Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hé waar is mijn kiel?

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 16:40 #166655

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
grover schrijft:
wat dacht je van zwaarden? ;)
zonder zwaarden gaan ze echt wel om:blush:

met zwaarden naar beneden gaan ze eerder om dan zonder zwaarden......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 16:45 #166656

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
grover schrijft:
zonder zwaarden gaan ze echt wel om,behalve voor de wind en zonder wind. :blush:

Oh, een wijd verbreid misverstand onder landrotten en polyesterzeilers.
Zo werkt dat niet helemaal hoor, met die zwaarden.
Het verlijeren gaat (heel) wat harder zonder zijzwaard, maar je maakt met het zwaard naar beneden echt meer helling dan zonder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 16:49 #166658

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
zei capolavoro ook al..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 16:50 #166659

  • erwinr
  • erwinr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
humm... volgens mij steken de meeste roerbladen ongeveer even diep als de kiel. Dus wel heel bijzonder dat je je kiel eraf kan varen en je roer (wat heel wat kwetsbaarder is) heel kan houden.

ik denk: broodje aap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 17:01 #166662

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
De kiel van een 37 steekt dieper dan het roer, dus dat zou nog wel kunnen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 17:12 #166663

erwinr schrijft:
humm... volgens mij steken de meeste roerbladen ongeveer even diep als de kiel. Dus wel heel bijzonder dat je je kiel eraf kan varen en je roer (wat heel wat kwetsbaarder is) heel kan houden.

ik denk: broodje aap

Als het een kwestie is van doorgeroeste bouten, dan kan de kiel er natuurlijk ook in diep water afgevallen zijn. Er wordt geloof ik niet gesproken over een aanvaring met een zandplaat of een stuk steen.

Overigens zijn er al minimaal 3 open 60's geweest die op een 1000-1500 mijl voor de finish hun kiel hebben verloren en nog steeds zo veel voorsprong hadden dat ze deze wereldomzeilingen met een podium plaats hebben kunnen afsluiten.

stabiliteit rechtop hangt af van metacenter hoogte (geometrisch bepaald door de rompvorm) tenopzichte van het gewichtszwaartepunt. Zoalng je metacenter maar hoger is dan je gewichtszwartepunt dan kun je gewoon door blijven varen. Uiteraard wel tuiteliger en eerder moeten reven.
Groot voordeel van deze hoekige boten, zijn lekker vorm stabiel, zeker in combinatie met een breed kontje.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 18:34 #166674

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
lang geleden eens een instructrice op de zeilschool (in Friesland) die vond dat haar 16m2 wat raar zeilde, de hele dag al......
ingestapt, meegevaren, inderdaad, erg wiebelig en geen hoogte te houden...
je raadt het al, kiel eraf.....
maar zelfs een half ei als een 16m2 heeft dan nog best een hoop vormstabiliteit!

groet
t
Laatst bewerkt: 20 dec 2010 18:34 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 19:16 #166681

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als de kiel van zeg 2 ton van de boot af is en er ruim 4 ton overblijft, kom je al aardig in de buurt van merkbare aanvangsstabiliteit. Met mijn gewicht breng ik wel zwaardere schepen in beweging en als je enig gevoel hebt kan je zeker het verschil merken. Zeker als het om eigen schepen gaat.(Ook al is het verhuur).

Ook een groot toeval dat de kiel gevonden is door duikers en dat na een tocht van 100 km zonder dat er sprake van bemerking was dat de kiel er af lag.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 19:21 #166682

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Proost schrijft:
Ook een groot toeval dat de kiel gevonden is door duikers en dat na een tocht van 100 km zonder dat er sprake van bemerking was dat de kiel er af lag.
Dat is ook een reden voor mij om te vinden dat het een broodje aap verhaal is.
Hoeveel geld ga je investeren om duikers ergens 100 KM terug een kiel te laten vinden? Waarom zou je?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 19:21 #166684

Capolavoro schrijft:
lang geleden eens een instructrice op de zeilschool (in Friesland) die vond dat haar 16m2 wat raar zeilde, de hele dag al......
ingestapt, meegevaren, inderdaad, erg wiebelig en geen hoogte te houden...
je raadt het al, kiel eraf.....
maar zelfs een half ei als een 16m2 heeft dan nog best een hoop vormstabiliteit!

groet
t
maar hij werd ook wel platluis genoemd...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 19:55 #166688

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Die duikers zullen wel door/vanwege de verzekeraar zijn ingeschakeld. En ik mag aannemen dat ze de goede locatie uit de GPS hebben kunnen halen en dat ze uit die gegevens (en de 'bekentenis' van de vorige huurders?) ook redelijk zeker van de goede locatie konden zijn. Als je nog moet gokken uit 10 locaties gaan de kosten wel heel erg oplopen...
Met een metaaldetector kun je die kiel dan onmogelijk missen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 20:03 #166690

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is nog maar de vraag of een blijkbaar niet geoefend huurder gebruik maakt van een gewone GPS. En zeker niet nadat achtereenvolgende 3 huurders met datzelfde ding gespeeld hebben. Tenzij men gebruik maakt van een datalogger.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 20:57 #166698

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Die datalogger lijkt mij idd zeer waarschijnlijk. Dat zou ik, als ik mijn kostbare jacht zou verhuren in een vaargebied waar je echt alle kanten op kunt, ook lekker inbouwen. Zou verzekeringstechnisch ook wel eens een vereiste kunnen zijn.
Laatst bewerkt: 20 dec 2010 21:07 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 21:38 #166707

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
die verloren kiel zou wel eens (er is hier al eerder aan gerefereerd) een naar obstakel kunnen zijn voor vissers en zo een hele grote schade post/claim kunnen worden. Dus het kan heel zinvol zijn het ding op te zoeken.
Daarnaast, het kunnen ook sportduikers geweest zijn, die vinden zoiets wel eens leuk.


Over broodje aap: ik zou, als werf, met zo een grap helemaal niet blij zijn, dus er onmiddellijk boven op zitten om het te ontzenuwen. Dat gebeurt niet, althans niet zichtbaar.


groet!
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 20 dec 2010 22:33 #166715

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Ik heb hier en daar wat gelezen over ´aanhalen van kielbouten´.
Dat maakt mij een beetje nerveus. :dry:
Als er in het onderhoudsschema van de verhuurder staat dat jaarlijks de bouten moeten worden aangehaald dan valt de kiel er uiteindelijk vanzelf wel af.

Als een hoofdbout als de kielbout z´n voorspanning kwijt is dan is er wat mis. Voor je de ´speling´ uit de constructie draait moet je vaststellen waardoor de speling is veroorzaakt. Met een kunststof romp en een kiel van 2 ton zal relaxatie (tijdgebonden vervorming onder belasting, afhankelijk van materiaal, temp en spanning) best een rol spelen. Maar evengoed kan de bout of de ophangconstructie plastisch vervormd (onevenredig oplopende perm. vervorming bij gelijkblijvende of zelfs teruglopende spanning op het materiaal) zijn.

Klakkeloos aandraaien van bouten na een aanvaring of als ´onderhoud´ kan de constructie ernstig ondermijnen. Boutstelen kunnen ingesnoerd zijn agv corrosie of overbelasting; ze zitten los en de constructie ´rammelt´. Een ´swing´ kiel of loszittende kielbouten zijn serieuze waarschuwingen. Door aandraaien deze zet je mogelijk verzwakte bouten/constructie steeds opnieuw op scherp. Stukje bij beetje verminder je de draagkracht van de constructie. Op een kwaad moment dat de constructie wordt aangesproken (grote golf, aanvaring) is de draagkracht mogelijk tever teruggehaald en dondert de kiel eraf.

Dom van de huurder, maar zijn fout had mi niet mogen leiden tot verlies van een kiel. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een CE gekeurde boot rekentechnisch z´n kiel mag verliezen na 1 aanvaring met een rotsblok. Of zandbank. Wel na 3x, als na elke aanvaring niet adequaat is gereageerd.
Laatst bewerkt: 20 dec 2010 23:39 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 21 dec 2010 09:57 #166744

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het is natuurlijk mogelijk om controlepunten in het onderhoudschema te vermelden zoals : Bij het bereiken van punt X na het aantrekken (wat met behulp van een momentsleutel gedaan moet worden, aantrekkoppel staat bij de technische gegevens) van de kielbouten moet de kielconstructie gerepareerd of versterkt worden.

Als je dit soort waarschuwingen achterwege laat in de technische sfeer kun je wel inpakken wanneer het mis gegaan is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 21 dec 2010 14:57 #166771

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Kielbouten zijn van RVS doorroesten zal niet zo snel gebeuren.
De Kiel hangt aan een stuk of 8 M24 bouten, één boutje kan zo 20 ton hebben.
Ze zijn op een rots gelopen. Toch wel knap dat er 8 bouten afbreken en de romp niet beschadigd raakt. Meestal is de romp, het vlak en de spanten de zwakste schakel. De Kiel en de romp waren nog helemaal intact. Moet wel iets mis zijn geweest met de bouten.
Het water is daar op de scilly's zo helder dat je de kiel zo gevonden hebt.

Groet,

Zonsnel.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 21 dec 2010 15:35 #166776

Zonsnel schrijft:
Kielbouten zijn van RVS doorroesten zal niet zo snel gebeuren.
De Kiel hangt aan een stuk of 8 M24 bouten, één boutje kan zo 20 ton hebben.
Ze zijn op een rots gelopen. Toch wel knap dat er 8 bouten afbreken en de romp niet beschadigd raakt. Meestal is de romp, het vlak en de spanten de zwakste schakel. De Kiel en de romp waren nog helemaal intact. Moet wel iets mis zijn geweest met de bouten.
Het water is daar op de scilly's zo helder dat je de kiel zo gevonden hebt.

Groet,

Zonsnel.

Ik zeg niet dat het zo is, maar als de bouten van bijvoorbeeld 316 zijn en niet van 316L, dan zou corrosie wel een probleem kunnen zijn. Als RVS 316 afgesloten is van zuurstof kun je last krijgen van interkristalijne corossie. Dit kan resulteren in afgebroken bouten (of schroefassen of wat onderwater dan ook) waarvan het breukvlak eruit ziet alsof het doorgeslepen is, zo glad.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 21 dec 2010 19:17 #166807

  • jh88
  • jh88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
FMJ schrijft:
En dan had ik nog diep respect voor die 2 mannen die hun Mount Gay 30 van dik 1000 mijl uit de kust heelhuids thuis wisten te krijgen terwijl ze de kiel verloren waren! Maar iedere huurboter blijkt dit soort dingen dus te kunnen..

maar een tour bak zoals een 37 of een racer zoals de mount gay 30 vind ik wel een verschil!
X79 Idee-Fixe


Gelukkig hoef je niet te spellen om goed te kunnen zeilen anders zou ik er niet veel van bakken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 22 dec 2010 00:00 #166833

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Goed te lezen dat er nog zoveel stabiliteitsreserve in moderne jachten zit. Een indicatie van ´tot hier aandraaien en niet verder´ lijkt me op zich oké, maar als een werfmedewerker op z´n knieen in een kleine donkere ruimte bouten aandraait kan de aanwezigheid van indicatiestreepjes wel eens niet begrepen/niet gezien worden. Vanaf dit punt geldt Murphy´s law.

Ophangconstructies met bouten, eigenlijk gruwel ik ervan. Zeker bij dynamische belastingen. Misschien is Erik het er wel mee eens. Als je uit een rij van 8 bouten er 1 of 2 meer dan een kwart slag moet aandraaien kun je er eigenlijk vanuit gaan dat er echt iets mis is.

Rondom kwaliteits RVS materiaal is op papier ontzettend veel te doen, maar probeer in een ´ontwikkeld´ land als NL maar eens een paar kwaliteitsbouten te krijgen als je ze snel nodig hebt. En dan praten we nog maar over ´n paar stevige A4-80 boutjes. Dat kostte me uren bellen en uiteindelijk liet ik ze maar draaien. Goedkope A2 RVS bouten, ja die koop je per emmer. Ik vraag me dus serieus af welke soort kielbouten er eigenlijk in dat huurjacht zaten. Gokken doe ik liever niet.

RVS is listig en eigenlijk specialisten werk. Lassen is moeilijk, veel voor- en nabewerking. Buigen en zetten is moeilijk, het scheurt als de ziekte. Er zijn heel veel corrosievormen, onder koude gedraagt elke legering zich anders en ook vermoeiingverschijnselen is iets om serieus rekening mee te houden. Een hightech bout m24 kan ruim 16? ton hebben maar dynamisch blijft er geloof ik maar 4 van over.

Een schip dat onder helling en drift vastloopt op een rotsblok zal tot het uiterste belast worden. Maar dat zoiets anno nu kan leiden tot zinken of kielbreuk is wat moeilijk te bevatten voor mij. Een beetje lekken of kromme kiel; eigen schuld, maar kapseizen..?

Een klein beetje medelijden met de ´domme huurder´. Domme daad; -jazeker. Verzwijgen van de aanvaring; -niet goed te praten. Verantwoordelijk voor de ´bijna ondergang´ van het schip? -Dat gaat met iets te ver, hoewel vooral het verzwijgen ´buitengewoon nalatig´ genoemd mag worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 22 dec 2010 07:42 #166845

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
team OSD schrijft:
Rondom kwaliteits RVS materiaal is op papier ontzettend veel te doen, maar probeer in een ´ontwikkeld´ land als NL maar eens een paar kwaliteitsbouten te krijgen als je ze snel nodig hebt. En dan praten we nog maar over ´n paar stevige A4-80 boutjes. Dat kostte me uren bellen en uiteindelijk liet ik ze maar draaien. Goedkope A2 RVS bouten, ja die koop je per emmer.
Reken maar dat de fabrikanten wel weten hoe ze er aan moeten komen. Zij kopen in grote hoeveelheden in bij gespecialiseerde groothandels, dat maakt het een stuk makkelijker. Ik heb zelf bij een technische groothandel gewerkt en gemerkt dat er een aanzienlijk verschil is tussen wat je in het "DHZ kanaal" en in het professionele kanaal kunt krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 23 dec 2010 00:27 #166923

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
@beewee, Met voldoende tijd levert de groothandel altijd of zijn er alternatieven. Toch worden er fouten met RVS gemaakt, ook op mijn bootje. Een vergissing is mogelijk, A2-70 is ook RVS, en omdat het ook veel in de bouw gebruikt wordt couranter dan A4-80.
Tja, de DHZ handel.. daar koop ik al niets meer sinds ik ga met de dochter van een ´smid´. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 23 dec 2010 00:46 #166926

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een boot bouw je niet ongepland in een week, dus die werven bestellen gewoon bijtijds, geen enkel probleem om dan aan de goede spullen te komen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 23 dec 2010 06:02 #166932

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8148
team OSD schrijft:
...maar probeer in een ´ontwikkeld´ land als NL maar eens een paar kwaliteitsbouten te krijgen als je ze snel nodig hebt. En dan praten we nog maar over ´n paar stevige A4-80 boutjes. Dat kostte me uren bellen en uiteindelijk liet ik ze maar draaien. ....

Kijk eens op de site van Fabory. Als je in de buurt een Fabory Centre hebt, die doen helemaal niet moeilijk als je als particulier daar iets komt halen en contant betaald. Wel even bellen of zij het op voorraad hebben. als het ergens anders wel is, hebben ze het meestal binnen een dag.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hé waar is mijn kiel? 24 dec 2010 01:02 #166997

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Ehh ja, ´een paar bouten´ was misschien niet helemaal op z´n plaats. Door een misverstand rondom een duitse technische beschrijving lagen er rond de 90 verkeerde zware A4 bouten op een bouwwerf. Dit soort problemen komen helaas vaak aan het licht rond 14:00 en moeten opgelost zijn voor 07:00 de volgende ochtend. Toen zat ik al dik 10 jaar ´in het vak´ maar je bent nooit klaar met ´ervaring´ opdoen... :blush:
Een van mijn meerdere kennismakingen met Murphy´s Wet dat alles wat mis kan gaan, ooit eens mis zal gaan. Als particulier of klein zakelijk heb ik eigenlijk nooit zo´n haast en bestel ik alles bij een gespecialiseerde materialen handel. Als het rustig is kun je er ook komen voor een goed advies.
Maar over bouten en wegvallende kielen; Wat te denken van een soort ´incidenten onderzoekscommissie zeilsport´ die NL ongevallen van enig caliber serieus onderzoekt. Er zijn sporten waar dit gebruikelijk is en heel goed werkt. Dan denk ik aan ANWB afdeling zeilsport en de KNRM?
Laatst bewerkt: 24 dec 2010 01:20 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl