Het heeft een tijdje geduurd, maar hier dan toch het vervolg...
Sommige foto's in dit deel van het verslag komen uit de video-opnames en zijn daarom niet van hoge kwaliteit.
Vervolg dag 2
15:45u
Terwijl we nog steeds aan het bekomen zijn van de pret van de kustwachtcontrole is het tijd om serieus op te gaan letten. We naderen namelijk de Maasmond bij Rotterdam, het drukst bevaren stuk van onze hele route. Vanwege de aanleg van de Tweede Maasvlakte is de "aanbevolen oversteekplaats voor pleziervaartuigen" per oktober 2008 westwaarts verplaatst. Op mijn kaart staat de oude oversteekplaats nog (vandaar dat we er langs lijken te varen i.p.v. er doorheen), maar Ton heeft een wijzigingskaartje van de hydrografische dienst op zijn kaart geplakt, zodat we kunnen zien waar de oversteek nu moet plaatsvinden.
Overzicht wijziging oversteekplaats.
Oude oversteekplaats, met onze route ingetekend.
Voor het passeren van de Maasgeul worden pleziervaartuigen geacht zich te melden bij de Sector Maasmond, op marifoonkanaal 3. Zij zullen je dan begeleiden en adviseren.
Wanneer we bij de laatste boei voor de geul zijn roep ik de post op.
"Maasmond, hier zeiljacht Eau Revoir."
Nu heb ik op internet verhalen gelezen van mensen die geen antwoord kregen, zelfs niet na herhaaldelijk oproepen, maar in ons geval komt er vrijwel direct een antwoord.
"Eau Revoir, hier Maasmond. Zegt u het maar."
"Maasmond, Eau Revoir. Ik bevind me bij de zuidboei en wil graag noordwaarts oversteken."
"Eau Revoir, Maasmond. Begrepen. Blijf uitluisteren op dit kanaal"
We nemen aan dat we op dat moment gepeild zijn en via de radar gevolgd gaan worden.
Ondertussen kijken we natuurlijk rond wat er bij de oversteek op ons pad zal komen en zien we aan bakboord toch 2 serieus grote schepen aankomen, waarvan er één op aanvaringskoers lijkt te liggen...
Zeeschepen varend richting Rotterdam.
Ik blijf in de kajuitingang staan om de marifoon goed te kunnen horen (en besluit ondertussen dat die extra speaker voor buiten er echt moet komen...). Ik hoor dat de post de andere schepen oproept:
"There is one crossing of a sailing yacht, visible on your starboard side." De schepen bevestigen dat ze ons gezien hebben en dan blijft het een tijdje stil.
15:47u
"Eau Revoir, Maasmond. U moet koers en vaart behouden en dan gaan de schepen voor u langs."
Zo gezegd zo gedaan... We varen door, maar natuurlijk niet blindelings! Mocht het toch mis lijken te gaan, dan kunnen we natuurlijk ruim van te voren ingrijpen...
15:50u
De berekening klopt! Ze gaan voor ons langs, maar zeker niet ruim! Als ik het zelf had moeten bepalen (dus zonder begeleiding) was ik niet zo dichtbij gekomen in ieder geval!
15:52u
Nog geen 2 minuten later varen wij op de plek waar net een groot zeeschip voor ons langs ging... Aangezien we zo'n 5 knopen gingen, betekent dat een afstand van minder dan 300m. Best dichtbij...
In ieder geval blijkt dat je kunt vertrouwen op de begeleiding!
15.04
We zijn de Maasgeul gepasseerd en zetten koers naar onze volgende tussenstop: de haven van Scheveningen.
16.35u
Terwijl we lekker doorzeilen zien we achter ons de lucht betrekken. Omdat we vermoeden dat er wel eens wat regen zou kunnen vallen duik ik de kajuit in om m'n zeilbroek aan te trekken.
16.40
Het betrekt nu wel erg snel en Ton besluit dat het verstandig zou zijn om het voorzeil weg te halen. Ik kruip naar voren en terwijl Ton de val viert berg ik de genua op tegen de reling.
16.43u
Het begint te regenen en de wind trekt snel aan! Omdat een windmeter ontbreekt moeten we schatten, maar in vlagen zal het tegen de 6/7 Bft zitten! Bij de eerste vlaag reageer ik te traag en loopt de boot bijna uit het roer. Daarna kan ik de boot netjes op koers houden, ondanks de af en toe serieus harde wind!
Terwijl ik buiten in de regen aan het roer zit, verkiest Ton de geborgenheid van de kajuitingang. "Jij wilde toch een boot?!", klinkt het grijnzend... Iets zegt me dat hij een veelgehoorde kreet van zijn eigen vrouw nu klakkeloos tegen mij gebruikt...
17:25u
De wind zwakt een beetje af en we krijgen het iets rustiger.
5 minuten later zijn we binnen de pieren en keert de rust weer terug.
17:40u
De haven is verrassend vol! De passantenkom is eigenlijk helemaal bezet! Waarschijnlijk jachten die op zout water willen overwinteren? We hebben 1 van de weinige plaatsen gevonden en we liggen vast.
Ik ga maar eens op zoek naar het havenkantoor. Ton en ik snakken naar een lekkere warme douche, nadat we Blankenberge ongewassen hebben verlaten. Het blijkt dat ze behoorlijk aan het bouwen zijn geweest en het havenkantoor blijkt onlangs verplaatst te zijn. Bij het oude kantoor hangt een vaag briefje met de nieuwe locatie, schijnbaar helemaal aan de andere kant van de haven! Ook na herhaald bestuderen van het briefje blijft het vaag waar het nu precies is... Ik kan echter wel zien dat ik echt aan de andere kant moet zijn! Het is een kolere-eind lopen, maar ik ga op pad. Na tussendoor nog even in clubhuis nagevraagd te hebben waar het nu precies is, vind ik het.
Het is niet meer dan 1 deur in een lange gevel (naast een restaurant). Het kantoor zelf blijkt op de verdieping te huizen. Ik druk een keer op de intercom, er lijkt opgenomen te worden, maar de deur gaat niet open. Ik druk nog een keer, ga nu vriendelijk glimlachend voor de camera staan, maar de deur gaat nog steeds niet open...
Op de deur hangt echter een briefje met een telefoonnummer van de havenmeester en dan blijkt dat deze al lang naar huis is... Ik ben al bang dat we opnieuw onze opfrisbeurt moeten laten schieten, maar het blijkt dat ze me in het clubhuis ook een SEP key kunnen geven om het sanitair te kunnen gebruiken en de steiger weer op te kunnen komen.
Blij dat het gelukt is ga ik naar Ton terug om het nieuws te vertellen!
Ondertussen loopt er een trimaran binnen. De 'HOUD VAN HOUT'. Zal wel een houten trimaran zijn dan
.
Hoewel wij eigenlijk het laatste vrije plekje al te pakken hadden, verleggen we de boot iets verder naar voren, zodat er net plek voor hen ontstaat om aan te leggen.
De 'HOUD VAN HOUT' blijkt die ochtend uit Oostende te zijn vertrokken en heeft dus eigenlijk precies hetzelfde traject afgelegd als wij. Ze zijn echter wel een stuk later vertrokken dan wij...
Ze blijken uit Portugal te komen en varen nu weer terug naar Amsterdam. Misschien kent iemand deze boot wel?!
Gezien het tijdstip besluiten we eerst te gaan eten en daarna te douchen. De maaltijd gaat er goed in! Van zeelucht krijg je honger!
Daarna zetten we ons aan de lange wandeling richting het sanitair gebouw... Vreemd sanitair trouwens daar... het lijkt meer op een sportcomplex (1 grote open douche met 5 douchekoppen) dan op het sanitair van een jachthaven.
Terwijl Ton lekker onder de douche kruipt, stap ik weer naar buiten... deze sukkel is z'n handdoek vergeten...
Kan ik dat hele stuk nog twee keer gaan lopen!
Nadat we samen nog een paar Bacootjes achteroverslaan, kruipen we onder de wol.
Wordt vervolgd...