Ik heb hier en daar wat gelezen over ´aanhalen van kielbouten´.
Dat maakt mij een beetje nerveus.
Als er in het onderhoudsschema van de verhuurder staat dat jaarlijks de bouten moeten worden aangehaald dan valt de kiel er uiteindelijk vanzelf wel af.
Als een hoofdbout als de kielbout z´n voorspanning kwijt is dan is er wat mis. Voor je de ´speling´ uit de constructie draait moet je vaststellen waardoor de speling is veroorzaakt. Met een kunststof romp en een kiel van 2 ton zal relaxatie (
tijdgebonden vervorming onder belasting, afhankelijk van materiaal, temp en spanning) best een rol spelen. Maar evengoed kan de bout of de ophangconstructie plastisch vervormd (
onevenredig oplopende perm. vervorming bij gelijkblijvende of zelfs teruglopende spanning op het materiaal) zijn.
Klakkeloos aandraaien van bouten na een aanvaring of als ´onderhoud´ kan de constructie ernstig ondermijnen. Boutstelen kunnen ingesnoerd zijn agv corrosie of overbelasting; ze zitten los en de constructie ´rammelt´. Een ´swing´ kiel of loszittende kielbouten zijn serieuze waarschuwingen. Door aandraaien deze zet je mogelijk verzwakte bouten/constructie steeds opnieuw op scherp. Stukje bij beetje verminder je de draagkracht van de constructie. Op een kwaad moment dat de constructie wordt aangesproken (grote golf, aanvaring) is de draagkracht mogelijk tever teruggehaald en dondert de kiel eraf.
Dom van de huurder, maar zijn fout had mi niet mogen leiden tot verlies van een kiel. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een CE gekeurde boot rekentechnisch z´n kiel mag verliezen na 1 aanvaring met een rotsblok. Of zandbank. Wel na 3x, als na elke aanvaring niet adequaat is gereageerd.