Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wanneer is een scheepsdiesel op..?

Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 14:13 #528631

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Hallo,

Is er iets zinnigs te zeggen over hoe oud een doorsnee scheepsdiesel kan worden bij normaal goed onderhoud? Of is dit toch sterk afhankelijk van gebruik natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld type en merk?

Vraag me dit af omdat ik zeilschip heb bekeken met de originele scheepsdiesel er nog in, een farryman uit 1974.
Staat 17000 uur op de uren teller maar deze is verkeerd aangesloten, dus draait al als contact aan staat. :unsure: Zegt dus niks.

Iemand ervaring of goede leidraad?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 14:30 #528641

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Arthur76 schreef :
Hallo,

Is er iets zinnigs te zeggen over hoe oud een doorsnee scheepsdiesel kan worden bij normaal goed onderhoud? Of is dit toch sterk afhankelijk van gebruik natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld type en merk?

Vraag me dit af omdat ik zeilschip heb bekeken met de originele scheepsdiesel er nog in, een farryman uit 1974.
Staat 17000 uur op de uren teller maar deze is verkeerd aangesloten, dus draait al als contact aan staat. :unsure: Zegt dus niks.

Iemand ervaring of goede leidraad?

Het is zoals je zegt en verder kun je wel een aantal zaken meten zoals compressie en een lektest uit laten voeren maar voor de rest zul je de motor uit elkaar moeten halen om te zien wat er versleten is en hoe ouder wil niet perse zeggen hoe slechter of hoe meer versleten.
Tegenwoordig met wordt er veel gewerkt met aluminium en heeft ook zijn nadelen. Ook gaat vooral bij de twee en driecilinder motoren het toerental omhoog om toch maar aan het vermogen te komen en zou nooit mijn keuze zijn. Hoe langzamer hoe beter is mijn persoonlijke mening en dat was precies goed met de oude motoren dus wanhoop niet bij het zien van een oude motor.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 14:38 #528644

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Wanneer je niet meer kan vertrouwen op de motor is het tijd om wat anders er in te zetten. Mijn oude Farymann uit (ook toevallig) 1974, gaf herhaaldelijk problemen met de bouten van het uitlaatspruitstuk en de asklem op de koppeling was meermalen ondanks de spie niet in staat om de as op zijn plaats te houden zodat de as met schroef naar achteren schoof. De motor begon ook wat te roken door carteroverdruk waarbij via de inlaat oliespettertjes voor extra brandstof zorgden. Had ik ook wel een opvang voor gemaakt, maar al met al, niet echt vertrouwd. Onderweg wil je niet trammelant krijgen. En dat was al een paar keer gebeurt. Daarom destijds een nieuwe motor in laten bouwen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 14:53 #528645

Een zwaargebouwde industriele diesel kan makkelijk tot 40.000 uur betrouwbaar draaien, maar zal ongeveer iedere 20.000 uur uit elkaar moeten om slijtage gevoelige onderdelen te vervangen.

Een koude motor slijt tot twaalf keer sneller. Dus een motor in een zeilboot, die voornamelijk koud werkt, kun je beter uitdrukken in hoevaak een motor gestard word. Na 1600-1800 starts en warm word cicli is het waarschijnlijk ook einde verhaal.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 15:41 #528655

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Ik ben ook 1 van de voorstanders van oudere langzaam lopende dieselmotoren, echter wat Erik aangeeft telt zeker ook. Slijtage treed meest op bij starten...

Dan rijst de vraag, een scheeps diesel van 40 jaar oud, is natuurlijk vele vele malen gestart. Is het dan fair te zeggen dat de motor zijn laatste jaren ingaat?
Of anders gezegd, een motor van 40 jaar oud heeft geen enkele restwaarde meer. Dus een scheepsmotor van 40 jaar oud in combinatie met een standaard uitgevoerde 40 jaar oude boot is een gok die je niet wilt? Ervan uitgaande dat je er toch minimaal 10 jaar zonder grote uitgaven mee wil varen?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 16:00 #528661

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Je kunt toch een deal maken, maar misschien is de prijs er ook al naar. Motor moet je gewoon zien als zijnde afgeschreven en dat betekent dat er een andere in moet. Wanneer jullie onderhandelen over de prijs zal dat meegenomen worden. Als je na koop besluit om de motor wel of niet te vervangen, jou zaak toch. Dat risico is dan voor eigen rekening.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 18:16 #528686

Regelmatig onderhoud, regelmatig gebruik van een professionele diesel haalt best 60000-80000 uur. Dergelijke motoren blijven ook als ze stilstaan op temperatuur en onder smeeroliedruk. Over jachtmotoren kan ik weinig zinnigs zeggen.
Laatst bewerkt: 29 juni 2014 18:21 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 18:49 #528697

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Beste Art,

De leeftijd (bouwjaar) en draaiuren zijn enkel een indicatie voor de mogelijke conditie van een dieselmotor. Grote diesels gaan vaak meer dan 100.000 uur mee of meer dan 20 jaar.
Het belangrijkste is hoe er met de motor is omgegaan, hoe er onderhoud is gepleegd en welke onderdelen er gebruikt zijn, welke smeerolie etc. Een stilstaande motor slijt ook en zeker vaak starten en stoppen versnellen het slijtage proces. Vaak opwarmen en afkoelen, thermische slijtage.
Het belangrijkste is om de conditie van de motor te bekijken. Dus laten draaien, onbelast en belast, kijken en luisteren, kijken of er rook ontwikkeld wordt, of de rook blauw is (olieverbruik), de kleur/geur van de smeerolie is een indicatie voor de conditie van de motor, de temperatuur bekijken of de motor niet oververhit wordt bij volle belasting.
Controleren of er geen verhoogde karterdruk is (olievuldop los en checken of er druk is). Als er een onderhoudsrecord is kun je kijken welke onderhoud gepleegd is.
Het is mogelijk om de compressie te meten in de cilinders. Een goede compressie geeft meer zekerheid over de conditie van de cilinders, de zuigerveren etc. Je kunt wellicht op de plek van de oliedruksensor een manometer plaatsen om de oliedruk te meten. Dat geeft je een idee over de interne slijtage aan lagers, oliepomp etc.
Ik zou me zeker niet allen laten leiden door enkel bouwjaar en draaiuren maar de checks uitvoeren om de conditie te controleren. Dan weet je ook of de motor nog goed is voor verder gebruik en/of welke mankementen er aan de motor zijn, welke onderdelen vervangen moeten worden en wat de evt. kosten zullen zijn. Deze zaken kun je meenemen in de onderhandelingen.

Succes.

MVG
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 19:05 #528702

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Nou, de kleur van de carterolie zou ik maar niet meenemen in de beoordeling. Die is na korte draaitijd in een diesel al niet ver van zwart af. Bij benzine of gas blijft het veel schoner.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 20:39 #528751

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Proost schreef :
Nou, de kleur van de carterolie zou ik maar niet meenemen in de beoordeling. Die is na korte draaitijd in een diesel al niet ver van zwart af. Bij benzine of gas blijft het veel schoner.

@Proost:
Klopt dat de olie vaak snel donker wordt. daarom kan het juist verdacht zijn als de olie mooi geel is en dus net vervangen. Daar kan een reden voor zijn geweest. Maar als in het onderhoudsboek de datum en de urenstand bij de olieverversing staan vermeld heb je een indicatie hoe snel de olie verkleurd. De geur van de verkleurde olie kan ook wijzen op lekkage van diesel naar het smeerolie systeem bijv. bij de aangebouwde brandstofpomp.
Kleur is dus afhankelijk van de omstandigheden best een indicatie. Het gaat om de interpretatie.

MVG
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 21:15 #528759

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Wat hier allemaal gezegd is allemaal waar. In die zin dat dat geldt voor de structurele delen van de motor.

Waar het meestal op mis gaat na dit tijden, zijn de rubber onderdelen. Dus afdichtingen, keerringen ,o- ringen, slangen, membranen, etc. Allemaal te vervangen, maar dat is zo'n k-klus dat je dat meestal pas in een revisie doet, en niet incidenteel bij falen.

Dus ik zou zo'n revisie in de budgetten meenemen. Misschien pas later uitvoeren als dat ook echt nodig blijkt. "If it ain't broke, don't fix it." Dus inderdaad: compressie druk, oliedruk controleren, is er ook zo'n soort test voor de injectiepomp? Als dat ok is, niks aan de hand. Nogmaals een motor slijt van het starten, nauwelijks van lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 29 juni 2014 22:08 #528773

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Bedankt voor alle reacties zover, ik weetredelijk waar op te letten bij een dieselmotor.
Waar het mij meer om gaat is of dat je mag zeggen dat de motor in zijn laatste levenscyclus zit bij wijze van spreken? Een scheepsdiesel van 40 jaar oud mits goed onderhouden en gebruikt kan misschien nog wel 10 jaar redelijk mee, maar de top jaren zijn natuurlijk ruim voorbij.

Er dus van uitgaande dat het schip minimaal 10 jaar in bezit is, is een revisie wel het minste wat in het achterhoofd gehouden mag worden? En is een revisie van een tegen die tijd misschien 45jarige scheepsdiesel te preferen boven een nieuwe? Ik ga er even grof weg vanuit dat een nieuwe circa 20+pk diesel incl schroefas en toebehoren wel ergens rond de 10K? zal liggen...

Tevens zie ik bijvoorbeeld redelijk wat oudere +/- 30ft 70er jaren schepen te koop liggen met motoren van 30 jaar en ouder met vraag prijzen van 10000 a 15000,deze liggen al langer te koop. Ik kan me voorstellen dat dit hiermee te maken heeft? Kan je misschien zeggen dat een dergelijke schip (de bijzondere daar gelaten) met dergelijke oude motoren eigenlijk gewoon afgeschreven zijn?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 30 juni 2014 00:05 #528791

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Tuurlijk is een schip van 30+ afgeschreven, in economische zin. Maar aangezien het bootje nog drijft, er nog mee gevaren kan worden en er kopers zijn is er een restwaarde, vast te stellen door de koper in overleg met de verkoper.

En voor een 30+ dieselmotor is dat niet anders. Ergens houdt het een keer op voor een motor en het is aan de eigenaar om te bepalen wanneer dat is. Dat kan hij doen op het moment dat de motor stuk is, op het moment dat het vertrouwen weg is of als hij de motor koopt. Of dat moment te vroeg is zal je niet weten, of je te laat was zal je wel merken als de motor er mee ophoudt.

Een echte serieuze revisie is de manier om meer wetenschappelijk te bepalen waar je aan toe bent. Er zijn veel kritieke punten te benoemen die meetbaar zijn na demontage. Met die wetenschap valt er een meer gefundeerde keuze te maken, al ben je dan op het punt van no return.

Voor de rest is het koffiedik kijken als je het mij vraagt en hou je in mijn ogen de simpele vraag over: hebbie geld op de plank op het moment dat.....?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 30 juni 2014 06:23 #528810

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Noorderzon schreef :
Regelmatig onderhoud, regelmatig gebruik van een professionele diesel haalt best 60000-80000 uur. Dergelijke motoren blijven ook als ze stilstaan op temperatuur en onder smeeroliedruk. Over jachtmotoren kan ik weinig zinnigs zeggen.

Hier moet wel aan toegevoegd worden dat grote scheepsmotoren continu geinspecteerd worden volgens voorschriften van klasse bureaus.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 30 juni 2014 12:17 #528935

En 99% van hun leven draaien op bedrijfstemperatuur, en die andere 1% vaak kunstmatig dichtbij die temperatuur gehouden worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 30 juni 2014 12:30 #528938

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Die slijten nooit. Daarom zegt die test van Mercedes een paar jaar geleden ook niks. Wat was dat alweer eens 1miljoen km achter elkaar gereden? Kan met een eend ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 30 juni 2014 14:14 #528959

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Een motor uit 74 en 17000 uur ? houd er maar rekening mee dat dat 1 bonk roest is van binnen,(koeling) kan het alleen maar meevallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 30 juni 2014 18:23 #529018

douwe schreef :
Noorderzon schreef :
Regelmatig onderhoud, regelmatig gebruik van een professionele diesel haalt best 60000-80000 uur. Dergelijke motoren blijven ook als ze stilstaan op temperatuur en onder smeeroliedruk. Over jachtmotoren kan ik weinig zinnigs zeggen.

Hier moet wel aan toegevoegd worden dat grote scheepsmotoren continu geinspecteerd worden volgens voorschriften van klasse bureaus.
Maar klassebureaus eisen / verwijzen voor alle inspecties en het periodiek onderhoud weer naar de manual van de betreffende motorfabrikant. Die bureaus voegen dus niet extra's toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 30 juni 2014 19:28 #529032

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Ik heb nog nooit een controleburo zoals Intertek o.i.d. aan boord gezien maar ik weet wel dat er regelmatig monsters van de SMO worden verstuurt en misschien dat die naar zo'n buro gaan om geanalyseerd te worden.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 30 juni 2014 21:01 #529048

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Joop66 schreef :
Die slijten nooit. Daarom zegt die test van Mercedes een paar jaar geleden ook niks. Wat was dat alweer eens 1miljoen km achter elkaar gereden? Kan met een eend ook.

Kan best, maar de praktijk bewijst toch ook wel e.e.a.
Ik zit nogal eens in een taxi alhier in España en daar rijden toch diverse Mercedessen, Toyota´s en Skoda´s met 8, 9 ton op de teller.
Wat het dan over het algemeen laat afweten is de bekleding en de vering, maar niet de motor.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 30 juni 2014 21:20 #529054

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Ik durf de stelling aan dat een turbo een tumor is voor een diesel. Dieselmotoren zonder turbo zijn betrouwbaarder en gaan langer mee. Keep it simpel stupid, is mijn devies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 30 juni 2014 22:03 #529059

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Noorderzon schreef :
douwe schreef :
Noorderzon schreef :
Regelmatig onderhoud, regelmatig gebruik van een professionele diesel haalt best 60000-80000 uur. Dergelijke motoren blijven ook als ze stilstaan op temperatuur en onder smeeroliedruk. Over jachtmotoren kan ik weinig zinnigs zeggen.

Hier moet wel aan toegevoegd worden dat grote scheepsmotoren continu geinspecteerd worden volgens voorschriften van klasse bureaus.
Maar klassebureaus eisen / verwijzen voor alle inspecties en het periodiek onderhoud weer naar de manual van de betreffende motorfabrikant. Die bureaus voegen dus niet extra's toe.
Maar ze zijn wel de stok achter de deur dat het onderhoud ook werkelijk uitgevoerd wordt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 01 juli 2014 05:45 #529076

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Roland27 schreef :
Joop66 schreef :
Die slijten nooit. Daarom zegt die test van Mercedes een paar jaar geleden ook niks. Wat was dat alweer eens 1miljoen km achter elkaar gereden? Kan met een eend ook.

Kan best, maar de praktijk bewijst toch ook wel e.e.a.
Ik zit nogal eens in een taxi alhier in España en daar rijden toch diverse Mercedessen, Toyota´s en Skoda´s met 8, 9 ton op de teller.
Wat het dan over het algemeen laat afweten is de bekleding en de vering, maar niet de motor.

Pompen die ook zeewater door hun ijzeren leidingen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 01 juli 2014 06:11 #529078

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Geeft een olie analyse geen goed beeld van de staat vd motor ?
Kost wat geld maar dan weet je toch beter waar je aan toe bent ?

www.marcheck.nl
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer is een scheepsdiesel op..? 01 juli 2014 06:40 #529081

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
ReneK schreef :
Geeft een olie analyse geen goed beeld van de staat vd motor ?
Kost wat geld maar dan weet je toch beter waar je aan toe bent ?

www.marcheck.nl

nee. Als de motor goed onderhouden is en wellicht een totale revisie gehad heeft 10 jaar geleden zal je waarschijnlijk geen problemen tegenkomen.
Neemt niet weg dat er de motor van binnen 1 bonk roest is. (en dan bedoel ik dus niet de delen die door olie beschermt worden)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.334 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl