Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd over een klassiek jacht

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 06:31 #1275828

Hi David,

Mooi blog heb je. En een mooi schip - een heuse tweemaster nog wel ;-) Schitterend, zo'n overnaadse klassieker. Leuk ook de klusfoto's, handen gaan jeuken om het hout mooi te maken. Wat is het toch een mooi materiaal.

Ik maak me met die Noorse Jol een beetje zorgen over de zeileigenschappen. Zware boot, onbekend design, met gaffeltuigage vermoedelijk minder hoog aan de wind. Boegspriet, kluiverboom, dirk, gaffel, piek.

Ik ga denk ik dit weekeind kijken bij de Trintella die ik al eerder noemde in het draadje.
www.botenbank.nl/zeiljachten/t...7c-b62e-b564b509105c
Door het meedenken van @TuuLeVi is de masthoogte geen bezwaar, en misschien combineert dit schip wel alles wat ik zoek op een goeie manier:

- een (erg) mooi klassiek jacht met net genoeg hout voor pappa om te liefkozen
- heel makkelijk te zeilen, ook door mijn vriendin
- 1.30 diepgang waarmee je op de randmeren nog zeker wat kan zigzaggen
- met torentuig makkelijker hoog aan de wind (denk ik)
- flink betaalbaarder dan sommige alternatieven
- bekende ontwerper, bekende werf, bekend model (dan kan je nog 's ervaringen uitwisselen)
- polyester romp dus minder onderhoud daaraan
- tussen kajuit en punt tweemaal ruimte: grote bergruimte & toilet
- L-vormige keuken zodat je niet over het kuiptrappetje gehangen staat (zoals in de jol)
- seismograaf aan boord (als ik 't goed zie), haha.

Ideeen en feedback en zaken om op te letten bij een bezichtiging zijn welkom!
Van Harry kreeg ik al de tip om erg goed op de motor te letten, en ook kritisch te kijken naar de vraag waarom dit schip al wat langer te koop staat. Dat zijn goede punten.

Mijn vragenlijstje nu:
- Romp? Osmose?
- Bekende gebreken?
- Vuilwatertank? Kan je het toilet dan gebruiken?
- Aankoopkeuring mogelijk inclusief uit het water? Proefvaart?
- Leeftijd en staat van zeilen?
- Geen maststrijkinstallatie?
- Is het schip geisoleerd?
- Hoe zit dat met die verbouwing, jaartal onbekend? Wat is er gedaan? De opbouw lijkt inderdaad niet van het originele donkerder mahonie.

Het viel me verder op dat het schip natgespoten leek, of het teakdek moet geolied zijn oid. Dat is misschien gedaan voor de mooi, maar ik vond het toch opvallend.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 06:40 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 08:05 #1275871

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 604
Beste Daniel,

Je schrijft: “netjes mee kan opkruisen naar Hoorn met NW 4, af en toe 5.”. Mijn advies: niet doen.
Dat leidt op het IJsselmeer onherroepelijk tot ongemak. Waarschijnlijk zeeziekte, maar in ieder geval betekent het dat de kinderen niet meer kunnen spelen, niet meer mee kunnen helpen en zich dus in het beste geval vervelen. In het slechtste geval wordt het zeeziekte en angst. Voorkom dat en hou je bij het plan van randmeren, Friesland en bij goed weer het IJsselmeer/Markermeer. Geen vakantieplanning maken, maar ’s avonds met elkaar besluiten wat jullie de volgende dag gaan doen. Slecht weer? Blijven liggen of een ruime koers uitzoeken.
Dit in aanmerking nemend zou ik toch serieus op de diepgang letten, zelf vind ik voor Friesland 1,10 meter ideaal en 1,25 meter eigenlijk wel de grens.

Veel succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 08:10 #1275878

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Dankjewel Daniel. Ja ons bootje wordt nu wel mooier dan dat we hem in die 20 jaar hebben gezien! (Is dus als je kijkt naar regulier onderhoud, niet allemaal nodig haha)

Goede punten die je hebt.
Ik zou zeker gaan proef varen met het schip voordat je hem koopt. Motor kan bijvoorbeeld erg tegenvallen, zeileigenschappen of andere zaken.

Een mast strijk installatie zou ik me niet heel erg druk om maken. Zeker met kinderen lijkt me de kans dat je dat gaat doen niet zo groot.
Ik weet dat mijn vader daar ook over na dacht toen we een schip gingen kopen, maar nog nooit echt de behoefte gehad om de masten te strijken.
Is maar iets wat je gebruikt als je schip echt heel klein is (behalve platbodems dan). Een mast onder een helling wordt snel heel zwaar en is heel veel gepruts.

@Jurrien: nu je het zegt. over die wind en ook diepgang heb je een punt. Als je een schip kan kopen met weinig diepgang is dat wel idealer.
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 08:15 door Davidv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 10:16 #1275958

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Als je de friese meren bevaart is het wel fijn om de mast gemakkelijk te kunnen strijken, anders lig je nog best vaak voor een brug te wachten.
Tenzij ik de enige ben die altijd net tegen de middagpauze bij zo'n blokkade komt...
Op groter water, of met minder bruggen, is dat natuurlijk niet zo'n punt.

Overigens: met een torentuig op een bootje van negen meter mag je je al gaan afvragen of je onder de vaste bruggen op de Randmeren door komt, met een gaffeltuig is dat brugdek nog ver weg. Desnoods dip je de gaffel even en zeilt er gewoon onderdoor.

Wat hoogte lopen betreft denk ik, dat de hele boot er meer toe doet dan alleen het tuig: het zou me niet verbazen als de Regina met torentuig lager loopt dan de jol met gaffeltuig. Geen van beiden zullen een moderne polyester cruiser-racer in dat opzicht bijhouden.

Verkijk je bij de jol niet op de ruimte: dat is een lief maar vrij klein bootje. Lage romp, waterlijnlengte van 7,30 meter, sierlijke lage kajuit. Dat mooie spitsgat vreet wel ruimte, de Regina zal veel groter aanvoelen.
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 10:29 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 10:28 #1275962

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
@apae
Ik vaar veel op die Friese meren (lig ook in Friesland), maar naar mijn idee is wachten voor een brug minder inspanning dan die mast laten strijken. Ik moet soms ook middag pauze hebben ;).
Maar ja voor alles is wat te zeggen. Misschien als ik een schip had gehad met makkelijk strijkbare mast dat ik hier weer anders naar keek.
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 10:29 #1275963

Harstikke goeie overwegingen Jurrien, en ik was inderdaad niet van plan om het plezier van mijn kinderen in week 1 te vergallen door zes uur te gaan liggen stuiteren ;-) Nee dat gaat super-rustig aan, en heel erg stapje voor stapje, zeker weten.

Ja de diepgang van 1.30 is een dingetje. Ik vind het het waard als ik er een schip aan overhoud dat strakker en hoger aan de wind zeilt, minder drift, en zich gedraagt in wat hoger water. Want er komen ook momenten dat ik alleen wegwil, of alleen met mijn vriendin met de kids bij oma, en dan wil ik wel mijlen kunnen maken met dat ding.

Ik hoop met deze Trintella in de buurt te komen van de zeileigenschappen van bv een waarschip. Hij is lang, smal, en niet al te ondiep. Ik wil er later ook de Noordzee mee opkunnen, en dan is 1.30 juist lekkerder dan 1.00 wellicht.

Maargoed, ik ga ze eens bellen daar in Sneek, tijd voor wat praktijkervaring ;-) Dit lijkt een goede kanshebber.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 10:31 #1275964

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Dat wel of niet in de praktijk strijken van de mast ligt mijns inziens nogal aan de uitvoering. Ik heb ook wel met een goed een eeuw oude boeier gevaren met een massieve houten paal erop, waarop op de voet van de mast een kleine loodmijn zat. Die dus volledig in evenwicht was rond de mastbout en je met z'n tweeën in een minuut of 2-4 plat legde.
Voorstag los, een zetje geven, opvangen met een wil eronder op de roef en vastbinden zodat 'ie niet gaat stuiteren op golven.
Als het zo makkelijk en beheerst gaat ga je het denk ik ook wel doen met kinderen in de buurt.
Wat dat betreft ideaal. :)

En voor mij aanleiding op dit moment werk te maken van het makkelijker strijkbaar maken van de mast op mijn eigen bootje. (mijn vaargebied is primair Kagerplassen => Hollandse Plassen; tijdens de vakantie naar Fryslân)

Het biedt dan ook mogelijkheden die je anders niet hebt.
Bijvoorbeeld van Drontermeer via Reevediep, IJssel, Ganzensluis/Ganzendiep, Goot en Zwarte Meer naar de Kop van Overijssel en Tjeukemeer, daarbij Ketelmeer en IJsselmeer letterlijk links laten liggend. Met (kleine) kinderen en minder weer wat mij betreft een mooi alternatief. Maar dan moet het niet te "moeilijk" zijn.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 10:42 door JotM. Reden: Aangepast aan diepte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 10:40 #1275968

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Ja, dat is helemaal gaaf. Ooit heb ik een echt skutsje (dus niet die 18 meter lange dingen die eigenlijk skute heten maar een meter of 10-12) zeilend onder een brug van anderhalve meter hoogte door zien gaan. De mast werd plat gegooid in volle vaart, met gehesen grootzeil en fok eraan, het voorstag kwam op een ruime meter van de brug. Na de brug sprong de voordekker op de onderkant van de mast en het hele spulletje stond in een paar scheepslengten weer.
In de route die JotM noemt mis ik overigens de Goot: ik heb ooit daadwerklijk het Ganzendiep uitgevaren naar het Zwarte meer, en dat gaat tot circa 50 cm diepgang prima... met 65 cm alleen dankzij een fors motorvermogen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 10:44 #1275973

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Aangepast.

Overigens kan je met meer diepgang en staande mast nog steeds het IJsselmeer links laten liggen door het Ketelmeer over te steken en via Ramsdiep en Blokzijl of Zwartsluis naar Giethoorn en Steenwijk te varen en dan door naar Tjeukemeer en Langweerder Wielen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 10:44 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 12:07 #1276003

Nou even met de handelaar gebeld. Klinkt in principe goed allemaal, geen gebreken bekend.

Iets verbaasde me wel. Een proefvaart en een aankoopkeuring zijn beide mogelijk, en dat laatste juichen ze ook toe, maar dan wel nadat er een voorlopig koopcontract is opgesteld, dwz een principe akkoord. En in dat voorlopig koopcontract staan dan zogenaamde ontbindende factoren, waarin je precies opneemt: als nou fenomeen x of y optreedt, dan heeft de koper het recht om zich terug te trekken.

Ik kan dus niet een proeftocht maken om te kijken of het bootje mij, motorend en onder zeil, bevalt.
Ik kan ook geen aankoopkeuring laten doen zonder tegelijkertijd de verplichting aan te gaan het schip te kopen (als er geen ontbindend probleem wordt geconstateerd).

Dit valt me eigenlijk tegen: ik zou het liefst vrijblijvend een proeftocht maken, en van aanschaf af willen kunnen zien puur op basis van wat dan ook: dat ik toch niet het goede gevoel bij het bootje heb oid. Te wiebelig. Zeilt niet lekker. Whatever.

Volgens deze makelaar is dit gebruikelijk in de boten-branche, het is niet zoals bij auto's zei hij, dat je vrijblijvend een stukje kan rijden.

Hoe kijken jullie tegen dit verhaal aan ? Ik vind het een gek idee om principe-verplichtingen aan te gaan rondom de aanschaf van een zeilboot nog voordat ik hem 'werkend' heb gezien en nog voordat hij gekeurd is.


Edit: Net even het hoofdkantoor gebeld. Die nuanceerde het verhaal iets: standaard wordt het niet aangeboden, omdat dat echt onwerkbaar is, het kost zoveel tijd, maar voor mensen die wat verder in het traject zijn (zijn komen kijken, etc) willen ze wel kijken naar oplossingen, bv in contact met de eigenaar dit even overleggen. Dat vind ik redelijker klinken. Ik ga dus maar 's kijken hoe hij er op de wal bijstaat, zaterdag, en dan hoop ik eigenlijk de eigenaar tegen te komen met een anti-foulingrollertje in de hand, en dat het balletje vandaar verder gaat rollen, en we er samen even een uurtje mee wegkunnen oid.

Zo'n raar idee, om een schip uit de haven te kopen zonder 'm zeilend te zien...
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 12:32 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 12:12 #1276005

Ik zie dat die Trintella een houten mast heeft........
Als die ook van 1965 is dan zou ik daar een extra blik op werpen.
Zover ik weet verouderen die lijmen uit die tijd en verliezen hun functie, ik heb daardoor twee masten overboord gezeild (met licht weer).
Bij eentje viel hij zo mooi in plankjes uit elkaar dat hij weer te repareren was met een moderne lijm.
Hout en/of lijm specialisten hier op het forum kunnen er waarschijnlijk een wat meer deskundige beschrijving over geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 12:37 #1276017

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Als het bootje nog op de wal staat is dat voor een eerste bezichtiging natuurlijk heel handig, maar snap ik best dat over een proefvaart wat minder vrijblijvend wordt gedacht. Tenslotte moet er dan gekraand worden.
Andersom geldt dat ook een beetje voor een keuring als de boot al in het water ligt: dan moet hij er juist weer uit. Daar hangen natuurlijk wel extra kosten aan die iemand moet betalen. Dat je dan wat zekerheid wilt is logisch, dat dat perse in een strak keurslijf moet zoals dat voorlopig koopcontract lijkt te zijn is wel een puntje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 12:38 #1276020

Ja hartstikke goed punt. En zo zijn er vast nog veertig dingen die ik niet kan verzinnen. Ik ga er daarom als eerst mijn oude werkgever, een charterschipper, naar laten kijken, en dan sla ik alleen een aankoopkeuring over als hij zeker is van z'n zaak.

Bovenste zoekresultaten 'aankoopkeuring sneek zeilboot'

www.hiswa.nl/kopen/aankoopkeuring
De budgetkeuring van 295 euro is misschien wel heel mooi? AL zie ik dat 'osmoseonderzoek' van de volledige keuring hier ontbreekt, en dat lijkt me nou juist een van de belangrijke dingen.
bootkeuringfriesland.nl/bootke...oot-motorboot-sloep/

bootkeuringfriesland.nl
www.jdexpertise.nl/homepage/

Tips zijn welkom.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 12:45 #1276024

Oh jee, het osmose-spook komt weer langs....zal wel een boel reacties opleveren :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 13:12 #1276030

Oja is dat een heet hangijzer? ;-) Als m'n topic maar leesbaar blijft haha.

Om misverstanden voor te zijn: ik weet dat staal kan roesten, en hout kan rotten, en dat polyester rompen iets kunnen ontwikkelen dat osmose heet, mogelijk wat op bubbels lijkt, en dat dit lastig te herstellen kan zijn, en dat je dit het beste even mee laat nemen door iemand die er verstand van heeft. Ik heb er verder geen oordeel over en als de boot nog 25 jaar meegaat vind ik het prima.

Makelaar belde net terug: de eigenaar wist de lengte niet, maar hijzelf dacht 12,5 meter, en met een minimale doorvaarthoogte van 13m voor hollandse en stichtsebrug zou ik vanuit eemnes mooi het markermeer op moeten kunnen.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 13:13 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 13:26 #1276035

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Zo lang is een Trintella I bij lange na niet.

trintella.org/schepen/schepen/...ics/trintella-i-a-ia
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 13:26 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 13:35 #1276037

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Het feit dat je met een gaffel tuig niet aan de wind zou kunnen varen wil ik ietwat nuanceren. Ik denk dat de zeilmaker prima grootzeilen kan maken voor gaffel tuigages waarbij het feit dat er een gaffel aan zit geen enorm beperkende factor is. Met een gaffel tuig met een steile gaffel en de juiste zeillatten icm de mogelijkheid om het nokkenval afdoende te kunnen doorzetten kan je prima hoog aan de wind zeilen. Voordeel is dat je met een gaffel zonder mastbuiging twist kan regelen. Bij Een wedstrijdvalk of een wedstrijd getuigde lemsteraak is het grootzeil niet de beperkende factor aan de wind. De voorzeilen en schoothoek daarvan veel meer icm met de lift die een kiel of zijzwaard genereert. Maar ik ben geen navalarchitect of zeilmaker. Ik spreek puur uit eigen ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 13:38 #1276038

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Daniël. Als het in Friesland is zou ik Heerlien en Adema vragen. Die zijn heel bekwaam in hun werk en weten veel af van eigenlijk elk soort materiaal (hout, staal, polyester). Dus ook een combinatie van polyester en hout weten ze alles van af.
https://heerlienadema.nl
Ik zou ze even bellen met je vragen.
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 13:59 #1276045

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Vwb de principiële (on)bruikbaarheid van rustieke gaffelgetuigde houten scheepjes (met van die plafondbalkjes in de roef en ronde patrijspoortjes)







:laugh:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 14:29 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 14:28 #1276051

De gaffel komt weer helemaal terug. Dit keer ingebouwd in het zeil! Stuk efficiënter dan een driehoekig zeil, dat geeft bovenin alleen maar wervels en weerstand, geen lift.



Dat is niet de reden van het slecht aan-de-wind kunnen zeilen ;)
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 14:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 14:31 #1276053

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Check.
In Frankrijk noemen ze dat "voile à corne sans corne"

En gezien de voorbeelden komt hout ook terug. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 14:33 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 14:41 #1276055

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8280
Het is een langkieler, met alle voor en nadelen die daar bij horen.

Zwaar,
Beperkt zeiloppervlak voor t gewicht,
Veel nat oppervlak.

Dat geeft rustig gedrag. Een scherpe voorvoet geeft rustig gedrag in golven, maar veel buiswater.

Het roer is aangehangen, dus niet gebalanceerd. Dat geeft krachten op de helmstok. Je zult dus spieren gaan kweken.

De boot is oud, dus het ontwerp en de engineering is ook van die tijd. Let wel, he: Dit is de tijd van vóór de DAF 33. Dat is nog los van schade door leeftijd.

De masthoogte staat niet in Sailboatdata. Zal redelijk meevallen. Die oude boten waren geen racers. Maar meten is weten.

Over proefvaarten: tja, je vraagt ook niet of je een paar nachten mag proefslapen in je nieuwe huis, en dan zeggen, o wacht, de plee zit niet lekker, of zo. Zo wordt dat ervaren. Een tweede hands auto kopen is een wat informeler proces. Een boot kopen zit kwa proces daar ergens tussenin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 14:54 #1276061

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Daar tegenover kun je bij een huis gewoon nog zeggen "We waren er wel uit en ik heb wel gezegd dat ik uw huis zou kopen, maar ik heb mij bedacht. Veel succes nog met de verkoop. "
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 15:00 #1276063

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Met het niet kunnen proef varen ben ik het niet mee eens. Vooral met een schip in deze categorie, kan dat zeker. Je weet gewoon niet goed wat je kan verwachten en even rondvaren is echt niet gek. De verkoop van dit soort boten gaat ook weer niet super snel, dus als je serieuze interesse hebt kan je prima wat meer eisen (zoals proefvaren).
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 15:02 door Davidv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 16:40 #1276098

Davidv schreef :
Met het niet kunnen proef varen ben ik het niet mee eens. Vooral met een schip in deze categorie, kan dat zeker..

Tja, ik vind dat een proefvaartje altijd moet kunnen. Wel na serieuze interesse.
Bij de laatste 2 bootjes langs gegaan (1ste keer kijken). Daarna over prijs gesproken onderhandeld.
Daarna proefvaartje samen met eigenaar (bij Midget half uurtje), bij huidige bootje (Baroudeur) een uurtje, maar dat was heel gezellig, mooie avond, eigenaar vond het ook leuk.

Bij die Baroudeur na de proefvaart gezegd: boot is verkocht, mits je hem mee overvaart van Arnemuiden naar Stavenisse. Eigenaar vond het een leuk plan, wilde hetzelfde vragen (afscheid nemen van z’n bootje enzo...) Geeft ook vertrouwen, toch een hele dag varen (motor en zeilend)

Boot kopen zonder proefvaart zou ik niet doen...(zeker niet bij een duurder schip, mijn scheepjes waren maar een paar duizend euro).
Osmose was ik niet bang voor, dus gekocht zonder onderwaterschip gezien te hebben (wel recente foto’s van onderwaterschip van 1 jaar terug).

Als het schip op de kant staat, is het logisch dat kraankosten voor de koper zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl