Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd over een klassiek jacht

Advies gevraagd over een klassiek jacht 21 apr 2021 17:29 #1276111

Als je meer wilt weten van de trintella zou je ook nog kunnen polsen bij de trintella vriendenkring. trintella.org

Wellicht dat zij nog wat aandachtspunten kunnen noemen waar je op kan letten bij aankoop.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 26 apr 2021 14:16 #1277665

Prachtige tips allemaal, en leuk die moderne gaffelgetuigde schepen ;-)

De trintellavereniging heb ik gecontacteerd ja. Ben ook inmiddels bij de Trintella 1 wezen kijken, en besloten het niet te doen. Hoofdreden is toch zeker de beperkte ruimte binnen, dat zien we met twee opgroeiende kinderen en later pubers niet zitten, zo dicht op elkaar. Het was moeilijk hem te laten gaan, want het is absoluut een schitterende boot, en ik vond de eigenaar bijzonder prettig uit zijn ogen kijken, daar klikte het wel mee. Maar het dek bevatte veel kieren en spleten, waar gaat dat water heen, erg moeilijk schoon te houden, en veel bewerkelijk en soms kwetsbaar ogend houtwerk buiten en binnen. Speling op de schroefas, en een gigantisch lange houten mast op een erg rank scheepje. Zo'n scheepje wil ik wel hebben als de kinderen uit huis zijn en ik ergens dichtbij woon om er lekker aan te pielen ;-)

Vervolgens zijn mijn ouwe schipper en ik ook nog bij een Regina 2 wezen kijken, een stalen bak van 9.50 meter die in Lemmer lag, en daar waren we toevallig. Ik had 'm eigenlijk al afgeschreven vanwege de lengte en gewicht en wel erg sobere staat, maar ach, we waren in Lemmer, het was lekker weer - en aangezien die Trintella echt te klein was - dan maar even naar een langkieler van 9.5m kijken.

www.scheepsmakelaardijgoliath....ail/164139/regina-2/

Mooi schip hoor, en de foto's doen niet helemaal recht aan hoe fors deze bak is. En alhoewel je tegen een hoop kaal staal aan zit te kijken, straalde het schip eigenlijk toch vooral rust en degelijkheid uit. En dat zijn dingen die ik wel kan waarderen. De stokoude 10pk Buk is echt underpowered voor zo'n groot schip, tegen de golven inploegen kan je echt vergeten, maar damn...dat geluid en die geur... schipper en ik kregen allebei een hele brede grijns toen we dat ding hoorde aangaan. Ik was vergeten dat ik als zeiler zo blij kon worden van een motorgeluid. Ik kreeg weer helemaal de zeekriebels, sjongejonge. Zo begint elke reis natuurlijk ;-)

Afijn, er zit geen kloot op, geen snelheidsmeter of dieptemeter. De grootschoot zit aan een wat gammel ding middenin de kuip, niet zo handig. Misschien naar een oog achterop verplaatsen.. Een marifoon en drie lampjes, verder niks. Enkele accu. Gaskachel die niet aangesloten is. Soberheid ten top dus. Om bij het bedieningspaneel te komen moet de bank half gesloopt. Er is nog genoeg te doen.

Maar toch... wat een sterk en stevig schip, wat een ruimte aan dek, en wat een fijne kuip.
Dan zie ik schade aan de preekstoel achter: aan bakboord vertoont het buiswerk een forse knik naar beneden. De mast schijnt erop gedonderd te zijn. Oei. Later thuis valt ook het kwartje: oh daarom stond de zeerailing (die rvs kabel) zo slap..

En dan valt me nog iets op: de mast in de mastvoet komt niet totaan het dek!



Dit is de lege mastvoet. Zoals te zien is op de bovenste foto bezet de mast ca 2/3e van de mastvoet.



Hoort dit zo bij de Regina's? Dat zal toch niet. De eerste de beste foto van internet van een Regina 2:



En tsja, zo hoort dat natuurlijk.

Die bovenste foto: de mast houdt ongeveer op ter hoogte van de borgpen! Daar is de lak (verder perfect) er helemaal afgeperst. Ik denk dat die borgpen niks doet en dat de mast om kan gaan bij het loshalen van de voorstag en de twee babystagen.

Is dit zo gemaakt? De eigenaar over dit punt:

"Ik heb de boot zo gekocht en heb me nooit afgevraagd waarom dat zo was. Ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad. De mast is bij mijn weten nog origineel. Van breuk is mij niets bekend in elk geval. Ook gezien het feit dat er onderaan de mast de stroomdraden etc. uit de mast komen.

De verklaring die ik kan geven is dat deze regina2 in opdracht van de eerste eigenaar verlengd is bij het maken. Standaard regina’s 2 zijn 8,70 deze is 9,50 m Hierdoor is de standaardmast wellicht omhoog geplaatst? Om zo meer hoogte te creëeren. "


Tsja dat zou kunnen. Maar optimaal is het niet: die mast is te kort. Bij zeilen of rollen komen er zware zijwaartse krachten op.

Ik heb de makelaar nu gevraagd om een foto recht van voren, met volledig opgetrokken huik, zodat we alles kunnen zien.

Mijn gedachte is nu: samen met de makelaar offertes laten maken, liefst bij 1 bedrijf voor het rechtbuigen van de preekstoel achterop het schip, daarmee is hopelijk het probleem van de slappe zeerailing ook verholpen, voor het aanbrengen van een deugdelijk borgsysteem voor de mast (2e pin hoger of hele wegdraaibare RVS plaat ervoor), en een volledige keuring van het schip om elk ander probleem verder voor te zijn.

Wat vinden jullie van zo'n mastvoet-verhaal?
Het kan natuurlijk, dat het zo bedacht is. Maar dan zet je die borgpen toch niet zo neer dat je 2cm vlees hebt, maximaal? Da's toch eigenlijk... levensgevaarlijk? Zo'n mast hoort op dek te staan.

Maargoed deze man vaart er al 12 jaar mee. Hoe kom ik erachter of deze constructie kan en veilig is?

Dit is toch ook wel mooi:
www.marktplaats.nl/a/waterspor...eilboot-9-meter.html
Bijlagen:
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 26 apr 2021 14:58 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 26 apr 2021 15:10 #1277675

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De werf bestaat nog en op de site van de werf staat vermeld:
De zoon van Cornelis, Pieter Valk, werkte direct na de oorlog eerst tien jaar bij zijn vader op de werf. In 1955 begon hij in Franeker voor zichzelf. In zijn bedrijf in het stadscentrum bouwde hij naar eigen tekening een spitsgat zeiljacht van 7 meter met een stalen romp en houten opbouw. Het ontwerp vernoemde hij naar zijn vrouw Regina. Het schip werd een succes en al snel werd de locatie te klein. In 1960 verhuisde het bedrijf naar de huidige plek op industrieterrein de Tuinen in Franeker, aan het Van Harinxmakanaal. Zo’n driehonderd Regina’s gingen hier te water.
Iets dergelijks valt op wikipedia te lezen. En ook:
Er zijn meerdere botenbouwers die hun ontwerp Regina of Regina II genoemd hebben. Deze zijn niet te vergelijken met het oorspronkelijke ontwerp van Valk.

Ben je een werfplaatje tegengekomen? Want alles bij elkaar krijg ik het idee dat het misschien geen schip van Valk is. Ook al zie ik zo snel andere "Regina 2" exemplaren die een kleine spiegel hebben. Maar waar je naar linkt ziet anders uit dan www.inautia.nl/boot-2480052013...257995197504555.html en
www.marktplaats.nl/a/waterspor...4-slaapplaatsen.html . (mahoniehouten opbouw)
Ik denk dat ik de werf eens zou bellen met de vraag of ze het schip waar je naar kijkt in het werfboek hebben staan.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 apr 2021 15:10 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 26 apr 2021 15:16 #1277680

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
Teak dek.
Aandachtspuntje
Van welk jaar, hoe bevestigd, op staal of op hout?
Bulten in het teak, plaatselijk bruine kleur? Fouteboel
rubber naden oké? Liggen ze gelijk met het teak, of er boven. Liggen ze open?
Afgedopt? Doppen checken!!

Mast voet hoort tot onderkant mastkoker, je kan ereen stuk aanlijnen, of een vulstuk plaatsen
Is de mast tpv de bout uitgelubberd?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 26 apr 2021 15:35 #1277685

Harstikke goeie punten Ton. Teak dek zeker een aandachtspuntje. Rubber naden zijn erg oke, ligt niet open. Meer details heb ik niet. Ontzettend aardige jongedame die erop woonde. Begon zelf ook dat teak op staal een 'liability' is, maar dat het er perfect uitziet. Enfin dit schip is bij nader inzien, en ik wilde het niet weten omdat hij zo mooi is en 9.20 zo lang, niet groter dan de Trintella. Geen stahoogte, bankjes van 155 en 175 in de kajuit, en in de punt zal het ook behelpen zijn voor twee lange mensen (ik ben 188). Zelfde bezwaar dus als bij de Trintella - net te krap.
Shit wat jammer, want wat is dit een mooi schip zeg! Stuurwieltje! Echt een beauty.

Of de mast tov de bout uitgelubberd is, is een heel goeie vraag. Ik zal die stellen.
Een stuk eraan lijmen zeg je, maar dan krijg je toch niet de structurele sterkte terug waar je het juist voor zou doen? Idem met een vulstuk: je hebt dan alleen als voordeel dat hij... op dek rust... nu ik erover na denk is dat misschien toch wel een heel gewoon en goed iets.
Maar de zijdelingse krachten zullen dan de nu aanwezige mast heen en weer proberen te bewegen ten opzichte van het aangelijmde stuk of vulstuk. De mast zal wat wiebelen, ook als het weinig uitgelubberd is.

Tsja het is wel een dingetje.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 26 apr 2021 16:09 #1277694

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Met jouw lengte gaat elk schip uit de jaren 60 en 70 tegenvallen, denk ik. Ik ben 1,75 en weet diverse stalen boten tussen de 8 en tien meter uit die tijd waar ik net wel/net niet stahoogte heb op het hoogste punt van de kajuit. En eigenlijk geen enkel serieschip waar ik ruime stahoogte heb over een redelijk deel van de kajuit.
Wil je een klassieke lijn, dan zit je al snel aan alleen zithoogte... of aan een schip van elf meter of meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 26 apr 2021 16:24 #1277698

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
Je kan een stuk aan de mast voet lijmen met een schuine las.
Dingetje om te doen, maar voor een dhzer wel te behappen

Wat apea al schrijft, boten uit die jaren is behelpen met binnenruimte
Zeker de breedte en stahoogte is beperkt bij bootjes uit die tijd
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 26 apr 2021 19:25 #1277784

Ah juist. Maar je hebt het dan over een houten mast, yes?
Bedoel jij wellicht zoiets als dit? Waarbij het lichtere hout nieuw hout is?



Dit schip uit 1975 heeft trouwens makkelijk stahoogte voor mij!
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 26 apr 2021 19:25 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 26 apr 2021 19:38 #1277791

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
2 schuine lassen, links en rechts
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 26 apr 2021 20:17 #1277812

Aha, dus dan kom je op zoiets als dit.
De mast is hol dus daar zal rekening mee gehouden moeten worden.

Tsja. Het zal heus wel stevig zijn, en voor een giek zou ik er niet over aarzelen. Maar onderaan de mast, in de mastvoet, dat is toch wel de meest kritische plek die je kan bedenken.

Is het jouw inschatting dat dit sterk genoeg kan worden voor de toepassing?
Anderen?

Ik kan natuurlijk ook met dit verhaal naar mastenmakers/werven gaan, het ze voorleggen, en om hun mening en een eventuele offerte vragen.

Het alternatief is een nieuwe mast. Mijn eerste gok is 2k materiaal en 2k arbeid, puur op de gok.

Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 27 apr 2021 06:25 #1277871

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
Je kan ook in het holle stuk passende latten maken, uit laten steken wat je tekort komt
Het hout een flink stuk doorsteken in de mast, ruim voorbij de mast bout.
Daarna de mast wangen verlengen
Lijmen met een geschikte houtlijm of epoxy
Zo heb ik ooit het rotte onderstuk van de mast van mijn 1e domp gerepaeerd
PB berghout, of Jerry ff, dat zijn de hout experts
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 27 apr 2021 08:10 #1277893

Als het hout van de mast nog gezond is, dan kan die gewoon verlengd worden.
Kijk maar:















Maar een nieuw mastje voor jouw boot kost lang geen 2+2k hoor.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 27 apr 2021 09:14 #1277912

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7037
Mooi gedaan Berghout2. Denk je dat een amateur dit ook zo goed kan? De houtverbindingen luisteren erg nauw. Je kunt natuurlijk ook epoxy als lijm nemen :cheer: dan hoeven de aansluitingen niet zo exact te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 27 apr 2021 10:07 #1277919

Ik laat het aan de zelfkennis van de amateur over of hij/zij dit ook kan. ;-)
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 27 apr 2021 10:15 #1277920

Waar zou je voor een redelijk bedrag een houten mast kunnen laten maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 27 apr 2021 18:04 #1278000

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Ik zou dan eens een concrete vraag bij Berghout neerleggen.
Ik heb mooi werk gezien toen ik vorige maand bij hem was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 28 apr 2021 19:23 #1278442

@Berghout2

Sjongejonge, dat ziet er prachtig uit zeg. Wat een puntgave las.
Zou dit ook kunnen met een holle mast?

Het ziet eruit alsof het eindresultaat niet zwakker is dan het origineel!
Gaaf hoor.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 28 apr 2021 21:28 #1278508

Daniel Beetsma schreef :
Zou dit ook kunnen met een holle mast?

Ja hoor B)
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 28 apr 2021 22:21 #1278524

Goed om te horen, thanks ;-)

Ik zit net het instructieboekje van de Sabb G 10pk eens door te nemen. Dat zijn nogal wat instructies ;-) Dagelijks zus, om de twee uur zo, om de vijftig uur dit, bij kans op vorst zo.

Ik ben zeker van plan er eea over te leren en eenvoudig onderhoud zelf te doen, maar voorlopig is mijn kennis theoretisch en durf ik nergens aan te komen uit angst iets stuk te maken. Stel ik doe de motor gewoon goed in onderhoud, jaarlijks, uitbesteed - wat voor handelingen kan ik dan nog verwachten? Als ik tijdens het varen voortdurend dat luik moet openhalen om dit te controleren en dat bij te spuiten is dat misschien handig om te weten.

Mijn interesse in dat stalen jacht is overigens echt serieus, goed gesprek gehad met eigenaar. Morgen overleggen met Marcel van Veen van bootkeuringfriesland.nl (die werd me getipt door makelaar Goliath die het schip verkoopt, dat is toch niet direct een contraindicatie lijkt me, of ben ik dan te naief), en dan hoop ik dat Goliath een uitzondering voor me maakt mbt tot hun beleid: voorlopig koopcontract met ontbindende factoren en dan keuren. Ik wil de keuring in eigen beheer en op eigen kosten laten uitvoeren zonder ergens voor te tekenen, ik wil er ook nog op onderbuikgevoel onderuit kunnen mocht dat van toepassing zijn, wat ik niet verwacht. Het komt nu wel snel dichterbij ;-) Spannend.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 28 apr 2021 22:24 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 29 apr 2021 01:53 #1278530

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Goliath is een grote en lang bestaande makelaar, dus je mag verwachten dat ze een goede keurmeester aanbevelen. Aan de andere kant: het is in hun belang dat de boot verkocht wordt, dus een beetje 'slager keurt z'n eigen vlees' is het wel. Forumsponsor Olav Cox is een andere goede mogelijkheid.

Wat de Sabb en z'n instructieboekje betreft: niet te bang zijn, het zijn degelijke motortjes en je doet niet snel iets echt fout. Gewoon een checklistje van maken, elke dag voordat je gaat varen, en bij lange stukken op de motor op de draaiuren letten. Oude motortjes hebben wat meer aandacht nodig dan moderne, die alleen maar zelfsmerende delen hebben.
De jaarlijkse winterbeurt zal weinig meer omvatten dan olie en filters verversen, en dat kan je al snel zelf ook. Ontluchten moet je even leren. Reparaties zijn een ander verhaal natuurlijk.
Laatst bewerkt: 29 apr 2021 01:55 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 29 apr 2021 21:25 #1278904

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 29 apr 2021 21:48 #1278907

  • pd
  • pd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Even terug naar de trintella:
Ik heb een trintella 2, zeil voornamelijk op de Randmeren met diepgang 1,43, hetgeen geen probleem is. Verder is de trintella 2 duidelijk ruimer dan de trintella 1, met 4 goede slaapplaatsen en stahoogte.Zowel Stichtse brug, als Hollandse brug (marifoonantenne raakt brug soms) zijn gewoon te passeren.
Zeer stabiele boot, vaart heerlijk en lang niet traag! Erg stabiel ook bij meer wind.
trintella ll
Laatst bewerkt: 29 apr 2021 21:49 door pd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 30 apr 2021 00:53 #1278931

Ha PD, schitterend ook de Trintella 2's. Vrees wel dat dat mijn budget te boven gaat ;-) Maar prachtige, prachtige schepen, zonder enige twijfel.

De wadder is ook erg charmant, vooral de kuip is geweldig, en een stuurwiel is super natuurlijk. Voor de kleine kids vind ik brede gangboorden met een net eromheen wel een prettig idee, die gangboorden van de Regina 2 zijn echt fijn!

Heb inmiddels keurder en een mastenbouwer gesproken, foto's van de mastvoet overlegd. Ze zijn het met me eens: dit moet aangepakt, dit is niet goed zo. Een mast hoort op dek te rusten, en niet in zijn draaipunt te hangen. Het is niet okee, de krachten komen bovenin de mastvoet - enfin, het is eigenlijk wel duidelijk. Iets wat stevig moet zitten moet laag en diep.

De mastenmaker (Van der Meer, Sneek) omschreef dit als een ingreep die heel simpel, en heel goed was - vooropgesteld dat de mast goed is. Inderdaad, wat Berghout aangaf, verlengen dmv een las. Hij wil de boel wel eerst ter plekke komen bekijken, of het inderdaad kan, en dan moet de boot naar hem toe.

Het is dus wel een organisatorisch gedoe. Eerst met de mastenmaker erheen om te bekijken of dit levensvatbaar is (of dat de mast toch erg oud is en uitgewoond en dat een nieuwe beter is), dan dit met Goliat bespreken (als het verlengen x euro kost dan ca x euro van de prijs af), als we het daarover als gentlemen eens zijn kan de keurder in Lemmer het schip volledig keuren, huiddiktemeting, proefvaart, voor ca 550 euro klaar. Dan als het goed door de keuring komt een prijs overeenkomen van circa vraagprijs minus naarbovengekomen gebreken oid, dan kopen, dan de boot naar Sneek voor de mastvoet, en dan zijn we klaar en kan de reis zuidwaarts beginnen. Als de mastverlenging 500 is, het rechtbuigen van de preekstoel 200, een geadverteerde (maar niet aanwezige) tweede accu incl aansluiten ook 200 is - dan kan ik bv 11,5k bieden (vraagprijs is 13). Ik dacht eerst aan 12k maar dat was zonder deze noodzakelijke mastverlenging. Keuring en kraankosten zijn dan voor mijn rekening.

Ik blijf het een mooi schip vinden. Er zit geen donder op, geen kompas, dieptemeter, snelheidsmeter, en voor hetzelfde bedrag koop je een volledig uitgeruste Friendship 28 die minder kost, minder onderhoud vraagt, hoger zeilt... maar zo'n boot maakt toch niet echt iets bij me los. Ik weet niet wat het is, het zal wel met de topictitel te maken hebben, ik val meer op klassiek ;-)

En die Sabb zeg. Hoe meer ik erover hoor en lees, hoe leuker ik dat ding vind.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 30 apr 2021 00:58 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 30 apr 2021 08:11 #1278994

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Als de basis echt goed is, er geen dunne plekken in het staal zitten, het potdeksel niet van onderen 1 bonk roest is etc, lijkt me dat helemaal geen gekke prijs. Al die uitrusting heb je helemaal niet echt nodig als je met je gezinnetje de randmeren bezeilt, en zelfs op het IJsselmeer hoef je alleen maar een kompas toe te voegen voor slechte omstandigheden zoals mist. Met mooi weer vaar je ook daar gewoon op zicht.
Je moet er wel rekening mee houden dat je dit schip voor jezelf koopt: als het tegenvalt is een dergelijk klassiek schip veel lastiger te verkopen dan een AWB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 30 apr 2021 11:16 #1279055

Alweer bedankt, Apae. Ben me inderdaad bewust van de dingen die je zegt. Het is ook erg leuk om die dingen de komende jaren langzaam zelf bij elkaar te scharrelen en zo zelf je boot te upgraden. Juist wel leuk natuurlijk. Goed te horen dat die prijs redelijk is, dankjewel.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl