Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 08 apr 2010 00:23 #122667

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Het spijt me... ik ben net (2:21u) klaar met een rapport dat ik morgen moet presenteren aan het holdingmanagement, dus ik was iets te druk om me aan mijn belofte te houden de rest van het verslag neer te pennen...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 08 apr 2010 06:23 #122681

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Hen3 schrijft:
Markiezin schrijft:
Wat een mooie avatarfoto heb je ineens :laugh:
Had ik toestemming moeten vragen aan de fotografe, of is het copyright op mij (en ton) overgegaan?

Ja :P :laugh:

Nee hoor, ik vond gewoon dat je ineens een mooie avatarfoto had. En de copyright ligt bij degene die op de foto staat.

Maarruh..... had die reflector ook ff weggepoetst. Hangt toch veel te laag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 08 apr 2010 07:23 #122694

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hen3 heeft zo als ik zie weinig slaap gehad de laatste dagen.
Eerst het vrouwtje weer in de armen slaan na een week afwezigheid, en de volgende avond tot half drie voor de baas werken.

Ik ben met pensioen. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 10 apr 2010 18:27 #123158

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
tondini schrijft:
Hen3 heeft zo als ik zie weinig slaap gehad de laatste dagen.

Zo nu mag hij wel weer is wakker worden. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 11 apr 2010 16:01 #123280

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Hen3 is zeker weer zeilen.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 11 apr 2010 18:29 #123311

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Of z'n garage weer aan het volladen.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 00:36 #123355

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Laat ik beginnen met excuses... het vervolg heeft wat langer op zich laten wachten dan gepland...

Hoe dan ook... hierbij dan het vervolg van onze trip van Nieuwpoort naar Ketelmeer, vanaf de sluis bij IJmuiden.

Vervolg dag 3: 25 maart 2010

15.07u
Waar ik in het vorige verslag al mee eindigde... zodra we de sluis bij IJmuiden passeren varen we weer op zoet water. Nu moet ik zeggen dat ik die overgang nu niet echt merk... wat je wel merkt is het verschil tussen de zee en het Noordzeekanaal. Van de weidsheid van de zee naar de nauwheid van een kanaal. En dan is dit ook nog eens een groot kanaal...

In de kleine sluis


Zo ziet een trotse eigenaar er uit die net een paar dagen op zee heeft gevaren met z'n nieuwe boot...


Het Noordzeekanaal op, op naar Amsterdam!


Zeilen zit er voorlopig niet in (hoewel het wel toegestaan is) en de pruttel moet nu aan het werk zonder hulp van de wind. Tot nu toe heeft hij het perfect gedaan en heeft al heel wat uurtjes gedraaid toen we aan het motorzeilen waren, dus dat zal nu ook wel goed gaan.

Met alle drukte hier, is er in ieder geval genoeg te kijken!

Toch wel serieus grote schepen, hier op het Noordzeekanaal.


De Fast Flying Ferrie tussen Amsterdam - IJmuiden vaart af en aan.


Twee sleepboten wachten op hun taak...


...en helpen de 'Kapitan Bochek' de Amerikahaven in



17.16u
We varen over de Coentunnel en hebben uitzicht op het IJ en de Skyline van Amsterdam.

Terugblik vanaf het IJ op het Noordzeekanaal. We worden opgelopen door een platbodem.


Uitzicht op het Centraal station


De IJ-veren, vertrekkend / aankomend bij het CS


Doorkijkje naar de Posthoornkerk.



17.44u
Latitude: 52° 23.00'
Longitude: 4° 53.83'


Zoals al eerder geschreven, loopt de 9pk Yanmar als een zonnetje, maar is het niet echt een stille motor. In de kuip valt het nog mee, maar binnen is het geen pretje. Van het ene op het andere moment echter, overvalt ons ineens een weldadige stilte...

:blink:

De motor is uitgevallen! Op een van de drukst bevaren vaarwegen van Nederland! :S

Ton en ik kijken elkaar aan en weten direct wat er aan de hand is... Brandstoftekort! Het zit namelijk zo... mijn boot heeft twee brandstoftanks aan weerszijden van de kuip. In de achterste bakskist zit voor elke tank een kraantje in de leiding. Om te voorkomen dat onder het zeilen de inhoud van de hoge tank de lage tank zou doen overstromen via de ontluchting, hebben we steeds met 1 kraantje open gevaren. Geen idee of het echt nodig is, maar we deden het voor de zekerheid toch maar...

De afgelopen dagen zijn we regelmatig overgeschakeld naar de andere tank, maar juist op het punt waar je in ieder geval GEEN motoruitval wilt hebben zijn we dat vergeten, met als gevolg dat een van de tanks nu leeg is en de motor is gestopt :ohmy:

Oplossing dus in feite simpel... andere kraantje open en er is weer brandstof. Inderdaad, dat klopt... ware het niet dat dit soort oude dieseltjes ontlucht moeten worden zodra ze droog zijn komen te staan, want met lucht in het brandstofsysteem werkt de injectie niet!!

We drijven dus stuurloos op het IJ, met een motor die niet 1-2-3 gestart kan worden zonder eerst te sleutelen, terwijl we in de verte al een best binnenvaartschip aan zien komen...

Nu moet je een beetje geluk hebben in het leven... en ons geluk bestaat op dat moment uit een platbodem die ons net aan het oplopen is (zie ook de foto hierboven). We schreeuwen dat onze motor het niet meer doet en de bemanning zet de manoeuvre in om ons een sleep aan te bieden.

Nu heb je daar op open water best wat tijd voor... maar in dit geval is dat best wel stressen, kan ik zeggen. Ik krijg er niets van mee, maar blijkbaar is Ton in de tussentijd ook nog in de kajuit gesprongen om in de marifoon te schreeuwen dat we stuurloos zijn...

Onze redders in nood!


Terwijl we gesleept worden duik ik naar binnen om de motor te gaan ontluchten. Gelukkig heb ik dat een paar weken daarvoor nog gedaan en weet dus precies hoe dat moet.

Het is een werkje van een paar minuutjes, maar onder stress gaat niet altijd alles perfect en de eerste keer ben ik te gehaast en is de hogedrukleiding blijkbaar nog niet goed ontlucht. We doen een startpoging, maar de pruttel slaat niet aan. Ik ben net bezig om een tweede poging te doen, als ik van Ton te horen krijg dat we moeten gaan aanleggen.
Onze slepers gaan namelijk de Schaefferbrug onderdoor, de IJhaven in, waar wij met onze staande mast niet onderdoor passen. Balend dat het net niet is gelukt om tijdens de sleep nog het motortje weer aan het draaien te krijgen, maken we ons klaar om aan te leggen.

In de hoop dat we genoeg vaart over hebben om de wal te halen, gooien we los en gaan bakboord uit en drijven richting de wal.

Ton probeert om de mensen van een cameraploeg die toevallig op de wal staat te draaien zover te krijgen om een touwtje aan te pakken, maar de man kijkt Ton alleen glazig aan en reageert niet echt op zijn verzoek... Later blijkt 'ie geen Nederlands te spreken :S

Nu we vastliggen kunnen we beiden even bekomen van de schrik en luid schaterend concluderen dat we in ieder geval weer wat te vertellen hebben voor het forum. :P

We gooien we voor de zekerheid ook de jerrycan met diesel leeg in de tank (inderdaad... we hebben echt genoeg brandstof bij ons nota bene...) en ik duik opnieuw de motorruimte in. Een paar minuten later is de tweede ontluchtingspoging een feit en loopt het éénpittertje weer alsof er niets aan de hand was...

Plaats van motoruitval (rode pijl) en de tijdelijke aanlegplek (groene pijl).


In ieder geval zijn we de slepers ontzettend dankbaar dat ze ons hebben geholpen! Nu waren we binnen een paar minuten weer op pad, ik moet er niet aan denken wat er zou kunnen zijn gebeurd als we minutenlang stuurloos waren geweest, terwijl er van alle kanten schepen aan kwamen varen... :S

Als iemand de genoemde boot en bemanning herkent, bedank ze hartelijk!


18.15u
We verlaten onze vluchtplek en varen richting de Oranjesluizen.
Het begint ondertussen al langzaamaan donker te worden.

Afscheid van Amsterdam.



18.35u
We varen langzaam langs de wachtsteiger en voordat we het einde hebben bereikt gaat het licht op groen en kunnen we geschut worden.

Invaart van de Oranjesluis.



17.43u
Het schutten is weer gelukt en we varen richting de Schellingwoudebrug, waar we 10 minuutjes moeten wachten voordat de brug draait.

Enige tijd later ligt het IJmeer voor ons open en varen we de nacht in. Omdat we morgen maar een halve dag willen varen om gerieflijk aan het begin van de middag in de nieuwe thuishaven aan te komen, hebben we besloten om vandaag lang door te varen. In Scheveningen hebben we een kant en klaar maaltijd ingeslagen en ik duik de kombuis in om dit klaar te maken.
Het smaakt helemaal niet verkeerd, moet ik zeggen, wat later door Ton wordt beaamd.

Vooraf stond nog open of we noordwaarts zouden gaan en via Markermeer, IJsselmeer en Ketelmeer zouden varen of dat we onderlangs via de randmeren zouden gaan. De route via de randmeren was zo'n 5 mijl korter, maar als de noordelijke route goed bezeild zou zijn, dan wilden we daarvoor kiezen.

De weersvoorspelling voor morgen is echter dat er niet al te veel wind is, dus we besluiten via de randmeren te gaan. We zetten daarom koers richting de Hollandse brug.


19.54u
We varen langs Pampus. Het is inmiddels stikdonker geworden. Gelukkig is er een redelijk heldere maan, dus we kunnen nog wel wat zien. Dat komt ook wel goed uit, want de betonning van de geul richting de Hollandse brug is de afgelopen jaren aangepast en op onze kaart staat nog de oude betonning ingetekend.


20.12u
Met behulp van onze GPS positie op de laptop zien we dat we de geul genaderd zijn en nadat we nog een onverlichte ton ronden varen we in de geul, op naar de Hollandse brug.


20.43u
De Hollandse brug is 12.9m hoog en de Trident heeft een doorvaarthoogte van 11m, dus we kunnen er ruim onderdoor. Toch blijkt weer dat je dat op geen enkele manier kunt inschatten, want als je zo vanaf dek naar boven kijkt zou je zweren dat je er gewoon tegenaan vaart...

Na de passage van de brug varen we op het Gooimeer. Hoewel het hier ook buiten de geul aardig diep is, volgen we netjes de geul. Wel lastig om de onverlichte tonnen steeds op te merken. Deze staan echter ook op de juiste positie op onze kaart, dus Ton kan in de kajuit precies zien of we er tegenaan varen... In het maanlicht zie ik de tonnen ook steeds enkele tientallen meters voor ons, dus dat gaat allemaal goed.

Het begint ondertussen overigens wel best fris te worden buiten. Ik trek m'n capuchon over m'n oren en kruip diep in de kraag van m'n zeiljas. Zo houd ik het nog wel een tijdje vol...


22.14
De tweede vaste brug die we moeten passeren nadert: de Stichtsebrug. Met dezelfde doorvaarthoogte als de Hollandse brug geeft deze uiteraard ook geen problemen.


22.34u
1 nm na de Stichtsebrug ligt onze overnachtingsplek voor vannacht: het kunstmatige eilandje 'Dode Hond'. We wisten dat het er vrij ondiep was en het blijkt inderdaad dat we met onze 1.6m niet echt veel ruimte overhebben... Sterker nog, we varen ons achteruitslaand enigszins in de modder vast en we liggen.



We slaan nog een paar bacootjes achterover en gaan slapen. Het is een lange (en enerverende) dag geweest en morgen gaan we op pad voor het laatste stukje.


Wordt vervolgd...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 09:57 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 06:21 #123370

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
:laugh: Het verhaal is nog spectaculairder dan ik dacht. Droogstaan en toch voldoende brandstof hebben.... oeps :silly:

Wacht je met het vervolg deze keer wat minder lang Hen3? Ennuh.... je bent best wel een nachtbraker ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 06:38 #123376

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
goed verhaal ! Alleen wel een erge beginnerfout zonder peut op een druk beroepsvaartkanaal. Wellicht zaten jullie nog met de zeilen omhoog op het zout te dromen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 07:06 #123384

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Markiezin schrijft:
Wacht je met het vervolg deze keer wat minder lang Hen3? Ennuh.... je bent best wel een nachtbraker ;)
Ik doe mijn best :P
Het was inderdaad nachtwerk (en vanochtend ging de wekker weer om 6.45u), maar ik was er nu eenmaal aan begonnen en wilde het af hebben. Het valt toch altijd tegen hoeveel tijd het kost om een stukkie te schrijven en de foto's er bij te zoeken die relevant zijn. Je denkt in een uurtje klaar te zijn, maar dat lukt dus bij lange na niet...

Het laatste traject was niet zo lang en voor de verandering is daar ook niet veel spectaculairs gebeurd, dus dat zal minder moeite kosten neem ik aan...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 12 apr 2010 07:06 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 08:25 #123407

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Een mooi reisverslag. Dankje. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 09:33 #123426

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Wel grappig hoe de eerste reactie van mensen in zo'n situatie kan verschillen. Mijn eerste reactie zou het heel snel hijsen van het grootzeil zijn. Direct daarna eventueel gevolgd door een ander zeil om dan te kijken in hoeverre we onze vaart veilig kunnen vervolgen. Jullie oplossing heeft echter ook prima gewerkt en het oproepen vind ik zeer verstandig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 09:39 #123427

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeilen op het IJ is verboden!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 09:49 #123429

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Capolavoro schrijft:
zeilen op het IJ is verboden!
groet
t

Dat kan wel zo zijn, maar nood breekt wet! Als ik mét zeilen veilig kan manouvreren naar een ligplaatsje, of stuurloos op het Ij drijf, weet ik wel welke keus ik maak!

En boven alle regels staat: Goed zeemanschap....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 10:26 #123436

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Zeilen is niet verboden. Kruisen is verboden. Zolang je maar stuurboordwal houdt is het goed.
Verder zou ik ook denken 'nood breekt wet'. Zeil hijsen en ff via de marifoon doorgeven met eventueel hulpvraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 10:28 #123437

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Als er geen hulp vlakbij was geweest, denk ik dat ons grootzeil ook snel had gestaan... Ik was echt niet blijven wachten tot we overvaren werden.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 10:56 #123442

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
van de site Port of Amsterdam:

"zeilen mag alleen met de motor stand-by, laveren mag niet"

zomaar alleen op zeil mag dus niet; maar zonder sleepje in de buurt is het toch wel de beste oplossing.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 11:03 #123444

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Maar het begrip motor-standby kan je ook verschillend intepreteren.
Voor mijn bootje betekent dat (in mijn optiek) dat ik de bb-motor in het water laat hangen (dus niet opklappen) en startklaar is.
Voor een kajuitboot met inboard is dat imho ook startklaar...

En nee, dit is geen uitnodiging om hierover een uitgebreidde discussie te starten, maar ik wil hiermee aangeven dat de regelgever zichzelf hiermee in de vingers snijdt door ruimte voor intepretatie over te laten.

en in dit geval ging veiligheid boven alles en zou er ook geen mens op de wereld zijn die daarvoor een bekeuring zou schrijven!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 11:07 #123445

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
trotti schrijft:
en in dit geval ging veiligheid boven alles en zou er ook geen mens op de wereld zijn die daarvoor een bekeuring zou schrijven!

Groeten,
Globe_Trotti

nog ff dan: daar zou ik niet op rekenen, geen bekeuring!
in Duitsland krijg je met de auto ook een vette prent als je zonder brandstof langs de Autobahn komt te staan! Het maakt niet uit dat je dan zegt Wir haben es nicht gewusst.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 11:32 #123449

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Maar ze zullen liever hebben dat je op de vluchtstrook gaat staan dan dat je op de rijbaan blijft staan, toch?

En we zitten hier niet in Duitsland!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 16:56 #123527

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Wederom een mooi leesbaar verslag!
Bedankt voor je nachtrust er door te laten :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 12 apr 2010 19:25 #123554

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Hen3

de boot is overgevaren,
met een mooi verhaal erbij,
jullie zullen wel genoten hebben..

wens jou nog veel vaarplezier
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 16 apr 2010 11:44 #124193

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Hen3 schrijft:
Het laatste traject was niet zo lang en voor de verandering is daar ook niet veel spectaculairs gebeurd, dus dat zal minder moeite kosten neem ik aan...
Kost kennelijk toch een hoop moeite? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 16 apr 2010 11:54 #124195

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Markiezin schrijft:
Hen3 schrijft:
Het laatste traject was niet zo lang en voor de verandering is daar ook niet veel spectaculairs gebeurd, dus dat zal minder moeite kosten neem ik aan...
Kost kennelijk toch een hoop moeite? :whistle:
Verslaafd? Trouwens, Tondini zei toch al dat Hen3 wel eens wat vergeet? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwpoort naar Ketelmeer: het reisverslag 17 apr 2010 06:06 #124272

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
beewee schrijft:Verslaafd? Trouwens, Tondini zei toch al dat Hen3 wel eens wat vergeet? :P[/quote]

straks vergeet hij nog dat hij een boot heeft :silly:
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl