Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 11 apr 2021 16:14 #1272490

MarcelT schreef :
sipkedijkstra schreef :
Hallo,
Ik volg dit lijntje met belangstelling. Ik heb ook een boot op het oog in Engeland en inderdaad daar komt 21% BTW overeen. Maar stel: dat de Engelse eigenaar de boot eerst aan een Ier verkoopt en die verkoopt hem een uur later weer aan mij? Dan heb je wel een boot uit een EU land. Is dat niet een optie?

Maar dan moet die Ier toch BTW betalen?

Nee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 11 apr 2021 16:33 #1272497

@JollyJumper, ben je specifiek opzoek naar een J105?
Ik overweeg de mijne (met geldige btw papieren) te koop te zetten binnenkort
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 11 apr 2021 16:45 #1272503

Wat minstens zo belangrijk is; hoe weet je eigenljk dat die verkoper de ware eigenaar van die boot is en hem niet heeft egstolen als hij niet op zijn minst zijn aankooppapieren kan tonen?
En als hij inderdaad geen papieren kan overleggen die de BTW betaling aantonen moet hij die BTW gewoon in mindering brengen op de vraagprijs dus die verlagen met een factor 1,2.( BTW Frankrijk is 20%).
Maar misschien heeft hij dat wel gedaan door een in vergelijking lage prijs te vragen ?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 11 apr 2021 17:12 #1272510

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Bootjes zonder deugdelijke papieren zoals BTW verklaringen en eigendomsbewijzen zijn altijd een hoofdpijndossier dat je zelden gecompenseerd terugvindt in de genoten korting.
Geloof dat ook nooit op het woord maar kijk zelf naar wat er ligt.
Vaak loopt het goed af maar je weet nooit wat je zelf fout hebt gedaan in een vorig leven en wat er nu afgerekend wordt.
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 17:13 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 11 apr 2021 20:03 #1272559

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
Tsja, zijn er in Nederland niet genoeg bootjes te koop? De meesten worden niet of nauwelijks gebruikt om te varen.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 11 apr 2021 20:31 #1272572

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Gerard schreef :
Tsja, zijn er in Nederland niet genoeg bootjes te koop? De meesten worden niet of nauwelijks gebruikt om te varen.

Nee
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 11 apr 2021 21:44 #1272582

"Vaak loopt het goed af maar je weet nooit wat je zelf fout hebt gedaan in een vorig leven en wat er nu afgerekend wordt."

We worden toch niet bijgelovig he? ;) Maar eens, zonder goede papieren zou ik een bootje ook laten liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 13 apr 2021 08:15 #1273011

Ik kreeg deze link doorgestuurd
Klik

Er lijkt schot in te komen...

Edit: link werkt niet, kopieer het even hieronder;

Collaboration between leading leisure marine representative bodies yields positive confirmation on post-Brexit VAT interpretation

April 07, 2021

Unprecedented collaboration brings VAT and customs clarification for recreational boaters and companies.

Following the UK’s withdrawal from the EU, there have been many questions which have caused confusion and uncertainty for the leisure marine sector both in the UK and in the EU27. Arguably, the biggest has been around the VAT status of recreational craft at the end of the transition period.  

In an unprecedented declaration of unity, the International Council of Marine Industry Associations (ICOMIA), European Boating Industry (EBI), European Boating Association (EBA), British Marine (BM) and the Royal Yachting Association (RYA) joined forces to provide clarification on VAT and customs for recreational boating companies and users. Showing the value of cooperation and membership organisations, the five organisations have taken the exceptional decision to release this guidance to members and non-members.

The group put forward the key scenarios affecting boaters and are pleased to confirm that the Commission has now responded, validating the interpretation of the guidance and how VAT should be applied under the various examples. This follows a push led by the EBI with the European Commission to provide this important clarification. For the original document, please contact the participating organisations.

The positive confirmation of the scenarios should now also be recognised by each EU country in their dealings under this matter. Failure to do so could result in formal complaints being made to the Commission. Further clarification will be sought from the European Commission on the documentation required and interpretation of establishment of “person established in the customs territory of the Union.”

Commenting on the collaboration, Philip Easthill, Secretary General of the EBI, says; “We are delighted to have received the responses from the Commission that companies and boaters urgently need. Given the impact of Brexit on businesses and supply chains, clarity on VAT for second-hand boats is highly important. The cooperation of EBI with our partners has been key and we will continue to advocate for clarity on VAT issues through our channels at EU level.”

Lesley Robinson, CEO of British Marine, said; "Collaboratively working together with other leisure marine industry bodies is a highly successful way of collectively garnering results, and this recent clarity received on VAT issues post-Brexit will greatly benefit British Marine members and the UK leisure marine industry. The answers to these scenarios will be welcomed in particular by UK boat retailers and brokers to assist in maintaining a healthy trade of second-hand boats across the UK and EU.” 

Udo Kleinitz, Secretary General of ICOMIA, added; “The industry is affected by the changes in VAT regime through loss of boaters expenditure in marinas and tourism. Our members have asked us for support on this matter which is why the collaboration with EBI, BM and the user organisations helps in raising the profile and relevance of the topic with the applicable agencies.”

VAT issues post-Brexit: FAQS

The following acronyms are used: 

TPE = The time at which the transition period ended – 31 December 2020, 23:00 UTC 

VPS = VAT Paid Status: i.e. in free circulation

EU28 = EU before TPE, i.e. including UK

EU27 = EU after TPE, i.e. excluding UK

GB = England / Scotland / Wales excluding Northern Ireland

TA = Temporary Admission

RGR = Returned Goods Relief

UCC = Union Customs Code  

The Union Customs Code referred to within this document can be found here.

 Scenario Impact on VAT Paid Status (VPS)

Scenario 1

  • GB owned/registered pleasure craft
  • In free circulation (VPS) within EU28 pre-TPE and has supporting documentary evidence)
  • Within EU27 as at TPE

 ✓ EU VAT Paid Status

The boat retained EU VPS status.

Scenario 2
  • GB owned/pleasure craft
  • In free circulation (VPS) in EU28 pre-TPE (and has documentary evidence)
  • Within an EU27 as at TPE Boat leaves EU27 (for GB or elsewhere) and then returns to the EU27

 ✓ RGR & EU VAT Paid Status

Boat is eligible to RGR on return to the EU27 and will have EU VPS, provided that all the conditions established in Article 203 UCC are fulfilled and, for VAT, that the boat is imported by the same person who exported it.

Scenario 3
  • EU27 owned/registered pleasure craft
  • EU28 VPS pre-TPE (and has documentary evidence)
  • In EU27 as at TPE
  • VAT paid on original new purchase in GB a number of years ago Subsequent ownership and location within the EU27

  •  
✓ EU VAT Paid Status

The boat keeps its Union status and it is therefore in free circulation with EU VPS.

Scenario 4
  • GB owned/registered pleasure craft
  • Business owned
  • EU VPS before TPE
  • In EU27 as at TPE
  • Kept and used within the EU27
  • Long-term lease to individual for private use GB VAT accounted for on annual lease charge

  •  ✓
EU VAT Paid Status

According to the information provided, the boat has Union status and keeps it unless the boat is taken outside the customs territory of the Union.

Scenario 5
  • GB owned/registered pleasure craft
  • Owner is ordinarily resident in GB
  • Using boat within EU27 on TA Owner has an EU27 holiday property where they keep the boat moored (in their name)

 ✓ Temporary admission

A person is established in the customs territory of the Union if he/she fulfils the conditions established in Article 5(31) UCC. If the person is not established in the customs territory of the Union, then he/she can declare the boat for temporary admission if it has non-Union customs status.

Scenario 6
  • GB or EU27 owned/pleasure craft
  • In free circulation within EU28 pre-TPE (and has documentary evidence)
  • No evidence of having been in the EU27 previously; or Ownership has changed since it was last in the EU27 In GB as at TPE

 EU VAT Paid Status Lost

Article 203 UCC requires evidence of a previous export to the UK. The Commission guidance indicates that, in the absence of an export declaration, evidence of the previous movement of the boat to the UK is required. If the boat has never been in EU27 it is impossible to provide evidence of movement to the UK.

Scenario 7
  • EU27 owned/pleasure craft
  • In free circulation within EU28 pre-TPE (and has documentary evidence)
  • Had previously been evidenced as being within the EU27 within the last three years
  • In GB as at TPE Same owner who brought it out of EU27, returned to the EU27 within three years of departure

  •  
? Documentation required

It is for the Member State to decide whether the conditions for RGR is possible (Article 203 UCC) are met. Article 203 UCC requires evidence of a previous export to the UK. The Commission guidance indicates that, in the absence of an export declaration, evidence of the previous movement of the boat to the UK is required. Member State authorities must therefore assess whether that satisfactory evidence can be provided in this scenario.

Scenario 8
  • GB owned/pleasure craft
  • In free circulation within EU28 pre-TPE (and has documentary evidence)
  • Had previously been evidenced as being within the EU27 within the last three years
  • In GB as at TPE Same owner who brought it out of EU27, returned to the EU27 within three years of departure

  •  
? Documentation required

It is for the Member State to decide whether the conditions for RGR (Article 203 UCC) are met. Article 203 UCC requires evidence of a previous export to the UK. The Commission guidance indicates that, in the absence of an export declaration, evidence of the previous movement of the boat to the UK is required. Member State authorities must therefore assess whether that satisfactory evidence can be provided in this scenario.
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 08:53 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 13 apr 2021 15:10 #1273175

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
boarderbas schreef :
MarcelT schreef :
sipkedijkstra schreef :
Hallo,
Ik volg dit lijntje met belangstelling. Ik heb ook een boot op het oog in Engeland en inderdaad daar komt 21% BTW overeen. Maar stel: dat de Engelse eigenaar de boot eerst aan een Ier verkoopt en die verkoopt hem een uur later weer aan mij? Dan heb je wel een boot uit een EU land. Is dat niet een optie?

Maar dan moet die Ier toch BTW betalen?

Nee.

Denk denk ik toch wel.

Scenario 6:
"In GB as at TPE" => "EU VAT Paid Status Lost"

Het schip kan m.i. tijdelijk (voor max 18 maanden) in Ierland worden geïmporteerd zonder BTW te hoeven betalen, maar mag in die tijd niet worden verkocht.
www.revenue.ie/en/importing-ve...-aircraft/index.aspx
Restricted use
You cannot transfer, lend or hire out the boat or aircraft.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 13 apr 2021 16:39 #1273197

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
De wat het afgelopen jaar toch heeft laten zien is dat de bureaucraten van de EU niet hebben kunnen bevatten tot welke mate de Britten in staat zijn dirty politics te bedrijven. Het verhaal van noord Ierland is nog lang niet uit uitgemaakt. Overigens je kunt zien dat de EU ook een hoop niet zo’n frisse trucjes in hun gereedschap kist hebben. Schotse zalm staat lekker te rotten op de kade…..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 13 apr 2021 18:41 #1273245

Scenario 8:

Als de boot in de EU is geweest de afgelopen 3 jaar, is er hoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 14 apr 2021 20:14 #1273730

Hallo Whtte Magic, nee een ander type. Ben inmiddels in vergevorderd stadium met Nederlandse verkoper van exact het type wat ik zoek.

Altijd in Nederland gevaren, papieren aanwezig, en geen import problemen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 14 dec 2021 14:01 #1349976

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Heb vandaag douane gebeld, hun antwoord was duidelijk: Het VK is een derdenland, dus over alle goederen die daar uit komen, moet BTW worden betaald. Die BTW wordt geheven over het bedrag dat de koper betaalt, niet over de (oorspronkelijke) nieuwwaarde.
Er hoeven over plezierjachten geen douanekosten te worden betaald (scheelt toch weer 1,7%).

Een loophole is dat als je kunt aantonen waar de boot was op 31 december 2020, bijvoorbeeld met factuur en overboeking van een jachthaven, je er onderuit kan.

Ander loophole is als je een boot koopt van een Brit, terwijl die boot aantoonbaar in de EU is en was op het moment van het einde van de transitieperiode. Zo'n beetje hetzelfde dus als in zeilersforum.nl/index.php/foru...cht?start=75#1273011 deze post staat, maar dan andersom.

De Engelse markt is dus lang zo interessant niet meer, en dat zullen de Britse verkopers ook wel voelen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 29 juli 2022 06:48 #1410633

  • FS33
  • FS33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 297
Opvallend dat niemand de marge regeling noemt. Handelaren hoeven over oude producten (20 jaar dacht ik) geen btw over de waarde te betalen maar over de winst bij verkoop. Zet er een btw plichtige partij tussen, betaal die 500 euro plus de btw daar over. Klaar is kees.
Leg die eens voor aan je fiscalist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 29 juli 2022 08:16 #1410655

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
U mag de margeregeling toepassen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
...
De goederen die u verkoopt, hebt u binnen de EU ingekocht ...

Aldus de Belastingdienst.
www.belastingdienst.nl/wps/wcm...ingen/margeregeling/
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 29 juli 2022 08:22 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 30 juli 2022 07:08 #1410858

  • FS33
  • FS33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 297
JotM schreef :
U mag de margeregeling toepassen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
...
De goederen die u verkoopt, hebt u binnen de EU ingekocht ...

Aldus de Belastingdienst.
www.belastingdienst.nl/wps/wcm...ingen/margeregeling/

Ai. Dit lukt ook niet dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit -> BTW op invoer 2e hands zeiljacht 30 juli 2022 18:29 #1410912

Margeregeling geldt natuurlijk niet bij inkoop buiten de eu. Dus koopt de handelaar in UK moet hij invoerrecht en btw betalen.


Koopt de particulier een schip in UK en voert hem in en verkoopt hem vervolgens aan de handelaar moet de particulier eerst zelf de invoer en btw aftikken.

De handelaar moet aantonen dat de goederen in Eu zijn officieel ten tijde van inkoop. Bij auto’s goed te doen. Bij botenhandel zal de handelaar dus ook een btw verklaring wensen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl