Ja sorry hoor... ik heb ook nog een leven naast het forum
Ik weet het, het heeft weer wat langer geduurd dan beloofd, maar hier dan het verslag van de laatste dag van onze trip.
Dag 4, 26 maart 2010
07.30u
Ik wordt langzaamaan wakker van het geschommel, veroorzaakt door een binnenvaartschip dat langsvaart. Vlak daarna gaat de wekker. Ik heb lekker geslapen, blijkbaar wen ik steeds meer aan het overnachten aan boord... Een lange dag, afgesloten met wat alcohol werkt natuurlijk ook wel
Even lekker douchen is er op dit onbewoonde eiland niet bij en de natte cel is - ondanks de aanwezigheid van een echte douchekop - nu niet echt ingericht op een douchebeurt aan boord. Het opfrissen wordt dus noodzakelijkerwijs beperkt tot tandenpoetsen en een flinke stoot met de deo-bus.
Ik zet water op voor de koffie terwijl Ton de bijboot op de steiger trekt en leeg laat lopen. Als we nu nog zinken zwemmen we 10 meter opzij en kunnen we staan... dus zonder bijboot als backup redden we het nu ook wel.
De laatste overnachtingsplek bij het eilandje 'Dode Hond'.
08.00u
Exact volgens plan vertrekken we klokslag 8 uur voor het laatste stukje van onze trip. Als alles verloopt zoals gepland lopen we rond 14.00u de thuishaven binnen.
Het zal weer een dagje motoren worden vandaag. We zijn de ervaring van gisteren echter nog lang niet vergeten en besluiten voor de zekerheid nog wat brandstof in te slaan in Harderwijk. Hoewel we vermoedelijk nog ruim genoeg hebben om de thuishaven te bereiken lijkt ons dat een goed plan, al was het maar voor de gemoedsrust. Overigens is motoruitval op de Randmeren natuurlijk wel van een andere orde dan op het Noordzeekanaal...
08.20u
Het eerste (en laatste) obstakel is bereikt: de Nijkerkersluis.
Na slechts enkele minuten aan de wachtsteiger te hebben gelegen kunnen we naar binnen en worden we geschut.
Wachten voor de Nijkerkersluis.
11.16u
Verrek... komen we toch een rotonde tegen op het Wolderwijd! Kunnen we meteen even de stootwil oppikken die overboord is gevallen
Extra rondje op het Wolderwijd...
Dat krijg je er van als je als rechtgeaarde motorboot de stootwillen niet hebt opgeborgen...
11.34u
We lopen de jachthaven van Harderwijk binnen en leggen aan bij de tanksteiger. Alles is nog in diepe rust hier, maar op de pomp hangt een briefje met een telefoonnummer van de havenmeester. Ik bel het nummer en krijg Werner aan de lijn, tenminste... het had Werner kunnen zijn, maar is iemand anders met blijkbaar dezelfde moedertaal. Hij blijkt echter niet veel trek te hebben om wat te verdienen, want hij meldt glashard dat de pomp nog gesloten is. Hij vertelt nog wel waar we eventueel een andere pomp kunnen vinden, maar na een korte inspectie van de tankinhoud besluiten we om het onzekere maar voor het zekere te nemen en het tanken achterwege te laten. Waarschijnlijk hebben we gewoon ruim voldoende brandstof aan boord om de haven te halen. Zo niet, dan komen we wel zeilend naar binnen. Met de huidige wind zou dat moeten lukken.
11.51u
We naderen het aquaduct. Terwijl een Valk van de zeilschool ons kruisend door het aquaduct tegemoet komt zien we een lange rij auto's staan. Toch leuk om over een file te varen... Soms ben je zelfs met een zeilboot sneller dan de heilige koe...
File onder het aquaduct.
Aquaduct van bovenaf.
12.10u
We varen op het Veluwemeer. Het is hier weer wat breder en ook buiten de vaargeul in principe voldoende diep. Een tijdje terug had Ton op het forum iemand z'n spinnaker aangeboden, maar niet verkocht. Ik had daarop Ton ingefluisterd dat ik 'm wel wilde overnemen, maar hij wilde 'm niet verkopen voordat ik 'm gezien had. Ton stelt daarom voor om 'm hier maar eens te gaan hijsen.
Zo gezegd zo gedaan. Helaas trekt de wind een beetje aan en krijgen we het eigenlijk niet voor elkaar om 'm helemaal in de top te hijsen. De lucht achter ons trekt ook nog eens vrij snel dicht en we besluiten na een paar minuten al om de spi maar weer te strijken.
Ik krijg echter zo ook wel een goede indruk van die grote lap stof die aan m'n boot zat te trekken en besluit daarom maar om de koop door te laten gaan. Voor een prikkie is m'n zeilgarderobe daarna uitgebreid met een heuse spinnaker.
12.30
We blijken voor te lopen op schema en zoals het er nu naar uitziet komen we wat eerder aan. Om te voorkomen dat het ontvangstcomité onze aankomst moeten gaan missen bel ik Rianne op om onze nieuwe ETA door te geven.
13.07
Na de passage van het eilandje 'De Kwak' zijn we weer gebonden aan de vaargeul (buiten de geul staat minder dan een halve meter). We maken min of meer de laatste bocht en de thuishaven is al bijna in zicht. Nog een paar mijl en dan zit het er op!
13.42
Bestemming bereikt! Tenminste... we stoppen eerst bij de tanksteiger. Omdat ik de boot niet met bijna lege tanks in de box wil leggen lijkt het me een goed idee om beide tanks en de jerrycan van een nieuwe voorraad te voorzien.
Maar... eerst natuurlijk even knuffelen met het thuisfront dat me 4 dagen heeft moeten missen (en vice versa...).
Tanken...
13.52
Op naar de toegewezen box. De Trident is bijna 3m breed en zo breed is de box ook ongeveer.... Er zit variatie in de breedte van de boxen, maar ik heb vooraf met de havenmeester al afgesproken dat ik probeer of ik in de toegewezen box pas en anders zonder bijbetaling een grotere box krijg (10m box).
Het past niet... Tenminste, ik ga hier niet zonder beschadigingen in komen. We hebben een poging gedaan, maar het gaat echt niet lukken en we gaan daarom op weg naar de alternatieve box.
Ken net!
14.05u
De Aankomst!!
Deze wat ruimere box gaat toch beter.
We liggen vast!
We hebben een mooie plek! De tweede box van de steiger, dus we hoeven niet zo ver te lopen (direct aan de kant liggen heeft ook z'n nadelen... dus dit is prima) vlak bij het sanitair en we liggen nota bene naast de boot van de dominee! Als dat geen behouden vaart wordt!
Ton zet m'n kinderen aan het werk.
Nadat we de bagage van de boot in de auto hebben gesjouwd zit het er op!! Het betekent dat we de boot verruilen voor de auto welke ons met een ongelooflijke snelheid van wel 65 knopen, ehh.... 120 km/uur richting huis transporteert.
Ton, ik kan natuurlijk niet anders dan dit verslag te besluiten met een geweldig dankwoord aan jou. Het is geweldig dat je dit voor me hebt willen doen en het is een ervaring geweest die ik voor geen goud had willen missen. Ik heb ongelooflijk veel geleerd onderweg en ook veel plezier gehad. Gelukkig is gebleken dat wel elkaar wel mochten, wat toch erg belangrijk is op zo'n meerdaagse trip. Dini natuurlijk ook bedankt dat ik je man een paar dagen mocht lenen van je!
Tenslotte natuurlijk ook nog even een hoeraatje voor het forum. Zonder forum was dit immers niet gebeurd!!
: