... vervolg.
De hele trip is met WinGPS gelogd. Ik heb dit geconverteerd naar Google Earth. Klik op de afbeelding om de route zelf in Google Earth te bekijken.
De route (klik om te downloaden).
Dag 1: 24 maart 2010.
Om 6.30u vertrokken uit Lochem, in Winterswijk Ton op gehaald en vol goede moed en zin richting Nieuwpoort vertrokken. Rond 10.30u aankomst bij de jachthaven van Nieuwpoort! En dan... ja toch enigszins met knikkende knieën naar de boot! Lezers van de voorbereiding van de trip zullen meegekregen hebben dat na de tewaterlating de boot nogal snel volliep via de schroefaskoker, dus je kunt je voorstellen dat ik wel benieuwd was hoe de boot er bij lag na 4 dagen in het water te hebben gelegen. Gelukkig kan ik vanaf de kade al zien dat de waterlijn nog wel zo ongeveer klopt, dus gezonken is 'ie in ieder geval nog niet!
Eau Revoir aan de steiger in Nieuwpoort.
En inderdaad, in de bilge onder de motor ligt nauwelijks meer water dan toen ik 'm de zaterdag er voor alleen achter liet. Onder de kajuitvloer echter (bilge is gescheiden van de motorruimte) ligt behoorlijk wat water!
Nu hebben we de zaterdag daarvoor de waterzak in de punt aardig vol getankt met drinkwater en al snel rijst het vermoeden dat het wel eens daar vandaan zou kunnen komen. Dat blijkt inderdaad het geval. Wat er precies lekt moet ik nog onderzoeken, maar als de zak niet helemaal vol is valt het lekken ook mee...
Gelukkig... we kunnen varen!
Alleen... volgens onze informatie zouden er schietoefeningen zijn, wat zou betekenen dat we niet direct langs de kust naar het noorden kunnen, maar een heel eind moeten omvaren... of moeten wachten tot de oefeningen voorbij zijn...
Dus pakt Ton de marifoon en vraagt aan Post Nieuwpoort hoe het zit met die oefeningen... die zijn er dus helemaal niet
Mooi!
14.27u
Snel afscheid nemen van mijn oom die de auto weer in Lochem gaat afleveren, landvasten los en wegwezen!
Nieuwpoort,
Eau Revoir!
14.43u
Buiten de pieren en op zee!! Het grote genieten kan beginnen!
Vanwege de wat onvoorspelbare weersverwachting voor de vrijdag zijn we een dag eerder vertrokken (woensdag i.p.v. donderdag) en laat het nu net op die dag geweldig weer zijn! Ik weet dat dit heel wat jaloerse gevoelens heeft opgeroepen bij jullie
We blijven vlak onder de kust varen en binnen de kortste keren sijpelt bij mij het vakantiegevoel binnen... Heerlijk!
Zonsondergang voor de Belgische kust.
18.19u
We lopen de haven van Blankenberge binnen. We waren al gewaarschuwd dat het er op leek dat er nog steeds baggerwerkzaamheden waren (hoewel de havenmeester een paar weken daarvoor nog vertelde dat dat nu al lang klaar zou moeten zijn) en dat klopt inderdaad! In de havenmonding ligt een grote zandzuiger....
Een doorvaart is er wel (wel een krappe) dus we wagen het er op. Zo dicht mogelijk langs de zandzuiger en de slangen ontwijkend varen we de haven in. Binnen zijn we in ieder geval!
18.31u
We liggen vast. Nu maar eens op zoek naar de havenmeester... Het havenkantoor is gesloten, maar er hangt een briefje met een telefoonnummer en in de havenreglementen ernaast lees ik de dreigende mededeling dat de havenmeester gecontacteerd moet zijn
voordat de laatste persoon het schip verlaat. Ik schrik me wild en schreeuw snel naar Ton dat hij voorlopig nog even op de boot moet blijven en vooral niet op de kade moet stappen!
Hoe dan ook... ik bel braaf het opgegeven telefoonnummer... en spreek op de voicemail in dat we vannacht willen blijven slapen. Ik heb er maar niet bij verteld dat we rond 6.00u weer willen vertrekken... Eens zien of hij ons nog met een bezoekje vereert!
Eau Revoir aan de steiger in Blankenberge.
We vinden allebei dat we na de ontberingen van de eerste zeemijlen wel een lekkere maaltijd hebben verdiend en lopen Blankenberge in om ons te goed te doen.
ca. 21.00u
Omdat we de havenmeester niet hebben gesproken hebben we natuurlijk ook geen toegang tot het sanitair... We nemen er toch maar eens een kijkje. De ingang blijkt beveiligd te zijn met een cijferslot en een SEP key. Ton drukt schijnbaar willekeurig wat cijfers in en ik trek eens aan de deur. Verrek! De deur gaat open!
Dat de code toevallig klopt lijkt ons sterk en het blijkt inderdaad dat de deur open blijft staan als je 'm heel rustig dicht laat vallen. Dus leggen wij er een takje tussen, in de hoop dat we de volgende ochtend ook nog naar binnen kunnen... IJdele hoop blijkt later...