Dit zal ongetwijfeld voorkomen, maar is zeker niet de regel. Dat kan ook niet, want dit is niet in 1 dag te doen, zeker niet omdat voor een deel van de inspecties die je noemt de boot in het water ligt en voor andere tests juist weer niet.
Maar laten we het lijstje wat je opgesteld hebt eens uitwerken voor de boot die TS op het oog heeft, een motorboot van 16m. Uiteraard moet ik hier wat aannames doen omdat ik niet weet om welke boot het gaat.
De motoren worden koud gestart, na warm varen flink belast, veel geschakeld. Water in olie analyse (soms via lab)
Aaname is dat er twee motoren in staan. Warm varen en flink belasten en daarna manouvreren ben je minimaal 1 uur mee bezig en dat is al heel erg aan de krappe kant, 2 uur is realistischer. Dan staat er waarschijnlijk ook nog een generator in welke ook flink belast moet worden om te kijken wat deze doet, ben je ook makkelijk een uurtje mee zoet. Dan nog 3 oliesamples afnemen (een van iedere motor en 1 van de generator), 20 minuten werk.
Alle apparatuur word aangezet op werking bekeken,
We hebben het over Radar, AIS, plotter, snelheidsmeter, dieptemeter, GPS, stuurautomaat, kompas. Dit allemaal op werking controleren ben je, als je super snel bent, een half uur tot 3 kwartier mee bezig, een uur is realistischer.
verlichting nagelopen
20 minuten werk
Koelkasten getest,
Dat is alleen betrouwbaar te doen als je er een massa in legt wat afgekoeld moet worden, dan moet de koelkast flink werken. Dan met infrarood camera de bekabeling nalopen om te kijken of deze niet te warm word.
boiler op walstroom getest
Ook hier weer controleren of bekabeling niet te warm word, ook nog even uitwerken wat er allemaal wel en niet tegelijk aan de walstroom kan. Ben je een half uur mee bezig.
Zeilen worden gehesen en (vanaf dek) bekeken
Niet van toepassing op de motorboot van TS. Al wil ik wel opmerken dat dit vanuit het oogpunt van een zeilmaker een redelijk nutteloze actie is want je kunt er maar bar weinig van zeggen zonder echt te gaan zeilen. Ook dat zou minimaal een uur in beslag nemen.
Vochtmeting ow schip en afkloppen
Twee uur werk op een stevige motorboot.
Beweging op roer cq lagers
Waarschijnlijk twee roeren. De lagers controleren betekend dat de stuurkabels los moeten als het systeem kabels heeft. De kwadranten controleren, stuurautomaat bevestigingen controleren. Dat is een hoop rond gekruip en op veel boten betekend dit dat er eerst een hoop materiaal uit de bergruimte weggehaald moet worden om er uberhaubt bij te kunnen. Laten we weer eens optimischtisch zijn: een uur werk.
Schroeven bekeken op afwijkingen
Deze snap ik niet helemaal, word er gemeten of de bladen allemaal gelijk zijn? Dan ben je ook zomaar een uurtje zoet. Of is het alleen maar een visuele inspectie?
en doorvoeren getest
Dat zijn er al snel een stuk of 15 op zo'n boot, inclusief ze allemaal opzoeken ben je daar minimaal een half uur mee bezig. Als er condens op zit en je probeert uit te vogelen of er lekkage is of niet dan ben je zeker tweemaal zo lang bezig.
Hele schip binnen word opengemaakt en bekeken op evt lekkages
Half uur werk om alles open te maken, ook nog een half uur voor de inspectie zelf en dan doe je het echt heel snel.
Accus worden getest dmv meting en soh
Twee accubanken, minimaal een uur werk.
Etc etc
- Electra nalopen: minimaal een uur werk als je het alleen maar visueel doet.
- Zekeringen nalopen om te zien of de juiste er in zitten: minimaal een uur werk als je weet wat je doet
- Ankerlier testen: Is bijna onmogelijk te doen als je geen diepwater in de buurt hebt, maar laten we zeggen een half uur als je het echt snel kan (weer met infrarood langs de kabel lopen voor het detecteren van warmteontwikkeling)
- Voor enkele van deze inspecties moet de boot in het water liggen en voor andere inspecties op de kant staan. Boot in of uit het water hijzen en de haven in en uitvaren kost gezamelijk een uur als je dit heel efficient doet en als alles goed gecoordineerd is met de bootjeslifter.
- Veiligheidsuitrusting nalopen: een uur werk
- Hydrauliek testen en nalopen: een half uur werk
- Lekkages van bovenaf opsporen: op een motorboot van 16m ben je al snel een uur zoet.
- Verwarming nalopen: half uur werk
- Ventilatie nalopen: half uur werk
- Zoetwater systeem nalopen en testen: half uur werk
- Brandstof systeem nalopen: half uur werk
- Zwart water systeem nalopen: half uur werk
- Grijs water systeem nalopen: half uur werk
- Lens systeem nalopen en testen: half uur werk
- Houtwerk interieur nalopen: uur werk
- Meergerij nalopen: half uur werk
- Onderhoudslogboek doorlopen: half uur werk
- Structurele beoordeling van de romp 2 uur werk
Dus een keuring geeft een aardig beeld van de gehele staat, natuurlijk kan er iets verborgen over het hoofd gezien worden
Op een boot van 25-30 voet kun je inderdaad een redelijk beeld krijgen van de algehele staat. Van een gecompliceerde 16m motorboot is dat al veel minder het geval. Als ik dit allemaal op tel ben je al snel 20/25 uur verder. Tel daar nog 10% bovenop voor het maken van aantekeningen en fotos. Dat zijn drie hele werkdagen. De keurder moet dus ook nog 3 keer heen en weer rijden, dus laten we zeggen dat heen en terug samen een uurtje is en dan heb je nog weer 3 uur te pakken. Dan heb je het over een totaal van 30 manuren voor de keuring. Dat zijn 3 lange werkdagen en dan ben ik nog optimistisch met hoe lang het duurt om iets na te lopen. Testen zit er dan nog niet eens echt bij.
Als je hetzelfde lijstje zou maken voor een simpel uitgevoerde 30 voets zeilboot dan zit je met oppervlakkig en voornamelijk visueel nalopen al op een uur of 6-7 werk. Motor en andere dingen testen komen daar dan nog bovenop. Voor de lezers zou ik een zeggen: doe eens 1 van de bovengenoemde taken en kijk hoe lang het duurt op een boot waar je bekend mee bent.
Nog een vraag aan de lezers: hoeveel van jullie hebben een boot gekocht, laten keuren en zijn daarna tegen 'gebreken' aangelopen welke de keurmeester niet heeft opgenoemd? Wat voor gebreken hebben we het dan over? Wat voor zaken werkten niet naar behoren waar je pas tijdens het gebruik achter gekomen bent?