Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schippers - Sluismeester: 2-1

Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 10:20 #540999

  • Nebulae
  • Nebulae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 226
Het volgende wil ik jullie niet onthouden: Gisteren, rond 12:00 gaan we ankerop van ons favoriete plekje: de rede van St. Annaland.

We moeten nog door de Krammer, en daarna is het nog 10 mijl naar onze thuishaven. De vakantie zit er bijna op.

Vanwege onze hoogte moeten we met de beroepsvaart mee. Als we de voorhaven invaren roep ik de sluis om me aan te melden. Het is druk, en van de sluismeester mogen we niet met deze schutting mee, alhoewel de sluis nu maar half vol is. Omdat we niet op tijd bij de sluis zijn, meld de sluismeester. Zo ongeveer voor onze neus doet ze de deur dicht.

Balen, maar we zijn ondertussen wel wat gewend daar. Soep, koffie, broodje. Het duur wel even, maar we wachten geduldig.

Als we aan de beurt zijn moeten er 4 beroepsvaarders in, en 4 jachten. Wij zijn de allerlaatsen, we hebben zo laat mogelijk losgemaakt. Geen probeem, de sluis is groot zat. Alhoewel, de laatste beroepsvaarder is een flinke jongen. De ¨Maasvallei" vult het laatste deel van de sluis.

De 3 andere jachten gaan zo ongeveer langs de ¨Maasvallei" liggen, en omdat het laatste jacht niet aansluit, ben ik gedwongen om direct achter de "Maasvallei" te gaan liggen.

Het eerste jacht wacht met invaren, totdat de Maasvallei helemaal ligt. Het water dat van de schroeven komt is fors. En om naar de bakboord muur te komen is power nodig.

Uiteindelijk gaan de deuren dicht. We stijgen wat, en daarna gaat de sluis spoelen. Ik ben er niet gerust op. Als we gaan uitvaren, en de Maasvallei zet de power erop, dan liggen we daar niet fijn. Ik instrueer mijn bemanning, leg wat extra fenders en haal de landvasten wat aan.

Dan roep ik de sluis. Wat gaat de volgorde van uitvaren worden. De sluismeester leest me de les: ¨beroepsvaart gaat altijd eerst, en nee .. het is nog nooit fout gegaan". Ik sputter nog wat tegen over het schroefwater van de Maasvalei, maar de sluismeester is onverbiddelijk. Ronduit denigrerend wordt ik toegesproken.

Ik leg de marifoon weg, en dan roept de Maasvallei de sluis. Het lijkt de schipper beter als de zeiljachtjes eerst de sluis uitvaren. Hij heeft nogal wat schroefwater, en kan lastig manouvreren.

Poeslief roept de sluismeester de jachten. We moeten voor de Maasvallei uitvaren, en ze zal de brug draaien, als de 2e beroepsvaarder onder de brug is.

Als we buiten de sluis zijn, komt een van de andere jachten langzij. Een dikke duim ..

Ik denk nog .. ik snap wel waarom het nog nooit fout is gegaan :)
Groeten,

John
http://www.zwetsviool.nl
Laatst bewerkt: 15 aug 2014 10:24 door Nebulae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 11:14 #541010

zei ze echt 'beroepsvaart'?

gevaarlijke tante, deze sluismeesteres.

Doe ons allemaal een plezier, en dien een formele klacht in bij de beheerder voordat er brokken van komen:

Rijkswaterstaat Zeeland,
Waterdistrict Zeeuwse Delta
Postbus 287
4460 AR Goes
tel 0113 247550
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 11:44 #541024

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6074
Het blijft raar volk die ambtenaren van RWS. Bij de ene wordt je uitgefoeterd als je door rood-groen doorvaart en bij de ander wordt je gesommeerd om toch vooral vaart te maken ook als het nog geen groen is.(dat laatste is vaak het geval op het kanaal door Walcheren)
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 15 aug 2014 11:48 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 11:47 #541026

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27200
Baasklusje schreef :
zei ze echt 'beroepsvaart'?

gevaarlijke tante, deze sluismeesteres.

Doe ons allemaal een plezier, en dien een formele klacht in bij de beheerder voordat er brokken van komen
Nou, nou, nou.. Wat is hier nu helemaal aan de hand?
Ik denk dat die beroepsschipper dacht: "een schip met een zó hoge mast heeft vast een schipper aan boord die niks te beroerd is om met een advocaat op de proppen te komen als ie denkt schade te kunnen claimen".
Als de goede maatregelen worden genomen en iedereen doet verantwoord het zijne, dan hoeft het eerst uitvaren van grote binnenvaartschepen, terwijl daarachter jachten liggen, geen probleem te zijn, zoals ik een paar maanden geleden in Volkerak beroepssluis mocht ervaren. Hoewel ik me aanvankelijk ook wel een beetje zorgen maakte, omdat ik pal achter de kont van 2000-tonner lag.
Als TS zijn vaste ligplaats aan het Volkerak heeft, zal hij dit toch ook wel eens hebben meegemaakt? Als er in de Volkeraksluizen twee beroepschepen naast elkaar liggen en daarachter liggen jachten, dan kúnnen die jachten er niet eens als eerst uit.

Overigens is niet alle beroepsvaart zo verantwoord bezig als de schippers uit de voorbeelden hierboven.
Vorige week ging ik de Volkerak jachtensluis in, nadat ik een Mosselkotter uit Bruinisse had moeten laten voorgaan. Hoewel ik me afvraag waarom dit gebakje niet door de beroepssluis ging, was dat nog tot daaraan toe. Toen meneer de Mosselvisser eenmaal vooraan in de sluis lag, pompte hij echter met grote kracht en vrijwel horizontaal een dikke straal water naar buiten, die bijna de sluismuur aan de andere kant raakt. Vanzelfsprekend voelde niemand zich geroepen om naast hem te gaan liggen. Geen woord van de sluismeester.
En ja; ook die knuppel uit Bruinisse verliet als eerste de sluis.

--
stegman
Laatst bewerkt: 15 aug 2014 12:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 11:52 #541030

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27200
Jutter schreef :
Het blijft raar volk die ambtenaren van RWS. Bij de ene wordt je uitgefoeterd als je door rood-groen doorvaart en bij de ander wordt je gesommeerd om toch vooral vaart te maken ook als het nog geen groen is.(dat laatste is vaak het geval op het kanaal door Walchren)
Dat de gemiddelde professionaliteit van de sluismeesters achteruit gaat lijkt mij inderdaad een feit. Dat heeft weinig te maken met het gegeven dat het ambtenaren zijn. In het verleden waren vrijwel alle sluismeesters mensen met een verleden in de beroepsvaart. Geen ambtenaren voor het leven, dus.
Over welke ervaring de huidige generatie sluismeesters beschikt, weet ik niet, maar ik heb m'n twijfels.

Van de stewards die deze zomer op de Grevelingensluis liepen werd ik trouwens ook niet vrolijk.

--
stegman
Laatst bewerkt: 15 aug 2014 11:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 11:54 #541032

kijk, nou praat zelfs stegman over 'beroepsvaart'.... je begint op RWSpersoneel te lijken ;-)

Het wordt gewoon tijd dat de grote schepen (die zeggen voor hun beroep te varen) eens manieren leren en ophouden altijd en overal voor te dringen.
Schutten is op volgorde van aankomst, niet op grootte.
En het wordt zeker tijd dat RWSpersoneel op sluizen en bruggen eens een elementair lesje BPR krijgt en niet altijd die grote bakken maar naar de pijpen danst.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 11:59 #541037

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Heb je wel een punt Baasklusje. Er zijn ook jachten die voor hun beroep varen en aangezien je deze niet kan onderscheiden , zou het logisch zijn om alle vaart gelijk te behandelen.
Laatst bewerkt: 15 aug 2014 12:00 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 12:09 #541044

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27200
Baasklusje schreef :
kijk, nou praat zelfs stegman over 'beroepsvaart'.... je begint op RWSpersoneel te lijken ;-)

Het wordt gewoon tijd dat de grote schepen (die zeggen voor hun beroep te varen) eens manieren leren en ophouden altijd en overal voor te dringen.
Schutten is op volgorde van aankomst, niet op grootte.
En het wordt zeker tijd dat RWSpersoneel op sluizen en bruggen eens een elementair lesje BPR krijgt en niet altijd die grote bakken maar naar de pijpen danst.
Jij was toch die man die de watersport een vorm van pure luxe vond, die bijna alles voor niks kreeg van de Nederlandse belastingbetaler? En daarom dus ook niet zo moest piepen over elk klein ongemakje?
Maar dat schepen die het economisch belang van dit land dienen, en niet maar een beetje voor z'n mallemoerskont rondvaren, voorrang krijgen in een sluis die uitdrukkelijk als sluis voor de beroepsvaart is bedoeld (ernaast liggen namelijk twee sluizen die specifiek voor jachten bedoeld zijn) vind je niet kunnen?

Maar goed. Het is al een tijdje duidelijk dat één en ander het enige is waarover je jezelf opwindt op het water. En iedereen heeft natuurlijk recht op z'n eigen doorn in het oog.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 12:19 #541048

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Er zijn ook jachten die voor hun beroep varen en aangezien je deze niet kan onderscheiden ,
Jawel, die horen het gele wybertje te voeren, of ze dat doen.....?
Dat de gemiddelde professionaliteit van de sluismeesters achteruit gaat lijkt mij inderdaad een feit.

Komen vaak bij www.swetsodv.com weg.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 15 aug 2014 12:27 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 12:25 #541050

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27200
ron b schreef :
Er zijn ook jachten die voor hun beroep varen en aangezien je deze niet kan onderscheiden ,
Jawel, die horen het gele wybertje te voeren, of ze dat doen.....?
Als ik me niet vergis geldt dat gele wybertje voor schepen die meer dan 12 passagiers aan boord hebben en dus voor het BPR als passagierschip gelden. Waarmee ze, ongeacht de lengte, in de categorie 'groot schip' vallen.
Een boot als de Bagheera van ons aller Erik, die ook met betalende gasten vaart, valt waarschijnlijk buiten die categorie. En zo zullen er wel meer zijn.

--
stegman
Laatst bewerkt: 15 aug 2014 12:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 12:30 #541051

lodewijk stegman schreef :
Jij was toch die man die de watersport een vorm van pure luxe vond, die bijna alles voor niks kreeg van de Nederlandse belastingbetaler? En daarom dus ook niet zo moest piepen over elk klein ongemakje?
Maar dat schepen die het economisch belang van dit land dienen, en niet maar een beetje voor z'n mallemoerskont rondvaren, voorrang krijgen in een sluis die uitdrukkelijk als sluis voor de beroepsvaart is bedoeld (ernaast liggen namelijk twee sluizen die specifiek voor jachten bedoeld zijn) vind je niet kunnen?

nee hoor, ik wil dolgraag vaarbelasting betalen en dan waar voor mijn geld krijgen, gratis wil ik liever niet.
Overigens schijnt het dat de waarde voor de economie van de watersport aanzienlijk groter is dan die (nu zeg je het weer!) 'beroepsvaart'.
Dus de watersport zou voorrang moeten krijgen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 12:38 #541053

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Aan het eind van onze vakantie nog een fijne binnenvaartschipper gehad toen we de sluis van IJmuiden ingingen.

Ik mocht als eerste na hem en moest vooraan naast hem gaan liggen. Maar zijn schroefwater stond nog flink dwars, ik durfde eigenlijk niet.

Uiteindelijk toch maar een dot gas gegeven om er doorheen te karren maar op het moment dat ik het schroefwater zou raken had de schipper de boel uitgezet en ging het prima.

Daarna de hele tijd nog de boegschroef aan.
Toen we moesten uitvaren was ook die perfect getimed uit gezet.
Als ze allemaal zo waren zou ik nooit meer benauwd zijn voor schroefwater...
Behalve van vissers, die durf ik categorisch niet te vertrouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 12:40 #541054

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27200
Baasklusje schreef :
nee hoor, ik wil dolgraag vaarbelasting betalen en dan waar voor mijn geld krijgen, gratis wil ik liever niet.
Ja, dan lijkt mij toch dat er eerst vaarbelasting moet komen en dat je dan pas "waar voor je geld" kan krijgen in de vorm van gebruikmaken van faciliteiten die eigenlijk helemaal niet voor jou zijn aangelegd. Sorry hoor.
Overigens schijnt het dat de waarde voor de economie van de watersport aanzienlijk groter is dan die (nu zeg je het weer!) 'beroepsvaart'.
Dus de watersport zou voorrang moeten krijgen!
Dat kan iedereen wel roepen. Namen en rugnummers, zou ik zeggen. Het CBS moet er goed voor zijn.
Overigens is de economische waarde van de watersport tussen Bruinisse en Willemstad niet zo groot. In de genoemde plaatsen is wat horeca die ook door watersporters wordt gefrequenteerd, maar in beide plaatsen komen de meeste toeristen gewoon over de wal aangereden.
In een dorp als Heeg zou geen toerist te zien zijn, als er geen watersport zou zijn. Het economisch belang van de watersport in de Delta moet dus niet worden overdreven. Op de wal is ook genoeg te beleven en te zien en het overgrote deel van de toeristen in deze regio is géén watersporter.

Daarom hebben wij ook twee vouwfietsjes aan boord, trouwens..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 12:54 #541059

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1228
Dat eerst de binnenvaart de sluis in gaat lijkt me normaal. ik zou niet graag als eerste de sluis in gaan met een binnenvaart achter me die me "naar binnen drukt"
Het duurt even voordat een binnenvaart schip afgemeert ligt. zolang zal er ook schroefwater zijn. Daar moet je dus dan even rekening mee houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 12:59 #541061

CMO schreef :
Dat eerst de binnenvaart de sluis in gaat lijkt me normaal.

dat is ook normaal, maar alleen voor binnenvaart die voor de jachten bij de sluis is gearriveerd. tenzij er heel weinig vaartuigen zijn, dan kan het even anders geregeld worden. Als er gewacht wordt voor de sluis: volgorde kan aankomst.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 13:10 #541064

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27200
Baasklusje schreef :
CMO schreef :
Dat eerst de binnenvaart de sluis in gaat lijkt me normaal.

dat is ook normaal, maar alleen voor binnenvaart die voor de jachten bij de sluis is gearriveerd. tenzij er heel weinig vaartuigen zijn, dan kan het even anders geregeld worden. Als er gewacht wordt voor de sluis: volgorde kan aankomst.
Er is natuurlijk nog een goede reden waarom de beroepsvaart over het algemeen het eerst de sluis in gaat, zeker als het gaat om schepen van een paar duizend ton. CMO duidde daar al op, maar jij mist dat argument, kennelijk.
Als er maar even wat mis gaat met de aandrijving van zo'n meerduizendtonner en een plezierjacht wordt geplet tussen de sluisdeuren en de boeg van het binnenschip, is het leed niet te overzien.
Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat er, als er tegelijkertijd jachten en flinke binnenschepen voor een sluis liggen te wachten, de volgorde van aankomst bepaalde wie er als eerste de sluis in gaat. Vrijwel zonder uitzondering worden de binnenvaartschepen door de sluismeester als eerste in de sluis geroepen.

Het werkt ook vaak het effectiefst als het gaat om het efficiënt vullen van de sluis. Als je eerst de jachten laat invaren ontstaat er vaak het nodige getutter, waarbij de sluismeester de jachteigenaren moet manen om naar voor door te varen en goed aan te sluiten. Andersom werkt vaak sneller, omdat er al minder ruimte over is en de wil om toch maar met deze schutting mee te gaan het wint van het getutter en getreuzel.

Goedbeschouwd zijn er helemaal niet zoveel rationele argumenten te verzinnen waarom je bij een combinatie van serieus grote schepen en jachten slechts op volgorde van aankomst zou moeten werken.

--
stegman
Laatst bewerkt: 15 aug 2014 13:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 13:36 #541071

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Zonder enig probleem of schroefwater voor ons vertrokken. .... als de vrachtschepen er een beetje om denken kan er dus heel veel.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 16:23 #541120

Op volgorde van aankomst de sluis lijkt mij echt een fantastisch idee, paar tupperdozen (die als eerste in de wachtrij liggen) gaan naar binnen en pakken een plekkie aan de muur, de binnenvaarder of sleepboot die dan "aan de buurt" is bij hen langszij :whistle: :whistle: :whistle: .......
Soms is een beetje gezond verstand op het water belangrijker dan de zogenaamde "regels" lijkt mij, toch???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 16:26 #541121

hans versteeg schreef :
Soms is een beetje gezond verstand op het water belangrijker dan de zogenaamde "regels" lijkt mij, toch???

zeker, en dan moet je beginnen met een onderscheid te maken tussen de volgorde van aankomst en de volgorde van de sluis invaren.

Die twee zijn nl niet hetzelfde ding.
Probeer voor jezelf even het verschil te begrijpen, wil je?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 16:38 #541125

ik herken dit beeld totaal niet, als ik bij de sluis te veel broodpoepers (zo als ik ze noem) zie, en wilde kotters.....joh ga lekker allemaal ff voor, heb geen zin aan schade aan me bootje, en nog iets ik zit voor de lol op het water en heb alle tijd, dus ik vind het allemaal wel best.

Waar ik me wel es aan erger is aan mijn collega jacht schippers die bij drukte van jachten, niet door varen naar voren maar hun midden in de sluis, met een elegante hoeraworp lekker ligge, dat er nog 15 in moest ja dhuh.........

Met gezond verstand komt de mensch een heel eind ook op het water, maar ja veel mensen hebben het net iets drukker dan de ander.....denken ze :whistle: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 17:38 #541149

Dat verschil snap ik heel goed hoor, maar voor mij gaan de beroepsschepen/binnenvaarders gewoon voor, ben immers op vakantie en heb alle tijd.
Nadat de binnenvaarders de sluis zijn ingevaren is er meestal nog wel ergens plekkie en gaan we dan daar liggen, zo niet, wachten we toch ff tot de volgende schutting?

Hoe moeilijk kan het zijn / wil je het jezelf maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 17:55 #541158

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18041
Ik heb goede ervaringen met het even rechtstreeks aanroepen van de schipper als je achter een beroepsvaarder in de de sluis komt te liggen. Soms hebben ze je gewoon niet gezien en vinden ze het prima als je even vraagt om een beetje met beleid weg te varen. Het enige waar ik wel eens tegenaan liep is op welk kanaal ze uitluisteren. Je verwacht het sluiskanaal (VHF20 of zo), maar uit ervaring weet ik dat dat evengoed VHF10 kan zijn of het blokkanaal van het water ná de sluis. Of helemaal niet....
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 15 aug 2014 17:56 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 17:56 #541160

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Veel binnenvaartschepen melden zich al op enige afstand van de sluis. Zij krijgen dan te horen hoe laat de volgende schutting is. Zij gaan dan hun snelheid aanpassen waardoor zij precies op tijd bij de sluis aankomen en niet tussen de jachten hoeven te liggen wachten. Voor de jacht schippers, die volgas naar de sluis varen, daar aanleggen en zich vervolgens melden ziet het er uit alsof de binnenvaartschepen onterecht voorrang krijgen.

Bij de lorenz sluizen liggen de charterschepen, aan de ijsselmeer kant, buiten de voorhaven op hun beurt te wachten. Zij worden op volgende door de sluismeester opgeroepen. De jachten die liggen te wachten zien vervolgens dat zij voorbij gevaren worden en denken dat er voorgetrokken wordt.

Ik zal niet beweren dat het schutten altijd helemaal op volgorde van aankomst gaat, maar ik weet zeker dat rws zich terdege bewust is van het feit dat iedereen op het water even veel rechten heeft. De nieuwe generatie sluismeesters, waar hierboven wat minachtend over werd gesproken, doet het op dit gebied minstens net zo goed als de oude, van de binnenvaart afkomstige, garde. Deze groep had meer de neiging binnenschepen voorrang te geven. Het benoemde probleem zou naar mijn idee steeds minder moeten spelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 18:19 #541170

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
lodewijk stegman schreef :
Baasklusje schreef :
zei ze echt 'beroepsvaart'?

gevaarlijke tante, deze sluismeesteres.

Doe ons allemaal een plezier, en dien een formele klacht in bij de beheerder voordat er brokken van komen
Nou, nou, nou.. Wat is hier nu helemaal aan de hand?


Overigens is niet alle beroepsvaart zo verantwoord bezig als de schippers uit de voorbeelden hierboven.
Vorige week ging ik de Volkerak jachtensluis in, nadat ik een Mosselkotter uit Bruinisse had moeten laten voorgaan. Hoewel ik me afvraag waarom dit gebakje niet door de beroepssluis ging, was dat nog tot daaraan toe. \
--
stegman

Lodewijk, dat is aan de orde van de dag. Ik voer zelf als matroos op zo'n binnenvaartschip, wij zijn talloze keren door de jachtensluis gegaan. Ik kan wel uit ervaring spreken. Ze laten vaak de wat kleinere binnenvaartscheepjes door de jachtensluis als het rustig is met jachtjes. Toch ook een paar keer gehad dat wij met 2 grote schepen en 6 jachtjes erin lagen.
Als iedereen gewoon zijn verstand gebruikt kan dat allemaal prima. Het komt gewoon de doorloopsnelheid ten goede. Schippers willen altijd zo snel mogelijk ergens zijn.


Aan de andere kant kan ik soms de organisatie van de grote sluizen een aanfluiting noemen, over de marifoon volgen we dat altijd. Kunnen we mee 'met de middensluis die zometeen gaat uitvaren', terwijl de bakboordsluis al aan het uitvaren is en bijna leeg is, waar wij plus alle andere gegadigden makkelijk in passen. Dan zie je er drie kleine scheepjes in varen en gaat de deur dicht.
Wel werd het vaak toch toegestaan in dat soort gevallen , als de schipper erom vroeg, om dan in die andere sluis te schutten. Maar zelf kwamen ze er niet op. :laugh:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 aug 2014 18:25 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippers - Sluismeester: 2-1 15 aug 2014 18:39 #541178

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wij lagen afgelopen zaterdag te wachten voor de bakboordsluis Houtrib. Kwartiertje wachten, deuren open licht op groen.
Met 3 jachten erin, sluismeester vraagt ons om er weer uit te gaan er komt een tanker met kegel aan.
Wij eruit, tanker naar binnen.
Sluismeester roept op VHF 20 om de bakboordsluis in te varen.
Ik meld aan de sluisbaas: Daar zijn we zojuist achteruit gevaren.
Antwoord terug: Oh ja, ik bedoel natuurlijk die andere. :S
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl