Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Prijsinflatie oude zeilboten

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 19:44 #1395010

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Zwaardopzee schreef :
Erikdejong schreef :
Zwaardopzee schreef :
Jouw boot uit bouwjaar 2020 op de 'Med', maar hoeveel dagen vaar jij nu per jaar? Je hebt hem eens mishandeld zeg je , met 30-35 knoop wind. En je hoorde geen kraakje, maar een keertje met wat wind zeilen, dan verwacht je toch ook niet dat hij meteen in tweeen breekt toch? Mijn boot kraakt nog steeds niet, en heeft maanden en maanden in dergelijke wind gezeild. Ik pleit niet om allemaal in een ouder schip te gaan varen, maar ik vraag me wél af of jouw boot in 2070 nog steeds niet kraakt.

In het kort: leeftijd maakt echt geen donder uit voor kwaliteit of het ontbreken daarvan, levensduur valt niets over te zeggen, en zeileigenschappen zijn ook niet tijdsafhankelijk. In de jaren 60 bouwde ze goede en slechte boten, snelle en langzame, gevaarlijke en veilige en dat is nu nog steeds zo.

Dat lijkt me niet correct. De leeftijd van een boot maakt wel uit (een donder) als de kwaliteit ontbreekt bij het bouwen.

Dat geld toch voor alles wat niet met kwaliteit wordt gebouwd, is toch niet inherent aan leeftijd, merk of materiaal.
Laatst bewerkt: 28 mei 2022 19:45 door dewinter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 19:59 #1395016

We hebben het over boten. Dan is het al lastig genoeg. Met kwaliteit gebouwd is de duur van gebruik langer dan als dat niet zo is. Dus leeftijd van een boot heeft relatie met kwaliteit van constructie en materiaal. Wel is het zo dat slecht gebouwde boten toen en nu gemaakt werden. Maar we hebben het over de boten die nu nog in de markt zijn, dat zijn dus boten die de tijd hebben doorgemaakt en nog zeilwaardig zijn. Die hebben hun sporen al verdient, dat moet nog blijken uit de boten die jong zijn.

Kortom: dat vrijwel alles aan nieuwe boten beter is, moet nog maar blijken na gebruik. Over 50 jaar.
Maar ik kan wel een aantal dingen opnoemen die de moderne boot aantrekkelijk maakt.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 28 mei 2022 20:55 #1395041

Zwaardopzee schreef :
Dat lijkt me niet correct. De leeftijd van een boot maakt wel uit (een donder) als de kwaliteit ontbreekt bij het bouwen.
Met leeftijd bedoel ik in welk decennium de boot gebouwd is, maar zie dat de manier waarop ik het schreef inderdaad op meerdere manieren gelezen kan worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 29 mei 2022 07:20 #1395083

Noballast schreef :
Sneaker schreef :
SaltyKiss schreef :

Je kunt er niet verder naast zitten... die 'moderne' boten zijn gelijmd. Niets is meer doorgelamineerd (alle schotten etc.)... Ook geen echt (massief)hout meer (bij de meeste werven).

Je kunt er inderdaad niet verder naast zitten.

De firma waar ik deel van uit maak bouwt ook moderne cruisers.. komt eigenlijk geen stukje hout aan te pas. Geen schroeven ook.. geheel full carbon. De boten zijn lichtgewicht en extreem stijf/duurzaam. Al het interieur is constructief en maakt deel uit van de romp.. Kan niet eens "kraken" qua geluid..

Maar het is wel leuk natuurlijk, afgeven op "nieuw" en het oude verheerlijken. Mag ook best. Ik gok omdat je gewoon niet beter weet. Of omdat je niet verder kijkt dan Hanse of Bavaria..

Dat kan ik ook over mijn boot zeggen, geen schroeven, alles doorgelamineerd, etc. Maar dat is natuurlijk geen maatstaf voor “de markt” die tegenwoordig vooral bestaat uit in elkaar gekitte serie jachten. In een hoger segment, waar jij het kennelijk over hebt, ligt dat anders, net als in de one-off sector. Daarbij komt nog dat veel in de seriebouw ongeschoolde arbeid betreft.

Idd. Carbon boten vallen in de buitencategorie, net als de moderne Contest's etc. Totaal ander prijskaartje. Daar zie je nog wel kwaliteit, maar de seriebouw van nu is naar mijn mening redelijk rommel.

Mijn referentie kader is vrij groot ivm veel meevaren op andere boten (zowel voor het toeren als racen), en zelf ook de nodige gehad, dus jouw gok zit er helemaal naast Arjen...

Er zijn wel wat voordelen van sommige moderne boten, denk aan de vacuumbouwwijze en het gebruik van vinylester, maar qua stevigheid (niet alleen de romp ook het interieur (was paar jaar geledne uitgenodigd voor de launch van de 349 en 379 Jeanneau's; kreeg er bijkans tranen van in mijn ogen hoe diep triest dat interieur in elkaar zit..) gaan de moderne massaproductie boten en over een jaar of 40 echt minder van heel zijn dan de oudere. Dat heeft niks met verheerlijking te maken, gewoon een vaststelling dat er verschil zit in kwaliteit.
Laatst bewerkt: 29 mei 2022 07:20 door Account op verzoek verwijderd 09.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 29 mei 2022 07:40 #1395086

Alle waar naar zijn geld gaat niet altijd op. Ik heb een stuk minder dan verwacht afgewerkte nieuwe Contests (alle kopse hout ongelakt bijv.) gezien en meer dan één Hallberg waar de mast overboord ging. Dat laatste door een experiment van HR om dunnere mastprofielen te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 29 mei 2022 08:34 #1395096

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
SaltyKiss schreef :
Noballast schreef :
Sneaker schreef :
SaltyKiss schreef :

Je kunt er niet verder naast zitten... die 'moderne' boten zijn gelijmd. Niets is meer doorgelamineerd (alle schotten etc.)... Ook geen echt (massief)hout meer (bij de meeste werven).

Je kunt er inderdaad niet verder naast zitten.

De firma waar ik deel van uit maak bouwt ook moderne cruisers.. komt eigenlijk geen stukje hout aan te pas. Geen schroeven ook.. geheel full carbon. De boten zijn lichtgewicht en extreem stijf/duurzaam. Al het interieur is constructief en maakt deel uit van de romp.. Kan niet eens "kraken" qua geluid..

waar jij het kennelijk over hebt, ligt dat anders, net als in de one-off sector. Daarbij komt nog dat veel in de seriebouw ongeschoolde arbeid betreft.

Idd. Carbon boten vallen in de buitencategorie, net als de moderne Contest's etc. Totaal ander prijskaartje. Daar zie je nog wel kwaliteit, maar de seriebouw van nu is naar mijn mening redelijk rommel.

Mijn referentie kader is vrij groot ivm veel meevaren op andere boten (zowel voor het toeren als racen), en zelf ook de nodige gehad, dus jouw gok zit er helemaal naast Arjen...

Er zijn wel wat voordelen van sommige moderne boten, denk aan de vacuumbouwwijze en het gebruik van vinylester, maar qua stevigheid (niet alleen de romp ook het interieur (was paar jaar geledne uitgenodigd voor de launch van de 349 en 379 Jeanneau's; kreeg er bijkans tranen van in mijn ogen hoe diep triest dat interieur in elkaar zit..) gaan de moderne massaproductie boten en over een jaar of 40 echt minder van heel zijn dan de oudere. Dat heeft niks met verheerlijking te maken, gewoon een vaststelling dat er verschil zit in kwaliteit.

Er is iets meer voor nodig, vind ik, dan meevaren op andere boten om (in eerste instantie) zo een stellige mening op te schrijven zoals je deed. Daar reageerde ik op. Niet alles over 1 kam scheren, is niet nodig denk ik, om je punt te maken.. Ik denk dat niemand hier van mening is dat er nu alleen nog perfecte bootjes worden gebouwd. Dat is niet zo. En was vroeger ook niet zo. Er is altijd, nu en ook vroeger, verschil ik kwaliteit geweest. Wij bouwen overigens ook in "polyester" (epoxy meestal, dat dan weer wel.. want lichter). Ook die boot geeft gegarandeerd geen krimp. En zo zijn er meer werven die nu, maar ook vroeger, heel goede boten bouwen. In serie.. En zijn er ook die slechtere, of zelfs slechte, boten bouwen. Nu en vroeger ook. Afhankelijk van hetgeen een schipper zoekt, durf ik wel te vinden dat huidige "moderne" boten betere zeil eigenschappen kennen. Soms zelfs extreem veel betere zeil eigenschappen.. maar als je die niet zoekt, dan kun je daar ook anders over oordelen. Maar goed om te lezen dat je nu nuance in je stelligheid brengt.
Laatst bewerkt: 29 mei 2022 08:48 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 29 mei 2022 08:53 #1395103

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4155
Ik weet wel dat ik hier niet meer over auto's mag praten en daar gaat dit ook niet over. Het gaat over een sentiment. Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is, zeg maar.

'Vroeger was alles beter' is een giftig sentiment dat ik als klassieker liefhebber veel ben tegengekomen. Maar wat wordt vergeten is dat we de pareltjes hebben bewaard en vaak beter dan nieuw hebben gemaakt. En we zijn ook de onafzienbare lading bagger vergeten die er in de loop van de geschiedenis is geproduceerd.
Ik daag je uit een Alfa Romeo Arna te zoeken.

Ik denk dat ons selectieve geheugen ook bij boten zo werkt. Ik ben er van overtuigd dat Sneaker gelijk heeft. In het prijssegment waar hij opereerd zal er nóg meer kwaliteit dan Vroeger geleverd worden. De serie-stuks productie van Jeanneau c.s. zal niet slechter zijn.

Ik moet bij dit soort discussies altijd denken aan de eerste uitspraak die ik als 24jarige docent te horen kreeg: ' ze worden steeds dommer' Ik weet, 32 jaar later, wel beter.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 29 mei 2022 09:36 #1395117

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Wat is inflatie? Een kennis van mij verkocht z'n ong. 50 jaar oude boot voor meer dan dat hij er nieuw voor betaald had. En Andre Azzure een piepje of kraakje hoor je niet als je tegen de Meltemi in davert. Je hoort dan alleen de muziek van wind en water en hooguit een dissonant als er iets uit het komaliewant dondert of een klapperend slecht getrimd zeil ;)
Laatst bewerkt: 29 mei 2022 09:45 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 29 mei 2022 20:11 #1395307

Jouw boot uit bouwjaar 2020 op de 'Med', maar hoeveel dagen vaar jij nu per jaar? Je hebt hem eens mishandeld zeg je , met 30-35 knoop wind. En je hoorde geen kraakje, maar een keertje met wat wind zeilen, dan verwacht je toch ook niet dat hij meteen in tweeen breekt toch? Mijn boot kraakt nog steeds niet, en heeft maanden en maanden in dergelijke wind gezeild. Ik pleit niet om allemaal in een ouder schip te gaan varen, maar ik vraag me wél af of jouw boot in 2070 nog steeds niet kraakt.


Ik vaar zo'n 8 weken per jaar, niet zoveel inderdaad. Als je de MED en de Meltemi een beetje kent, dat weet je dat het niet "een keertje met wat wind" zeilen is. Het waait heel vaak hard, en er staat veel tuig op mijn boot, dus sparen doe ik hem niet. Waarom zou mijn boot in 2070 gaan kraken? Waar baseer je dat op? We zullen het trouwens nooit weten... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 29 mei 2022 20:18 #1395310

Ik vraag het me af. Wordt de 'Med' drooggelegd?
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 29 mei 2022 20:21 #1395311

madoc schreef :
Wat is inflatie? Een kennis van mij verkocht z'n ong. 50 jaar oude boot voor meer dan dat hij er nieuw voor betaald had. En Andre Azzure een piepje of kraakje hoor je niet als je tegen de Meltemi in davert. Je hoort dan alleen de muziek van wind en water en hooguit een dissonant als er iets uit het komaliewant dondert of een klapperend slecht getrimd zeil ;)


haha ja. Zo ging op ons maiden voyage (25 knoop wind), inderdaad al een paar IKEA glazen kapot, in een kruisrak naar Fenerbahce. Klapperende zeilen fix ik gelijk. Daarna weer genieten van het geluid van de wind...


Ik denk dat je niet zo makkelijk kunt generaliseren en "oude boten" met "nieuwe boten" kunt vergelijken. Het lijkt me vooral sentiment en nostalgie.
Laatst bewerkt: 29 mei 2022 20:21 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 29 mei 2022 20:36 #1395320

Ik denk dat je mag hopen dat je nieuwe boot ook zo oud kan worden. Dat is gebruikservaring en goed zeemanschap ;)
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 29 mei 2022 20:54 #1395323

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
AndreAzuree schreef :
Ik denk dat je niet zo makkelijk kunt generaliseren en "oude boten" met "nieuwe boten" kunt vergelijken. Het lijkt me vooral sentiment en nostalgie.
Dat denk ik ook. En vaak ook een kwestie van budget. Een stevige, oude boot is dan een rationele keuze, ook al zeilt hij niet zo hoog, niet zo snel met licht weer en zal hij nooit surfen. Vervolgens rationaliseren we dat hij beter is dan de nieuwe die we niet konden betalen. Zo doe ik dat tenminste. En zo ben ik perfect tevreden met die oude schuit.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 29 mei 2022 21:04 #1395326

tevredenheid is het belangrijkst :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 30 mei 2022 07:12 #1395362

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
Mi Dushi schreef :
al zeilt hij niet zo hoog, niet zo snel met licht weer en zal hij nooit surfen.




bootje uit de jaren 60/70....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 30 mei 2022 10:20 #1395415

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
JRomkes schreef :
bootje uit de jaren 60/70....
Wow, dat ziet er goed uit!
Wel eens met een Waarschip kwarttonner de Noordzee over gestoven, ook regelmatig surfend. Maar met een HR van de generatie van de mijne kan je dat wel vergeten :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 30 mei 2022 10:26 #1395417

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
offtopic, maar toevallig afgelopen weekend op een hr312 gezeten. Comfortabele boten, op dat vlak niet te vergelijken met een w725. Onder zeil wat lomp, maar met zo'n gewicht en nat oppervlak niet raar. Ook toen al werden er duidelijke keuzes gemaakt tussen comfort, prijs/kwaliteit en prestaties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 30 mei 2022 10:54 #1395422

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
@JRomkes
Inderdaad, spanning en sensatie zijn afwezig. Maar ze varen goed, perfect voorspelbaar en zonder kuren. Cruising without fuss, zoals de Hiscocks zouden zeggen. Dit soort boten hebben een doelgroep en ik zit daar in.
Over prijsinflatie gesproken: ik vond ze al duur toen ik aan het zoeken was, bijna allemaal >€45.000, vaak met een slecht teakdek en de originele motor en nu zijn ze nog veel duurder.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 30 mei 2022 14:17 #1395468

JRomkes schreef :
Mi Dushi schreef :
al zeilt hij niet zo hoog, niet zo snel met licht weer en zal hij nooit surfen.




bootje uit de jaren 60/70....

Als ik het plaatje zo bekijk zou het ook een goede mogelijkheid kunnen zijn dat die zeilboot met stevige (maar niet planerende) snelheid tegen een golf in zeilde, omhoog werd gegooid en op het moment van foto neerkomt. Je ziet ook dat er een golf aan de rechterkant omhoog krult waar deze boot mogelijk dus juist 'doorheen' is gevaren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 30 mei 2022 14:20 #1395474

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950


Wellicht verkeerde draadje, maar over surfen gesproken met zwaar materieel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 30 mei 2022 14:27 #1395475

Orange Sunset schreef :
JRomkes schreef :
Mi Dushi schreef :
al zeilt hij niet zo hoog, niet zo snel met licht weer en zal hij nooit surfen.




bootje uit de jaren 60/70....

Als ik het plaatje zo bekijk zou het ook een goede mogelijkheid kunnen zijn dat die zeilboot met stevige (maar niet planerende) snelheid tegen een golf in zeilde, omhoog werd gegooid en op het moment van foto neerkomt. Je ziet ook dat er een golf aan de rechterkant omhoog krult waar deze boot mogelijk dus juist 'doorheen' is gevaren.

juist, dit heeft weinig met planeren te maken. Boot prikt door een golf heen, of beter nog: boot wordt ingehaald door golf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 30 mei 2022 14:28 #1395477

Beauty schreef :


Wellicht verkeerde draadje, maar over surfen gesproken met zwaar materieel.

dit is wel een ander soort boot dan die klassieker hierboven....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 30 mei 2022 15:38 #1395498

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
AndreAzuree schreef :
Beauty schreef :


Wellicht verkeerde draadje, maar over surfen gesproken met zwaar materieel.

dit is wel een ander soort boot dan die klassieker hierboven....
De "Visit Finland" is een vrij ouderwetse zware niet overtuigde boot zonder brede kont. Echt geen super planeerder. Maar onder bepaalde omstandigheden(hele harde wind van achteren en bij een golf/berg neer) gaan ze wel eens aan het surfen.
Dochtertje lief is er in 2009/10 de wereld mee rond gezeild.
.
Laatst bewerkt: 30 mei 2022 15:40 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 30 mei 2022 17:50 #1395538

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
de boot op het plaatje is wel de eerste productie boot die onderbroken op golven kon surfen en daarbij voor langere tijd snelheden van 15+ knopen vol kon houden. toch behoorlijke prestaties voor een verder compleet verouderd ontwerp. Een boot die trouwens ook af en toe flinke waardestijging laat zien. Een paar jaar eerder had de black Soo van van de stadt al behoorlijke prestaties laten zien, eind jaren 50. hobie 33 is nieuwer, maar met snelheden van rond de 20 knopen ook geen langzame boot. Waarschip 1010 (zakt alleen in waarde...) is van bekend dat ze kunnen surfen. Er zijn genoeg oude boten die ook rondjes zeilen om moderne cruisers. Vaak wordt er in gedachten echter gelijk overgeschakeld naar zware langkielers, met de huiddikte van massief polyester het liefst gemeten in inches, als toppunt van wat er uit de betreffende periode kwam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Prijsinflatie oude zeilboten 30 mei 2022 18:14 #1395545

AndreAzuree schreef :
Orange Sunset schreef :
JRomkes schreef :
Mi Dushi schreef :
al zeilt hij niet zo hoog, niet zo snel met licht weer en zal hij nooit surfen.

bootje uit de jaren 60/70....

Als ik het plaatje zo bekijk zou het ook een goede mogelijkheid kunnen zijn dat die zeilboot met stevige (maar niet planerende) snelheid tegen een golf in zeilde, omhoog werd gegooid en op het moment van foto neerkomt. Je ziet ook dat er een golf aan de rechterkant omhoog krult waar deze boot mogelijk dus juist 'doorheen' is gevaren.

juist, dit heeft weinig met planeren te maken. Boot prikt door een golf heen, of beter nog: boot wordt ingehaald door golf.

Nee dus. Je prikt er zo doorheen. Dit is plané. Achter de boot is ook geen andere golf te zien.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 30 mei 2022 18:15 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.353 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl