Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Je grootste blunder? 19 feb 2025 06:16 #1612494

Mijn buurman is 9 jaar geleden ook van de ladder gevallen tijdens werkzaamheden aan zijn boot. Daar is hij nooit meer bovenop gekomen en helaas zelfs aan overleden.
Sindsdien huur ik een rolsteiger of kamersteiger en gebruik een ladder alleen om ergens te komen.

Het is het gewoon niet waard.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 19 feb 2025 07:20 #1612500

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 19 feb 2025 07:28 #1612502

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1024
Barre Skik schreef :
Mijn buurman is 9 jaar geleden ook van de ladder gevallen tijdens werkzaamheden aan zijn boot. Daar is hij nooit meer bovenop gekomen en helaas zelfs aan overleden.
Sindsdien huur ik een rolsteiger of kamersteiger en gebruik een ladder alleen om ergens te komen.

Het is het gewoon niet waard.

voel me al een stuk beter nu :blink:
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 19 feb 2025 07:31 #1612503

Wat had je dan voor reacties verwacht?

Wel goed dat je dit deelt, hopelijk nuttig voor anderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 19 feb 2025 08:18 #1612508

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3937
Nachtvlinder schreef :
Van de 60.000 klus ongevallen die bij de seh kwamen, 5% ladder betrokken...

Dan nog de niet gedocumenteerden.

Laatst stond er ergens ook op zf de opmerking dat je beter een klimgordel kunt gebruiken ipv een Bootsmanstoeltje. Kan ik me wat bij voorstellen.
Maar toch zag ik deze en gene met een Bootsmanstoel de mast in gaan.
Gaat vast ook wel eens mis..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 19 feb 2025 10:49 #1612543

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
JB-NL schreef :

Van de 60.000 klus ongevallen die bij de seh kwamen, 5% ladder betrokken...

Dan zal dat bij 50.000 ongevallen vast ook 5% zijn. En bij 40.000 gevallen ook :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 19 feb 2025 11:04 #1612548

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3937
lschip schreef :
JB-NL schreef :

Van de 60.000 klus ongevallen die bij de seh kwamen, 5% ladder betrokken...

Dan zal dat bij 50.000 ongevallen vast ook 5% zijn. En bij 40.000 gevallen ook :lol:

haal alleen de info uit t rapport...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 24 feb 2025 20:48 #1613337

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 473
JB-NL schreef :
Nachtvlinder schreef :
Van de 60.000 klus ongevallen die bij de seh kwamen, 5% ladder betrokken...

Dan nog de niet gedocumenteerden.

Laatst stond er ergens ook op zf de opmerking dat je beter een klimgordel kunt gebruiken ipv een Bootsmanstoeltje. Kan ik me wat bij voorstellen.
Maar toch zag ik deze en gene met een Bootsmanstoel de mast in gaan.
Gaat vast ook wel eens mis..

Ja zeker.
Gelukkig beginnen schippers zich daarvan een beetje bewust te worden.

Overigens als je lang statisch "hangend" moet werken is een combi van een bootmansstoeltje (plank) voor het zitten erg fijn, maat draag je een gordel omdat alleen die goedgekeurd is voor lifesupport.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 24 feb 2025 21:00 #1613339

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3937
scope schreef :
JB-NL schreef :
Nachtvlinder schreef :
Van de 60.000 klus ongevallen die bij de seh kwamen, 5% ladder betrokken...

Dan nog de niet gedocumenteerden.

Laatst stond er ergens ook op zf de opmerking dat je beter een klimgordel kunt gebruiken ipv een Bootsmanstoeltje. Kan ik me wat bij voorstellen.
Maar toch zag ik deze en gene met een Bootsmanstoel de mast in gaan.
Gaat vast ook wel eens mis..

Ja zeker.
Gelukkig beginnen schippers zich daarvan een beetje bewust te worden.

Overigens als je lang statisch "hangend" moet werken is een combi van een bootmansstoeltje (plank) voor het zitten erg fijn, maat draag je een gordel omdat alleen die goedgekeurd is voor lifesupport.
Helder, en dank ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 25 feb 2025 05:57 #1613356

padawan schreef :
Barre Skik schreef :
Mijn buurman is 9 jaar geleden ook van de ladder gevallen tijdens werkzaamheden aan zijn boot. Daar is hij nooit meer bovenop gekomen en helaas zelfs aan overleden.
Sindsdien huur ik een rolsteiger of kamersteiger en gebruik een ladder alleen om ergens te komen.

Het is het gewoon niet waard.

voel me al een stuk beter nu :blink:

Je slechter laten voelen is mijn doel niet. Met een kamersteiger is het gewoon veilig werken. Niks om bang voor te zijn.
Degene die gemakzuchtig zijn, die moeten zich misschien wel even bezinnen voor men weer begint.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 25 feb 2025 06:00 #1613357

JB-NL schreef :
Nachtvlinder schreef :
Van de 60.000 klus ongevallen die bij de seh kwamen, 5% ladder betrokken...

Dan nog de niet gedocumenteerden.

Laatst stond er ergens ook op zf de opmerking dat je beter een klimgordel kunt gebruiken ipv een Bootsmanstoeltje. Kan ik me wat bij voorstellen.
Maar toch zag ik deze en gene met een Bootsmanstoel de mast in gaan.
Gaat vast ook wel eens mis..

Dus 5 op de 100....met wat meer voorzorg is dat waarschijnlijk met 90% terug te brengen.
En het is de voorzorg die de persoon zelf neemt. Ik gun het niemand bij die 5 personen te horen. Vandaar mijn reactie.
Iets weg relativeren is dat niet hetzelfde als oogkleppen opdoen omdat een steigertje een paar tientjes kost?
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 25 feb 2025 13:43 #1613446

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2235
Niet mijn grootste blunder, toch het vermelden waard.
Ik zeil vaak met een top down gennaker, die word gevoerd vanaf de drie meter lange boegspriet. Het is een DIY systeem. Het zeil kocht ik voor 50 € tweedehands, ik vermoed dat het bedoeld was voor een grote Fisher motorsailor, de kleur (tan) was juist en het was behoorlijk op maat. Heb het onderlijk een stukje ingekort, 20 cm bij de halshoek en een meter bij de schoothoek.
De roller zelf was ook tweedehands, beschadigd, heb ik gerepareerd. Als topwartel gebruik ik een waarschijnlijk 100 jaar oude Wykeham wartel. De geleidingen voor de eindeloze lijn waarmee je het zeil oprolt zijn gemaakt uit een restje teakhout. Er is geen anti torsie lijn in het zeil verwerkt, dat geeft wel eens problemen omdat je zonder anti torsie lijn bij sterke wind het zeil niet goed kunt oprollen. Onder rolt het prima, boven blijft het openstaan. Ik leerde daarmee om te gaan, weet hoeveel wind te veel is. Ik had voor de tests de eindeloze lijn gemaakt uit Marlow 8mm double braid, de splits had ik geen tijd voor, heb de lijn met goed dik takelgaren genaaid.
Ik zeil ondertussen reeds jaren met die gennaker, meestal in combinatie met het lugger yawl zeil.
Nu de blunder. Ik kom er aangezeild met twee zeilen, begin ruim voor de ankerstek de gennaker in te rollen want omdat het anker wel eens aan het waterstag blijft haken bij het laten vallen. Dat is knudde, je mist dan de exacte ankerstek. Dus ik laat de laatste 50 meter voor de stek het anker reeds een meter onder water. Dat remt oké maar dat is vaak meegenomen. Ga je te snel bonkelt dat zware scherpe anker tegen de kiel dus vooraf snelheid minderen door de gennaker (of de kluiver bij meer wind) in te rollen. Ik rol de gennaker in en de takeling die ik jaren geleden gemaakt heb om de lijn eindeloos te maken breekt. Gewoon vergeten. Ik had nog geluk, de gennaker was reeds grotendeels ingerold. Je staat plots aan een lijn te trekken die niks meer doet.
Roer hard over om een opschieter te maken, lugdruil hard midscheeps geschoot en naar voor rennen. Een schop met mijn voet tegen de ankerlier blokeer inrichting (!!!!) en de deels flapperende gennaker laten vallen. Op dek. Op een paar meter exact op de ankerstek. Geluk gehad. Was de takeling gebroken toen het zeil nog vol open stond was het moeilijk geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 25 feb 2025 16:44 #1613474

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18417
Mooie blunder, goede afloop...

Zoals ik het lees heb je geen top-down maar een bottom-up furler. Bij Top-down draait het zeil van bovenaf op, het onderste stuk als laatste. De halshoek zit dan ook vast aan een vrij draaiende wartel en draait dus niet mee met de trommel van de furler. Zonder anti-torsielijn lukt het nooit om van bovenaf in te draaien. Los daarvan, knap dat je met hele beperkte middelen toch een zeer bruikbaar zeil hebt weten te maken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 19:45 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 25 feb 2025 19:31 #1613504

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2235
Kan best zijn, wat ik heb is een Facnor FX+ 1500. Die kwam van de boeg van een stalen boot waarmee ze tegen de kade waren gevaren. Beetje alles krom, met een hamer te herstellen. Heeft me 10 € gekost op de marina second hand market van Yat Marina in Marmaris. Kostte toen nieuw 1600 €.
Dat zeil is wat ons zware bootje met een slechts 10 meter hoge mast nodig had om hier in de Med met licht weer goed te kunnen zeilen. Zou ik niet meer willen missen.
Heb vandaag de eindeloze lijn hersteld. Alweer op de slechte manier, eigenlijk zou ik moeten een splits maken maar dan word de lijn pakweg 50 cm korter en is moeilijk te hanteren vanuit de kuip.
Ik weet nu dat ik op die takeling moet letten, zal wel meevallen.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 19:32 door OldBawley. Reden: dementie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 feb 2025 10:48 #1613672

Dagenlang vruchteloos proberen om gegevens tussen een Victron Ekrano en Cerbo GX te delen. De handleiding is voor mij ingewikkeld, ben niet echt thuis in die dingen maar wel alles volgens het boekje gedaan met allerlei variaties ook nog. Zonder resultaat dus. De support ticket die ik bij Victron had aangevraagd kreeg vanochtend een vervolg met als conclusie dat alles goed ingesteld was.

Totdat ik in een schaars helder moment bedacht dat het toch wel aan de verbinding moest liggen. De herkomst van het UTP kabeltje is, behalve dat het uit mijn kabeltjesrommelbak komt, verder onbekend maar met een ander kabeltje (uit diezelfde bak) werkt het ineens feilloos :blush:

Het kabeltje maar eens goed bekeken. Zoiets moet verboden worden toch :evil:


Edit: alleen een leek als ik kan zoiets overkomen natuurlijk.
Bijlagen:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 feb 2025 10:56 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 feb 2025 11:09 #1613676

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17145
En toch fijn dat het iets doms was en de spullen gewoon goed zijn B)
Nieuwsgierig, waarom heb je een ekrano èn een Cerbo aan elkaar geknoopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 feb 2025 11:13 #1613677

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18417
Wel een heel bijzonder kabeltje inderdaad. Voor lage snelheden worden inderdaad maar 2 van de 4 aderparen gebruikt, maar dat de niet gebruikte paren dan ook fysiek niet aanwezig zijn heb ik in ieder geval nog nooit gezien. Blijkbaar een fabrikant die érg op de centjes gelet heeft.

Overigens is een kabeltester voor alle UTP kabels een uitkomst. Ik heb bij verbindingsproblemen al meerdere malen aderbreuk kunnen aanwijzen als oorzaak, ook bij kant-en-klaar gemaakte UTP kabels. Als je zelf kabels knijpt is een tester al helemaal een must.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 27 feb 2025 11:13 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 feb 2025 11:28 #1613679

holtere schreef :
En toch fijn dat het iets doms was en de spullen gewoon goed zijn B)
Nieuwsgierig, waarom heb je een ekrano èn een Cerbo aan elkaar geknoopt?

Ben bezig de kaartentafel in te richten. Klinkt simpel maar is lastig vanwege waar en voor wat sparingen te maken. Ben nu bezig met de tanks. 2xdiesel voor de motor, 2xdiesel voor de kachels, 1xwater en 1xvuilwater. Dus 6 in totaal. Monitoring kan met klokjes al dan niet met keuze schakelaar. Zo kwam ik er achter dat de sensors (simpel vlotter model) voor de kleine kacheltankjes niet compatible zijn met het klokje dat ik daarvoor in gedachte had. Het werkt precies verkeerd om en blijkt alleen maar oplosbaar te zijn door sensor en klokje van hetzelfde merk aan te schaffen.

Ik heb de Ekrano aangeschaft voor o.a. allerlei monitoring. Daar zitten ook drie tank aansluitingen op. Gezien het voorgaande nu besloten om af te zien van allerlei klokjes en dit afleesbaar te maken op de Ekrano. De GX Tank 140 van Victron zou voor de uitbreiding daar een mooie oplossing voor zijn maar is helaas niet compatible met resistieve tank sensoren. De Cerbo GX heeft 4 aansluitingen voor deze sensoren dus een koppeling tussen de Ekrano en Cerbo ligt dan wel voor de hand.

Zo dus :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 feb 2025 11:42 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 feb 2025 11:40 #1613682

ilCigno schreef :
Wel een heel bijzonder kabeltje inderdaad. Voor lage snelheden worden inderdaad maar 2 van de 4 aderparen gebruikt, maar dat de niet gebruikte paren dan ook fysiek niet aanwezig zijn heb ik in ieder geval nog nooit gezien. Blijkbaar een fabrikant die érg op de centjes gelet heeft.

Overigens is een kabeltester voor alle UTP kabels een uitkomst. Ik heb bij verbindingsproblemen al meerdere malen aderbreuk kunnen aanwijzen als oorzaak, ook bij kant-en-klaar gemaakte UTP kabels. Als je zelf kabels knijpt is een tester al helemaal een must.

Ja zo’n tester heb ik ook. Erg handig en heb er al veel plezier van gehad in zelf aangekrompen UTP stekkers in de huis installatie. Maar door het ogenschijnlijk prima kabeltje was ik hier dus niet op voorbereid :blush:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.544 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl