinder
  • vlinder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Delaminatie -aan deze boot zou ik niet aan beginnen

bij de Hurley 800 moet je altijd vragen,uit welke bouwperiode het exemplaar vandaan komt. Er zijn vast wel verschillen in polyesterqualiteit.
die uit Denemarken zou ik de voorkeur geven,zijn wel ouder,maar de kinderziektes voorbij.
Probeer in ieder geval een onafhankelijk deskundig iemand te charteren.

groet,jürgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 27 apr 2020 05:54 #1152008

AndreAzuree schreef :
Boten met verende/buigende dekken zou ik lekker laten liggen. Het hoort niet.... en het zou inderdaad kunnen wijzen op bijv ingewaterd balsa.

een Hurley heeft schuim als kern. Mijn dek(je) veert ook met 96kg eigen gewicht.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 27 apr 2020 06:39 #1152017

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 666
Beste ts,

Je hebt nog weinig advies over je motor,
Ik ben geen monteur maar wil best een. Poging wagen:
Allereerst, Google en zoek op het forum.
Bv dit draadje is  informatief:
zeilersforum.nl/index.php/foru...een-scheepsdiesel-op

Kijk naar de overall staat van de motor en de  machinekamer voordat en nadat de motor heeft gelopen: Is ie een beetje schoon? Oud vuil of nieuw vuil? Ziet ie er verzorgd uit? Lekt er olie, diesel of koelwater?

Water in bilge onder de motor zou ik vervelend vinden, dan zie je zo niet wat er lekt. En waarom water?? Ik zie het willen wegpompen en kijken waar 't lekt...

Zijn alle boutjes rond en versleten of zien ze er nog netjes uit?

Is er een onderhoudsschema bijgehouden? 

Heeft de verkoper nog een paar reserve filters liggen?
Heeft hij de motor wat liefde gegeven?

Draait de schroefaz en keerkoppeling soepel, ongehinderd, zonder speling of ratel

Hoe klinkt ie?

Hoe rookt en ruikt ie?

Hoe ziet olie eruit?

Hoe start ie?

Kijk ook eens op de site vd diesel dokter in de dhz hoek. Zeer informatief.

Je kunt ook nog gloeistiften eruit draaien en beoordelen, compressie testen doen e. d. Maar dat is hogere wiskunde. Tegen die tijd kun je ook overwegen een keuring uit te laten voeren.

Succes!



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 27 apr 2020 07:26 #1152034

Hurley Ruud schreef :
AndreAzuree schreef :
Boten met verende/buigende dekken zou ik lekker laten liggen. Het hoort niet.... en het zou inderdaad kunnen wijzen op bijv ingewaterd balsa.
een Hurley heeft schuim als kern. Mijn dek(je) veert ook met 96kg eigen gewicht.

ok, wellicht hoort het dan zo. Maar plaatselijk veren? Zou het dan niet overal hetzelfde gevoel moeten hebben als je er op loopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 27 apr 2020 07:58 #1152045

Victoire is een stuk sneller dan de Hurley ,tenminste volgens de SW's , 106,6 versus 112.
( Een Leisure 27 kimkieler met 1,2 meter diepgang zit daar met 109 trouwens precies tussenin , misschien ook interessant :whistle: en in ieder geval goedkoop, rond de €6500)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 27 apr 2020 08:49 #1152065

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5205
Gezien de vragen die je stelt, merk ik dat je onzeker bent over je aanstaande aankoop. Begrijpelijk.

Dan kan ik alleen maar een paar tips aangeven:
1: Zeg nooit: " verkocht", of " Ja, ik doe het" oid. Dat is formeel jurisdisch bindend.
2: Koop nooit, NOOIT een boot waar je niet alle ins en outs van gezien hebt, en begrepen.
3: Laat een survey doen, door iemand die je vertrouwt. Olav Cox (zelf (wereld-)zeiler) laat hier op t forum zien dat hij terzake kundig is. Ik heb nu 2 keer een boot gekocht zonder survey, NOOIT MEER. Ook mijn technisch analytisch vermogen verdwijnt als snseeuw voor de zon.
4: In de onderhandelingen mag je alles vragen: Boot uit t water, proefvaart, evt zeilen naar een zeilmaker, etc. Dit levert je echt geld op.
5: Saildrive/schroefas: beide hebben voor- en nadelen. Het grote voordeel van een saildrive: het is 1 afgesloten unit, met veel minder uitlijnproblemen etc. Ja, die membraan is een ding, maar die is verschrikkelijk sterk. Officieel moettie elke 7 jaar vervangen, maar het aantal mensen dat er na 20 of meer jaar eentje volstrekt onbeschadigd uit haalt, is enorm. Voor mij geen afbreukcriterium. Zeker als ik hier lees hoeveel mensen gedonder hebben met schroefas lagering, afdichting, en uitlijning. Een saildrive is simpele straightforward machinebouw. Wat is beter? Geen idee.
6: Had ik t al gezegd? Laat je boot keuren door iemand die door jou betaald wordt.
7: Geloof geen enkele makelaar.
7a: Dat het dek zacht wordt bij een boot van 30 jaar oud, komt zeker vaker voor. Maar het is wel degelijk schade! En behoorlijke ook!!! Wat mij betreft een hard afbreukkriterium. Of je moet zin hebben in een dikke klus, nog voor je begonnen bent. En geloof me: die komen er nog genoeg.
Laatst bewerkt: 27 apr 2020 08:51 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 12 mei 2020 20:49 #1159193

  • Aqua W
  • Aqua W's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dank voor alle tips en info! We hebben de laatste weken heel veel boten bekeken en nog meer geleerd. En veel gelezen op ZF.
Een Friendship 28 kwam ook bovendrijven vanwege zijn vlottere zeileigenschappen en ruimte aan boord. En aanbod op de markt. Uiteindelijk is het ook een Friendship 28 geworden :)
Dit type FS is wel dieper dan op ons verlanglijstje stond (1,6 m1), maar dat is opgelost door te kiezen voor een ander vaarwater. De boot komt in Hellevoetsluis te liggen.
Eerst nog een keuring want dat leek mij wel verstandig na verschillende ervaringen gelezen te hebben.
En dan vanuit Friesland naar Zuid-Holland! Een mooie tocht! Alleen hoe en wanneer is nog de volgende uitdaging. Er is nog veel onduidelijkheid over de Staande Mast Route. Buitenom is natuurlijk ook een optie. Dat gaan we komende tijd bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Victoire 822 of Hurley 800 12 mei 2020 20:59 #1159197

  • Robbie
  • Robbie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Gefeliciteerd !
Veel zeilplezier toegewenst !
Laatst bewerkt: 12 mei 2020 21:16 door Robbie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl