Poeh, nogal wat reacties om op te reageren...
@tonsr: Ik heb 2 Sailor RT2048 marifoons, de piloot is een Radio Zeeland RZ9500, de Radar is een Sperry MK-4217R, GPS is een JRC J-NAV 500, AIS is een ComNav Voyager X3. Dus eigenlijk alleen de marifoons van Sailor.
Ik heb trouwens niet gezegd, dat radar niet verplicht is, ik zei, dat deze indeling (van mijn stuurhut, dus) niet standaard is. Oftewel, het is geen gestandaardiseerde opstelling.
Wel het meest efficiƫnt, in zo'n vrij kleine stuurhut.
@Willem: Goede beslissing, om een radar-reflector aan te schaffen!
Kijk goed rond hier op het forum, wat een goede is, want daar schijnt nogal verschil in te zitten.
@teamOSD: De dode hoek is geladen niet heel groot, hooguit een meter of 10.
Dat is ongeveer de ruimte tot het schip voor mij.
Bij leeg schip is dit aanzienlijk meer, al gauw 2-300 meter.
@Toxicated en t: Gelukkig valt het met de afleiding wel mee.
En dat Beessie hangt aan de microfoon van de intercom, de stuurknuppel is dat groene kastje links onder.
Het noodstuurwerk is daar iets boven goed te zien.
@delaat72: Als ik daar tijd voor zou hebben, zou ik daar niets op tegen hebben. Als er een meeting zou zijn op een voor mij toegankelijke plaats (IJsselmeer, Hollandsch Diep, dat soort wateren), dan ben ik daar wel voor te porren.
@fsd: Zo zie je ze elke dag? Vertel...
@Henk17: Daar heb je een goed punt, en de foto's geven het toch aardig goed weer. Als het donker is, is het in de omgeving van een pont altijd goed opletten, vanwege dat vele licht.
Met radar, en tegenwoordig steeds meer de hulp van AIS, is het goed te doen, maar kleine objecten kunnen toch over het hoofd gezien worden. Goede navigatie-verlichting en eigen wal houden zijn dan erg handig en verstandig.
Gr. Ed