Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veel geluk gehad maar toch........

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 11:12 #580522

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
wilweg schreef :
En dat is denk ik, een ongemakkelijke waarheid van het zeezeilen.. :(

Die risico's gelden natuurlijk voor heel veel activiteiten, wat denk je van autorijden, vliegen en skiën om er maar een paar te noemen. Het alternatief is thuis te gaan zitten somberen, maar daar wordt je op den duur ook niet blij van. Bovendien gebeuren de meeste ongelukken thuis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 11:35 #580526

verplichte leeskost voor iedere potentiele vertrekker!
Er zou een verplicht examen moeten zijn.
Geen certificaat, geen redding bij nood.

Iedere halve gare kan zomaar vertrekken uit ijmuiden.
(in het algemeen dan he, niet gericht op deze mensen)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 11:36 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 11:41 #580527

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
roozeboos schreef :
verplichte leeskost voor iedere potentiele vertrekker!
Er zou een verplicht examen moeten zijn.
Geen certificaat, geen redding bij nood.

Iedere halve gare kan zomaar vertrekken uit ijmuiden.
(in het algemeen dan he, niet gericht op deze mensen)

Ja, hoe krijg je diesel op de zee...

Dit was hun 'bunker' boot


Bijlage superyacht.png niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 12:15 #580535

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
roozeboos schreef :
verplichte leeskost voor iedere potentiele vertrekker!
Er zou een verplicht examen moeten zijn.
Geen certificaat, geen redding bij nood.

Iedere halve gare kan zomaar vertrekken uit ijmuiden.
(in het algemeen dan he, niet gericht op deze mensen)
Liever niet nóg meer regeltjes..

Regeltjes zijn geen garantie voor een goede afloop... alleen bezwering van de angst. Maar wat Cees ook zegt, ongelukken en pech gebeuren altijd, dat kan je met regeltjes niet weg poetsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 12:35 #580541

CeesS schreef :
...de belangrijkste instrumenten die ze hadden waren kompas en barometer, en een goed ontwikkeld gevoel voor de elementen. We zijn tegenwoordig vergeten hoeveel informatie we uit een barometer kunnen halen. Wind is altijd een gevolg van luchtdrukverschillen, die aangekondigd worden op de barometer...
Alhoewel ik het voor het grootste deel met je eens ben, en vooral het deel dat we tegenwoordig teveel op weerberichten en techniek vertrouwen. Wil ik toch even kwijt dat je een squall zelden tot nooit op de barometer kunt zien aankomen, zelfs niet als je 24/7 met je neus bovenop dat ding zit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 12:36 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 12:51 #580548

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
roberteb schreef :
Ja, hoe krijg je diesel op de zee...

Dit was hun 'bunker' boot

Bijlage superyacht.png niet gevonden

Ik vind het wel iets meer dan bunkerboot:
Hulp van superjacht AIR

De kustwacht vond contact met scheepvaart om ons heen. Ons satelliet telefoonnummer werd doorgegeven aan twee schepen. De kustwacht hield contact met hen. Wij gaven iedere twee uur onze positie door en status van ons en de boot. Uiteindelijk bleek superjacht AIR, onderweg naar Sint Maarten, 60 mijl Noord van ons het dichtste bij. Zij voeren die ochtend door 55 kts wind. Zij waren bereid hun koers te wijzigen, ons te bevoorraden met diesel en boden de mogelijkheid tot professionele hulp.

Overdag repareerden we de ruit, vulde diesel bij in onze dagtank en hingen een stroblight achterop de boot. Met AIR en de kustwacht bespraken we onze POS veelvuldig. Toen ze 's nachts binnen VHF bereik kwamen (handheld) staken we in overleg vuurpijlen af om hen dichter bij ons te brengen. Eenmaal dichter in de buurt konden zij het signaal van de man overboord zender opvangen die wij hadden aangezet. Zij boden ons de meest professionele hulp die je maar kan bedenken!!! Aan een lange drijvende lijn met fenders zat niet alleen meer dan genoeg diesel, maar ook eten en drinken (zelfs warme soep!).

We zijn hun zo dankbaar dat ze naar ons uit hebben willen wijken! Hun aanwezigheid sterkte ons enorm om zelf door te blijven gaan naar de Kaapverden!
Gave boot overigens. Voor een motorjacht... ;)
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 12:53 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 13:10 #580553

wilweg schreef :
roozeboos schreef :
verplichte leeskost voor iedere potentiele vertrekker!
Er zou een verplicht examen moeten zijn.
Geen certificaat, geen redding bij nood.

Iedere halve gare kan zomaar vertrekken uit ijmuiden.
(in het algemeen dan he, niet gericht op deze mensen)
Liever niet nóg meer regeltjes..

Regeltjes zijn geen garantie voor een goede afloop... alleen bezwering van de angst. Maar wat Cees ook zegt, ongelukken en pech gebeuren altijd, dat kan je met regeltjes niet weg poetsen.

Mijn punt is, dat zoals ook in het ene verhaal vooral naar boven komt, dat er over het algemeen wordt gedacht dat het helemaal niks voorstelt, zo een oversteek.

Wanneer men dit verhaal uit de praktijk nu leest gaat men wellicht nog es nadenken over de vraag: "Is het erg als ik verzuip?" En zo ja, moet ik dan wel gaan?

Het kan dus gewoon gebeuren, ook in een 'passaat windje'.
Zijn lifelijn knapt bij de knockdown, en zij hangt overboord en is te moe om zich omhoog te trekken. Die hadden dus allebei gewoon kunnen verdrinken. Helemaal niet zo onwaarschijnlijk.
Laten we wel wezen, het is een vakantie. Dus ze hebben er voor gekozen, met afweging van eventuele risico's, zoals je altijd doet. Maar wellicht is deze afweging niet gebaseerd op de feiten, maar meer op wishfull thinking. dat kan je ook lezen in het verhaal.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 13:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 13:24 #580557

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
roozeboos schreef :

Of er nou wel of niet 'te makkelijk' over gedacht werd, (ik denk van niet!) dat is een afweging die ieder persoonlijk moet maken. Daar hebben we geen regeltjes voor nodig.
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 13:24 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 13:34 #580561

het gaat ook niet om de regeltjes.
Het gaat mij erom dat de oversteker weet waar ie aan begint.

En dat er denk ik ook wel zeilers zijn die dit scenario zich helemaal niet realiseren.
moet je die dan tegen zichzelf beschermen misschien.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 13:41 #580565

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
roozeboos schreef :

En dat er denk ik ook wel zeilers zijn die dit scenario zich helemaal niet realiseren.
moet je die dan tegen zichzelf beschermen misschien.

Wat is 'niet realiseren'? En wat is 'eigen keuze'?

Hier op ZF lopen tal van lange verhitte draadjes over wat je nou echt aan boord moet hebben en wat er nou overbodig is. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Ik zou het niet leuk vinden als zeilers dingen opgelegd kregen omdat iemand anders een andere mening over veiligheid heeft dan zijzelf!
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 13:41 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 14:00 #580567

je begrijpt niet wat ik bedoel. ik geef t op
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 14:09 #580569

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2599
roozeboos schreef :
Zijn lifelijn knapt bij de knockdown (...)

Minor detail, maar volgens hun blog was het z'n harnas dat scheurde, niet z'n lifeline.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 15:01 #580579

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
roozeboos schreef :
je begrijpt niet wat ik bedoel. ik geef t op

Ik denk wel dat ik je punt zie. Niet iedereen maakt een even verantwoorde beslissing. Een beslissing op basis van alle relevante feiten. Dat snap ik ook wel. Vind alleen niet, dat een verplicht examen of zo iets een goed idee is. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 15:08 #580583

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
roozeboos schreef :
verplichte leeskost voor iedere potentiele vertrekker!

Even iets compleet anders. Na het lezen van de blogs heb ik niet echt het idee dat ik hier een concrete les uit halen kan.

In de zin van.. als je dit wil voorkomen, doe dan X.

Dus wat kun je als potentiële vertrekker hier nu van leren? Misschien dat veiligheid niet bestaat op het water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 15:32 #580587

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
wilweg schreef :
Even iets compleet anders. Na het lezen van de blogs heb ik niet echt het idee dat ik hier een concrete les uit halen kan.

In de zin van.. als je dit wil voorkomen, doe dan X.

Dus wat kun je als potentiële vertrekker hier nu van leren? Misschien dat veiligheid niet bestaat op het water?

Dat je je eerst moet realiseren hoe je zo snel mogelijk door die trog/storm heen of bij weg kunt komen door
A. met trysail en stormfok en zonodig motor bij je aan de wind moet proberen snelheid te houden of
B. met trysail en stormfok moet proberen voor de wind weg te lopen
C. als A niet werkt je met trysail achter je zeeanker kunt gaan liggen
D. als B niet werkt je met stormfok en sleepanker verder kunt.

Of al die attributen aaan boord waren? Geen idee, wordt niet over gesproken.

Edit: bij de vroegere windjammers was het heel gebruikelijk dat de zeilen uit de lijken scheurden, dus je mes er in, helpt ook.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 15:35 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 15:36 #580588

ja, ze hadden een stormfok, trysail en sleepanker, maar volgens het verslag konden ze geen zeil wisselen.
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 15:38 #580590

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 16:09 #580595

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
La Mavare schreef :
wilweg schreef :
Even iets compleet anders. Na het lezen van de blogs heb ik niet echt het idee dat ik hier een concrete les uit halen kan.

In de zin van.. als je dit wil voorkomen, doe dan X.

Dus wat kun je als potentiële vertrekker hier nu van leren? Misschien dat veiligheid niet bestaat op het water?

Dat je je eerst moet realiseren hoe je zo snel mogelijk door die trog/storm heen of bij weg kunt komen door
A. met trysail en stormfok en zonodig motor bij je aan de wind moet proberen snelheid te houden of
B. met trysail en stormfok moet proberen voor de wind weg te lopen
C. als A niet werkt je met trysail achter je zeeanker kunt gaan liggen
D. als B niet werkt je met stormfok en sleepanker verder kunt.

Of al die attributen aaan boord waren? Geen idee, wordt niet over gesproken.

Edit: bij de vroegere windjammers was het heel gebruikelijk dat de zeilen uit de lijken scheurden, dus je mes er in, helpt ook.
Volgens mij was het probleem toch dat ze de zeilen niet naar beneden konden krijgen?

En als je je mes erin zet, hoe kun je de boel boven dan los snijden? Ziot je dan niet met een heel groot wapperend doek?

En dat snelheid maken, dat doe je om geen speelbal van de golven te zijn neem ik aan?

Veel vraagtekens, maar ik probeer hier iets nuttigs van op te steken ;)
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 16:17 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 16:23 #580601

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
wilweg schreef :
roozeboos schreef :
verplichte leeskost voor iedere potentiele vertrekker!

Even iets compleet anders. Na het lezen van de blogs heb ik niet echt het idee dat ik hier een concrete les uit halen kan.

In de zin van.. als je dit wil voorkomen, doe dan X.

Dus wat kun je als potentiële vertrekker hier nu van leren? Misschien dat veiligheid niet bestaat op het water?

Kan lang ouwenelen over wat er niet goed was, maar ik had een andere mast op die boot gezet en echte ramen. Maar soix, wat dan nog. ff schrik, repareren die handel en weer verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 18:03 #580633

Ben het met nardus eens: de mastjes in de jaren 80 op de beneteau's hadden wel vaker inwendig wat probleempjes met de lijnen. En de raampjes waren af fabriek al lek soms.

Verder komen de zeilers goed voorbereid over en hebben ze blijkbaar goed gehandeld, complimenten. Sommige anderen zouden niet veel verder komen dan mayday in de marifoon roepen.

Bootje, zee, wind, golven, dan gebeurt af en toe zoiets, in de geval met goede afloop. Gewoon pech dus en zeker geen vestasmomentje dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 18:07 #580636

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
wilweg schreef :
Volgens mij was het probleem toch dat ze de zeilen niet naar beneden konden krijgen?

Voorzeil is ? Grootzeil 1e rif.
En als je je mes erin zet, hoe kun je de boel boven dan los snijden? Ziot je dan niet met een heel groot wapperend doek?

Met zoveel wind waait dat dan wel uit de lijken.
En dat snelheid maken, dat doe je om geen speelbal van de golven te zijn neem ik aan?

Je moet proberen sneller of langzamer te zijn dan de golven, anders heb je geen roerwerking meer.
Veel vraagtekens, maar ik probeer hier iets nuttigs van op te steken ;)

Ik hoop dat we alle details nog eens te horen krijgen, dan leren we er nog meer van.
Bv, of ze het sleepanker wel/niet hebben gebruikt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 18:13 #580640

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Een stuk van de gehouden discussie hier prikkelt mij: Even zwart wit neer gezet en niet persoonlijk iemand bedoelend hier met mijn stukje. De maatschappij accepteert op dit moment niet meer dat niet alle risico’s zijn uit te sluiten. Wanneer er iets gebeurd moet dat iemand zijn schuld zijn en moet er een regeltje komen zodat dit zogenaamd niet meer kan gebeuren. Dat we niet alles op zijn beloop moeten laten is logisch, maar het dagelijks leven brengt nu eenmaal risico’s met zich mee. Of dit nu zaken zijn die moeten of die we voor ons plezier doen. Over elke week een aantal doden in het verkeer windt vreemd genoeg niemand zich op. Over dit voorval maken we ons druk dat het anders had gemoeten. Je kan je goed voorbereiden en toch een heel enkele keer heb je gewoon botte pech. Om hier lering uit te trekken is niets mee, om de illusie te hebben dat alles voorkomen kan worden gaat mij net even te ver.
Gelukkig kunnen Menno en Marielle het navertellen. Ik hoop oprecht voor hun dat ze hun droom, die nu een nachtmerrie is, alsnog kunnen verwezenlijken.
Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 18:36 #580648

maar dan vind ik dus wel dat de risico's juist moeten worden ingeschat.
Als gedacht wordt dat het een 'champagne' reisje wordt (die indruk is er dus) , dan kan men dus van een koude kermis thuis komen. En de problemen tegenkomen die deze boten uit dit draadje hebben meegemaakt.
Daarom gaf ik aan dat dit eigenlijk verplichte leeskost moeten zijn.
Vooral voor de beginnende overstekers.
Overweeg het in vredesnaam heel goed. wel gaan, of toch maar op het ijsselmeer blijven!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 18:44 #580652

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7574
roozeboos schreef :
verplichte leeskost voor iedere potentiele vertrekker!
Er zou een verplicht examen moeten zijn.
Geen certificaat, geen redding bij nood.

Iedere halve gare kan zomaar vertrekken uit ijmuiden.
(in het algemeen dan he, niet gericht op deze mensen)

Iedere halve gare blijft in IJmuiden (of elders) liggen en werken en zich afjakkeren en rondscheren met de auto met kopzorgen over de hypotheek en de zoveelste deadline.

Iet of wat normale mens vertrekt!

B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 19:00 #580656

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
La Mavare schreef :
En als je je mes erin zet, hoe kun je de boel boven dan los snijden? Ziot je dan niet met een heel groot wapperend doek?

Met zoveel wind waait dat dan wel uit de lijken.
Dat ie dan helemaal weg waait van de boot af dus. Okay.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl