Tja, het schaap met vijf poten bestaat ook niet als je opzoek gaat naar een S-spant. Al genoemd per definitie kunnen die behoorlijk op een oor varen want geen harde kimmen en minder volume op het grootspant. Is dat erg, nee maar je moet er mee leren omgaan. Een schip dat lang zonder een rif toe kan heet een ondertuigd schip. Ook een langkieler/s-spant moet op tijd gereefd tenzij er een relatief klein tuig op staat en dan wordt je weer niet bij met de voorgang bij lichter weer.
Net als bij vinkielers zijn er behoorlijke verschillen tussen de verschillende schepen. Een aantal van de posieve eigenschappen die je zoekt zul je wel vaker vinden. Vaak nemen ze de golfsslag wat vloeiender en rustiger. Uit het roer lopen heb ik nog niet meegemaakt bij mijn eigen langkieler terwijl ik soms toch telaat reef
Kosten van zomer/winterstaling kunnen een reden zijn om de lengte van het schip op 9 meter tehouden, maar meer lengte zorgt voor rustiger gedrag zeker in het rommelige water van het IJsselmeer.Solozeilen vergt een andere attitude, dat heeft weinig met de lengte van schip te maken. Tijdig alle handelingen doen om een haven binnen te lopen of een sluis te nemen. Ook de uitrusting bepaald of je een groter schip goed solo kunt varen. Op mijn 10.30 lange langkieler is dat geen enkel probleem, maar wel uitgerust met onderdekse stuurautomaat plotter en de optie op om op de wind te sturen via de stuurautomaat. En voor het afmeren een boegschroef.
Mijn langkieler kan zich soms niet en onder ander omstandigheden goed meten met de modale AWB boten van gelijke lengte en vaar er ook een aantal voorbij. Vlagerig weer met wissende windhoeken en windsnelheden zijn in het voordeel van lichtergebouwde vinkielers.
Eigenlijk is de enige manier om er achter te komen of een langkieler/ S-spant je bevat met een aantal schepen gaan varen.