steef ton schreef :
Ik snap niet dat de seamaster 800 ooit van de tekentafel is gekomen.
En aan wie ligt dat dan?
Het ding heeft een geheel vierkant grootspant en heeft 3 kieljes(!).
Doet een beetje denken aan een "
Bolger box" of zeilschouw hè? Simpel maar effectief.
Dat sw-cijfer van 121 is puur omdat er nooit één meedoet aan welke wedstrijd dan ook, want dan was het sw-cijfer eerder iets van 200-zoveel geweest.
Ik vermoed zomaar van niet. Het broertje, de 815, heeft volgens de "gedetailleerde" gegevens in de sw-excel-lijst een SA/D van 16,3. Hij zal niet hoog aan de wind lopen, maar verder..
Het is echt een bootje voor een liefhebber.
Yep. Of zoals een Engelse zeiler zijn conversie tot "liefhebber"
beschreef:
My lightbulb moment came not long after that, maybe the next year, i think the way it went is that we were beating down the western Solent short-handed in a big old IOR maxi sloop and i was officially navigator but was having to swap between chart table and running backstays during the short tacks. We passed one of the creeks, i guess it must have been Newtown and thought how nice it would be to slip into somewhere like that and anchor for the night, and not do as we were doing heading out into a choppy English channel. I think i grasped then that there were other ways of sailing that didn’t involve sitting-out an IOR race boat for hours or even days…..the death of a racing sailor perhaps and the genesis of the small boat sailor that i am today. Of course as a working navigator i had known for a long time that there were huge areas of attractive looking water that we couldn’t even contemplate getting into and i think i realised that those were the places that i wanted to sail in.
Today i understand that what Bolger was doing so often was solving the problems that i would one day meet : how to create the simplest sailing boat that would do what the deep fin keeled racing boat just can’t.