Doejong schreef :
Gewoon uit interesse: heb je iets van formele instructie gehad, zoals op een zeilschool? Zo nee, dat is echt een aanrader als alternatief voor leren door schade en schande (wat toch wel gebeurt).
Veel dingen zijn te oefenen, zoals langzaam varen (zeilen killend bij, voor de wind het grootzeil inhalen), aanleggen natuurlijk, ook aan de lage wal, gecontroleerd rondjes varen. En ook snel hijsen en strijken. En gijpen natuurlijk (geintje

) .
Voorbeeldje: snel een leuverfok strijken. Val losmaken, op de knieën op het voordek bij de voorstag, maar de val aan lij (dus de andere kant) van de fok nemen met je arm onder het onderlijk door. Zeil laten vallen in de arm waarmee je de val vasthoudt en met je andere hand bij het voorlijk naar beneden trekken. Die hand steek je daarna tussen voorstag en val door en je pakt de buik van het zeil (ligt op de arm waarmee je de val vast hebt) en trekt het tussen val en voorstag door, over de tophoek heen. Dan 2 halve steken met de val rond tophoek en voorstag en je hebt een keurig pakketje dat nergens naartoe gaat.
Het opschrijven en zelfs het lezen duurt veel langer dan de uitvoering, maar je moet het een paar keer oefenen tot het vlot gaat. Geen rolfok nodig.
Mijn basis is een kleine 40jr terug 2 x weekje zeilschool in Optimistje, daar komt nog geen fok bij kijken

. Maar de basis wat o.a. betreft 'aanleggen natuurlijk, ook aan de lage wal, gecontroleerd rondjes varen.' is gelukkig grotendeels blijven kleven en voelde vrij snel intuïtief weer goed aan. Heb mezelf, op een enkele kleinigheid na, dan ook nog niet in de problemen gezeild. Maar is ook omdat ik vaker de windrichting bepalend laat zijn voor de richtingen die heen en weer gezeild worden dan een einddoel en goed om me heen blijf kijken om eventuele vervelende situaties vroegtijdig aan te zien komen om ze vervolgens snel te vermijden.
De door jouw beschreven procedure voor het snel een leuverfok kunnen strijken zie ik helemaal voor me en ga ik oefenen, dank, daar ga ik veel aan hebben!
Doejong schreef :
regelmatige inspectie van de tuigage.
Het nut daarvan ben ik meteen gaan inzien toen ik de boot nog maar pas had en te maken kreeg met een van de mast loskomende giek met het grootzeil gehesen. Dat bleek qua houvast te moeten vertrouwen op een paperclip en een tie-wrap zo ongeveer.