Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: spannend momentje

Re:spannend momentje 17 jan 2010 11:50 #109900

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Polletje? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 17 jan 2010 23:59 #110040

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
testje met foto uploaden:
YESS!!! gelukt... :)

Wij gingen noord, wind was ongeveer ZZW...
Daar waar je de vierkante schaduw in het water ziet (midden onder) is waar we ongeveer hebben aangelegd aan de kade.

Moet eerlijk zeggen dat ik blij ben met de reactie's mbt hoger- dan wel lagerwal aanleggen. Hier was het gewoon een beslissing op 'gevoel' op dat moment en in die stuatie en dat pakte goed uit. Zoals je kan zien staat hier een lange rij houtwerk in het midden waar het aan de rechter kant nogal smal is. Juist daar wilde we niet langer zitten en kozen daarom voor de kade aan linker zijde.

Leuk detail is dat waar die schepen liggen (toen niet) een kleine scheepswerf zit, gesloten op zondag maar toch...

Laatst bewerkt: 18 jan 2010 01:26 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 18 jan 2010 05:42 #110046

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Mijn uitspraken zijn gebasseerd op een aantal uitspraken van Ronin.

In het oorspronkelijk bericht zegt hij, "wel aan hogerwal, maar ...." waarbij uit de tekst blijkt dat hij de hogerwal als iets negatiefs beschouwt.
In een later bericht bevestigd hij dat hij niet op de hoogte is van de voordelen van een hogerwal aanleg
In het bericht dat ik eerder heb gequote vraagt hij aan iemand of die van mening is dat hogerwal beter is bij zeilend aanleggen.

Dit zijn 3 uitspraken, waar ik uit afleid dat hij niet veel kennis heeft van aanleggen.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 18 jan 2010 09:58 #110068

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
@ Marcel,
Excuus als enige uitspraken voor verwarring zorgde.
Met: "Wel aan hoger wal maar..." Bedoelde ik in DEZE situatie met een windje 3. Zoals hiervoor al gezegd werd, aan lager wal kom je ZEKER aan. Ik begrijp heel goed dat met een 5(+) lagerwal een slechte keuze zou zijn. Er staat me iets bij dat hier ook een gezegde over bestaat? Heb hiervoor ook al opgemerkt dat als deze kade lagerwal had gelegen ik waarschijnlijk toch voor deze kade had gekozen, maar ieder zijn/haar mening in zo'n situatie.

Met de vraag die ik stelde of je altijd voor hogerwal kiest doelde ik eerder op waar je voor kiest... óf de hogerwal óf de veiligste aanleg plaats (niet onbelangrijk als je keus hebt) en anders niet.

Dat je je zo wilde uitspreken oke, of het terecht is laat ik in het midden. Wat ik er van vind hou ik maar voor mezelf en als je ooit een spoedcursus 'aanleggen op zeil' geeft hou ik me meer dan aanbevolen daar gebruik van te maken.

M. vr. groet,

André
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 18 jan 2010 11:14 #110078

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Als ik Ronin goed begrijp had hij alleen de rolgenua tot zijn beschikking, wat aanleggen aan hogerwal wat lastiger maakt, zeker met die gebouwen langs hogerwal. Maar aan lagerwal had je én minder ruimte om te draaien (als je althans op de stuurboordzijde van de brugdoorgang aankoerste) én waren er de nodige obstakels, bovendien lijkt het daar ook ondiep. Dus de standaard veilige keus van hogerwal (mits je die haalt op de genua) was ook door de plaatselijke omstandigheden de beste keus geweest.

Hogerwal is in principe altijd de beste optie (en meestal ook de makkelijkste) maar in een onverwachte situatie kan het ongetwijfeld gebeuren dat je een andere keuze moet maken.

De motor van de schouw van een kennis van me had er amper 10 vaaruren opzitten toen de motor uitviel tijdens aanleggen in de jachthaven. We waren toen op ongeveer 20 meter van de langssteiger, aan lagerwal met 5 Bft, en de motor sloeg juist af toen we bijtijds vaart wilden minderen. Omdat we eerst tegen de wind in voeren met een flinke golfslag hadden we ongelukkig genoeg nog aardig wat snelheid (schat 3 knopen). Aan het eind van de langssteiger, 25 meter verder, wachtte een rij keien. Meteen het anker uitgegooid, maar er was te weinig ruimte tijd voordat dat grip had in de veengrond.
Maar langs de steiger was het diep genoeg, een meter of 5 er vanaf was het veel ondieper. We voeren dus met een te hoge snelheid parallel aan de steiger de keien tegemoet.

Dus toen konden we kiezen uit: tegen de keien, tegen de steiger of tegen één van de andere schepen aanknallen (een schouw van 7 ton hou je niet even af) of haaks bakboord draaien en die logge bak tegen de ondiepte aanzetten.

En dan is je boot aan de grond laten lopen dus opeens een goede beslissing, al was het een hele klus om 'm weer vlot te krijgen.... Die kennis van me is overigens de rust zelf, vaart ook altijd op zijn dooie gemak een haven of sluis binnen, maar werd hier dus op een heel ongelukkig moment geconfronteerd met een defect waardoor zijn schouw in een stormram leek te veranderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 18 jan 2010 11:27 #110080

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonsnel vaart ook weleens aan lagerwal. Maar dan knaagt er altijd iets van binnen....................
Alert blijven.
Aanleggen aan lagerwal is wel makelijker.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 18 jan 2010 11:40 #110082

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zonsnel schrijft:
Aanleggen aan lagerwal is wel makelijker.
Daar hoef je inderdaad verbluffend weinig voor te doen, behalve wat duimendraaien (en soms heel hard bidden) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 18 jan 2010 12:05 #110091

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
beewee schrijft:
Als ik Ronin goed begrijp had hij alleen de rolgenua tot zijn beschikking, wat aanleggen aan hogerwal wat lastiger maakt, zeker met die gebouwen langs hogerwal. Maar aan lagerwal had je én minder ruimte om te draaien (als je althans op de stuurboordzijde van de brugdoorgang aankoerste) én waren er de nodige obstakels, bovendien lijkt het daar ook ondiep. Dus de standaard veilige keus van hogerwal (mits je die haalt op de genua) was ook door de plaatselijke omstandigheden de beste keus geweest.

Hogerwal is in principe altijd de beste optie (en meestal ook de makkelijkste) maar in een onverwachte situatie kan het ongetwijfeld gebeuren dat je een andere keuze moet maken.

De motor van de schouw van een kennis van me had er amper 10 vaaruren opzitten toen de motor uitviel tijdens aanleggen in de jachthaven. We waren toen op ongeveer 20 meter van de langssteiger, aan lagerwal met 5 Bft, en de motor sloeg juist af toen we bijtijds vaart wilden minderen. Omdat we eerst tegen de wind in voeren met een flinke golfslag hadden we ongelukkig genoeg nog aardig wat snelheid (schat 3 knopen). Aan het eind van de langssteiger, 25 meter verder, wachtte een rij keien. Meteen het anker uitgegooid, maar er was te weinig ruimte tijd voordat dat grip had in de veengrond.
Maar langs de steiger was het diep genoeg, een meter of 5 er vanaf was het veel ondieper. We voeren dus met een te hoge snelheid parallel aan de steiger de keien tegemoet.

Dus toen konden we kiezen uit: tegen de keien, tegen de steiger of tegen één van de andere schepen aanknallen (een schouw van 7 ton hou je niet even af) of haaks bakboord draaien en die logge bak tegen de ondiepte aanzetten.

En dan is je boot aan de grond laten lopen dus opeens een goede beslissing, al was het een hele klus om 'm weer vlot te krijgen.... Die kennis van me is overigens de rust zelf, vaart ook altijd op zijn dooie gemak een haven of sluis binnen, maar werd hier dus op een heel ongelukkig moment geconfronteerd met een defect waardoor zijn schouw in een stormram leek te veranderen.
Als de bodem zacht genoeg was, en ondiep genoeg bij de kant, kan je aan allebei de zijden iemand op het zwaard laten springen.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spannend momentje 18 jan 2010 13:21 #110115

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nou, we waren met zijn tweeën aan boord, en het was begin april. Mij dus te link en het water te koud ;) En de eigenaar had me waarschijnlijk gekielhaald omdat ik zijn pasgelakte zwaarden op het spel had gezet. En ook dat is me te link en te koud...

EDIT: ik bedenk me nu dat de zwaarden al naar beneden waren, uit voorzorg vanwege de sterke zijwind. De schouw liep (goddank) vast op de zwaarden en bodem. Zonder die zwaarden hadden we denk ik ook nooit die haakse bochts zo snel kunnen maken. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als we met die 7 ton staal (het was een oude spekbak) dat mooie houten bakdekkruisertje verderop langs de steiger hadden geramd, dat ding lag net in het water na vele jaar restaureren. Dat had ik denk ik niet in het "blunderdraadje" durven openbaren...
Laatst bewerkt: 18 jan 2010 13:32 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl