Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 10 apr 2025 21:58 #1619965

Orange Sunset schreef :
de keurmeester had toch wel een aantal van de door jouw vaak gemiste punten nagekeken tijdens de aankoopkeuring inclusief motor langdurig laten lopen o.a. ivm testen koeling. Daar dan ook een issue geconstateerd. Maar behalve motor, ook naar elektra en werking van elektronica en roerinstallatie gekeken. Natuurlijk oppervlakkig, maar voldoende om een goed beeld te krijgen bij de verwachte staat van het schip en aardig wat punten die ik niet had getest of verstand van had,

De ene keurmeester zal de ander niet zijn.
Dat is redelijk uniek. Veel boten worden zelfs uit het water gekeurd en dan is geen van die testen echt mogelijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 05:56 #1619971

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5678
Erikdejong schreef :
Kun je daar een voorbeeld van geven?

Ik kan het niet geheel oneens zijn. Bij aankoop van de GS 50 vond ik het achteraf gezien ook een wassen neus die keuring. Bij verkoop eveneens. Al liet die keurmeester de motor wel 15 minuten op volle toeren varen, de ankerlier, de AP, de electronica, het bleef allemaal ongezien.

Als de keuring gedaan wordt zoals jij omschrijft Erik, zal er niet veel doorheen komen. Dan ben je wel je 5k kwijt of meer. En het heeft effect op de markt, geen enkele makelaar durft zo’n keurmeester aan boord te laten.
Plus, de keuringseisen die je noemt zijn voor veel recreanten over de top, die liggen 80% van hun tijd in een haven.

Dus mijn conclusie, je noemt een hoop hele goeie noodzakelijke punten, vooral voor de beroepsvaart, maar voor de meeste recreanten ‘to much’.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 06:12 #1619974

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 686
Ik herken dit niet.

Uitgebreide proefvaart, marifoon werd getest, radar. Alle wat open kon werd bekeken en beoordeeld.

Inmiddels drie keer een keuring mee gemaakt bij twee verschillende keurmeesters. Eén daarvan in het buitenland (Lloyds certified) en beide even grondig.

Wat niet werd gecontroleerd werd keurig vermeld in het rapport met een advies waarmee je dit zelf zou kunnen (laten) controleren, zoals bijvoorbeeld het nemen van een dieselmonster of de ene keer dat de zeilen niet aan boord waren.

Overigens zou ik er geen moeite mee hebben als zaken geen onderdeel uitmaken van de keuring. Als maar van te voren duidelijk is wat er gekeurd wordt en waarvoor wordt betaald.

Het is m.i. voor TS dan ook belangrijk om op te maken wat hij vooral belangrijk vindt, duidelijk te krijgen wat er allemaal wel en niet gekeurd wordt en daar in zijn ogen de juiste prijs voor te betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 06:38 #1619977

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
Yep schreef :
Ok.
Ik cancel de afspraak daar het allemaal zinloos is.
En dat scheelt ook nog eens een bak geld.

De heren keurmeesters particuliere bootjes verrichten onzin keuringen.

Voor groot gedeelte eens, er zullen ook goede tussen zitten. probleem is dat geen enkele keurmeester verstand heeft van alle disciplines. van iemand die het vlak meet en de schroefasspeling mag je niet verwachten dat hij een deugdelijk oordeel kan geven over de elektronica en en elektra. dat gaat meestal niet verder dan een "blik". Als de draadjes niet al te scheef liggen is het al snel goed.

Ik heb geen ervaring met jachten, althans wel met de apparatuur. dat is maar een piepklein stukje op een jacht en vaak is dat al zeuren.
het is niet voor niks dat in de "echte" wereld disciplines opgedeeld zijn naar gespecialiseerde inspecteurs. En op een jachtje denken we dat mannen van 75 dat wel ff alleen kunnen.

Ja ik ken er 1 en die zit zelfs hoog in de boom in dat wereldje, ik hoor hem nog regelmatig de marifoon testen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 06:39 #1619978

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30097
RickVis2 schreef :
Ik herken dit niet.

Uitgebreide proefvaart, marifoon werd getest, radar. Alle wat open kon werd bekeken en beoordeeld.

Inmiddels drie keer een keuring mee gemaakt bij twee verschillende keurmeesters. Eén daarvan in het buitenland (Lloyds certified) en beide even grondig.

Wat niet werd gecontroleerd werd keurig vermeld in het rapport met een advies waarmee je dit zelf zou kunnen (laten) controleren, zoals bijvoorbeeld het nemen van een dieselmonster of de ene keer dat de zeilen niet aan boord waren.

Overigens zou ik er geen moeite mee hebben als zaken geen onderdeel uitmaken van de keuring. Als maar van te voren duidelijk is wat er gekeurd wordt en waarvoor wordt betaald.

Het is m.i. voor TS dan ook belangrijk om op te maken wat hij vooral belangrijk vindt, duidelijk te krijgen wat er allemaal wel en niet gekeurd wordt en daar in zijn ogen de juiste prijs voor te betalen.

Werd er van de motor, uitlaat en stroomkast ook een infraroodbeeld gemaakt?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 08:22 #1619995

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Calidris schreef :
Yep schreef :
Ok.
Ik cancel de afspraak daar het allemaal zinloos is.
En dat scheelt ook nog eens een bak geld.

De heren keurmeesters particuliere bootjes verrichten onzin keuringen.

Voor groot gedeelte eens, er zullen ook goede tussen zitten. probleem is dat geen enkele keurmeester verstand heeft van alle disciplines. van iemand die het vlak meet en de schroefasspeling mag je niet verwachten dat hij een deugdelijk oordeel kan geven over de elektronica en en elektra. dat gaat meestal niet verder dan een "blik". Als de draadjes niet al te scheef liggen is het al snel goed.

Ik heb geen ervaring met jachten, althans wel met de apparatuur. dat is maar een piepklein stukje op een jacht en vaak is dat al zeuren.
het is niet voor niks dat in de "echte" wereld disciplines opgedeeld zijn naar gespecialiseerde inspecteurs. En op een jachtje denken we dat mannen van 75 dat wel ff alleen kunnen.

Ja ik ken er 1 en die zit zelfs hoog in de boom in dat wereldje, ik hoor hem nog regelmatig de marifoon testen.

Mijn opmerkingen waren cynisch bedoeld.
Natuurlijk gaat de keuring door.
De kosten: 2,5 promille van de aanschaf, peanuts.
Bovendien worden deze kosten doorgaans terugverdiend ten gevolge van vergoeding of reparatie van geconstateerde euvels.
Laatst bewerkt: 11 apr 2025 08:40 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 09:08 #1620008

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 394
Persoonlijk zou ik bij een boot van 1 miljoen een wat grondiger keuring willen dan 1 dagje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 09:12 #1620011

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Het zit niet in de lengte (van de keuring) maar in de kwaliteit :laugh: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 09:12 #1620013

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
En bericht 1000.
Krijg ik nu een lintje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 09:22 #1620016

Yep schreef :
En bericht 1000.
Krijg ik nu een lintje?

Nope. Zit je nog ver onderaan de apenrots.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 09:23 #1620017

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Wat moet ik doen om op te klimmen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 09:34 #1620021

Vraag het de top 3 :ohmy: ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 09:35 #1620022

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Misschien willen ze gevlooid worden.
Maar, hoe doe je dat online?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 10:35 #1620029

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3863
Yep schreef :
Wat moet ik doen om op te klimmen?

Een zeilboot kopen ;)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 10:42 #1620030

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4056
Calidris schreef :
probleem is dat geen enkele keurmeester verstand heeft van alle disciplines. van iemand die het vlak meet en de schroefasspeling mag je niet verwachten dat hij een deugdelijk oordeel kan geven over de elektronica en en elektra.

Waarom niet? Hier op ZF doet iedereen dat ook. En wordt ook veel voor waar aangenomen.. dus ach. Wellicht een ZF keurmeester in het leven roepen. Die heeft altijd gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 11:02 #1620032

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Er komt nog wat psychologie bij.

Zeg je: "Ik heb geen keurmeester nodig en doe het zelf wel", dan is het hoongelach niet van de lucht.
Zeg je: "Ik heb een goede keurmeester gevonden", dan rollen velen over je heen met berichten dat het onzin en overbodig is.

Remedie: Je eigen kop volgen.
Laatst bewerkt: 11 apr 2025 11:18 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 12:14 #1620045

Erikdejong schreef :
Kun je daar een voorbeeld van geven?

De motoren worden koud gestart, na warm varen flink belast, veel geschakeld. Water in olie analyse (soms via lab)
Alle apparatuur word aangezet op werking bekeken, verlichting nagelopen
Koelkasten getest, boiler op walstroom getest
Zeilen worden gehesen en (vanaf dek) bekeken
Vochtmeting ow schip en afkloppen
Beweging op roer cq lagers
Schroeven bekeken op afwijkingen en doorvoeren getest
Hele schip binnen word opengemaakt en bekeken op evt lekkages
Accus worden getest dmv meting en soh

Etc etc

Dus een keuring geeft een aardig beeld van de gehele staat, natuurlijk kan er iets verborgen over het hoofd gezien worden
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 11 apr 2025 22:56 #1620130

Dit zal ongetwijfeld voorkomen, maar is zeker niet de regel. Dat kan ook niet, want dit is niet in 1 dag te doen, zeker niet omdat voor een deel van de inspecties die je noemt de boot in het water ligt en voor andere tests juist weer niet.

Maar laten we het lijstje wat je opgesteld hebt eens uitwerken voor de boot die TS op het oog heeft, een motorboot van 16m. Uiteraard moet ik hier wat aannames doen omdat ik niet weet om welke boot het gaat.
De motoren worden koud gestart, na warm varen flink belast, veel geschakeld. Water in olie analyse (soms via lab)
Aaname is dat er twee motoren in staan. Warm varen en flink belasten en daarna manouvreren ben je minimaal 1 uur mee bezig en dat is al heel erg aan de krappe kant, 2 uur is realistischer. Dan staat er waarschijnlijk ook nog een generator in welke ook flink belast moet worden om te kijken wat deze doet, ben je ook makkelijk een uurtje mee zoet. Dan nog 3 oliesamples afnemen (een van iedere motor en 1 van de generator), 20 minuten werk.
Alle apparatuur word aangezet op werking bekeken,
We hebben het over Radar, AIS, plotter, snelheidsmeter, dieptemeter, GPS, stuurautomaat, kompas. Dit allemaal op werking controleren ben je, als je super snel bent, een half uur tot 3 kwartier mee bezig, een uur is realistischer.
verlichting nagelopen
20 minuten werk
Koelkasten getest,
Dat is alleen betrouwbaar te doen als je er een massa in legt wat afgekoeld moet worden, dan moet de koelkast flink werken. Dan met infrarood camera de bekabeling nalopen om te kijken of deze niet te warm word.
boiler op walstroom getest
Ook hier weer controleren of bekabeling niet te warm word, ook nog even uitwerken wat er allemaal wel en niet tegelijk aan de walstroom kan. Ben je een half uur mee bezig.
Zeilen worden gehesen en (vanaf dek) bekeken
Niet van toepassing op de motorboot van TS. Al wil ik wel opmerken dat dit vanuit het oogpunt van een zeilmaker een redelijk nutteloze actie is want je kunt er maar bar weinig van zeggen zonder echt te gaan zeilen. Ook dat zou minimaal een uur in beslag nemen.
Vochtmeting ow schip en afkloppen
Twee uur werk op een stevige motorboot.
Beweging op roer cq lagers
Waarschijnlijk twee roeren. De lagers controleren betekend dat de stuurkabels los moeten als het systeem kabels heeft. De kwadranten controleren, stuurautomaat bevestigingen controleren. Dat is een hoop rond gekruip en op veel boten betekend dit dat er eerst een hoop materiaal uit de bergruimte weggehaald moet worden om er uberhaubt bij te kunnen. Laten we weer eens optimischtisch zijn: een uur werk.
Schroeven bekeken op afwijkingen
Deze snap ik niet helemaal, word er gemeten of de bladen allemaal gelijk zijn? Dan ben je ook zomaar een uurtje zoet. Of is het alleen maar een visuele inspectie?
en doorvoeren getest
Dat zijn er al snel een stuk of 15 op zo'n boot, inclusief ze allemaal opzoeken ben je daar minimaal een half uur mee bezig. Als er condens op zit en je probeert uit te vogelen of er lekkage is of niet dan ben je zeker tweemaal zo lang bezig.
Hele schip binnen word opengemaakt en bekeken op evt lekkages
Half uur werk om alles open te maken, ook nog een half uur voor de inspectie zelf en dan doe je het echt heel snel.
Accus worden getest dmv meting en soh
Twee accubanken, minimaal een uur werk.
Etc etc
- Electra nalopen: minimaal een uur werk als je het alleen maar visueel doet.
- Zekeringen nalopen om te zien of de juiste er in zitten: minimaal een uur werk als je weet wat je doet
- Ankerlier testen: Is bijna onmogelijk te doen als je geen diepwater in de buurt hebt, maar laten we zeggen een half uur als je het echt snel kan (weer met infrarood langs de kabel lopen voor het detecteren van warmteontwikkeling)
- Voor enkele van deze inspecties moet de boot in het water liggen en voor andere inspecties op de kant staan. Boot in of uit het water hijzen en de haven in en uitvaren kost gezamelijk een uur als je dit heel efficient doet en als alles goed gecoordineerd is met de bootjeslifter.
- Veiligheidsuitrusting nalopen: een uur werk
- Hydrauliek testen en nalopen: een half uur werk
- Lekkages van bovenaf opsporen: op een motorboot van 16m ben je al snel een uur zoet.
- Verwarming nalopen: half uur werk
- Ventilatie nalopen: half uur werk
- Zoetwater systeem nalopen en testen: half uur werk
- Brandstof systeem nalopen: half uur werk
- Zwart water systeem nalopen: half uur werk
- Grijs water systeem nalopen: half uur werk
- Lens systeem nalopen en testen: half uur werk
- Houtwerk interieur nalopen: uur werk
- Meergerij nalopen: half uur werk
- Onderhoudslogboek doorlopen: half uur werk
- Structurele beoordeling van de romp 2 uur werk
Dus een keuring geeft een aardig beeld van de gehele staat, natuurlijk kan er iets verborgen over het hoofd gezien worden
Op een boot van 25-30 voet kun je inderdaad een redelijk beeld krijgen van de algehele staat. Van een gecompliceerde 16m motorboot is dat al veel minder het geval. Als ik dit allemaal op tel ben je al snel 20/25 uur verder. Tel daar nog 10% bovenop voor het maken van aantekeningen en fotos. Dat zijn drie hele werkdagen. De keurder moet dus ook nog 3 keer heen en weer rijden, dus laten we zeggen dat heen en terug samen een uurtje is en dan heb je nog weer 3 uur te pakken. Dan heb je het over een totaal van 30 manuren voor de keuring. Dat zijn 3 lange werkdagen en dan ben ik nog optimistisch met hoe lang het duurt om iets na te lopen. Testen zit er dan nog niet eens echt bij.

Als je hetzelfde lijstje zou maken voor een simpel uitgevoerde 30 voets zeilboot dan zit je met oppervlakkig en voornamelijk visueel nalopen al op een uur of 6-7 werk. Motor en andere dingen testen komen daar dan nog bovenop. Voor de lezers zou ik een zeggen: doe eens 1 van de bovengenoemde taken en kijk hoe lang het duurt op een boot waar je bekend mee bent.

Nog een vraag aan de lezers: hoeveel van jullie hebben een boot gekocht, laten keuren en zijn daarna tegen 'gebreken' aangelopen welke de keurmeester niet heeft opgenoemd? Wat voor gebreken hebben we het dan over? Wat voor zaken werkten niet naar behoren waar je pas tijdens het gebruik achter gekomen bent?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 apr 2025 23:15 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 12 apr 2025 08:39 #1620173

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Op zich een complete opsomming echter:

Mijn bedoeling met laten keuren is het detecteren van mogelijke problemen die impact hebben op veiligheid en structurele integriteit of hoge kosten zouden kunnen genereren.
De rest is klein bier en heb ik laten afdekken met een bescheiden garantietermijn.

Het is volslagen oninteressant of de koelkast en die paar AGM startaccu's goed werken of niet.
Zeker als je woont op een schuit; binnen 3 maanden heb je naadloos scherp wat niet functioneert.

Die koelkast en ander klein grut kan de keurmeester links laten liggen (want garantie).
Die ene volle dag is op deze wijze voldoende en prima besteed.
Bovendien betreft het een schip uit 2018 en dat is even anders dan een 25 jaar oud schip.
Laatst bewerkt: 12 apr 2025 09:54 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 12 apr 2025 09:48 #1620184

Je zou dan ook een deelkeuring af kunnen spreken - als je een voldoende breed ervaren expert kunt vinden: voortstuwing, casco, stuursystemen en overige apparaten die je in aanmerking vindt komen. Verfsysteem is wellicht ook een interessante: het maakt uit of goed aangebracht 2C systeem 5 jaar oud is of poreus aan het worden is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 12 apr 2025 15:44 #1620216

Yep schreef :
Het is volslagen oninteressant of de koelkast en die paar AGM startaccu's goed werken of niet.
Zeker als je woont op een schuit; binnen 3 maanden heb je naadloos scherp wat niet functioneert.
Tenzij de boel eerst afgefikt is door een onveilige installatie van een accu, koelkast of kachel. Ik vind het best belangrijk om te weten of er brodelwerk aanwezig is. Daarnaast heb ik net de AGM's op mijn boot vervangen. Dat is toch een kostenpost van EUR 7.000, zou toch een onaangename verassing zijn in de eerste maand na aanschaf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 apr 2025 15:46 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 12 apr 2025 15:46 #1620218

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Broddelwerk wordt vast herkent door een beetje keurmeester.
Ik heb het volste vertrouwen in zijn klus.
Eind april weten we meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 12 apr 2025 15:50 #1620219

Een keurmeester zou dat inderdaad moeten herkennen, maar dan moet hij(zij) wel tijd hebben om er even naar te kijken. Een half uurtje ben zo kwijt per systeem. Welke neem je wel of niet mee in de keuring? Zoals i aangaf, een oppervlakkige keuring met beperkt testen is 3 lange dagen werk. Welke 66% ben je bereid weg te laten van dat lijstje? Ga je adn hopen dat het allemaal goed zit of ben je zelf kundig genoeg om dat te beoordelen?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 12 apr 2025 17:04 #1620230

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Ik weet niet wat je wilt 'horen' maar van mijn kant komen er geen tijdsberekeningen en opsommingen om mijn verhaal te verdedigen want er valt niets te verdedigen.
Eind april weten we hoe het gegaan is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik zoek een keurmeester, type 'Tijger'. 12 apr 2025 19:35 #1620251

Ik ben niet aan het vissen naar verdedigingen, tijdsberekeningen of opsommingen. Ik probeer alleen realistische verwachtingen te scheppen.

Dit is de zin in je openingspost:
Ik zoek op korte termijn een keurmeester uit het midden/noorden van het land.
Liefst het type dat er een sport van maakt om euvels te vinden ofwel z'n klauwen er in zet.
Euvels komen in vele vormen, maten en complexiteit. Schade aan het casco kan heel kostbaar zijn, kan ook niets voorstellen. Maar wat veel onderschat word is dat een slecht ingebouwd of slecht onderhouden systeem op een boot van een dergelijke maat en complexiteit heel snel in de vele tienduizenden euro's kan lopen en vaker wel dan niet meer kost dan een schade aan een casco herstellen. Om dergelijke euvels te vinden is tijd nodig, een hoeveelheid tijd die in 1 dag niet beschikbaar is. Daar moeten dus (flinke) consessies gedaan worden met mogelijk even grote verassingen die daar bij zouden kunnen komen kijken.

Ik probeer je verder nergens van te overtuigen en ik geef je geen advies van wat je wel of niet moet doen. Ik probeer alleen aan te geven dat het opsporen van euvels een tijdrovende klus is. Als die tijd er niet is dan ga je gegarandeerd dingen over het hoofd zien.
Ik hoop uiteraard dat het allemaal voorspoedig verloopt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl