Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motoruren en zeiluren

Motoruren en zeiluren 10 juli 2022 20:05 #1406305

Hoi allemaal,

Ik wil, net als vele anderen bij dit onderwerp op dit forum, mijn eerste boot kopen. Samen met 3 andere vrienden zijn wij op zoek naar een boot van 7,5-9m lang met inboard diesel en hebben hiervoor een budget van €8000 inclusief de eerste dingen die we moeten aanpassen/onderhouden. Ons eisenlijstje is nog vele malen langer maar daar zal ik jullie nu niet mee vermoeien. In deze prijsklassen kom je uit bij polyester boten uit de jaren 70 en 80.

Na veel speurwerk ben ik denk ik achter de belangrijkste dingen voor het kopen van onze eerste boot. Namelijk dat je moet zorgen dat de dure dingen relatief nieuw of in goede staat zijn. Hierbij doel ik op de motor, zeilen, mast en verstaging.

Het beoordelen van deze zaken vindt ik erg moeilijk en vandaar zou ik hier graag jullie kijk op willen. Mijn concrete vragen:

1. Waarop moet je letten bij een inboard motor? (zouden jullie bijvoorbeeld alleen een motor kopen van maximaal 10 jaar oud of iets dergelijks).
2. Is er een maximum motoruren wanneer je dit liever niet meer zou willen?
3. Hoe oud zou je maximaal je zeilen willen, met andere woorden: hoe lang gaat een paar zeilen gemiddeld mee?
4. Waar moet ik specifiek op letten bij het beoordelen van de mast/verstaging?
5. Zouden jullie een boot altijd pas kopen als jullie deze ook op de kant hebben gezien (risico osmose) of zouden jullie deze ook kopen als hij nog in het water ligt.

Ik hoop dat jullie met alle kennis en ervaring op dit forum ons willen helpen met onze eerste boot! Alvast ontzettend bedankt!
4 studenten die net hun eerste boot hebben gekocht een langkieler, Amigo 27. Zonder vrienden of familie die verstand hebben van boten kloppen we graag bij jullie aan voor gevraagd en ongevraagd advies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 10 juli 2022 20:17 #1406308

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
1. Waarop moet je letten bij een inboard motor? (zouden jullie bijvoorbeeld alleen een motor kopen van maximaal 10 jaar oud of iets dergelijks).

Hoe jonger hoe beter , minder uren nog beter , nieuw het best ;) maar kijk ook maar de beschikbaarheid van spares

2. Is er een maximum motoruren wanneer je dit liever niet meer zou willen?

4000 uur en dan reviseren is een regel die ik veel hoor

3. Hoe oud zou je maximaal je zeilen willen, met andere woorden: hoe lang gaat een paar zeilen gemiddeld mee?

Na een jaar of 10-15 houd het bij normaal gebruik we een beetje op ? (Mijn ervaring)

4. Waar moet ik specifiek op letten bij het beoordelen van de mast/verstaging?
5. Zouden jullie een boot altijd pas kopen als jullie deze ook op de kant hebben gezien (risico osmose) of zouden jullie deze ook kopen als hij nog in het water ligt.

Aankoop keuring laten uitvoeren nadat een bod geaccepteerd is , dan nav evt gevonden gebreken opnieuw onderhandelen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 10 juli 2022 20:31 #1406313

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Tav de koop:

Je kunt een koopcontract laten opstellen en tekenen, met als ontbindende voorwaarde dat uit de aankoopkeuring bijvoorbeeld een maximum aan kosten mag komen.

Ik zou:
1. Goed de boot bekijken en vaststellen of die aan je eisen voldoet.
2. Als uitkomst op bovenstaande positief is, een optie op de boot nemen, zodat je hem kunt laten keuren. Tot die tijd mag de boot niet aan een ander verkocht worden.
3. De boot laten keuren
4. O.b.v. de uitslag van de keuring besluiten wel of niet te kopen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 10 juli 2022 20:34 #1406314

Een keuring (arbeid, reistijd, kranen etc) kost al gauw 10% van hun budget. Dat slaat nergens op. Neem iemand mee die al wat jaren z’n onderhoud zelf gedaan heeft en iets van boten kent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 10 juli 2022 20:47 #1406321

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Een aankoopkeuring op een boot van 8.000 euro en dan nog kunnen onderhandelen over de kosten van het herstellen van gebreken, dat zal niet meevallen met de verkoper in de overeenkomst geregeld te krijgen. En daarmee wordt de keuring een heel duur instrument om te bepalen of je wel of niet de boot 'as-is' wil kopen.

Je lijkt niet veel ervaring te hebben om zelf een schip te kunnen beoordelen op technische staat, dus het is zeer zeker een goed idee iemand mee te nemen met verstand van zaken die hem/hen kan behoeden voor een 'money-pit'. Dat hoeft niet persé een expert te zien maar een technisch ervaren bootbezitter volstaat. Ik zou aanraden dit te doen vóór een eventueel bod maar bijvoorbeeld bij een 2e bezichtiging wanneer er serieuze interesse is.

Dat gezegd hebbende: is 8.000 euro het totale budget, of is er daarna nog budget voor wat vernieuwing/vervanging? Het zal denk ik lastig worden om voor 8.000 euro iets te vinden waar alles piekfijn in orde is en er voorlopig geen (grote) kosten zijn.

Op je vragen:

Motor: recente motor ga je in die prijsklasse lastig vinden denk ik, gereviseerd misschien wel. Goed en regelmatig uitgevoerd onderhoud is belangrijk evenals het type motor (zijn er onderdelen voor, zijn deze erg duur voor dit merk/type). Maak je niet te veel zorgen wanneer: je motor koud en warm goed start, goed op toeren komt zonder (veel) rook of damp en zonder al te veel trillingen loopt, voldoende koelwater uitspuugt, niet warm loopt onder belasting, en de olie er normaal uit ziet (geen vocht erin). De 4000 uur die Rene noemt is idd een redelijke indicatie maar vaak doet bij deze leeftijd boten de urenteller het al lang niet meer en moet je een inschatting maken. Normaal gebruik in NL is rondom 100 uur per jaar, dan zit je weer op die 4000 uur in 40 jaar. Zijn er langere reizen gemaakt dan zit je zomaar op 200 uur of meer per jaar. Kan een motor langer mee dan 4000 uur ? Zeker wel, en of dit volstaat / het risico van terstond stuk gaan waard is, is een overweging die ook afhankelijk is van je reisplannen en je reparatiebudget.

Ik zou de boot altijd op de kant willen zien, niet alleen vanwege osmose, maar ook om te kijken naar zaken als schroef, lagers van schroefas en roer, conditie van het roer, conditie van het verfsysteem van het onderwaterschip en zo nog wat zaken.

Verstaging: los van direct zichtbare defecten als gebroken strengen/tieren, kinken, gescheurde toggles, barsten/scheuren in (lummel-)beslag etc niet visueel door een leek te beoordelen. Ga ervan uit dat als van een boot van de leeftijd / prijsklasse waarin je zoekt de verstaging niet al eens keer recent is vervangen (>20 jaar terug) je deze wil vervangen. Als je de boot casco wil verzekeren wordt vaak een termijn van 10 jaar gehanteerd om ook mast en want te dekken.

Let op als de boot van na 1985 is ook of er een BTW-verklaring aanwezig is. Kan je zomaar 21% extra kosten als deze ontbreekt en je wil naar het EU-buitenland.
Laatst bewerkt: 10 juli 2022 20:50 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 10 juli 2022 21:30 #1406333

Als starterboot lijkt dit een goede:

www.botentekoop.nl/boot/1984-j...fantasia-27-8362527/




- courant merk
- motor gereviseerd 2017
- zeilen lijken redelijk (genua 2014)
- verstaging 11 jaar oud
Laatst bewerkt: 10 juli 2022 21:33 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 10 juli 2022 21:44 #1406334

Alfredaroundtheworld schreef :
[…]

1. Waarop moet je letten bij een inboard motor? (zouden jullie bijvoorbeeld alleen een motor kopen van maximaal 10 jaar oud of iets dergelijks).

Hierboven al gemeld. Kleur uitlaatgas, koude start, voldoende koelwater, geen water in olie (motor en keerkoppeling/saildrive), vreemde geluidjes, uitlijning. Vergeet de rest van de aandrijflijn niet: keerkoppeling/saildrive, schroefas (krom), schroefaslagers (versleten).

Er zijn hele checklists te vinden op internet om puur de motor na te lopen, even op internet zoeken en je vindt er ene.

Vorige en huidige boten hadden motoren van inmiddels 44 resp 31 jaar oud. Belangrijk vind ik wel dat er nog voldoende onderdelen beschikbaar zijn.
2. Is er een maximum motoruren wanneer je dit liever niet meer zou willen?
Onze vorige boot had een uren teller. Daar stond na 41 jaar varen 768 uur op als ik me goed herinner. Niet realistisch, en de motoruren zijn voor mij niet leidend. Een goed onderhouden motor met 3000 uren heb ik liever dan een slecht onderhouden motor met 1000, of een motor die als een oververhit is geweest.

De indicatie van 4000 uur voordat je aan een revisie of hermotorisering moet gaan denken heb ik zelf geen ervaring mee. Als de motor werkt dan werkt ie.

3. Hoe oud zou je maximaal je zeilen willen, met andere woorden: hoe lang gaat een paar zeilen gemiddeld mee?
Dit ligt helemaal aan het gebruik. Voor wat casual te zeilen kun je ook dacron zeilen van 20 jaar oud nog prima mee vooruit komen. Maar die geven wel meer helling en je kunt minder hoog aan de wind, omdat dacron door de jaren wat rekt. Soms zijn ze nog goed bij te snijden bij de zeilmaker waarmee de vorm weer wat meer terug komt en je weer een paar jaartjes vooruit kunt.

Wedstrijdzeilers schrijven hun zeiltjes wel veel sneller af, maar daar kunnen anderen hier antwoord op geven.

Voor een 26 voeter reken op €2500-3000 voor een nieuw setje (genua + grootzeil), paar €100 voor bijsnijden bestaande set.


4. Waar moet ik specifiek op letten bij het beoordelen van de mast/verstaging?
Mast: haarscheurtjes, voetplaat, galvanische corrosie, verbogen mastvoet, mastondersteuning in kajuit, dek verzakt rondom mast etc.
Verstaging: leeftijd, haarscheurtjes, spanners gangbaar of niet, losse draadjes

Verstaging is zeer lastig zelf goed te beoordelen. Gespecialiseerde apparatuur nodig. Maar een nieuw setje stagen hoeft ook niet al te duur te zijn €400-500 als je zelf monteert. Dus als je niet weet hoe oud de verstaging is, gewoon preventief vervangen.

5. Zouden jullie een boot altijd pas kopen als jullie deze ook op de kant hebben gezien (risico osmose) of zouden jullie deze ook kopen als hij nog in het water ligt.
Huidige boot gekocht terwijl deze in water ligt, maar met als ontbindende voorwaarden de aankoopkeuring. Tijdens aankoopkeuring is de boot op de kant geweest en door de jachtexpert gecontroleerd op osmose en vochtmeting etc.

Blaasje hier en daar maakt niet veel uit, openprikken, beetje uitslijpen en opvullen.

Vorige boot gekocht op de trailer, zonder in het water gezien te hebben. Die had dan motorisch nog wat onverwacht werk bleek achteraf.

Ik hoop dat jullie met alle kennis en ervaring op dit forum ons willen helpen met onze eerste boot! Alvast ontzettend bedankt!

Gezien jullie budget en reeds bekende wensenlijst, ben ik bang dat die €8000,- (aankoop + aanpassingen) wel een budget is om twee rechterhanden en vrij handige vrienden te hebben ;) Nog voor de corona crisis waarin de prijzen enorm zijn gestegen, kwam ik met vrij vergelijkbare wensen uit op ~26 voeters uit jaren 70 waarvan de vraagprijs al snel richting de €10.000-12.500 gingen. Grotendeels bepaald door een recentere motor, niet eens de zeilen.

Ik lees geen vragen over het dek. Bijzonder, want als je flinke inwatering in de sandwich dekken hebt waardoor houtrot en delaminatie plaatsvindt, dan ben je met een nieuwe motor plaatsen wellicht goedkoper uit dan de kern van je gehele dek vervangen ;) Plaatselijk is dit natuurlijk prima te repareren, maar pas op met oude teak dekken.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 11 juli 2022 14:20 #1406508

Dat zijn al erg veel hele fijne tips!
In de praktijk merk ik nu vaak dat ik in gesprek ben op marktplaats en dat veel eigenaren niet weten uit welk jaar de motor komt of hoe veel uren deze heeft gedraaid. Zou dit voor jullie een reden zijn om absoluut al niet naar de boot te gaan kijken, of kan dat alsnog prima?
4 studenten die net hun eerste boot hebben gekocht een langkieler, Amigo 27. Zonder vrienden of familie die verstand hebben van boten kloppen we graag bij jullie aan voor gevraagd en ongevraagd advies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 11 juli 2022 14:27 #1406509

Dat weet ik van m'n huidige boot ook niet. Ik vermoed velen met mij.

Absoluut geen reden om een boot te laten liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 11 juli 2022 14:50 #1406517

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Motoruren niet bekend, geen probleem, is best aardig in te schatten, zie vorige post, en als de motor goed functioneert (zie ook vorige post) is er niet direct reden tot zorg.

Een eigenaar die niet weet uit welk jaar de motor komt vind ik wel wat bijzonder. Als het de 1e motor is, is deze van bouwjaar boot, of een jaartje eerder. Als het de 2e motor (of 3e...) is zou een eigenaar toch moeten weten wanneer die vervangen is, ook wanneer dat bij een vorige eigenaar gebeurd is. Een eigenaar die dit niet weet, weet waarschijnlijk nog veel meer niet van de historie en staat van onderhoud van de boot en dit is voor mij een reden om een beetje voorzichtiger te zijn (niet erbij weg te lopen, maar voorzichtiger te zijn).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 11 juli 2022 15:01 #1406523

Dat zijn terechte opmerkingen Robert, vanaf een bepaald budget. Hoewel best een som geld, is het in deze rare Covid tijden en de bijbehorende rare bootjesmarkt, eerder een wat bescheiden budget. Daar gaat de TS niet heel kritisch mee kunnen zijn want dan wordt er weinig boot gekocht. Zeg maar gerust: niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 11 juli 2022 15:06 #1406526

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Ja, mee eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 11 juli 2022 15:09 #1406528

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Leeftijd motor is terug te vinden met motornummer, jaartal zit daar vaak in verwerkt, bij mij met een letter geloof ik.
Mijn motor is 35 jaar (zo oud als de stuurautomaat) denk 5500 uur en nooit iets bijzonders mee gehad.
Maar hoe dicht ik bij ellende ben? Wie zal het zeggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 11 juli 2022 15:28 #1406533

Alfredaroundtheworld schreef :
Dat zijn al erg veel hele fijne tips!
In de praktijk merk ik nu vaak dat ik in gesprek ben op marktplaats en dat veel eigenaren niet weten uit welk jaar de motor komt of hoe veel uren deze heeft gedraaid. Zou dit voor jullie een reden zijn om absoluut al niet naar de boot te gaan kijken, of kan dat alsnog prima?

Voor mij persoonlijk is het exacte type van de motor en of er nog onderdelen voor te koop zijn veel belangrijker dan de motoruren. Gewoon gaan kijken.

Zoals gezegd, onze vorige en huidige boten hebben beide nog steeds de originele motor en onze huidige geen urenteller. Daar hoeft helemaal niets mis mee te zijn.

Misschien dat sommige eigenaren de leeftijd van de motor niet willen prijsgeven om je niet af te schrikken. In mijn ogen nergens voor nodig, maar jouw vraag doet natuurlijk anders vermoeden. Ik zou er niet al te veel waarde aan hechten. Wil je het echt weten, dan kun je het serienummer van de motor opvragen, soms kun je daarmee het bouwjaar van de motor achterhalen, maar dat is fabrikantspecifiek.

Hoe meer je vertrouwd raakt aan motoronderhoud en reparaties etc, des te minder gaat het gewicht van de wens van een ‘recente motor’ meespelen. De meeste oude motoren zijn lang zo slecht nog niet mits goed onderhouden en ze kunnen behoorlijk wat hebben.

Met een recentere motor koop je wat meer zekerheid (tenminste dat hoop je). Maar bijv een motor van een (ex-)charterboot maakt veel meer motoruren per jaar, wordt minder netjes mee omgegaan etc.

Of het een recentere, vrijwel nieuwe of oude motor is. Ben je onzeker over de staat en de financiële gevolgen, altijd een expert erbij halen. Te repareren is trouwens zeer veel, reviseren is pas in het uiterste geval nodig, maar dan kies je tussen reviseren of nieuwe motor.

Onze huidige boot had bij de keuring erg veel witte rook uit te uitlaat, maar ik had er voldoende vertrouwen in heb de boot gekocht. Er werd vermoed dat de koppakking niet in orde was. Uiteindelijk bleek het impellertje van de pomp en het pompdeksel aan vervanging toe, vervangen en tada alles opgelost voor <€30,-. Voor de zekerheid wel een koppakking besteld. Na deze reparatie in 2 dagen en 22 vaaruren op 6,5 knoop naar huis gevaren. Afgelopen winter lekkende koelleidingen aangepakt en de daardoor veroorzaakte roest aan buitenzijde motor. Bekend euvel van een VP2003B.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 13 juli 2022 13:32 #1407029

Duidelijk!
Deze week meerdere boten bezichtigd en ondertussen heb ik duidelijk een favoriet die aan heel veel eisen voldoet. Een Albin Vega met bijna nieuwe zeilen. Boot is in goede staat en vraagprijs is rond de 8000 euro.

1 ding wat mij laat twijfelen. Er zit een Ruggerini MM 150 uit 1993 in. Volgens de eigenaar altijd goed onderhouden gezien hij zelf in de motoren heeft gezeten. Recent filters en impeller vervangen.
Motoruren onbekend, motor startte koud direct goed, kwam goed op toeren, genoeg water uit uitlaat en amper rook (heel licht spoortje witte rook bij starten).
Ik heb dit topic gevonden (zeilersforum.nl/index.php/foru...gerini-mm150#1407027) waardoor ik ben gaan twijfelen over de koop. Wat vinden jullie hiervan?
Het principe van: de motor loopt prima dus is prima aanhouden? Of omdat Ruggerini is overgenomen en onderdelen misschien minder makkelijk te krijgen zijn toch afzien van de koop? Of een keuring voor alleen de motor laten doen (geen idee wat dat kost)?

Ik hoor het graag!
4 studenten die net hun eerste boot hebben gekocht een langkieler, Amigo 27. Zonder vrienden of familie die verstand hebben van boten kloppen we graag bij jullie aan voor gevraagd en ongevraagd advies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 13 juli 2022 18:25 #1407124

Ik zou zo rekenen: wil je besparen op een aankoopkeuring (geschat zo’n €500), beoordeel je de boot zelf dan je neemt het risico in acht dat je mogelijk nog flink zelf moet klussen als je een gebrek gemist hebt. Een gebrek kan meer of minder dan die €500 kosten, maar een aankoopkeuring zal ook niet alles vinden.

Vergeet ook niet dat vrijwel niets in nieuwstaat is. Dit betekent dat ieder jaar wel het eea vervanging of onderhoud benodigt. Wat er aan onderhoud aan zit te komen krijg je ook uit zo’n aankoopkeuring. Hiermee kun je grofweg inschatten wat er nog aan extra kosten de komende jaren kunnen komen.

Je bepaald zelf het risico wat je wilt lopen. Als je budget strikt €8000 bedraagt en geen extra ruimte om eventuele gebreken aan te pakken, dan zou ik toch voor wat meer zekerheid gaan en een aankoopkeuring doen. De motor wordt dan ook hierin meegenomen, maar wat je schrijft klinkt wel veelbelovend als die verkoper ook de motor in 1993 erin heeft gezet. Het vrijwel nieuwe setje zeilen is zeker top!
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 13 juli 2022 19:00 #1407136

  • JAmes
  • JAmes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 312
Zal een aankoop keuring bij een boot van die leeftijd niet altijd een hele waslijst op leveren aan mankementen.
Bij een motor van die leeftijd kan hij het bij aankoop perfect doen en een jaar later de geest geven.

Ik zou het bij een budget van 8000 euro liever 6000 euro uitgeven aan een boot en 2000 op de bank houden voor het geval dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 15 juli 2022 08:00 #1407431

Goede overwegingen, dit helpt weer erg. Ik denk inderdaad dat we niet voor een aankoopkeuring zullen gaan.

We zijn nu bij een andere boot geweest. Een Albin vega waarvan vorig jaar de motor is gereviseerd voor 3000 euro. Zeilen in prima staat en alles werkt naar behoren.
1 puntje; de eigenaar heeft deze boot 2 jaar geleden gekocht en gestart met opknappen. Vanwege gezondheidsredenen lukt dat niet verder en verkoopt hij deze nu en wil er snel van af (vandaar de prijs). Het enige is dat de mast ligt en deze met kraan erop moet worden gezet. De eigenaar heeft er nooit mee gezeild dus weet niet hoe dit alles zal werken.

Mijn gevoel zegt om dit gewoon te doen (wat kan er mis gaan als je de mast niet staand met zeilen hebt gezien). Hooguit moet het staand en lopend want worden vervangen en blijven we nog ruim onder budget.

Toch vinden we het wel spannend iets te kopen wat we niet hebben zien zeilen. Wat is jullie kijk hierop?

Ps er zijn meer mensen geïnteresseerd en we hebben geen tijd meer om de mast erop te zetten en te bekijken omdat de boot op een plek ook ligt waar dit niet makkelijk kan.
4 studenten die net hun eerste boot hebben gekocht een langkieler, Amigo 27. Zonder vrienden of familie die verstand hebben van boten kloppen we graag bij jullie aan voor gevraagd en ongevraagd advies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 15 juli 2022 08:07 #1407433

Wetende dat een Albin vega prima zeilt en aannemende dat mast e.d. (als) origineel zijn, kan er w.b. zeilen toch niets mis zijn? Als de boel onderwater ook ok is.

Wij hebben onze boot (ook een Albin, geen vega) gekocht zonder ze te hebben gezeild. Eerste jaar wel nieuwe zeilen moeten (mogen?!) aanschaffen. Maar ik begrijp dat dat niet nodig zal zijn bij jullie.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 15 juli 2022 08:08 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 15 juli 2022 09:19 #1407445

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Alfredaroundtheworld schreef :
Het enige is dat de mast ligt en deze met kraan erop moet worden gezet.

Wij hebben ons bootje gekocht toen ze op een kar in een weiland stond. Bij de koop hebben we twee dingen bedongen: verkoper zorgt dat de boot te water word gelaten en helpt met het zetten van de mast.

Dat heeft heel goed voor ons gewerkt destijds.

Perry
Laatst bewerkt: 15 juli 2022 09:25 door perry2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 15 juli 2022 09:22 #1407447

Is de motor voor 3000,- gereviseerd of is 3000,- de totale vraagprijs?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 15 juli 2022 11:11 #1407471

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Ik heb nu niet het hele draadje doorgelezen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 juli 2022 15:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 15 juli 2022 12:51 #1407483

  • JAmes
  • JAmes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 312
Misschien moet je eerst een draadje lezen voordat je reageert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 15 juli 2022 15:03 #1407512

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
JAmes schreef :
Misschien moet je eerst een draadje lezen voordat je reageert.

daar was ik al bang voor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motoruren en zeiluren 15 juli 2022 21:09 #1407582

Reviseren van een motor kost al snel een paar duizend euro, vraag naar rekeningen etc wie de motor gereviseerd heeft en of dit een volledige of deelrevisie was. Als die professioneel is uitbesteed heeft dat voor mij meer waarde dan zelf. Gezien de boot eigenlijk een klusboot is die nog niet af is zou ik even heel goed de tijd nemen over wat er nu nog wel en niet gedaan moet worden.

Als de boot voor €3000 gaat lijkt mij dat een schappelijke prijs zelfs zonder motorrevisie (maar moet wel lopend zijn dan). Is het deze boot? www.marktplaats.nl/v/waterspor...861546575-albin-vega

Die ziet er zover je kunt zien op de foto’s prima uit. Er blijft ook nog genoeg over van het €8000 budget om de boot af te maken.

Ik neem aan dat je al een proefvaart gemaakt hebt en de motor in orde lijkt?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 juli 2022 21:22 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl