Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: spannend momentje

Re:spannend momentje 15 jan 2010 15:47 #109601

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Nou, hier bijvoorbeeld een van je goeie suggesties:
Wat motorbootjes dan doen?
Waarschijnlijk een zeilboot om hulp vragen.
.

Je voelde je uitgescholden voor 'motorbootvaarder' (o.g. 'speedbootmalloot') blijkbaar, maar dat was niet het geval...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 15 jan 2010 16:51 #109615

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Heren excuus voor enige onduidelijkheid mijner zijds :blush:.
Sigdock doelde op eerder genoemde suggesties van me terwijl ik even dacht dat hij beweerde dat ik enorme ervaring met motorboteren had (en dat vond ik eerlijk gezegd niet leuk nee ;)).
Hoop dat ik op het water scherper ben, zeilend dan he, niet op de motor! :)

@Hanseat: thanx!
@ sigdock: excuus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 15 jan 2010 18:25 #109647

ronin schrijft:
Als het wat drukker is (Friesland in de zomer bijvoorbeeld) snap ik echt niet waarom iemand 'vlak voor de brug' gaat liggen wachten.

Doe het soms ook wel. Op de weg is een deel van het verkeer beroepsmatig onderweg terwijl ik dan in mijn vrije tijd hun reis vertraag. Vind het dan wel zo netjes de brugopening zo kort mogelijk te houden en met een beperkt motorvermogen gaat het gewoon het snelst door relatief vlak voor de brug te wachten. Mocht de motor er mee ophouden, dan is er ook met een achterlijke wind (voor de brug liggend) nog prima aan wal te komen, een zeilboot kan immers ook met zijwind vooruit ;) Natuurlijk moet je het niet overdrijven door bijna onder de brug te liggen maar een fok van 10m2 heb je in 3 halen omhoog dus dat kost amper tijd en meer ruimte is er dan ook niet nodig voor de brug..
Vind het soms irritant als mensen een kilometer voor de brug al gaan liggen dobberen en pas bij helemaal groen gaan opvaren. Meestal zijn dat boten met een stevig dieseltje en die zijn in no time bij de brug. Dat soort luxe dieselaars schijnen niet te begrijpen dat het met een kleine buitenboordmotorpruttel (en kortere waterlijn want klein bootje) niet zo snel gaat en kan en kijken dan ook hoogst verontwaardigd als we ze voorbij varen en op een normale afstand voor de brug gaan liggen wachten.

Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Laatst bewerkt: 15 jan 2010 18:27 door Stockpaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 15 jan 2010 18:39 #109650

Hoe doen die motorbootjes dat dan? conclusie; motorbootvaren is levensgevaarlijk .

Het viel me gewoon op in de antwoorden wat er voor voorzorgen werden genomen mocht de motor het niet doen.
scheepsmotoren zijn mits goed onderhouden zeer bedrijfszeker en als jij zorgt dat er diesel in de tank zit en stroom in de accu dan kan er eigenlijk niets misgaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 15 jan 2010 19:09 #109653

als aanvulling: SCHONE DIESEL
En wat koelwater.....schijnt toch redelijk vaak een probleem te zijn :)
Dus de kern van je opmerking zit em in onderhoud!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 15 jan 2010 19:25 #109662

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Wat een luxe tegenwordig,... toch..

met al die hek en hulpmotoren toch...
moest vroeger nog heel ouwewets zeilend met de zeilsloep de haven uitvaren, het wad op, en zeilend weer de haven in, en weer aan de kade afmeeren,... dagelijks..(met +\- 15 opstappers)
wij waren het niet anders gewend..
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 15 jan 2010 19:29 #109664

Ja vroeghar liepen we in berevellen t stenen speren.....
Tijden veranderen en wij veranderen mee zal ik maar zeggen.
En dit alles door ons denkend vermogen, het grootste gevaar voor de aarde
:ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 15 jan 2010 20:04 #109669

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
de grebbe schrijft:
Hoe doen die motorbootjes dat dan? conclusie; motorbootvaren is levensgevaarlijk .

Het viel me gewoon op in de antwoorden wat er voor voorzorgen werden genomen mocht de motor het niet doen.
scheepsmotoren zijn mits goed onderhouden zeer bedrijfszeker en als jij zorgt dat er diesel in de tank zit en stroom in de accu dan kan er eigenlijk niets misgaan.

Menselijk falen komt het meest voor. Toch kunnen er ook zaken in het water drijven en in de schroef komen.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 15 jan 2010 20:57 #109684

Och, wat herkenbaar allemaal! Spannende momentjes noemen we dat inderdaad, maar vaak lopen ze toch opmerkelijk goed af of in ieder geval een beetje gecontroleerd. "door schade en schande wordt men wijs".

Zelf ook de nodige ervaring met opeens geen water na een woeste zeetocht, vreemde geluiden uit het motorcompartiment, schommelende toerentallen etc. Op dit soort momenten ga je je (een) boot steeds beter kennen.

Maar idd, op een huurboot zou je toch bijna een hele lijst van suggesties met reserveonderdelen en gereedschap kunnen aandragen...

Kortom; niet in paniek raken (dat kan altijd later nog ;-), maar de situatie rustig afhandelen...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 15 jan 2010 20:58 #109686

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Stockpaert schrijft:
Vind het soms irritant als mensen een kilometer voor de brug al gaan liggen dobberen en pas bij helemaal groen gaan opvaren. Meestal zijn dat boten met een stevig dieseltje en die zijn in no time bij de brug. Dat soort luxe dieselaars schijnen niet te begrijpen dat het met een kleine buitenboordmotorpruttel (en kortere waterlijn want klein bootje) niet zo snel gaat en kan en kijken dan ook hoogst verontwaardigd als we ze voorbij varen en op een normale afstand voor de brug gaan liggen wachten. [/quote]

Met een kilometer (?) kijkt niemand verontwaardigd hoor, ruimte zat voor je en voor de rest ook. Begrijp heel goed dat een bb misschien wat minder rap is dus ga je gang. Ik vaar pas rustig wat op en sluit beter aan als de belletjes rinkelen en de bomen dichtgaan, tijd zat. Dan heb jij voor die tijd iig de ruimte als je bb er onverhoopt mee stopt (en ik ook met zo'n luxe diesel) :dry:
Of ik dan de brug door vaar is een tweede... misschien heb je nog wel een sleepje nodig?

Als ik rood/groen heb anticipeer ik eerst op de brug en dan pas op de liggies, zal echter never de brug door varen als de rode nog brandt en ook dat zie je nog weleens...

Valt me trouwens wel op dat het vaak juist niet de zeilschepen zijn die niemand de ruimte gunnen maar eerder de tupperware giganten met 3 ijskasten en een vaatwasser.

Zoals ik al zei draaien ze in bijvoorbeeld Friesland vaak lekker snel en diegene die pas bij vol groen van verre gaan opvaren (zoals je aangeeft) heb ik vaak genoeg voor een opnieuw dichte brug (of rood) zien wachten, anticiperen dus... en van mij mag je gerust eerst, als de zeilen niet in de mast staan heb ik meestal niet zo'n haast meer.

EDIT: @visser_Rick, sindsdien hebben we zelf ook een eigen gereedschapskist mee, wat extra lijnen (soms beperkt aanwezig op huur jachten), hand-gps als backup en een extra kurkentrekken (die miste we ooit eens!)
Laatst bewerkt: 15 jan 2010 21:03 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 15 jan 2010 21:18 #109689

Kurketrekker, standaard uitrusting in elke gereedsschapkist. Ik geloof dat er ergens een topic is met wat er in hoort.

Daar zal deze toch ook wel bij staan!
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 16 jan 2010 20:42 #109818

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3007
Zonsnel schrijft:
Tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt filters vervangen en schoongemaakt. Viel me op dat er witte vlokken in zaten. Anti bacterieel in de tank en geen last meer hiervan.
Als het erg koud was, dan zou het ook uitvlokkende paraffine in de (zomer)diesel geweest kunnen zijn. Die lost vanzelf weer op bij stijgende temperatuur.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 16 jan 2010 20:49 #109820

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3007
ronin schrijft:
Als ik rood/groen heb anticipeer ik eerst op de brug en dan pas op de liggies, zal echter never de brug door varen als de rode nog brandt en ook dat zie je nog weleens...
Ken jij dan niet de brugwachters die roepen "Ja, komt u maar", terwijl het licht nog rood-groen is? Of: "Nou, komt er nog wat van?". Of (1x) de brug ijskoud weer laten zakken?

Ik heb de indruk dat bij vele bruggen het rode licht pas uit kan, als de brug in de hoogste stand staat, en dat de brugwachter graag medewerking wil om de brug zo kort mogelijk open te laten staan. Daarom glip ik tegenwoordig via het rood-groene licht door de brug zodra ik genoeg ruimte heb. Daar heb ik nooit commentaar op gekregen van brugwachters. Hooguit dat ze vriendelijk zwaaien.

Natuurlijk wacht ik bij uitsluitend rood licht braaf op het verkeer dat eerst van de andere kant komt.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 16 jan 2010 22:53 #109829

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Arcadia schrijft:
ronin schrijft:
Als ik rood/groen heb anticipeer ik eerst op de brug en dan pas op de liggies, zal echter never de brug door varen als de rode nog brandt en ook dat zie je nog weleens...
Ken jij dan niet de brugwachters die roepen "Ja, komt u maar", terwijl het licht nog rood-groen is? Of: "Nou, komt er nog wat van?". Of (1x) de brug ijskoud weer laten zakken?

Ik heb de indruk dat bij vele bruggen het rode licht pas uit kan, als de brug in de hoogste stand staat, en dat de brugwachter graag medewerking wil om de brug zo kort mogelijk open te laten staan. Daarom glip ik tegenwoordig via het rood-groene licht door de brug zodra ik genoeg ruimte heb. Daar heb ik nooit commentaar op gekregen van brugwachters. Hooguit dat ze vriendelijk zwaaien.

Natuurlijk wacht ik bij uitsluitend rood licht braaf op het verkeer dat eerst van de andere kant komt.

Zelfde ervaring heb ik ook. Licht staat op groen rood en de sluisbaas roept op via de speaker dat ik haast moet maken.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 16 jan 2010 23:07 #109834

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Idem hier. Dordrecht, spoorbrug en autoweg worden gelijktijdig geopend. Roodgroen, spoorbrug is open, andere brug is nog niet eens aan het bewegen en de brugwachter roept dat ik op moet schieten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 16 jan 2010 23:41 #109839

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dennis, die vent in Dordrecht kan echt niet plannen!
Die klojo roept hard doorvaren, doe je dus en vervolgens hard gas achteruit omdat de volgende brug dicht blijft. Blijkt later dat er eerst een bok van Smit erdoor moet. Wat een l*lhannes!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 17 jan 2010 01:43 #109847

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Het licht kan idd pas op groen als de brug in top is, dit is ook logisch vanuit het belangrijkste principe op het water: "Altijd je kloten klaren" ;)
Om dezelfde reden moet een brugwachter niet zeggen kom maar door, voordat de brug op groen staat.
De ene brugwachter heeft graag dat je door rood-groen vaart, de ander heeft er de pest aan, het is persoonlijk, maar geen enkele brugwachter heeft het recht om moeilijk te doen als je wacht op groen.
Het grappigste is dat als er een persoon gaat wachten, dat de rest dit dan ook doet en omgekeerd.
Wat je nooit moet doen, is door rood varen, en geloof me, er zijn meer dan genoeg zeilers die dit wel doen. :S
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 17 jan 2010 01:47 #109848

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
ronin schrijft:
Zo zeg Zonsnel,
Dan kom je noodgedwongen wel aan de nodige ervaring ja.
Gelijk een vraag dan, zou jij het liefst kiezen voor hogerwal bij zeilend aanleggen zoals hiervoor beschreven werd? Voor mij was het 'toeval' omdat die kade de meeste ruimte had.

groet,

André
Ik ben eigenlijk heel erg geschrokken van deze vraag. Ik hoop altijd maar (tegen beter weten in) dat mensen voordat ze het water op gaan iig nog de belangrijkste basiskennis op doen, maar dat is hier duidelijk niet het geval dus:

Of je op een motorboot vaart, of een zeilboot maakt niet uit: De hogerwal is ALTIJD de beste keuze.
(ervan uitgaand dat dit in principe een wal is, geschikt om aan aan te leggen)

Voor mij heeft iemand die zelfs dit niet weet, niet de ervaring om zelfstandig met een boot te kunnen varen.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 02:29 door Marcel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 17 jan 2010 01:53 #109849

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Nu nog de vraag over motorbootvaarders beantwoorden, ook praktisch voor zeilers in noodsituaties.

Heb ten alle tijden je anker op een makkelijk bereikbare plaats liggen, met het anker bovenop de netjes opgeschoten ankerlijn, zodat je deze in no time overboord kan gooien. (of heb je anker op een ankerlier.)
Als er dan iets gebeurt, kan je de boot zo stil leggen, of als het anker niet houdt, kan je de boot iig sterk afremmen.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 17 jan 2010 03:18 #109850

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Marcel schrijft:
Of je op een motorboot vaart, of een zeilboot maakt niet uit: De hogerwal is ALTIJD de beste keuze.
(ervan uitgaand dat dit in principe een wal is, geschikt om aan aan te leggen)

Voor mij heeft iemand die zelfs dit niet weet, niet de ervaring om zelfstandig met een boot te kunnen varen.[/quote]

@Marcel: Boute uitspraak naar mijn mening en met een motorboot zonder motor heb je niet veel keus volgens mij?

In dit geval zou ik altijd kiezen voor de 'makkelijkste' en vooral veiligste manier om aan te leggen. Als deze vrije kade aan lagerwal had gelegen had... waarom zou ik zonder motor dan perse hogerwal willen? Ken de situatie voor je uitspraken doet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 17 jan 2010 09:36 #109868

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Marcel schrijft:
ronin schrijft:
Zo zeg Zonsnel,
Dan kom je noodgedwongen wel aan de nodige ervaring ja.
Gelijk een vraag dan, zou jij het liefst kiezen voor hogerwal bij zeilend aanleggen zoals hiervoor beschreven werd? Voor mij was het 'toeval' omdat die kade de meeste ruimte had.

groet,

André
Ik ben eigenlijk heel erg geschrokken van deze vraag. Ik hoop altijd maar (tegen beter weten in) dat mensen voordat ze het water op gaan iig nog de belangrijkste basiskennis op doen, maar dat is hier duidelijk niet het geval dus:

Of je op een motorboot vaart, of een zeilboot maakt niet uit: De hogerwal is ALTIJD de beste keuze.
(ervan uitgaand dat dit in principe een wal is, geschikt om aan aan te leggen)

Voor mij heeft iemand die zelfs dit niet weet, niet de ervaring om zelfstandig met een boot te kunnen varen.

Beet ongenuanceerd wat mij betreft. Als er geen Bft 8 waait leg ik net zo lief en net zo makkelijke aan Lager wal aan als ik moet wachten voor de sluis, zou niet weten waarom ik dan verkeerd bezig ben.

Storing of geen storing zou dan niet uit moeten maken want je pruttel kan het ook begeven als je er gaat liggen of net ligt. Het lijkt er nu net op dat je schrijft dat iedereen die aan lager gaat liggen bijvoorbeeld voor een sluis niet weet wat ie doet. Dat zal toch niet zeker?
:laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 17 jan 2010 09:52 #109872

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12663
Arcadia schrijft:

Ik heb de indruk dat bij vele bruggen het rode licht pas uit kan, als de brug in de hoogste stand staat[/quote]

Dat klopt en dat heeft o.a te maken met aansprakelijkheid.

Waar het omgaat is, dat wanneer op jouw bootje een rotte mast staat en je jezelf een nieuwe op overheidskosten hebt beloofd, je nooit kunt aankomen met de smoes "Ja, maar ikke had groen."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 17 jan 2010 10:00 #109874

Tis daar een lastig stukkie zaan als je het op alleen een voorzeiltje moet doen, immers de gebouwen en ligging daar kunnen voor veranderende wind vlaagjes zorgen.
Nog knap dat je aan hoger wal bent gekomen, aan lagerwal raken is niet zo moelijk.
En wat is het beste op dat moment, dat weet je alleen als je er op dat moment ook bij bent. ;)

Dit is het sukkie

Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 10:09 door zoute droom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 17 jan 2010 10:19 #109880

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8360
@ Marcel:

Met weining zeil en/of wind of zelfs nog geen zeil op en met wat ervaring met de boot kun je hem prima even lagerwal neerleggen. Soms is dat zelfs de betere keuze. Je komt dan tenminste zeker aan en lig je niet onnodig lang voor de opening van de sluis te liggen en daar manoeuvres uit de voeren als je de hogerwal niet haalt. Bij sluizen lig je vaak in een luwte of onverwachte windshiftingen wat een goede hogerwal net iets lastiger maakt. Zeker als je alleen op je fokje vaart. Bij een lagerwal (die ik net zo makkelijk vind als een hogerwal met niet te veel wind) ben immers al halverwege met de uitvoering aangezien alleen de fok staat.
Het enige probleem is wegkomen maar de sluis door gaan zal menigeen sowieso niet gaan doen zonder pruttel :)

Een opmerking als "Voor mij heeft iemand die zelfs dit niet weet, niet de ervaring om zelfstandig met een boot te kunnen varen. vind ik dan misplaatst, zeker omdat hij niet persé juist is.
Laatst bewerkt: 17 jan 2010 10:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 17 jan 2010 11:19 #109890

In de basis zal altijd geadviseerd wordne om de hogerwal te verkiezen boven de lagerwal. De meesten van ons zullen dat beamen. Maar zoals altijd op het water zijn er externe omstandigheden waarin het of niet uitmaakt of soms beter is de lagerwal te kiezen. De laatste omerking van Marcle is ff misplaatst omdat het refereert aan zijn zwart wit karakter :P Iets wat op het water altijd in grijstinten is gehuld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl