Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: advies m.b.t. oversteek naar engeland

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 09 aug 2014 06:17 #538836

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
lodewijk stegman schreef :
Hoe kom je daar nu weer bij, Bas? Heb jij geen peilkompas aan boord?

--
stegman

Aloude methode van een scepter gebruiken om te bepalen of de boot voor of achter langsgaat (of op je af komt) werkt ook prima.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 09 aug 2014 08:31 #538868

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7067
Peilkompas werkt erg goed, skeptermethode (of wat dan ook als vast punt) werkt ook best.
Moet wel zeggen, sinds ik de AIS Watchmate heb is dat wel mijn primaire bron om de situatie met kruisende grote boten te beoordelen en sinds die tijd heb ik wel veel meer rust in de kuip. Niet in het minst omdat je overleg kunt voeren met die boot, omdat je de naam weet. En die mannen en vrouwen vinden het gewoon prettig om contact met je te hebben, ook voor hen is een jacht ongrijpbaar: slecht zichtbaar, te beweeglijk.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 09 aug 2014 12:42 #538955

Heb sinds dit seizoen een plotter met AIS weergave buiten, maar moet zeggen dat een oversteek eerder onrustiger dan rustiger wordt: de neiging bestaat op schepen te focussen lang voordat je ze ziet en daarmee te vroeg om iets zinnigs te zeggen of en hoe er bijgestuurd dient te worden. Te veel, te vroege informatie dus, althans als je er krampachtig mee omgaat. Kunst is denk ik om de plotter pas te raadplegen als er twijfel ontstaat bij ouderwetse visuele waarneming, net zoals vroeger, toen ik in dat soort gevallen even naar binnen moest om pijlkompas te pakken of (later) op het ais schermpje te kijken. Bij slecht zicht vind ik het ideaal daarentegen.
Direct een target-call kunnen doen is wel erg nuttig, vooral bij wispelturige vissers (die niet altijd uitluisteren is mijn ervaring)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 09 aug 2014 13:41 #538973

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7067
Nachtvlinder schreef :
Kunst is denk ik om de plotter pas te raadplegen als er twijfel ontstaat bij ouderwetse visuele waarneming, net zoals vroeger, toen ik in dat soort gevallen even naar binnen moest om pijlkompas te pakken of (later) op het ais schermpje te kijken. Bij slecht zicht vind ik het ideaal daarentegen.

Grappig, dat was ook mijn benadering. Maar sinds ik met de Watchmate keurig kan zien hoe een schip dicht voor of achter mij langs vaart, ook al op een stuk grotere afstand, ga ik daar anders mee om: als ik tussen de 5 en 10 mijl afstand al ff reageer bij een boot die te kort achter mij langs vaart, dan hoeft die grote boot zijn koers maar een paar punten te verleggen. En dat doen ze graag. Als je laat reageert, dan is het voor die grote boot al te laat om iets te doen terwijl ze dat best willen. Keer op keer heb ik afgelopen weken gemerkt dat de grote boten het waarderen dat ik contact opneem en overleg. Dat geeft ze de rust dat ze weten dat ik ze zie en dat we een gezamenlijk beeld hebben over hoe we gaan passeren. En het is ook de manier waarop grote schepen onderling met elkaar omgaan, die wachten dus niet tot je op 2 mijl afstand van elkaar vaart.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 09 aug 2014 16:54 #538997

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Ben het met Erik eens. Ik vind het ook fijn dat je weet waar schepen zijn, ook al zijn ze 10 mijl verderop, en contact is altijd plezierig. Het mooie van AIS is ook dat je ze direct kunt oproepen, naam en toenaam.

Ik begrijp overigens de 'angst' hier niet zo goed - dat je je plotter teveel zou gebruiken. "De kunst is om je plotter pas te raadplegen als..."

Dat vind ik vreemd. Je gebruikt je plotter gewoon iedere keer als die je informatie kan verschaffen. Die informatie filter je dan gewoon met de grijze massa tussen je oren, en vul je aan met wat er door je oorschelpen en oogkassen tot je komt.

Je plotter kan je niet lui en goedgelovig maken, dat kun je alleen zelf.


Onno
Laatst bewerkt: 09 aug 2014 16:54 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 09 aug 2014 17:52 #539014

JazzyO schreef :
Je gebruikt je plotter gewoon iedere keer als die je informatie kan verschaffen.

Het interesseert mij totaal niet wat er 15 of meer mijl verderop vaart, net zoals het weerbericht in de US wanneer ik in Europa vaar. Al deze (en nog veel meer) data is uitstekend te ontvangen aan boord. Maar er is een verschil tussen data en informatie.

Die schepen zie je vanzelf wel een keer aan de horizon verschijnen, waarna er voldoende tijd is te bepalen of je iets aan je koers moet doen of niet. Bij twijfel of slecht zicht is de ais een uitstekend hulpmiddel uiteraard, maar als ik standaard al rekening ga houden met schepen die 15 mijl weg zijn welke in die tijd hun snelheid en koers (wanneer elkaar oplopend) nog aan kunnen passen dan ben je voornamelijk een arcade game aan het spelen ipv om je heen te kijken, te interpreteren en vooral te zeilen.

Ik heb die 15 jaar dat ik zeil misschien 5x een schip aan moeten roepen, daarbuiten enkel volstrekt heldere situaties gehad. Als ik al op 10 mijl afstand op CPA gestuurd zou hebben dan zou dat met veel subtielere en dus minder duidelijke koersuitwijkingen gepaard zijn gegaan, wat dan weer marifoonverkeer vereist om je bedoeling duidelijk te maken. Meer zoals de koopvaardij onderling...

Ik stel nergens dat je een plotter en z'n mogelijkheden niet zou mogen gebruiken, maar dit is geen doel op zich (wel een erg handig hulpmiddel als je het met verstand inzet). En verder ieder z'n stijl en voorkeur uiteraard!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 09 aug 2014 18:10 #539022

AIS ideaal, vooral het zone alarm als je lekker solo vaart en ligt even te pitten.

Op het IJsselmeer gebruik ik het nooit, behalve bij dichte mist etc
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 09 aug 2014 22:36 #539095

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Nachtvlinder schreef :
Ik stel nergens dat je een plotter en z'n mogelijkheden niet zou mogen gebruiken, maar dit is geen doel op zich

Ik kan alleen maar concluderen dat je het tegen andere mensen hebt. Of je hebt mijn post zeer selectief gelezen.

En ja, ik gebruikte het woord informatie, en niet data. Ik ken het verschil.

Het kan heel handig zijn naar schepen te kijken die verderop zitten. Ik heb dat gebruikt om een 'gat' in het verkeer te vinden waar ik de TSS mee kon oversteken.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 10 sept 2014 18:53 #550497

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
allemaal intressant leesvoer hier echt waar,maar warom lees ik nu niet over het zeer snel veranderen van de weers omstandigheden,wat ik mee maakte in 45 minuten tijd op een oversteek met een prinses 25,en met de nodige navigatie en veiligheids middelen was uit gerust waar onder rubberboot met outboord in de davids,,zekerheid voor je zelf toch,,maar ok we gingen los in ramsgate na het onbijd,het zeetje was glad gestreken prachtig gewoon echter na zoon uur of 5/6 varen betrok de zaak en in 3 kwartier liep er een zeetje met golven van een anderhalf 2 meter,nu kon dat schepie het wel hebben en ik ook,maar het maakte toch behoorlijke klappen.waar ik maar mee wil zeggen weet waar je aan begin want de zee kan je flink verassen.vgr tonsr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 10 sept 2014 18:56 #550498

Hee tonsr, maar hoe lang geleden was dat?
Tegenwoordig kun je echt van te voren wanneer het weer eventueel kan veranderen.Zeker op 5 a 6 uur vooruit.

En dan kun je besluiten om niet te gaan.
Ik denk dat je je niet meer hoeft te laten verassen. Of je moet echt weken op weg zijn, dat is natuurlijk een ander verhaal.
Moet je wel de moderne middelen willen gebruiken, als bijvoorbeeld internet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 sept 2014 18:57 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 10 sept 2014 19:08 #550504

Wat wel speelt is dat je de verschillende bronnen in de tijd moet volgen.., soms zijn de grote weersystemen gewoon niet stabiel. Toen we naar St vaast zeilden lag die bertha al dagen op de loer.. En wij dus ook. Meerdere keren per dag de updates checken en vastleggen wat de verschuivingen in het beeld zijn. Bertha is vaak naar achteren verschoven in de tijd maar op een gegeven moment niet.. Toen werden de voorspellingen stabiel en hebben we ons plan getrokken ... Vandaag gaan, nu kan het.. Wij hadden 4-5 bf schuin op de kont.. Ideaal voor een lange overtocht. Onze buurman zij dat hij net zo goed een dag later kon... Hij liep binnen in fecamp en had lange tij 7-9 gehad.. Laat dat dat 6-7 geweest zijn.. Ik was blij dat ik achter de dijk aan dubbele trossen lag... Hij vond het cool en kon het hebben. Ik was die dag aan het wandelen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 10 sept 2014 20:00 #550535

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
iedereen gaat uit van de moderne middelen,dat met die prinses is 9 jaar geleden en daar ben ik ook niet tegen,maar zelf visueel dingen zien verandering golf patroon wolken partij enz.ik heb het dus over inzicht naast de electronica in de omstandigheden,ik den dat het voor je zelf prettig is als je je kan redden zonder de electronica.en nog maals het weer kan sneller omslaan dan de data op je laptop.vgr tonsr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 10 sept 2014 20:04 #550540

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
dat met die prinses is 9 jaar geleden en daar ben ik ook niet tegen,maar zelf visueel dingen zien verandering golf patroon wolken partij enz.ik heb het dus over inzicht naast de electronica in de omstandigheden,ik den dat het voor je zelf prettig is als je je kan redden zonder de electronica.en nog maals het weer kan sneller omslaan dan de data op je laptop.vgr tonsr

Maar ik neem aan dat je dat leert dmv ervaring?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 10 sept 2014 20:17 #550549

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
ik had wel enige kennis van zaken ,ook ik heb geen behoefte om te verzuipen
en zonder kennis van zaken hoor je niet op zulke wateren thuis wat ik bedoel is dat mensen niet aan zoon trip moeten beginnen zonder enige voor kennis om onverwachte zaken te kunnen oplossen.vgr tonsr
Laatst bewerkt: 10 sept 2014 20:20 door tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 10 sept 2014 20:58 #550560

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
ervaring is wat anders dan kennis.

Kennis leer je en ervaring maak je mee (direct of indirect) maar dat hoef ik je niet uit te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 10 sept 2014 21:59 #550579

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Hier en daar wat beren, met een beetje mzzl ook nog bruinvissen en wil je het heel dol maken weet je alle obstakels te vermijden

sarcasme uit: laat je niet gek maken, ga een keer met iemand als opstapper mee, het seizoen is nog niet om, wellicht kun je nog met iemand mee, heb ik ook gedaan en inmiddels al een paar keer op eigen kiel uk gedaan + een rondje helgo land
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 11 sept 2014 00:06 #550592

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
roozeboos schreef :
Hee tonsr, maar hoe lang geleden was dat?
Tegenwoordig kun je echt van te voren wanneer het weer eventueel kan veranderen.Zeker op 5 a 6 uur vooruit.

En dan kun je besluiten om niet te gaan.
Ik denk dat je je niet meer hoeft te laten verassen. Of je moet echt weken op weg zijn, dat is natuurlijk een ander verhaal.
Moet je wel de moderne middelen willen gebruiken, als bijvoorbeeld internet.

Onheilspellend :evil:
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 11 sept 2014 00:07 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 11 sept 2014 05:16 #550599

Sloe Gin schreef :
roozeboos schreef :

Onheilspellend :evil:
Stook je het vuurtje weer op ;-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 11 sept 2014 06:31 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 11 sept 2014 06:20 #550611

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
ISO788 Hans schreef :
Sloe Gin schreef :
roozeboos schreef :

Onheilspellend :evil:
Stook je het vuurtje weer op ;-)

Met nadruk op 'spellend'... ;-)

Maar ik zie een mooie evolutie!
Hierboven wordt terecht opgemerkt dat het gebruik van weerkaarten een risico inhoudt!
De oplossing staat er ook bij! Inderdaad best de diverse modellen tegen elkaar uitzetten, en dan liefst de persistentie nog eens afwegen! Dat wil zeggen: niet alleen uitgaan van wat het model vandaag brengt, maar ook de vorige runs betrekken in je interpretatie. Dat is niet eenvoudig, vooral niet als modellen springerig zijn. De kans berekeningen in de diverse bronnen op internet kunnen hierbij een leidraad zijn. Zie bvb de collega's van ECMWF.
Bovenstaande is wat het vak van meteo nou net inhoudt, en is dikwijls ook de reden van de faseverschillen en de verschillende accenten in de diverse weersverwachtingen van de beschikbare weerdiensten...

Maar het blijft tof!
;-)
Laatst bewerkt: 11 sept 2014 06:32 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 11 sept 2014 06:49 #550626

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Avontuur is leuk aan de bar.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 11 sept 2014 08:17 #550653

noordvaarder schreef :
Hallo beste forum leden, ik zeil nu sinds een jaartje of twee, dus nog niet zo ervaren maar inmiddels wel veel alleen gevaren en veel ervaring opgedaan op de wateren zoals hollandsdiep, haringvliet, zeeuwse wateren.
ben nu van plan om een overtochtje te maken naar Engeland vraag me af of mijn schip niet te klein is.

het is een twee master noordvaarder van 9.20 meter. goeie uitrusting en de nodige hulpmiddelen, gps,en een autopiloot, alle tuigage is nieuw en degelijk, wat is het advies m.b.t.de minimale maat voor zo'n overtocht.

Terug naar de vraag van de TS:

Lees eens een boek van Hans Vandersmissen. Of Vier Zomers Zeilen van Henk Bezemer. Een schip is net zo zeewaardig als z'n bemanning, luidt het spreekwoord.

Groet, Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 11 sept 2014 12:16 #550734

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
BM sail las het goed B) onheil....spellend.
Vond het wel een leuke woordspeling :silly:

Maar verassend zal wel bedoeld zijn als verrassend toch Chris?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 11 sept 2014 13:39 #550758

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
och weetje het is en hoeft allemaal niet zoo moeilijk te zijn, een beetje traditionele navigatie bvb koers bepaling door een zonnetje te schieten en wat dingen goed in de gaten houden komt het goed, in de tijd van ijzeren mannen en houten schepen kwamen ze der ook en dat zonder allerlij stroom gebruikers.vgr tonsr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 11 sept 2014 13:44 #550759

Sloe Gin schreef :
BM sail las het goed B) onheil....spellend.
Vond het wel een leuke woordspeling :silly:

Maar verassend zal wel bedoeld zijn als verrassend toch Chris?
sja dat de tiepfout zo een diepe mening zou hebben had ik ook niet voorzien. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: advies m.b.t. oversteek naar engeland 11 sept 2014 13:48 #550762

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
WhiteMagic schreef :
als onervaren zeiler kan het slim zijn om eerst langs de kust naar Oostende en dan naar Ramsgate of vanuit Calais naar Dover te zeilen, zo kun je alles in daglicht en niet te lange trip doen.

De boot kan het wel aan..
Ik advies naar mijn hart.

Als je je onzeker voelt, vraag een ervaren zeezeiler mee.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl