Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: UK-Pinkstertrip met Zonsnel

UK-Pinkstertrip met Zonsnel 26 mei 2010 16:30 #129236

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Vanavond, als ik niet in slaap val, ga ik een stukje schrijven over onze Pinkstertocht naar Lowestoft.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 26 mei 2010 19:12 #129268

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hé, wakker worden schipper. Ik heb even je advies nodig. Martin roept mij wakker, er is een schip in de buurt. Een snelle blik op de plotter laat zien dat in de diep water route vlak bij de TX1 dadelijk een schip ons schuin van achter met een CPA van 0,5nm voorbij komt. Zeilpak aan, buiten in de kuip even een blik in de echte wereld werpen. Het bewuste schip is nog een stuk weg. Met het lopende windje schiet ons scheepje met ruim 7,5 knopen door de donkere nacht. Beetje opsturen tot aan de wind, de CPA wordt hierdoor niet groter. Dan maar door de wind en op tegen koers gaan varen. Hé de CPA wordt nog kleiner. Hieruit blijkt dus dat we net voorlangs hadden kunnen gaan met maar 0,5 mijl en dat is te kort. Bij twijfel altijd een schip achterlangs passeren. Gelukkig loopt even later de CPA weer op en kunnen we weer overstag richting IJmuiden,. Nu stuur ik recht op de stuurhut van het zeeschip. Hij loopt niet eens zo veel sneller dan ons. Kort achter zijn kont op één kabellengte vliegen we door zijn schroefwater.

Als vreemden hebben we elkaar in de winter voor het eerst ontmoet. Ons scheepje lag toen nog vast in decimeters dik ijs. Vreemd om dan 3 maanden later in de potdichte mist midden op zee gezellig met zijn drieën in de kajuit een warme maaltijd te nuttigen. Zonder wind op de motor. De schipper achter de navigatie tafel met één oog op de radar. Kacheltje aan terwijl het stuurautomaat ons thuis brengt…………… Hé wat raar, op de plotter zie ik een soort apenstaartje @ achter onze boot?? Ik kijk nog eens, ja echt de track heeft de vorm van @ ! Snel naar buiten. Het beeld klopt het roer is helemaal naar bakboord gelopen en het schroefwater komt onder 45° onder het schip uit. Wat is er aan de hand? Toch een fototoestel bij het kompas gelegd? Maar nee, per ongeluk was één van ons kort voor het eten met zijn been tegen het uitknopje van de stuurautomaat gekomen. Daardoor was het roer steeds verder naar bakboord gelopen.



Door de mist zie je dat niet gelijk. Geeft niet, het was pas de vierde keer deze reis. Voor de opstappers is een vreemd schip met een eigenwijze schipper ook niet altijd even makkelijk.

Dan het eten, gho dat was echt super onderweg! Wie de kok was vertel ik niet. Anders is er kans dat andere schippers hem volgend jaar mee willen! Twee volle bagagekarren met spullen nam die kok mee aan boord. Heel de weg om het uur, soep, croissants, warme broodjes, melk, thee, gehaktballen, koffie, koekjes, spaghetti, chips, salades, drank en nooit bleef de vuile afwas staan, nergens wat geknoeid en dat terwijl we soms met de gangboorden door het water liepen!

wordt vervolgt..
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Laatst bewerkt: 26 mei 2010 23:20 door Baines. Reden: foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 26 mei 2010 19:42 #129276

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Engeland in zicht!! Geen wind, we varen al 40 mijl op de motor. Hoeveel schepen zouden Engeland gehaald hebben. Niets hebben we vernomen of er schepen zijn vergaan of erger……..
Door omstandigheden konden wij pas zaterdagmorgen inschepen te Andijk. Hoogwater Den Oever 16:00 uur. Hierdoor waren wij de laatste richting Lowestoft.
Enkele keren hebben we via VHF 16 een oproep gedaan aan het Zeilersforum.nl, geen reactie. Bij de derde oproep kregen we response, over naar dubbel. Het bleken 4 bevriende Hollandse zeiljachten te zijn. Vertrokken uit Lowestoft en onderweg naar IJmuiden. Ze hadden nog nooit van ons mooie forum gehoord. Heel lul verhaal over hun motortjes, geen wind en hoe gaat het met die en met die. Weer over naar 16. Vrijwel gelijk hoor ik Zeebeest Zonsnel oproepen. Wat een mooie stem kwam er uit die speaker. Het klonk gewoon net zo als hij kan schrijven. Over naar 77. Albert voer Lowestoft uit en vroeg waar wij zaten. Dankzij geankerde tankers was dat eenvoudig uit te leggen, zo van: “daar links van die grote rooie”.



Haaks op onze koerslijn hebben we 3 mijl verder Albert ontmoet, zie zijn verhaal over hoe dat verliep. We hebben trouwens nog wel wat mondvoorraad gekregen:





Iets scherper dan halverwind, high aspect, grootzeil vol met 18 knopen wind lopen we af en toe over de 8 knopen. Als schipper geef ik opdracht om Engeland te bellen: Meld maar dat we er aan komen! Helaas geen GSM dekking meer. Zoals verwacht neemt de wind af. Niet meer boven de 8 knopen, met 7 moeten we al tevreden zijn.. Even later terug naar 6 knopen snelheid. Dan maar de feestjurk erop! Gaat net, dacht ik. Maar doordat we nu weer sneller lopen + 2,5 knopen komt de wind meer van voren. En 60 graden aan de wind met die lap was niet te houden. Na twee keer uit het roer te zijn gelopen toch maar wat afvallen. Liever snelheid dan een rechte koers! Honger, ja het is al 20:00 uur. De tijd vliegt. Om 10:30 vertrokken uit Andijk, laveren op het IJselmeer, 14:00 uur geschut in Den Oever. Met tegenstroom om 19:30 uur bij de TX1. Nu de keuze: oploeven gaat niet, we varen op een paar booreilanden af en nog verder afvallen brengt ons in Dover. Ook koken is iets lastiger voor onze super kok op een schip wat af en toe uit het roer loopt. Dan maar de jurk eraf. Na het eten is het donker, varen we aan de wind met 5 á 6 knoopjes de super heldere nacht in.



Wordt vervolgt.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Laatst bewerkt: 26 mei 2010 23:41 door Baines. Reden: foto´s toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 26 mei 2010 19:57 #129278

Ik zal proberen om morgen wat foto's en film toe te voegen van de tocht.


groeten,

Tjerk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 26 mei 2010 20:01 #129279

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
BraveHeart,

Ja, dat is leuk. Vul maar aan! Heb jij ook nog overal spierpijn? Ondertussen blijven de kopjes thuis weer op tafel staan. Vanmorgen slingerden ze op de grond, zo golfde het nog in mijn hoofd.

Groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 26 mei 2010 20:10 #129283

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
"Als het golft dan golft het goed. Niet te stuiten, niet te sturen. Duurt het dagen, duurt het uren. Als het golft dan golft het goed." :lol:

Leuk vervolg verhaal! Kijk uit naar de rest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 26 mei 2010 20:16 #129287

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 710
Ik ook!
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 26 mei 2010 21:46 #129312

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Maaaaar, wie was nou die kok......... :)
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 26 mei 2010 22:01 #129318

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Ik kan je verklappen dat het broodje gebakken ei met spek al erg goed gesmaakt heeft :D
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 04:51 #129331

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
wie was nou de kok?

peppie was het in ieder geval niet ik denk die lange ;)

leuk verhaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 07:01 #129338

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12219
groom schrijft:
ik denk die lange ;)
Die lange? Die voer toch met Zeebeest mee? ;)
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 07:54 #129347

Zonsnel schrijft:
Maar nee, per ongeluk was één van ons kort voor het eten met zijn been tegen het uitknopje van de stuurautomaat gekomen. Daardoor was het roer steeds verder naar bakboord gelopen.



Door de mist zie je dat niet gelijk. Geeft niet, het was pas de vierde keer deze reis. Voor de opstappers is een vreemd schip met een eigenwijze schipper ook niet altijd even makkelijk.

Dat ding zit gewoon op de verkeerde plaats, de volgende keer neem ik deze mee :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 08:35 #129354

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hé daar wil ik er drie van hebben!
Waar kan je die kopen??
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 08:57 #129358

Zonsnel schrijft:
Hé daar wil ik er drie van hebben!
Waar kan je die kopen??

Bij www.force4.co.uk, misschien dat ik er ook wat wil bestellen, misschien dat we wat kunnen combineren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 09:03 #129359

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
Die lange? Die voer toch met Zeebeest mee?

Klopt maar daar hadden we meerdere peppies en kokkies. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 12:35 #129387

BraveHeart schrijft:
Zonsnel schrijft:
Hé daar wil ik er drie van hebben!
Waar kan je die kopen??

Bij www.force4.co.uk, misschien dat ik er ook wat wil bestellen, misschien dat we wat kunnen combineren.
6 euro...? Da's echt geen geld!
Ik heb ze niet echt nodig maar voor die prijs wil ik er wel drie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 12:55 #129393

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
BraveHeart schrijft:
Zonsnel schrijft:
Hé daar wil ik er drie van hebben!
Waar kan je die kopen??

Bij www.force4.co.uk, misschien dat ik er ook wat wil bestellen, misschien dat we wat kunnen combineren.

Zocht er laatst ook niet iemand zoiets voor zijn contactslot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 14:03 #129401

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Laten we hier even verder gaan met de Pinkstertrip. Dan kan de interesse in deze beschermkappen gepeild worden onder een nieuw topic bij "inkoopactie's"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 19:07 #129453

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zaterdag gaat ze eruit. Om 15:15 onder de kraan. Vreemd een vis op het droge. Want zwemmen doet ze zo graag. Hier de statistieken:
Andijk Lowestoft
156,25 mijl gevaren,
Wind maximaal 26,2 knopen
Maximale snelheid 8,88 knopen
Gemiddelde snelheid 6,2 knopen
8 uur op de motor gevaren, ca 48 mijl (excl sluis en havens)
Totale 27,5 uur gevaren, inclusief schutten

Lowestoft Andijk
159 mijl gevaren
Wind maximaal 25,1 knopen
Maximale snelheid 8,75 knopen
Gemiddelde snelheid 5,9 knopen
6 uur op de motor gevaren, ca 36 mijl (excl sluis en havens)
Totaal onder weg 31 uur, inclusief schutten en een tijstop in Den Helder.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 19:45 #129470

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Aan de wind stampen we voort. 5bf op kop, twee reven en het kleine fokje duwen het scheepje met een flinke snelheid door de golven. Niet te hoog, dan valt ze terug in snelheid. Tijd voor koffie of koek was er niet, gelijk na aankomst mochten de opstappers de fok wisselen. De schipper had haast, hij wilde zo nodig zeilen. Koud, bere koud is het. Meer dan de helft van de bemanning is katterig, iedereen heeft honger. Nog even en we varen tegen de afsluitdijk. Daar gaan we door de wind, reven eruit en de high aspect fok erop. Nu varen we met ruime wind over de zelfde rotgolfjes terug naar Andijk. De golfjes zijn net zo lang als het schip en duwen graag de boot dwars, maar het scheepje wil oploeven. Een mooi evenwicht. Totdat er een iets grotere golf komt en minder wind of andersom. Het stuurautomaat heeft het er maar druk mee. Moeilijke omstandigheden tijdens een kennismakingstocht om het scheepje te leren aanvoelen. Zeker als je geen stuurwiel gewend bent.
7:00 uur na een etmaal zeilen komt Den Helder in het zicht de schipper komt aan dek. Hij heeft lekker even drie en een half uur kunnen slapen. Het schip vaart al uren met een knik in de schoot. Een super strakke koerslijn. Zeilen netjes getrimd. Martin stuurt recht op zijn geboortegrond af, allerlei jeugdsentiment vliegt door de kuip. Zo moet het zeilen zijn. Het slechtste stuk van de reis moet nog komen: de aankomst (citaat van Henk van der Velde, zeezeiler)
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 20:32 #129483

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Mist, had het al eerder meegemaakt. Niet fijn. De spannendste was in de race van Alderny. Met 8 knopen stroom, snelle ferry’s en visbootjes om je heen. Boegbeslag was niet meer zichtbaar vanuit de kuip. Daarom toch maar een C120 met AIS en radar gekocht.
Zaterdag en Zondag super helder weer. De zonsondergang was zo mooi. Zo mooi had ik hem nog nooit in de zee zien zakken. Geen wolkje aan de hemel. Heel de zon ging onder in de zee, tot aan de laatste minimeter.
In de nacht waren alle sterren te zien, echt vanaf de kim en dan helemaal rond. Je weet wel of je in zo’n glazen bolletje net als met kerst met wat kerstbomen, de kerstman en een bergje erin. Even schudden en het sneeuwt. In zo’n perfect rond bolletje zeilden wij. Met als middelpunt ons bootje. MTC Stond er in logboek.
Onbegrijpelijk dat er boten niet naar Engeland gingen ivm mist?????

Maandag op de terugweg. Het werd een beetje kouder en plots: mist, potdicht. Vlug de radar aan. Heerlijk mist. Ik zit te genieten. Grote schepen hebben AIS en zijn ook nog tot wel 24 mijl zichtbaar op de radar. Op 12 mijl zie je ze zeker allemaal. Achterons vaart een zeilbootje met een AIS transponder. Afstand 6 mijl. Op de radar niet te zien. Later loopt hij iets in tot 3,5 mijl. Nog steeds niets te zien op de radar. Op zee voor Lowestoft hebben we Zeebeest ontmoet, overdag met goed zicht. Eens op de radar gekeken. Pas vanaf 2,5 mijl kwam er een echo op het scherm. En dan moet die wel op een zo klein mogelijke range staan. Op een grotere range valt hij weg.
AIS is geweldig. TCPA, CPA, koers, bocht, scheepsnaam, enz. Diverse grote schepen varen ons voorbij. Met enkele hebben we marifoon contact. Om 18:33 uur is de Fairchem Steeds zichtbaar op het scherm met een CPA van 1,5 mijl. We roepen hem op. Alhoewel hij dan nog 4 mijl van ons verwijderd is zegt hij ons wel te kunnen zien op zijn radar.
Rondom ons schip hebben we twee gardzone’s ingesteld. Komt iets of iemand binnen deze zone’s dan gaat het alarm af. Op de radar zit een spaarstand. Om de 5 minuten draait hij dan 20 rondjes. Voor de rest staat hij dan in standby. Toch kreeg zo’n grote jongen het voor elkaar door de eerste gardzone heen te varen terwijl de radar effe 5 minuten niet zat op te letten!
Tijdens mist zat ik voornamelijk binnen. Achter de kaartentafel, zeemansliederen op, kachel aan en een boek te lezen (van Ben Hoekendijk) Om de 5 minuten kijk ik op het scherm. Controleerde de CPA van schepen in de buurt (12 mijl) en liep alle range instellingen van de radar door. Immers, een groot schip zie je op de grootste range (24 mijl) maar een klein schip niet. Buiten is permanent een wachtsman op de uitkijk, met misthoorn. (rood, plasic van platimo) Voor het geval dat….
Eén schip komt aan de lage kant voorbij op 1,2 nm. Te zien op radar en AIS. Buiten was niets te zien, te horen of te ruiken. Niets, geen golven geen misthoorn. Helemaal niets. Hoewel de andere waargenomen schepen wel een misthoorn lieten klinken.

Nabij de TX1 is in de noordgaande shippinglane een bergingsoperatie aan de gang. Twee gigantiche kranen staan daar op grote pontons op 8 hoge poten boven de zee. Diverse schepen varen eromheen. Duikers werken onder water. Via de AIS krijgen we hiervan een alarm op de plotter. Compleet met coördinaten en waar we op moeten letten. Guardvessel Pelicaan is ter plaatse. Keurig roepen wij hem op. Melden dat we met een safe afstand van 1,5 nm voorbij willen varen. Hij bedankt ons voor de medewerking en wenst ons een goede reis.
Zo snel als het kwam was de mist ook weer weg.
Alhoewel de apparatuur een godsvermogen gekost heeft voel je je in dergelijke omstandigheden wel heel erg afhankelijk van dit speelgoed. Wand speelgoed blijft het.

Graag reacties op het gebruik van radar in een andere (daarvoor nog te starten?) topic.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 27 mei 2010 21:38 #129501

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Die Salvage Operation hebben we gehoord via kanaaltje 23. Wat was er nou aan de hand dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 28 mei 2010 04:33 #129512

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Daar midden in de shipping line ligt een wrak, staat op de kaart. Hoe lang al weet ik niet. Het wrak is gemarkeerd met cardinale boeien. Dit wrak zijn ze aan het lichten. Staat ook op de Navtex, wordt inderdaad omgeroepen via de kustwacht op VHF 23 met een vooraankondiging op 16. En ook de AIS geeft hier alarm op. Bovendien vaart er een Guardvessel rond.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 28 mei 2010 10:05 #129570

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6565
Zonsnel schrijft:
Onbegrijpelijk dat er boten niet naar Engeland gingen ivm mist?????
Nee, niet onbegrijpelijk. Je geeft zelf al aan, dat je na je eerste mist-ervaring als een speer een radar hebt aangeschafd. Die hadden wij niet, evenmin als AIS of stuurautomaat. Als je daarbij de verwachting hebt, dat die mist over het hele kanaal ligt, van IJmuiden naar Lowestoft, en nog de keuze hebt om NIET te gaan, dan is het een verantwoorde keuze om je niet in mogelijk gevaarlijke situaties te begeven. Een oversteek van naar schatting 22 uur, volledig in de mist, zonder apparatuur, constant verscherpte wacht houden, houdt zeker risico's in.
Wij hebben op basis daarvan de keus gemaakt om de oversteek niet te wagen, en in plaats daarvan een andere tocht te maken. In mijn ogen een beslissing gebaseerd op goed zeemanschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:UK-Pinkstertrip met Zonsnel 28 mei 2010 10:27 #129575

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Apae schrijft:
Zonsnel schrijft:
Onbegrijpelijk dat er boten niet naar Engeland gingen ivm mist?????
Nee, niet onbegrijpelijk. Je geeft zelf al aan, dat je na je eerste mist-ervaring als een speer een radar hebt aangeschafd. Die hadden wij niet, evenmin als AIS of stuurautomaat. Als je daarbij de verwachting hebt, dat die mist over het hele kanaal ligt, van IJmuiden naar Lowestoft, en nog de keuze hebt om NIET te gaan, dan is het een verantwoorde keuze om je niet in mogelijk gevaarlijke situaties te begeven. Een oversteek van naar schatting 22 uur, volledig in de mist, zonder apparatuur, constant verscherpte wacht houden, houdt zeker risico's in.
Wij hebben op basis daarvan de keus gemaakt om de oversteek niet te wagen, en in plaats daarvan een andere tocht te maken. In mijn ogen een beslissing gebaseerd op goed zeemanschap.

Door maar een deel te citeren trek je het een beetje uit verband.
Met deze vraagtekens bedoelde ik niet de beslissing zelf om wel of niet te gaan. Die maakt ieder voor zich.
Maar het grote verschil tussen de boten welke niet gegaan zijn i.v.m. dichte mist ten opzichte van ons met juist super 100% helder En dat bij maar 50 mijl verder en een etmaal verschil. Kan je zien hoe snel de omstandigheden kunnen omslaan.

Voordat je aan de reis begint heb je nog een keuze. Om bij dichte mist niet uit te varen voor een plezierreisje getuigd van goed zeemansschap. Maar als je eenmaal een stuk onderweg bent en overvallen wordt door mist is de keuze anders. Doorgaan kan dan juist goed uitpakken, of slechter.......
Als je niet in de mist wilt varen moet je helemaal niet op zee komen in het voor- of najaar.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl