beewee schrijft:Als ik Ronin goed begrijp had hij alleen de rolgenua tot zijn beschikking, wat aanleggen aan hogerwal wat lastiger maakt, zeker met die gebouwen langs hogerwal. Maar aan lagerwal had je én minder ruimte om te draaien (als je althans op de stuurboordzijde van de brugdoorgang aankoerste) én waren er de nodige obstakels, bovendien lijkt het daar ook ondiep. Dus de standaard veilige keus van hogerwal (mits je die haalt op de genua) was ook door de plaatselijke omstandigheden de beste keus geweest.
Hogerwal is in principe altijd de beste optie (en meestal ook de makkelijkste) maar in een onverwachte situatie kan het ongetwijfeld gebeuren dat je een andere keuze moet maken.
De motor van de schouw van een kennis van me had er amper 10 vaaruren opzitten toen de motor uitviel tijdens aanleggen in de jachthaven. We waren toen op ongeveer 20 meter van de langssteiger, aan lagerwal met 5 Bft, en de motor sloeg juist af toen we bijtijds vaart wilden minderen. Omdat we eerst tegen de wind in voeren met een flinke golfslag hadden we ongelukkig genoeg nog aardig wat snelheid (schat 3 knopen). Aan het eind van de langssteiger, 25 meter verder, wachtte een rij keien. Meteen het anker uitgegooid, maar er was te weinig ruimte tijd voordat dat grip had in de veengrond.
Maar langs de steiger was het diep genoeg, een meter of 5 er vanaf was het veel ondieper. We voeren dus met een te hoge snelheid parallel aan de steiger de keien tegemoet.
Dus toen konden we kiezen uit: tegen de keien, tegen de steiger of tegen één van de andere schepen aanknallen (een schouw van 7 ton hou je niet even af) of haaks bakboord draaien en die logge bak tegen de ondiepte aanzetten.
En dan is je boot aan de grond laten lopen dus opeens een goede beslissing, al was het een hele klus om 'm weer vlot te krijgen.... Die kennis van me is overigens de rust zelf, vaart ook altijd op zijn dooie gemak een haven of sluis binnen, maar werd hier dus op een heel ongelukkig moment geconfronteerd met een defect waardoor zijn schouw in een stormram leek te veranderen.
Als de bodem zacht genoeg was, en ondiep genoeg bij de kant, kan je aan allebei de zijden iemand op het zwaard laten springen.