De bedoeling is onze boot naar de winterstalling te varen.
Gisteren begonnen in onze thuishaven om de mast voor het eerst te strijken. Het duurde iets langer dan verwacht, namelijk 3 uur en daardoor vertrokken we wat aan te late kant. Ons doel was om vanuit Zoutkamp naar de Oosterhaven te varen in Groningen.
Om 19:30 uur hebben we de boot tussen de binnenvaartschippers aan de kade gelegd. Iets voor ons gestelde einddoel. Ik had al een tijdje last van lucht in de brandstofleiding telkens denk ik het probleem opgelost te hebben, blijkt het ook nu weer de kop op te steken.
Vanochtend met vrouw lief door een vriend naar de boot gebracht met als einddoel de jachthaven in Midwolda. Daar aangekomen moest ik eerst ontluchten. Hier heb ik 2 personen bij nodig en mijn vriendin had de nodige moeite om aan boord te komen want ze heeft hoogtevrees en tja de kade was behoorlijk hoog.
Uiteindelijk de leiding ontlucht en naar de overkant van het kanaal gevaren, om op de meldknop voor de brug te drukken. Ineens begon het het toerental weer te schommelen. Tijdens het ontluchten viel mij op dat de bout van de retourleiding naar de filter vreemd aanvoelde. En ja hoor hij brak af!
Gelukkig kon ik het draadeind eruit draaien met een waterpomptang. Deze bout bleek een zelf fabricaat te zijn en hol van binnen. Ik had natuurlijk niet zo'n zelfde bout aan boord. Dus een oompje gebeld, want wij lagen 3 meter van de kade en het lukte niet zonder hulp de boot naar de kant te krijgen.
Na even wachten en hulp lagen we aan de kant en konden we naar de watersportwinkel en officiele volvo penta dealer. Deze mensen hebben mij al tot 2 keer toe niet kunnen helpen en ja hoor ook deze keer niet.
b100 gebeld en die kwam ons helpen, we hebben werkelijk heel groningen doorgekruist op zoek naar een m6 holle bout. Niemand kon ons helpen.
Dan maar een noodoplossing een m6 bout in de filteraansluiting met 3 koperen ringetjes en de retourleiding via een slang verlengd in een 1,5 liter fles. Weer ontluchten en wederom na een tijdje constant lopen weer het schommelen in toerental. Intussen was het al 16:30 uur terwijl we 's ochtend om 09.00 al bij de boot waren. Voor alle zekerheid maar naar de overkant gevaren en daar weer vastgelegd.
Mijn vriendin is intussen opgehaald omdat zij moest werken en heb ik haar oom gebeld om met mij verder te varen.
Achter mij lag een binnenvaartschipper dus die even gevraagd of hij toevallig zo'n bout had. Mee naar de machinekamer en zoeken in alle bakjes. Ja hoor hij had er 1, helaas een M8
.
Toen viel mijn oog op de kolomboormachine die hij had staan en vriendelijk als deze man was wilde hij wel helpen door een M6 bout uit te boren, af te zagen en bij te vijlen. Tot slot bleken de gebruikte koperen ringetjes toch te lekken en dus b100 weer gebeld. Hij kwam weer aangesneld met ringetjes.
Uiteindelijk weer ontluchten en laten draaien het leek weer goed. Weer naar de meldknop gevaren en nee toch weer begint het schommelen van het toerental. We hebben ons verstand op 0 gezet en eindelijk maar toch de oosterhaven gered,
Morgen weer eens kijken hoe ik dit verder moet. Als of pech met de boot nog niet genoeg blijkt te zijn heeft onze auto het op de snelweg begeven. Alleen de startmotor draait nog verder helemaal niet meer.
Hoeveel pech kun je op 1 dag hebben?