kostenbaten schreef :
Moeilijk binnenkort te bezichtigen, want deze ligt in België. Maar ook wel een mooi schip volgens mij.
www.botentekoop.nl/zeiljachten...c5-95b8-4dd2e948f424
Les 1 oude boot kopen: geen teak dek. Maakt niet uit welke boot en welk teak dek. Vroeger of later ga je hier financieel op leeg lopen.
Les 2 oude boot kopen: een teak dek dat op bijvoorbeeld een balsa cored onderdek is geschroefd, heeft een groot risico van inwatering in balsa, zachte plekken, etc. Zie verder les 1.
De eerste generatie Dufours (Arpege, D27, D35, etc.) ken ik wel. Met name de Arpege en de D27 waren in hun tijd populaire boten, stevig gebouwd, hebben wat wind nodig om in beweging te komen, zijn niet bepaald de snelste, maar blijven dan wel weer goed varen als de wind "een maatje meer" in de aanbieding heeft. En verder leuk interieur met voldoende stahoogte en leefruimte.
Waarschijnlijk heeft deze D35 ook een massieve dikke polyester romp. In de bilge kan nog een hijsoog liggen (door het dakraam komt de lijn in de boot) dat op de kiel is bevestigd en dat zou een bonk roest kunnen zijn.
Een bekend probleem is zachte plekken in het cored dek. In die tijd werd er van alles op het dek geschroefd en soms ontstonden er ook haarscheurtjes. Bij een kunststof dek is het eerste punt van aandacht altijd de plaats waar het beslag van de spiboom op het dek is geschroefd, zoals op de D35 af fabriek gebruikelijk was. Als ik dan naar zo'n teak dek kijk dat overal op het onderdek is geschroefd dan heb ik zelf eigenlijk al genoeg gezien om snel door te lopen ...
Voor de corona inflatie bracht een D35 gemiddeld vaarklaar zo'n 15K op. Ik zie op de foto een nieuwe(re) motor die iets kan toevoegen aan de waarde. Maar dat teak dek, nee zou ik niet doen.