Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 06:10 #1619807

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
Ja, een onderwerplijst geeft aan wat er gekeurd is. De inhoud en grond en referentie kaders van een keuring zit in het vaste format. Althans bij mij wel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 13:32 #1619869

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 686
RickVis2 schreef :
2 tot 3k? Hoeveel uur gaat de beste man aan de slag?!

Het was een oprechte vraag. Ondanks de “?!” Niet perse cynisch bedoelt, wel kritisch. Ik ben mij ervan bewust dat er ook een rapport geschreven moet worden en dat er bij een grotere boot meer bij komt kijken.

Evengoed komen er bij dit soort bedragen nog veel uren en/of een behoorlijk uurloon bij kijken.

Voor een dag werk en een dag schrijven bij 3k, moet ik wel even fronsen. Nu heb ik nooit een complete keuring van een groot schip laten doen (altijd een deel keuring), en koop je er een goed onderbouwt stukje zekerheid voor terug. Daar hangt iedereen voor zich wellicht een andere waarde aan…

(En; ik schrik tegenwoordig van een heleboel prijzen. Mijn emoties houden de stijgingen niet bij, zeg maar).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 13:42 #1619872

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Het is niet heel ingewikkeld.
Ik neem even de middenweg van € 3K per keuring.

- 220 Beschikbare werkdagen per jaar
- 20 Dagen cursussen en andere werk gebonden zaken
- 200 Werkdagen beschikbaar voor keuringen
- 2 Werkdagen per keuring (keuren en uitwerken)
- Derhalve 100 keuringen per jaar
- 3K Per keuring
- Omzet derhalve 300K
- Bedrijfskosten, zeg 50K
- Dame of heer voor admin en al het andere, zeg 30K
- Diverse kosten, zeg 20K
- Bruto salaris derhalve 200K

Ik zeg: Prima voor een specialist in een niche markt, niks mis mee.
Laatst bewerkt: 10 apr 2025 13:52 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 13:49 #1619874

Dat doe ik ook regelmatig: gevraagde bedragen terugrekenen naar een geschat uurtarief en dan voor de bewustwording afwegen tegen een uurtarief wat je baas voor jouw vraagt en jezelf positioneren tov de in te huren functie.

Werkt vooral in de dienstensector natuurlijk.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 13:52 #1619875

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Meestal zijn het eenpitters met wat ondersteuning van vrouwlief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 14:32 #1619883

  • wwwillem
  • wwwillem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 170
Yep schreef :
Even hierop voortbordurend.

Gestel, ik laat door bv. zo'n www.brunsmann.nl, op voorhand en voor eigen rekening een keuringsrapport opmaken.
Mijn gevoel zegt dat dit wellicht toegevoegde waarde zou kunnen betekenen richting prospects.
Dat zou vertrouwen kunnen uitstralen richting de verkoper en het te verkopen product.
Wat vinden jullie?

Of het nou om een huis, boot of auto gaat. Onderzoek dat in opdracht van de verkoper gedaan is zal ik als koper nooit voor volledig en waar aannemen. Laat staan dat ik een deel van de kosten van dat onderzoek op me ga nemen, dan betaal ik liever de volle mep voor iemand die ook daadwerkelijk voor mij werkt.
Laatst bewerkt: 10 apr 2025 14:33 door wwwillem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 15:11 #1619891

wwwillem schreef :
Of het nou om een huis, boot of auto gaat. Onderzoek dat in opdracht van de verkoper gedaan is zal ik als koper nooit voor volledig en waar aannemen. Laat staan dat ik een deel van de kosten van dat onderzoek op me ga nemen, dan betaal ik liever de volle mep voor iemand die ook daadwerkelijk voor mij werkt.
Ik heb die redenatie nooit zo kunnen begrijpen. Als keurmeester laat je geen dingen achterwege om wat voor reden dan ook, of de betalende klant daar nu om vraagt of niet. Dat is tegen de beroepseed.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 15:32 #1619895

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
Er zijn ook dagen dat even geen keuring plaatsvindt.
In de offshore had ik maximaal 150 dagen tegen een lagere dayrate dan hier genoemd. Die 150 is dus de echte dagen buiten de administratie.

Er zitten ongeveer 1650 werkuren in een kalenderjaar. Een zelfstandige expert of inspecteur kan vaak maar 50-75% effectief berekenen aan een klant of project.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 15:34 #1619896

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
Yep schreef :
Het is niet heel ingewikkeld.
Ik neem even de middenweg van € 3K per keuring.

- 220 Beschikbare werkdagen per jaar
- 20 Dagen cursussen en andere werk gebonden zaken
- 200 Werkdagen beschikbaar voor keuringen
- 2 Werkdagen per keuring (keuren en uitwerken)
- Derhalve 100 keuringen per jaar
- 3K Per keuring
- Omzet derhalve 300K
- Bedrijfskosten, zeg 50K
- Dame of heer voor admin en al het andere, zeg 30K
- Diverse kosten, zeg 20K
- Bruto salaris derhalve 200K

Ik zeg: Prima voor een specialist in een niche markt, niks mis mee.

Typisch een hypothetische benadering van een nono manager.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 16:01 #1619902

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 686
Ik snap de benadering wel; in de consultancy is dit een zeer gebruikelijke werkwijze.

Bij een schilder dan weer niet.

De vraag is waar een keurmeester zich op deze as bevindt. En dan is het ook nog eens een kwestie van vraag en aanbod. Heb je unieke kwaliteiten, dan kun je nu eenmaal meer vragen.

Kijk naar het tarief voor een hypotheekadvies ; wanneer je vraagt hoeveel uur men hier mee bezig is ga je waarschijnlijk geen antwoord krijgen, maar tenzij je van advies afziet heb je geen keuze en dus wordt het betaald…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 16:02 #1619904

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Calidris schreef :
Yep schreef :
Het is niet heel ingewikkeld.
Ik neem even de middenweg van € 3K per keuring.

- 220 Beschikbare werkdagen per jaar
- 20 Dagen cursussen en andere werk gebonden zaken
- 200 Werkdagen beschikbaar voor keuringen
- 2 Werkdagen per keuring (keuren en uitwerken)
- Derhalve 100 keuringen per jaar
- 3K Per keuring
- Omzet derhalve 300K
- Bedrijfskosten, zeg 50K
- Dame of heer voor admin en al het andere, zeg 30K
- Diverse kosten, zeg 20K
- Bruto salaris derhalve 200K

Ik zeg: Prima voor een specialist in een niche markt, niks mis mee.

Typisch een hypothetische benadering van een nono manager.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Verklaar je nader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 17:56 #1619916

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
Palomine schreef :
Als koper zou ik me toch afvragen hoe neutraal en onafhankelijk dat keringsrapport is.

Dat blijft altijd zo, maar daar kun je als keurmeester al ver in komen door alleen vast te stellen, en geen oordeel te vellen. Wat een type 'tijger' daaraan verandert snap ik ook niet zo.
en het afvinklijstje is ook gewoon een prima hulpmiddel, ik stel bij een survey ook een plannetje op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 18:18 #1619923

Erikdejong schreef :
[...]Ik heb die redenatie nooit zo kunnen begrijpen. Als keurmeester laat je geen dingen achterwege om wat voor reden dan ook, of de betalende klant daar nu om vraagt of niet. Dat is tegen de beroepseed.

Als opdrachtgever bepaalt je zelf of je bijv een vochtmeting of vlakdikte meting wilt laten doen. De jachtexpert voert zijn onderzoek uit conform de gegeven opdracht. Als dan daarna bewust dingen voor de klant uit het rapport moet worden gehaald, dan hebben we het over iets in de buurt van die "beroepseed". Maar ook zonder selectief weglaten van resultaten uit het onderzoek is het voor de potentiële koper zonder verstand van zaken lastig in te schatten of dit rapport een normale aankoopkeuring betrof of niet.

Bij een makelaar enkele jaren geleden dit meegemaakt. Daar lieten ze een "keuring" uitvoeren, die je dan (deels?) moest betalen als je het rapport had ingekeken en de boot kocht. Rapport had ik ingekeken en met een vochtmeter en lampje zelf nog eea bekeken. Mijn conclusie was dat er zeker geen vochtmeting was gedaan, want die sloeg op vele plekken op hol (lekkend geschroefd teak dek en bleek ook nog eens los te zitten hier en daar).

Even keuringrapport erbij gepakt, daarin staat netjes:
De expert beperkt zich bij zijn onderzoek tot die onderdelen van het schip die binnen de overeengekomen opdracht liggen.

Opdrachtomschrijving:
Het non-destructieve en zonder demontage Basis inspecteren van een pleziervaartuig, het rapporteren van de bevindingen en de daaruit voortvloeiende conclusie, om een duidelijke beeldvorming van het onderhavige object te realiseren.

Bij op de man vragen of dezelfde punten onderzocht waren als bij een aankoopkeuring kreeg je een ontwijkend antwoord.

Geen kritiek naar de expert, die heeft zover ik kan beoordelen gewoon netjes zijn werk gedaan.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 apr 2025 18:38 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 18:40 #1619928

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
Yep schreef :
Calidris schreef :
Yep schreef :
Het is niet heel ingewikkeld.
Ik neem even de middenweg van € 3K per keuring.

- 220 Beschikbare werkdagen per jaar
- 20 Dagen cursussen en andere werk gebonden zaken
- 200 Werkdagen beschikbaar voor keuringen
- 2 Werkdagen per keuring (keuren en uitwerken)
- Derhalve 100 keuringen per jaar
- 3K Per keuring
- Omzet derhalve 300K
- Bedrijfskosten, zeg 50K
- Dame of heer voor admin en al het andere, zeg 30K
- Diverse kosten, zeg 20K
- Bruto salaris derhalve 200K

Ik zeg: Prima voor een specialist in een niche markt, niks mis mee.

Typisch een hypothetische benadering van een nono manager.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Verklaar je nader.

Zo'n opportunistische benadering kan nauwelijks uit de praktijk komen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 apr 2025 18:41 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 18:41 #1619929

Orange Sunset schreef :
Als opdrachtgever bepaalt je zelf of je bijv een vochtmeting of vlakdikte meting wilt laten doen. De jachtexpert voert zijn onderzoek uit conform de gegeven opdracht.
De opdrachtgever bepaald ook of er uberhaubt een rapport word gemaakt of niet. Als de keurmeester een rapport schrijft dan staat daarin vermeld waar wel en niet naar gekeken is.
Als dan daarna bewust dingen voor de klant uit het rapport moet worden gehaald, dan hebben we het over iets in de buurt van die "beroepseed". Maar ook zonder selectief weglaten van resultaten uit het onderzoek is het voor de potentiële koper zonder verstand van zaken lastig in te schatten of dit rapport een normale aankoopkeuring betrof of niet.
Selectief dingen weghalen gebeurt dus niet, dan ben je vrij snel je erkenning kwijt. En al dan niet verstand hebben van de materie veranderd daar niets aan. Of een keuringsrapport wel of niet volledig is en wat de opdracht was kun je als koper met een telefoontje achterhalen. Overigens is voor de boot van TS een keuring van minder dan 3 dagen zowieso oppervlakkig en onvolledig.
Bij een makelaar enkele jaren geleden dit meegemaakt. Daar lieten ze een "keuring" uitvoeren, die je dan (deels?) moest betalen als je het rapport had ingekeken en de boot kocht. Rapport had ik ingekeken en met een vochtmeter en lampje zelf nog eea bekeken. Mijn conclusie was dat er zeker geen vochtmeting was gedaan, want die sloeg op vele plekken op hol (lekkend geschroefd teak dek en bleek ook nog eens los te zitten hier en daar).

Even keuringrapport erbij gepakt, daarin staat netjes:
De expert beperkt zich bij zijn onderzoek tot die onderdelen van het schip die binnen de overeengekomen opdracht liggen.

Bij op de man vragen wat de opdracht was en of dezelfde punten onderzocht waren als bij een aankoopkeuring kreeg je een ontwijkend antwoord.

Geen kritiek naar de expert, die heeft zover ik kan beoordelen gewoon netjes zijn werk gedaan.
De makelaar gaf een ontwijkend antwoord of de keurmeester?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 18:47 #1619931

Erikdejong schreef :
[...]
De makelaar gaf een ontwijkend antwoord of de keurmeester?

De makelaar. En de keurmeester gaat geen antwoorden geven op een rapport dat voor een (andere) opdrachtgever gemaakt is. Wat ook terecht is natuurlijk.

Maar mijn punt is dat je als koper bij dit soort dingen zeer op je hoede moet zijn. Blij dat ik hier op ZF veel informatie heb vergaard en (deels) kon zien dat er eea miste. Zeker er van uitgaan dat dingen niet laten onderzoeken gebeurt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 apr 2025 18:49 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 19:07 #1619938

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Calidris schreef :
Yep schreef :
Calidris schreef :
Yep schreef :
Het is niet heel ingewikkeld.
Ik neem even de middenweg van € 3K per keuring.

- 220 Beschikbare werkdagen per jaar
- 20 Dagen cursussen en andere werk gebonden zaken
- 200 Werkdagen beschikbaar voor keuringen
- 2 Werkdagen per keuring (keuren en uitwerken)
- Derhalve 100 keuringen per jaar
- 3K Per keuring
- Omzet derhalve 300K
- Bedrijfskosten, zeg 50K
- Dame of heer voor admin en al het andere, zeg 30K
- Diverse kosten, zeg 20K
- Bruto salaris derhalve 200K

Ik zeg: Prima voor een specialist in een niche markt, niks mis mee.

Typisch een hypothetische benadering van een nono manager.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Verklaar je nader.

Zo'n opportunistische benadering kan nauwelijks uit de praktijk komen.

Dit lijkt niet op 'een nadere verklaring'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 19:35 #1619941

Nog maar even toelichten waarom ik een aankoopkeuring te oppervlakkig vind en laat ik als voorbeeld een trawler stijl 16m motorboot nemen waar TS het over heeft. Laat me met enkele voorbeelden ilustreren waarom ik van mening ben dat een aankoop keuring een wassen neus is of alleen bedoeld voor mensen met een rose bril om wat realiteit te zien.

Motor:
Een trawler stijl motorboot van 16m heeft er twee, waarschijnlijk 100-150 PK per stuk, of als het meer moderne stijl is aanzienlijk meer, wat zeker niet ondenkbaar is bij een boot van slechts 7 jaar oud.
Bij de gemiddelde keuring word er oppervlakkig naar de motor en schroefas gekeken en word er beschreven hoe alles er visueel uitziet. In een gunstig geval word er even gekeken naar het oliepijl en/of koelwater pijl. Starten word vrijwel nooit gedaan. Een boot als deze heeft meestal een dubbele aandrijftrein welke al snel rond de 40K per stuk kosten. als er niet goed voor gezorgt is dan heb je heel erg kostbare reparaties in het verschiet. In mijn optiek hoort de motor dan ook gestart te worden en na opwarming een uurtje voluit te draaien. Dan kom je er achter of de koeling adequaat werkt, of de motor goed loopt, kun je laadstroom van de dynamos meten, kun je zien of de schroefas voldeonde smeering en koeling heeft, kun je zien of de motor(en) rookt of niet, of deze olie lekt en nog vele andere zaken die je bij een visuele inspectie niet kunt zien. In mijn optiek hoort er ook een olieanalyse bij, zeker als je over wat grotere motoren praat.

Elektra:
Over de jaren word er vaak een hoop bij geknutselt aan elektra. Een goede keuring gaat na of de hoofd stroomvoorziening daar oorspronkelijk wel voor gedimensioneerd is geweest. Er dient dus een overzicht gemaakt worden van wat er allemaal aanboord komt en aan de hand daarvan een realistische gebruikslast samen te stellen. Die diverse scenario's nabootsen in het echt en dan kijken of er ergens warmte ontwikkeling optreed met een infrarood camera. Zijn de zekeringen wel juist gekozen en niet over de jaren vervangen door andere waardes 'omdat deze telkens bleef doorbranden'. Het zal niet de eerste boot zijn welke door een elektrisch ontstane 'brand' veel schade oploopt. Mooiste zou zijn om een volledig elekrische load analyse uit te voeren, maar dat is een kostbaar grapje. Ik ken geen keurmeester die dit doet. Accu's vervangen is vaak een kostbaar geintje, welke keurmeester neemt de moeite om te kijken hoeveel load cycles er op een accubank zitten, of nog beter, even een praktijk test doen door een cycle simulatie? In een gunstig geval word er even gekeken naar een datum op een accu, maar zelfs data gebeurt maar nauwlijks.

Ankerlier:
Vaak een ondergeschoven kindje, maar een kostbaar grapje als het vervangen moet worden. Een visuele inspectie laat maar weinig zien. Om een ankerlier te beoordelen moet er een belasting test over voldoende tijd gedaan worden. Worden er zaken warm, kunnen de accu's het (nog) aan, is de lier snel genoeg. Welke keurmeester haalt de nestenschijf of drum eraf om te kijken wat de status van de lagers is. Welke keurmeester kijkt naar het olieniveau in de tandwielkast van de ankerlier? Daar is allemaal geen tijd voor als je maar een dagje hebt om een boot te beoordelen.

Lens systeem:
Welke keurmeester kijkt of het lenssysteem werkt? Wie zet er een laag water in de boot om te kijken of de automatische pomp schakelaars aangaan en of een eventueel alarm afgaat? Wie kijkt er of de pomp nog voldoende capaciteit heeft?

Roer systeem:
Wie kijkt er naar de technische staat van het kwadrant en het hydrauliek? Wie kijkt er naar HO tijd van de stuurautomaat aangedreven hydropomp? Wie haalt het roer er onder vandaan om te kijken of de lagers en keerringen nog goed zijn?

Electronica:
Geen enkele keurmeester zet de electronica aan en doet test om te zien of de standaard functies allemaal werkend zijn. geen enkele keurmeester doet een marifoon test.

Veel van deze posten zijn kostbaarder om een probleem te verhelpen dan het is om Osmose op te lossen, zeker omdat osmose een niet bestaand probleem is. Toch zijn keurmeesters allemaal prat op Osmose beoordeling, maar nemen niet de tijd om systemen daadwerkelijk te testen om juiste werking te beoordelen.

Nogmaals, er is maar een beperkte hoeveelheid werk die door een persoon in een dag gedaan kan worden dus er moeten keuzes gemaakt worden. Een goede grondige keuring kost aanzienlijk meer en 10K is echt helemal niets, maar dan weet je wel wat je (niet) hebt.

Voor beroepsvaart onder klasse is het bijvoorbeeld nodig om dit soort grondige tests iedere 5 jaar te doen. Dan is een groep mensen zomaar een week bezig om alle systemen te testen en uit elkaar te nemen voor inspectie van kritische onderdelen. Zo ben ik als project manager bezig geweest voor enkele loodsboten voor hun 5 jaarlijkse Lloyds Keuring. Daar was 6 man 8 dagen bezig en hebben we het over een keuring van rond de 100.000 euro. Dat is een boot van 17m met twee motoren die verder niet gecompliceerder is dan een 16m trawler en waar ook niet veel meer op of aan zit.

Het is maar net wat je er allemaal van verwacht, maar als een 'tijger' een dagje bezig is heb je het op zijn best over een oppervlakkige momentopname en op zijn slechts over een lachertje. Wil je het echt goed doen dan moet je dock trials en sea trials doen met alles wat er op en aan zit, alleen dan weet je wat je koopt. Dat kost een hoop geld en er zullen een hoop eigenaren niet blij mee zijn as je hun boot even tot maximale kunnen wilt gaan testen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 19:40 #1619945

Orange Sunset schreef :
De makelaar. En de keurmeester gaat geen antwoorden geven op een rapport dat voor een (andere) opdrachtgever gemaakt is. Wat ook terecht is natuurlijk.
Inderdaad, volkomen terecht. Maar een keurmeester opbellen om te vragen of er eventueel nog andere onderzoeken zijn die niet uitgevoerd zijn op een bepaald opject is natuurlijk altijd mogelijk. Al zal een goed keuringsrapport dat er al in hebben staan.
Maar mijn punt is dat je als koper bij dit soort dingen zeer op je hoede moet zijn. Blij dat ik hier op ZF veel informatie heb vergaard en (deels) kon zien dat er eea miste. Zeker er van uitgaan dat dingen niet laten onderzoeken gebeurt.
Dat is zeker een valide punt. Maar lees dat ook eens in de context met de lange uitleg die ik hierboven geschreven heb. Alles is relatief, ook een 'volledige' keuring is maar een moment opname. Dus zelfs als een 'tijger' is ingehuurd om alle mogelijke inspecties uit te voeren is zelfs dat maar van relatief lage waarde als er niets getest word. Testen is helaas geen onderdeel van een keuring in >99% van de gevallen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 19:42 #1619946

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Ok.
Ik cancel de afspraak daar het allemaal zinloos is.
En dat scheelt ook nog eens een bak geld.

De heren keurmeesters particuliere bootjes verrichten onzin keuringen.
Toch knap, een compagnie keurders die tot twee ton toucheren met lucht.
Laatst bewerkt: 10 apr 2025 19:43 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 20:04 #1619952

Lezen is moeilijk blijkbaar.

Aanvulling:
Ik heb geprobeerd te illustreren dat een grondige keuring van een 16/17m motorboot met twee moteren rond de 100K kost. Dat een keuring wat 2 of 3K kost niet dezelfde waarde heeft moet dan toch duidelijk zijn? Natuurlijk komen bepaalde euvels in een oppervlakkige keuring naar voren, meestal van structurele aard. Voor alle andere punten (systemen vooral) staan er links en rechts indekkingen dat niets is getest en dat verborgen gebreken aanwezig kunnen zijn. Wat velen zich neit beseffen is dat bepaalde systemen op een dergelijke boot vaak kostbaarder zijn als het verhelpen van een struktureel probleem.
Zoals ik schreef: alles is relatief.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 10 apr 2025 20:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 20:45 #1619957

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Lezen is niet moeilijk.
Maar op jouw uitgebreid betoog kan ik ook weer gaan schieten, gaten genoeg.

En zo blijven we samen lekker bezig.
Wat mij betreft: 'nough said'.
Laatst bewerkt: 10 apr 2025 20:46 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 20:46 #1619958

Sorry Erik, maar je noemt veel zaken dat keurmeester niet doen, die ik diverse keurmeester gewoon zie doen..
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 21:05 #1619961

Kun je daar een voorbeeld van geven?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 21:14 #1619962

Erikdejong schreef :
[…]
Dat is zeker een valide punt. Maar lees dat ook eens in de context met de lange uitleg die ik hierboven geschreven heb. Alles is relatief, ook een 'volledige' keuring is maar een moment opname. Dus zelfs als een 'tijger' is ingehuurd om alle mogelijke inspecties uit te voeren is zelfs dat maar van relatief lage waarde als er niets getest word. Testen is helaas geen onderdeel van een keuring in >99% van de gevallen.

Daar ben ik mij geheel van bewust. Het is dan ook altijd een risico vs kosten afweging.

Bij dat schip uit mijn vorig verhaal is het niet tot een koop gekomen ivm voor mij onoverkomelijke gebreken en bijbehorende kosten. Maar bij aankoop van ons huidige schip had ik een keurmeester ingeschakeld nadat ik zelf de boot ook al binnenstebuiten had gekeerd (maar ik ben geen jachtexpert), en de keurmeester had toch wel een aantal van de door jouw vaak gemiste punten nagekeken tijdens de aankoopkeuring inclusief motor langdurig laten lopen o.a. ivm testen koeling. Daar dan ook een issue geconstateerd. Maar behalve motor, ook naar elektra en werking van elektronica en roerinstallatie gekeken. Natuurlijk oppervlakkig, maar voldoende om een goed beeld te krijgen bij de verwachte staat van het schip en aardig wat punten die ik niet had getest of verstand van had,

De ene keurmeester zal de ander niet zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 apr 2025 21:15 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl