Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland...

Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 03 okt 2011 17:59 #227607

De bedoeling is onze boot naar de winterstalling te varen.

Gisteren begonnen in onze thuishaven om de mast voor het eerst te strijken. Het duurde iets langer dan verwacht, namelijk 3 uur en daardoor vertrokken we wat aan te late kant. Ons doel was om vanuit Zoutkamp naar de Oosterhaven te varen in Groningen.

Om 19:30 uur hebben we de boot tussen de binnenvaartschippers aan de kade gelegd. Iets voor ons gestelde einddoel. Ik had al een tijdje last van lucht in de brandstofleiding telkens denk ik het probleem opgelost te hebben, blijkt het ook nu weer de kop op te steken.

Vanochtend met vrouw lief door een vriend naar de boot gebracht met als einddoel de jachthaven in Midwolda. Daar aangekomen moest ik eerst ontluchten. Hier heb ik 2 personen bij nodig en mijn vriendin had de nodige moeite om aan boord te komen want ze heeft hoogtevrees en tja de kade was behoorlijk hoog.

Uiteindelijk de leiding ontlucht en naar de overkant van het kanaal gevaren, om op de meldknop voor de brug te drukken. Ineens begon het het toerental weer te schommelen. Tijdens het ontluchten viel mij op dat de bout van de retourleiding naar de filter vreemd aanvoelde. En ja hoor hij brak af!
Gelukkig kon ik het draadeind eruit draaien met een waterpomptang. Deze bout bleek een zelf fabricaat te zijn en hol van binnen. Ik had natuurlijk niet zo'n zelfde bout aan boord. Dus een oompje gebeld, want wij lagen 3 meter van de kade en het lukte niet zonder hulp de boot naar de kant te krijgen.

Na even wachten en hulp lagen we aan de kant en konden we naar de watersportwinkel en officiele volvo penta dealer. Deze mensen hebben mij al tot 2 keer toe niet kunnen helpen en ja hoor ook deze keer niet.
b100 gebeld en die kwam ons helpen, we hebben werkelijk heel groningen doorgekruist op zoek naar een m6 holle bout. Niemand kon ons helpen.

Dan maar een noodoplossing een m6 bout in de filteraansluiting met 3 koperen ringetjes en de retourleiding via een slang verlengd in een 1,5 liter fles. Weer ontluchten en wederom na een tijdje constant lopen weer het schommelen in toerental. Intussen was het al 16:30 uur terwijl we 's ochtend om 09.00 al bij de boot waren. Voor alle zekerheid maar naar de overkant gevaren en daar weer vastgelegd.

Mijn vriendin is intussen opgehaald omdat zij moest werken en heb ik haar oom gebeld om met mij verder te varen.
Achter mij lag een binnenvaartschipper dus die even gevraagd of hij toevallig zo'n bout had. Mee naar de machinekamer en zoeken in alle bakjes. Ja hoor hij had er 1, helaas een M8 :( .
Toen viel mijn oog op de kolomboormachine die hij had staan en vriendelijk als deze man was wilde hij wel helpen door een M6 bout uit te boren, af te zagen en bij te vijlen. Tot slot bleken de gebruikte koperen ringetjes toch te lekken en dus b100 weer gebeld. Hij kwam weer aangesneld met ringetjes.

Uiteindelijk weer ontluchten en laten draaien het leek weer goed. Weer naar de meldknop gevaren en nee toch weer begint het schommelen van het toerental. We hebben ons verstand op 0 gezet en eindelijk maar toch de oosterhaven gered,

Morgen weer eens kijken hoe ik dit verder moet. Als of pech met de boot nog niet genoeg blijkt te zijn heeft onze auto het op de snelweg begeven. Alleen de startmotor draait nog verder helemaal niet meer.

Hoeveel pech kun je op 1 dag hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 03 okt 2011 18:06 #227612

idd dat is veel pech en ik wil niet vervelend doen maar meestal komt alles in drieen. In iedergeval sucses en sterkte
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 03 okt 2011 18:06 #227613

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Oei, da's inderdaad een dag die je liever snel vergeet.


Anderzijds......
Vanochtend met vrouw lief door een vriend naar de boot gebracht met

Hier heb ik 2 personen bij nodig en mijn vriendin had de nodige moeite om aan boord te komen...

Als je er een vrouw én een vriendin op na houdt mag je niet klagen ;)
Laatst bewerkt: 03 okt 2011 18:38 door Toxicated.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 03 okt 2011 18:11 #227617

Is dat zo gek dan?!

Lastig zo'n dag, ik hoop dat je er achter komt wat de oorzaak is, want het kan soms lang duren voordat je eea hebt uitgezocht...
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 03 okt 2011 18:18 #227626

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Wat een verhaal,
hoeveel pech kan je aan een dag hebben?

denk de wagen zou de anwb toch wel geholpen hebben,..
maar ja, je denkt, deeld je tijd in, en dan komt alles bij elkaar anders uit dan gedacht, wat dan erg vervelend is..
zie het positief,.. morgen komt een nieuw dag..
sterkte ermee..

ooh, ja,..
en ik werdt door schade/storing altijd wijzer...
(vooral voor de volgende keer dan..)
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 03 okt 2011 18:31 #227632

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Zo'n holle M6 bout noem je een Banjo bout/ Banjo koppeling.
Kan je bij iedere hydrauliekboer in alle maten krijgen.

Succes ermee.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 03 okt 2011 18:33 #227633

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
Wat voor motortje hebben we het precies over? De VP van Web kwam na de servicebeurt niet meer netjes op toeren, totdat we terugvoeren na de goulashmeeting. Ineens een hoger toerental, zonder dat we aan het hendel hadden gezeten, en weer trekkracht als vanouds.
Ongetwijfeld hebben we die dus niet helemaal ontlucht gekregen, en zat er nog een bel in de pomp. Probeer eens te varen met bewust wisselend toerental, met een beetje geluk draai je de restanten lucht eruit. Uiteraard nadat je alle potentiele lekkages langsgelopen bent, het kleinste lek zorgt al voor dit gedrag.
Wat de auto betreft: startmotor draait hopelijk niet sneller dan anders? Indien wel, dan wordt controle van de distributieriem zinnig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 04:51 #227698

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Ooit gehoord van de wet van Murphy?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 05:22 #227704

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Riep er iemand??

Maar dit is weer eens zo'n dag die je wilt vergeten :(

Ik dacht dat de meeste motor dealers ook wel banjo-bouten hebben??

is te hopen dat zowel boot als auto 't snel weer doen.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 05:56 #227716

Apae schreef :
Wat voor motortje hebben we het precies over? De VP van Web kwam na de servicebeurt niet meer netjes op toeren, totdat we terugvoeren na de goulashmeeting. Ineens een hoger toerental, zonder dat we aan het hendel hadden gezeten, en weer trekkracht als vanouds.
Ongetwijfeld hebben we die dus niet helemaal ontlucht gekregen, en zat er nog een bel in de pomp. Probeer eens te varen met bewust wisselend toerental, met een beetje geluk draai je de restanten lucht eruit. Uiteraard nadat je alle potentiele lekkages langsgelopen bent, het kleinste lek zorgt al voor dit gedrag.
Wat de auto betreft: startmotor draait hopelijk niet sneller dan anders? Indien wel, dan wordt controle van de distributieriem zinnig...

Zo te zien gaat het hier om een MD5 of MD7 . Daarbij gaat de retourleiding niet naar de tank maar terug naar het fijnfilter. Daarom kan de lucht die er eenmaal inzit er nooit uit zonder daadwerkelijk te ontluchten!
Inderdaad geen erg handige constructie. Ik vrag me trouwens af of je die retourleiding ook terug naar de tank zou kunnen voeren, dan werkt het wel zelfontluchtend.Alleen kan het zijn dat er dan te weinig tegendruk ( nu is er de persdruk van de pomp) is. Misschien weet Fer daar antwoord op?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 07:02 #227758

Tja jongens, vanochtend een jachtmonteur gebeld die morgen naar de boot gaat kijken. Hopelijk heeft hij wel de juiste koper en o-ringen ringen op voorraad die de officiele Volvo Penta dealer niet heeft. Een banjobout M6 was zelfs bij de hydroliekboer niet te krijgen de kleinste maat die ze hebben is M8. Op internet natuurlijk wel te vinden, maar goed daar heb je op dat moment niets aan.

In een eerder topic door mij, heeft Fer al uitgebreid meegedacht over mijn MD7a en geadviseerd preventief alle ringetjes te vervangen en de retourleiding boven in de tank uit te laten komen. Bij gebrek aan service en onderdelen (ringetjes) kies ik er nu voor om een monteur het probleem te laten verhelpen.

We hebben geprobeerd op een tijdelijk alternatieve wijze de retourleiding om te leiden naar een fles, maar ook dat heeft het probleem niet verholpen. Voorzichtige conclusie het lucht lek zit toch ergens anders in het circuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 07:27 #227772

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
YELLOW BOAT schreef :
Zo te zien gaat het hier om een MD5 of MD7 . Daarbij gaat de retourleiding niet naar de tank maar terug naar het fijnfilter. Daarom kan de lucht die er eenmaal inzit er nooit uit zonder daadwerkelijk te ontluchten!
Inderdaad geen erg handige constructie. Ik vrag me trouwens af of je die retourleiding ook terug naar de tank zou kunnen voeren, dan werkt het wel zelfontluchtend.Alleen kan het zijn dat er dan te weinig tegendruk ( nu is er de persdruk van de pomp) is. Misschien weet Fer daar antwoord op?
Ad
Sterker, de pomp heeft niet eens een echte retour (die ontlucht dus via de verstuiver(leiding). Alleen de verstuiver heeft een lekleiding, en die zit met een boeiende "dubbele banjo" niet op het fijnfilter maar op de ingang van de opvoerpomp aangesloten.

Verder is het fijnfilter ook een "fijn" ding met een centrale bout die kan lekken, en aparte ontluchtboutjes. Geen moderne "spin-on" dus.

Totaal dus ongeveer zeshonderd miljoen minuscule afdichtringetjes op zes banjobouten, die allemaal kunnen lekken, geen zelfontluchtend retoursysteem hebben EN een slecht gedocumenteerde ontluchtprocedure (herinneren jullie je het "geheime" ontluchtpunt nog?).

Best een beetje een draakje dus... gelukkig is de Boschpomp zelf aardig foolproof ; maar de ontwerper van het brandstofsysteem eromheen heeft daar niet erg z'n best op gedaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 09:30 #227819

WEB schreef:
Alleen de verstuiver heeft een lekleiding, en die zit met een boeiende "dubbele banjo" niet op het fijnfilter maar op de ingang van de opvoerpomp aangesloten.


Aangezien je het hebt over "de verstuiver" neem ik aan dat je een MD5 hebt.En daar zit de retourleiding van de verstuiver toch echt aangesloten aan de perskant van de opvoerpomp dus tussen opvoerpomp en fijnfilter in.
Althans als het origineel zit. Zie onderstaand schema.Als het trouwens wel zo zit als jij zegt krijg je de lucht steeds weer in de pomp
waardoor deze niet meer goed werkt wat e.e.a ook kan verklaren.Bij de MD7(2cil) zit he trouwens anders.Daar zit de retour aangesloten op het fijnfilter.
Ad

Laatst bewerkt: 04 okt 2011 09:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 09:40 #227822

Hij heeft een MD7A dacht ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 09:56 #227830

waverider82 schreef :
Hij heeft een MD7A dacht ik.

Oh , dan ziet het er origineel zo uit , maar dat maakt verder voor de rest van mijn verhaal weinig uit.De retourleiding hoort in ieder geval niet op de invoer van de pomp.
Ad
Laatst bewerkt: 04 okt 2011 09:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 09:57 #227832

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7181
hij heeft inderdaad een tweecylinder, het achterlijke is is dat niemand in dit DORP een 6 mm banjobout heeft en zelfs de penta dealer hier ter plaatse weet al helemaal niet waar je het over hebt.
zelfs bij de simpelste vragen aan deze zogenaamde dealer kijkt hij je aan alsof ie snot ziet branden en wil hij je dan het liefst zo snel mogelijk weer de winkel uit hebben.
als het te moeilijk wordt voor deze man dan wijst hij je gewoon de deur zonder ook maar 1 seconde na te denken over een mogelijke oplossing.


jammer
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 10:04 #227837

Dat is dan inderdaad een zogenaamde :angry: dealer.
Want als ik het VP nummer 243487 invoer bij Muldermotoren is hij er gewoon.
www.muldermotoren.nl/nl/index....n=store.parts.search
Dat nummer kun je trouwens gemakkelijk vinden op de site www.marinepartseurope.com/nl waar je alle tekeningen en nummers van alle VP motoren kunt vinden.O.a. deze van de MD7A www.marinepartseurope.com/nl/v...42080-23-13643C.aspx
En google maar eens op 243487 en volvo penta ; legio leveranciers van dat ding! dat werkt trouwens met alle bestelnummers van VP! :cheer:
Ad
Laatst bewerkt: 04 okt 2011 10:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 10:10 #227838

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 11:02 #227848

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Woops... I stand corrected.

Volgorde is dus tank - opvoerpompje - fijnfilter - dieselpomp - verstuiver.

Nummers 2 en 3 waren in m'n geheugen verwisseld (eerst filteren leek me logisch, maar daar denkt VP anders over. Verklaart meteen de hoeveelheid prut in de pomp... ik heb namelijk (nog?) geen groffilter.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 11:40 #227856

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
In een "DORP" heb je ook vaak een landbouwmechanisatiebedrijf, die hebben ook nog wel eens wat liggen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 11:43 #227858

web schreef :
Woops... I stand corrected.

Volgorde is dus tank - opvoerpompje - fijnfilter - dieselpomp - verstuiver.

Nummers 2 en 3 waren in m'n geheugen verwisseld (eerst filteren leek me logisch, maar daar denkt VP anders over. Verklaart meteen de hoeveelheid prut in de pomp... ik heb namelijk (nog?) geen groffilter.)

Nou die volgorde is echt wel logisch hoor. Hoe moet anders de weerstand van het filter worden overwonnen? en echt zuigkracht hebben die pompjes niet hoor. Het zit trouwens bij alle motoren zo. In het pompje zit trouwens wel een "groffilter" in de vorm van een gaasje wat je ook eens per jaar hoort schoon te maken .
Dus toch maar eens goed het handboek doorlzen want daarin staat dat precies.
Enne..., een scheepsmotor zonder groffilter/waterafscheider is eigenlijk een doordzonde :angry: :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 13:18 #227898

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7181
beewee schreef :
In een "DORP" heb je ook vaak een landbouwmechanisatiebedrijf, die hebben ook nog wel eens wat liggen..
dit DORP heet stad groningen en geloof me wij zijn bij bijna alle bedrijven geweest waarvan ik het vermoeden had dat ze z,on boutje zouden kunnen hebben maar niet dus.
probleem hier in het noorden is het gebrek aan gespecialiseerde watersportbedrijven.
ik ben al eens vaker de boer op geweest voor bepaalde onderdeeltjes maar het gevolg is een hele middag rondbellen rondrijden en dan nog niks, vervolgens via internet bestellen en een paar dagen wachten met vrijwel altijd succes. :)
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 15:22 #227934

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dat zeg ik toch, een DORP? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 15:53 #227945

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7181
:laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een dag anders kan lopen dan gepland... 04 okt 2011 16:30 #227958

Was het maar een echt dorp dan waren er vast minder wegwerkzaamheden, geen ringweg en zitten de bedrijven ook dichter bij elkaar. :angry: :P

En met een beetje geluk vind je er ook nog echte vaklui die met je meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl