Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Prijsinflatie oude zeilboten

Prijsinflatie oude zeilboten 26 mei 2022 20:41 #1394421

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Ja, een HR 36 uit 93 is me te oud… B)
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 26 mei 2022 21:05 #1394430

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Zwaardopzee schreef :
Maar dat was niet het punt, of de vraag. Is de bouwwijze en constructie nu beter dan toen? En dan vraag ik : wat is beter'?

Per vandaag is gemiddeld genomen de constructie van een boot uit 2000 beter dan die van een 30 jaar oudere boot uit 1970 met 30 jaar meer slijtage. Natuurlijk wel enigszins overeenkomstige materialen en uitvoeringen vergelijken.

Verder hadden we in 1970 meer langkielers, ketch uitvoeringen enzovoort. Allemaal zaken die je bij bootjes uit 2000 zo goed als niet meer tegenkomt. Daar is een reden voor. Natuurlijk zijn niet alle veranderingen een verbetering, maar veel wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 26 mei 2022 21:07 #1394431

MrP schreef :
Vindt je die Vindö echt te duur André?
Hij is zo op het oog in prachtige staat.
Gemaakt met een kwaliteit hout die nu bijna niet meer te krijgen is. Ik vind het wel een mooi prijsje:-)
Die Marken is een stuk duurder maar lijkt me ook wel wat groter en ook in mooie conditie. Ik snap wel dat het liefhebbers boten zijn. Maarja, de meeste mensen kopen uiteindelijk een praktische moderne auto en geen Morgan o.i.d.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Misschien is het wel een echte liefhebbersboot, en vind je iemand die dit bedrag wil betalen. Als je kijkt naar de uitrusting en zeil-eigenschappen, dan is een moderne boot natuurlijk interessanter. Ik vind die Vindo wel erg mooi!
Laatst bewerkt: 26 mei 2022 21:12 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 26 mei 2022 21:11 #1394433

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
hnrts schreef :
MrP schreef :Vindt je die Vindö echt te duur André?
Hij is zo op het oog in prachtige staat.
Gemaakt met een kwaliteit hout die nu bijna niet meer te krijgen is. Ik vind het wel een mooi prijsje:-)
Die Marken is een stuk duurder maar lijkt me ook wel wat groter en ook in mooie conditie. Ik snap wel dat het liefhebbers boten zijn. Maarja, de meeste mensen kopen uiteindelijk een praktische moderne auto en geen Morgan o.i.d.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Er zijn geen klassieke boten met bijbehorende hogere prijzen, zoals je dat in de klassieke automarkt wel ziet.

Een klassieke boot is vooral oud en minder waard dan een nieuwere. Dat zegt niets over kwaliteit, maar alles over vraag en aanbod en over de prijs die jij er voor krijgt als je er weer een keer vanaf wilt.

Gemiddeld genomen durf ik de uitspraak wel aan dat voor gebruik vandaag een boot uit 2000 beter is dan een boot uit 1970 bij vergelijkbare lengte, materiaal en toepassing.

Maar minder waard wil niet zeggen waardeloos. Bovendien ben ik het met JRomkes eens dat er wel degelijk een schare liefhebbers is voor oud hout. En 13k voor een goed onderhouden mahonie vindö vind ik niet exorbitant.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 26 mei 2022 21:20 #1394434

Zwaardopzee schreef :
AndreAzuree schreef :
Zwaardopzee schreef :
Dat weet ik niet zo zeker. Die boot uit 1970 is dus nu 52 jaar oud. Die boot uit 2000 moet het jaar 2052 nog maar zien te halen. Ik zie soms moderne boten die zo snel en/of goedkoop gebouwd zijn, dat ik vrees voor die termijn.

Maar vaak hebben die oude boten ook veel gebreken, zoals; slechte elektrische installatie, diesel die versleten is, oude zeilen, verstaging van 40 jaar oud, enz. Die polyester romp, dat zit meestal wel goed, maar de rest....

Maar dat was niet het punt, of de vraag. Is de bouwwijze en constructie nu beter dan toen? En dan vraag ik : wat is beter'?

Dat wisselt zo veel per boot. Is denk ik moeilijk om te generaliseren. Er zijn ook zat oude slappe boten, en is 50 jaar oud polyester natuurlijk brozer. Verder zijn er natuurlijk ook innovaties doorgevoerd zoals core cell foam (ipv balsa), vinylester, etc.
Laatst bewerkt: 26 mei 2022 21:23 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 26 mei 2022 21:23 #1394435

13k zou nog gaan, maar de vraagprijs is 19.5k, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 26 mei 2022 21:24 #1394436

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
MrP schreef :
Maar minder waard wil niet zeggen waardeloos. Bovendien ben ik het met JRomkes eens dat er wel degelijk een schare liefhebbers is voor oud hout. En 13k voor een goed onderhouden mahonie vindö vind ik niet exorbitant.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Waarde is heel simpel een kwestie van vraag en aanbod. Als jij iets vindt, maar jij bent de enige, dan is de realiteit toch anders.

Ik ken zelf mooie voorbeelden van "oud hout" die gratis zijn weggegeven aan liefhebbers, omdat de gever graag continuiteit van de boot bij een liefhebber zag. En omgekeerd ken ik voorbeelden waar mooi "oud hout" in de verkoop aan de straatstenen niet kwijt te raken was, omdat liefhebbers de prijs niet wilden betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 27 mei 2022 07:21 #1394484

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Hurley Ruud schreef :
Die tweede link naar die Vindö 28.
Vraagprijs 13.000,-
Als je de foto's ziet en de staat van die boot is echt zo goed als het lijkt dan vind ik persoonlijk de vraagprijs niet idioot.
De markt bepaald inderdaad maar het onderwerp van dit draadje is dacht ik boten met exorbitante vraagprijzen.
Dat vind ik dus bij die tweede wel meevallen.
Ik ga nog even de foto's bekijken en wegzwijmelen bij al dat mooie mahonie haha:-p

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 27 mei 2022 08:31 #1394501

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5247
Corazon schreef :
Ja, een HR 36 uit 93 is me te oud… B)

Heb je hier al eens gekeken?
www.blocket.se/annons/skane/ha..._ii_ar2000/101001722
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 27 mei 2022 18:25 #1394654

hnrts schreef :
Zwaardopzee schreef :
Maar dat was niet het punt, of de vraag. Is de bouwwijze en constructie nu beter dan toen? En dan vraag ik : wat is beter'?

Per vandaag is gemiddeld genomen de constructie van een boot uit 2000 beter dan die van een 30 jaar oudere boot uit 1970 met 30 jaar meer slijtage. Natuurlijk wel enigszins overeenkomstige materialen en uitvoeringen vergelijken.

Verder hadden we in 1970 meer langkielers, ketch uitvoeringen enzovoort. Allemaal zaken die je bij bootjes uit 2000 zo goed als niet meer tegenkomt. Daar is een reden voor. Natuurlijk zijn niet alle veranderingen een verbetering, maar veel wel.

Daar is zeker een reden voor. Maar die is onbekend. Vandaag op het Lauwersmeer gezeild , 21-35 knopen, de enige boten die onder zeil waren hadden bruine zeilen.... de rest bleef binnen, ( of moest werken om de hypotheek voor de boot op te brengen) ik zag nog een boot met wit laf fokje, en een alleen op motor. En mijn langkieler uit de '70 jaren zeilt dan met een rif, en een HA fok. Fantastisch zeilweer.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 07:16 #1394783

Die reden lijkt me wel bekend (waarom er weinig langkielers meer gebouwd worden).
Maar wat moet de conclusie zijn uit de rest van je post? Alleen bruine zeilen kunnen tegen veel wind?
Iedereen met witte zeilen moet zijn hypotheek nog afbetalen?
Alleen langkielers kun je met veel wind zeilen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 08:30 #1394800

hnrts schreef :
Zwaardopzee schreef :
Maar dat was niet het punt, of de vraag. Is de bouwwijze en constructie nu beter dan toen? En dan vraag ik : wat is beter'?

Per vandaag is gemiddeld genomen de constructie van een boot uit 2000 beter dan die van een 30 jaar oudere boot uit 1970 met 30 jaar meer slijtage. Natuurlijk wel enigszins overeenkomstige materialen en uitvoeringen vergelijken.

Verder hadden we in 1970 meer langkielers, ketch uitvoeringen enzovoort. Allemaal zaken die je bij bootjes uit 2000 zo goed als niet meer tegenkomt. Daar is een reden voor. Natuurlijk zijn niet alle veranderingen een verbetering, maar veel wel.

Je kunt er niet verder naast zitten... die 'moderne' boten zijn gelijmd. Niets is meer doorgelamineerd (alle schotten etc.)... Ook geen echt (massief)hout meer (bij de meeste werven).
Zolang je niet vaak op zee komt merk je dat niet, maar zodra je eens in stevig weer terecht komt dan zat ik liever op mijn 1973 Ericson, dan op die moderne (torderende & krakende) meuk! Op een Hanse (etc.) zie je bijvoorbeeld de speling tussen de kastjes veranderen als je op zee zit :laugh:

Moderne boten hebben wel meer (leef) ruimte op dezelfde lengte. (en ivm de dikke konten van tegenwoordig ook meer bedden)
Laatst bewerkt: 28 mei 2022 08:33 door Account op verzoek verwijderd 09.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 09:02 #1394815

Geen rammeltje of kraakje:




Wel zijn moderne boten sneller mede ivm langere waterlijn, maar ook ivm lagere ballast ratio, en dat is met lichtweer wel fijn natuurlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 09:52 #1394833

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
SaltyKiss schreef :

Je kunt er niet verder naast zitten... die 'moderne' boten zijn gelijmd. Niets is meer doorgelamineerd (alle schotten etc.)... Ook geen echt (massief)hout meer (bij de meeste werven).

Je kunt er inderdaad niet verder naast zitten.

De firma waar ik deel van uit maak bouwt ook moderne cruisers.. komt eigenlijk geen stukje hout aan te pas. Geen schroeven ook.. geheel full carbon. De boten zijn lichtgewicht en extreem stijf/duurzaam. Al het interieur is constructief en maakt deel uit van de romp.. Kan niet eens "kraken" qua geluid.. En elk kastje maakt onderdeel uit van constructie dus alles, echt alles, is gelamineerd. Dat is modern he..

Maar het is wel leuk natuurlijk, afgeven op "nieuw" en het oude verheerlijken. Mag ook best. Ik gok omdat je gewoon niet beter weet. Of omdat je niet verder kijkt dan Hanse of Bavaria.. echter noem ik dat geen moderne bouwwijze.. maar vooral een voordelige bouwwijze.






Laatst bewerkt: 28 mei 2022 10:23 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 10:00 #1394837

Sneaker schreef :
SaltyKiss schreef :

Je kunt er niet verder naast zitten... die 'moderne' boten zijn gelijmd. Niets is meer doorgelamineerd (alle schotten etc.)... Ook geen echt (massief)hout meer (bij de meeste werven).

Je kunt er inderdaad niet verder naast zitten.

De firma waar ik deel van uit maak bouwt ook moderne cruisers.. komt eigenlijk geen stukje hout aan te pas. Geen schroeven ook.. geheel full carbon. De boten zijn lichtgewicht en extreem stijf/duurzaam. Al het interieur is constructief en maakt deel uit van de romp.. Kan niet eens "kraken" qua geluid..

Maar het is wel leuk natuurlijk, afgeven op "nieuw" en het oude verheerlijken. Mag ook best. Ik gok omdat je gewoon niet beter weet. Of omdat je niet verder kijkt dan Hanse of Bavaria..

Dat kan ik ook over mijn boot zeggen, geen schroeven, alles doorgelamineerd, etc. Maar dat is natuurlijk geen maatstaf voor “de markt” die tegenwoordig vooral bestaat uit in elkaar gekitte serie jachten. In een hoger segment, waar jij het kennelijk over hebt, ligt dat anders, net als in de one-off sector. Daarbij komt nog dat veel in de seriebouw ongeschoolde arbeid betreft.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 10:08 #1394841

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Noballast schreef :
Dat kan ik ook over mijn boot zeggen, geen schroeven, alles doorgelamineerd, etc. Maar dat is natuurlijk geen maatstaf voor “de markt” die tegenwoordig vooral bestaat uit in elkaar gekitte serie jachten. In een hoger segment, waar jij het kennelijk over hebt, ligt dat anders, net als in de one-off sector. Daarbij komt nog dat veel in de seriebouw ongeschoolde arbeid betreft.

Jij bent een zelfbouwer. Wij bouwen "gewoon" in serie en maken deel uit van de "markt" (internationaal). Het gaat mij om het gemak waarmee hier alles over 1 kam geschoren wordt. Ik ken veel werven die prima bouwkwaliteit leveren, moderne boten bouwen en sommige ook nog duurzaam bouwen. Of dat proberen te doen. Meesten bouwen is serie, sommige one off. Er lijken ook steeds meer bouwers bij te komen die graag kwaliteit bouwen. Dat de andere kant ook bestaat, het slechter tot zelfs slecht bouwen van "moderne" boten, dat klopt en is van alle tijden, vind ik. Los van modern of ouderwets. Er wordt gebouwd voor doelgroepen, modern bouwen is iets anders dan zo voordelig mogelijk bouwen... Ik snap heel goed dat er Bavaria's worden verkocht. Of Hanse's.. Ik ken best veel zeer tevreden eigenaren die zo een boot hebben. In veel gevallen zijn boten die op prijs gebouwd zijn, om prijstechnisch goed in de markt te liggen. En het werkt nog ook. Dat staat los van "modern" bouwen.. (wat dat ook mag zijn).
Laatst bewerkt: 28 mei 2022 10:27 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 14:37 #1394897

"dan op die moderne (torderende & krakende) meuk! Op een Hanse (etc.) zie je bijvoorbeeld de speling tussen de kastjes veranderen als je op zee zit"

Ik heb dit echt nog nooit op een moderne boot gezien (ik heb trouwens nooit met een Hanse gevaren, wel met Jeanneau, Beneteau, HR, Moody, etc).

Mijn boot (bouwjaar 2020), geeft geen krimp of kraakje op zee, en ik heb hem best al wel een flink mishandeld in de korte golven tijdens een flinke Meltemi, met 30-35 knoop wind.

Verder: het feit dat er tegenwoordig zaken gelijmd zijn lijkt mij nog geen bewijs dat de constructie minder sterk zou zijn. Maar er zijn vast mensen met meer verstand van boten bouwen hier iets meer over kunnen zeggen...
Laatst bewerkt: 28 mei 2022 14:39 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 15:24 #1394910

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Een polyester boot is per definitie glas en lijm (hars) toch? Ik zou zelf ook liever een nieuwe boot hebben. Maar ja ik wil wel meer.. Binnen mijn budget ben ik dan denk ik meer een romanticus dan heel practisch en kies ik voor een jaren 70 scherp jacht.
Een trintella vind ik veel mooier dan een vergelijkbaar jacht in die prijs uit begin jaren 90. En dan is het nog maar de vraag of de trintella minder stevig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 17:08 #1394933

AndreAzuree schreef :
"dan op die moderne (torderende & krakende) meuk! Op een Hanse (etc.) zie je bijvoorbeeld de speling tussen de kastjes veranderen als je op zee zit"

Ik heb dit echt nog nooit op een moderne boot gezien (ik heb trouwens nooit met een Hanse gevaren, wel met Jeanneau, Beneteau, HR, Moody, etc).

Mijn boot (bouwjaar 2020), geeft geen krimp of kraakje op zee, en ik heb hem best al wel een flink mishandeld in de korte golven tijdens een flinke Meltemi, met 30-35 knoop wind.

Verder: het feit dat er tegenwoordig zaken gelijmd zijn lijkt mij nog geen bewijs dat de constructie minder sterk zou zijn. Maar er zijn vast mensen met meer verstand van boten bouwen hier iets meer over kunnen zeggen...

Jouw boot uit bouwjaar 2020 op de 'Med', maar hoeveel dagen vaar jij nu per jaar? Je hebt hem eens mishandeld zeg je , met 30-35 knoop wind. En je hoorde geen kraakje, maar een keertje met wat wind zeilen, dan verwacht je toch ook niet dat hij meteen in tweeen breekt toch? Mijn boot kraakt nog steeds niet, en heeft maanden en maanden in dergelijke wind gezeild. Ik pleit niet om allemaal in een ouder schip te gaan varen, maar ik vraag me wél af of jouw boot in 2070 nog steeds niet kraakt.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 17:25 #1394943

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Zwaardopzee schreef :
AndreAzuree schreef :
"dan op die moderne (torderende & krakende) meuk! Op een Hanse (etc.) zie je bijvoorbeeld de speling tussen de kastjes veranderen als je op zee zit"

Ik heb dit echt nog nooit op een moderne boot gezien (ik heb trouwens nooit met een Hanse gevaren, wel met Jeanneau, Beneteau, HR, Moody, etc).

Mijn boot (bouwjaar 2020), geeft geen krimp of kraakje op zee, en ik heb hem best al wel een flink mishandeld in de korte golven tijdens een flinke Meltemi, met 30-35 knoop wind.

Verder: het feit dat er tegenwoordig zaken gelijmd zijn lijkt mij nog geen bewijs dat de constructie minder sterk zou zijn. Maar er zijn vast mensen met meer verstand van boten bouwen hier iets meer over kunnen zeggen...

Jouw boot uit bouwjaar 2020 op de 'Med', maar hoeveel dagen vaar jij nu per jaar? Je hebt hem eens mishandeld zeg je , met 30-35 knoop wind. En je hoorde geen kraakje, maar een keertje met wat wind zeilen, dan verwacht je toch ook niet dat hij meteen in tweeen breekt toch? Mijn boot kraakt nog steeds niet, en heeft maanden en maanden in dergelijke wind gezeild. Ik pleit niet om allemaal in een ouder schip te gaan varen, maar ik vraag me wél af of jouw boot in 2070 nog steeds niet kraakt.

Krakend ijs breekt niet :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 18:51 #1394987

  • JAmes
  • JAmes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Sneaker schreef :
Noballast schreef :
Dat kan ik ook over mijn boot zeggen, geen schroeven, alles doorgelamineerd, etc. Maar dat is natuurlijk geen maatstaf voor “de markt” die tegenwoordig vooral bestaat uit in elkaar gekitte serie jachten. In een hoger segment, waar jij het kennelijk over hebt, ligt dat anders, net als in de one-off sector. Daarbij komt nog dat veel in de seriebouw ongeschoolde arbeid betreft.

Jij bent een zelfbouwer. Wij bouwen "gewoon" in serie en maken deel uit van de "markt" (internationaal). Het gaat mij om het gemak waarmee hier alles over 1 kam geschoren wordt. Ik ken veel werven die prima bouwkwaliteit leveren, moderne boten bouwen en sommige ook nog duurzaam bouwen. Of dat proberen te doen. Meesten bouwen is serie, sommige one off. Er lijken ook steeds meer bouwers bij te komen die graag kwaliteit bouwen. Dat de andere kant ook bestaat, het slechter tot zelfs slecht bouwen van "moderne" boten, dat klopt en is van alle tijden, vind ik. Los van modern of ouderwets. Er wordt gebouwd voor doelgroepen, modern bouwen is iets anders dan zo voordelig mogelijk bouwen... Ik snap heel goed dat er Bavaria's worden verkocht. Of Hanse's.. Ik ken best veel zeer tevreden eigenaren die zo een boot hebben. In veel gevallen zijn boten die op prijs gebouwd zijn, om prijstechnisch goed in de markt te liggen. En het werkt nog ook. Dat staat los van "modern" bouwen.. (wat dat ook mag zijn).

En wat zijn nou de goede en slechte merken. Dat vind ik wel interessant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 18:58 #1394990

Zwaardopzee schreef :
Jouw boot uit bouwjaar 2020 op de 'Med', maar hoeveel dagen vaar jij nu per jaar? Je hebt hem eens mishandeld zeg je , met 30-35 knoop wind. En je hoorde geen kraakje, maar een keertje met wat wind zeilen, dan verwacht je toch ook niet dat hij meteen in tweeen breekt toch? Mijn boot kraakt nog steeds niet, en heeft maanden en maanden in dergelijke wind gezeild. Ik pleit niet om allemaal in een ouder schip te gaan varen, maar ik vraag me wél af of jouw boot in 2070 nog steeds niet kraakt.
Mijn boot is van 2009, er is 80.000 mijl mee gevaren en veelal zware mijlen buiten het seizoen op open oceaan. Ding geeft geen krimp, geen kraak en geen torsie. 2070? Geen probleem, als er voor gezorgt word vaart ie over 300 jaar nog :silly:

In het kort: leeftijd maakt echt geen donder uit voor kwaliteit of het ontbreken daarvan, levensduur valt niets over te zeggen, en zeileigenschappen zijn ook niet tijdsafhankelijk. In de jaren 60 bouwde ze goede en slechte boten, snelle en langzame, gevaarlijke en veilige en dat is nu nog steeds zo.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 19:00 #1394991

JAmes schreef :

En wat zijn nou de goede en slechte merken. Dat vind ik wel interessant.

Vermoedelijk is alle waar naar zijn geld vwb nieuwe schepen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 19:00 #1394994

JAmes schreef :
En wat zijn nou de goede en slechte merken. Dat vind ik wel interessant.
Zoals met alles in de zeilsport is er maar 1 juist antwoord: 'het hangt er vanaf'. In dit geval wat je met de boot wilt doen, hoeveel geld je beschikbaar hebt, hoeveel restwaarde je verwacht. Er zijn top merken die totaal ongeschikt zijn om bijvoorbeeld me op een extreme zeiltocht te gaan, dat maakt de boot echter nog geen slechte boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 19:18 #1395005

Erikdejong schreef :
Zwaardopzee schreef :
Jouw boot uit bouwjaar 2020 op de 'Med', maar hoeveel dagen vaar jij nu per jaar? Je hebt hem eens mishandeld zeg je , met 30-35 knoop wind. En je hoorde geen kraakje, maar een keertje met wat wind zeilen, dan verwacht je toch ook niet dat hij meteen in tweeen breekt toch? Mijn boot kraakt nog steeds niet, en heeft maanden en maanden in dergelijke wind gezeild. Ik pleit niet om allemaal in een ouder schip te gaan varen, maar ik vraag me wél af of jouw boot in 2070 nog steeds niet kraakt.

In het kort: leeftijd maakt echt geen donder uit voor kwaliteit of het ontbreken daarvan, levensduur valt niets over te zeggen, en zeileigenschappen zijn ook niet tijdsafhankelijk. In de jaren 60 bouwde ze goede en slechte boten, snelle en langzame, gevaarlijke en veilige en dat is nu nog steeds zo.

Dat lijkt me niet correct. De leeftijd van een boot maakt wel uit (een donder) als de kwaliteit ontbreekt bij het bouwen.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl