SaltyKiss schreef :
Noballast schreef :
Sneaker schreef :
SaltyKiss schreef :
Je kunt er niet verder naast zitten... die 'moderne' boten zijn gelijmd. Niets is meer doorgelamineerd (alle schotten etc.)... Ook geen echt (massief)hout meer (bij de meeste werven).
Je kunt er inderdaad niet verder naast zitten.
De firma waar ik deel van uit maak bouwt ook moderne cruisers.. komt eigenlijk geen stukje hout aan te pas. Geen schroeven ook.. geheel full carbon. De boten zijn lichtgewicht en extreem stijf/duurzaam. Al het interieur is constructief en maakt deel uit van de romp.. Kan niet eens "kraken" qua geluid..
waar jij het kennelijk over hebt, ligt dat anders, net als in de one-off sector. Daarbij komt nog dat veel in de seriebouw ongeschoolde arbeid betreft.
Idd. Carbon boten vallen in de buitencategorie, net als de moderne Contest's etc. Totaal ander prijskaartje. Daar zie je nog wel kwaliteit, maar de seriebouw van nu is naar mijn mening redelijk rommel.
Mijn referentie kader is vrij groot ivm veel meevaren op andere boten (zowel voor het toeren als racen), en zelf ook de nodige gehad, dus jouw gok zit er helemaal naast Arjen...
Er zijn wel wat voordelen van sommige moderne boten, denk aan de vacuumbouwwijze en het gebruik van vinylester, maar qua stevigheid (niet alleen de romp ook het interieur (was paar jaar geledne uitgenodigd voor de launch van de 349 en 379 Jeanneau's; kreeg er bijkans tranen van in mijn ogen hoe diep triest dat interieur in elkaar zit..) gaan de moderne massaproductie boten en over een jaar of 40 echt minder van heel zijn dan de oudere. Dat heeft niks met verheerlijking te maken, gewoon een vaststelling dat er verschil zit in kwaliteit.
Er is iets meer voor nodig, vind ik, dan meevaren op andere boten om (in eerste instantie) zo een stellige mening op te schrijven zoals je deed. Daar reageerde ik op. Niet alles over 1 kam scheren, is niet nodig denk ik, om je punt te maken.. Ik denk dat niemand hier van mening is dat er nu alleen nog perfecte bootjes worden gebouwd. Dat is niet zo. En was vroeger ook niet zo. Er is altijd, nu en ook vroeger, verschil ik kwaliteit geweest. Wij bouwen overigens ook in "polyester" (epoxy meestal, dat dan weer wel.. want lichter). Ook die boot geeft gegarandeerd geen krimp. En zo zijn er meer werven die nu, maar ook vroeger, heel goede boten bouwen. In serie.. En zijn er ook die slechtere, of zelfs slechte, boten bouwen. Nu en vroeger ook. Afhankelijk van hetgeen een schipper zoekt, durf ik wel te vinden dat huidige "moderne" boten betere zeil eigenschappen kennen. Soms zelfs extreem veel betere zeil eigenschappen.. maar als je die niet zoekt, dan kun je daar ook anders over oordelen. Maar goed om te lezen dat je nu nuance in je stelligheid brengt.