Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veel geluk gehad maar toch........

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 11:19 #579880

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 12:17 #579896

Ondersteboven

De golf deed ons oploeven en brak over ons heen. Op het moment dat de boot ondersteboven sloeg waren we allebei in de kuip met onze harnassen en lifelines bevestigd aan de boot. We werden allebei uit de kuip in zee geslingerd. De boot richtte zich binnen enkele seconden weer op, waardoor de mast brak. Doordat deze over de zijkant in het water hing werkte het als een soort anker en lag de boot relatief stil in de brekende golvenmassa.

Menno's harnas scheurde kapot bij de val, maar hij wist direct met de beweging van de boot terug aan boord te klimmen. Marielle hing onder de boot, nog steeds met haar lifeline vast aan de kuip. Ze wist zich naar boven te worstelen, maar het was moeilijk om aan boord te komen. Haar lifeline trok haar weg van het zwemtrapje wat Menno inmiddels had opgehangen. Met iedere beweging om boven water te blijven en aan boord te komen raakte ze meer van haar krachten kwijt.

Angstige minuten

Marielle zag zichzelf steeds meer uit het harnas glippen en vroeg als een laatste redmiddel om het liferaft in het water te gooien. Voor Menno was dit een lastig besluit, omdat het vlot ook de enige redding kon zijn als de boot zinkende was in een later stadium. De boot dreef immerse nog. Maar dit kon haar nu redden en zo ging het liferaft over boord. Marielle lag aan loef en het liferaft aan lij.

Marielle wist van haar reddingscursus, waarin een storm op zee in het donker met lichtflitsen was gesimuleerd, dat het nu heel erg lastig was om het stuk naar het vlot te zwemmen. Ze was bang en probeerde rustig na te denken. Hoe zou ze dit gaan doen? Op dat moment vond Menno een andere locatie voor de zwemtrap. Alhoewel ze allebei bijna geen kracht meer hadden kon Marielle zich omhoog duwen met haar benen en kon Menno haar aan haar lifeline de kuip in trekken. Nu allebei aan boord en nog in leven!


Slik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 12:23 #579898

Moedig verhaal, veel geluk gehad.

gr. Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 13:20 #579919

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Wauw, indrukwekkend verhaal.

Ze hebben het gered door goede communicatie aan boord. Zo blijkt ook weer dat alleen een EPIRB niet handig is, SSB en sateliettelefoon heeft hun in staat gesteld op eigen kracht de haven binnen te lopen. Twee van de drie systemen aan boord is absoluut aan te raden, en alledrie is helemaal mooi.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 13:50 #579923

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Een EPIRB is dan ook het allerlaatste redmiddel, de andere zijn bedoeld voor communicatie.

Ze hebben véél geluk gehad! En als ik het goed lees te laat gereefd...
Vreemd dat een harnas scheurt bij een val. Waar dienen die dingen dan voor? Benieuwd welk type dit was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 18:15 #579990

Pfff wat een verhaal... Succes met de verdere plannen, het eventueel(?) opknappen van de boot.
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 18:57 #580001

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Ilex schreef :
de andere zijn bedoeld voor communicatie.

Neemt niet weg dat velen die niet aan boord hebben, en dat was mijn punt.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 19:27 #580017

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Op hun website staat dat ze een SSB-ontvanger hebben en geen zender/ontvanger. Dat maakt buiten het hebben van een satelliettelefoon en een EPIRB, het bereiken van hulp wat beperkter dan de eerder aangehaalde drie methoden.

Verder wel een afgrijselijk verhaal waarbij ze blij kunnen zijn dat ze het na kunnen vertellen. Het einde van een fantastische droom?!

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 20:43 #580040

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Zeker geluk gehad.

Begrijp niet dat ze met teveel grootzeil voor de wind weglopen. Is aan de wind dan niet veiliger?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 20:47 #580041

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ligt eraan of je haast hebt..

Edit. Ze voeren op de genua toen ze ineens veel wind kregen, strijken ging niet meer door een defect. Dus bij 40 knopen wind met genua 1: aan de wind -of voor 't lappie ?
Lijkt me geen fijne keuze.
Laatst bewerkt: 15 dec 2014 20:53 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 21:02 #580049

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
In het niet meer kunnen wisselen van het voorzeil zie ik een hele belangrijke reden om geen voorzeil met leuvers te hebben in ieder geval...

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 21:15 #580056

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Motorzeilend in een lichte wind voeren we door de donkere nacht. Bij de wisseling van de wacht, toen we allebei buiten waren klom de windmeter plotseling van 5 naar 30-35 kts. Menno ging direct naar voren om de kleine fok te hijsen en het grootzeil te bergen. Helaas kwam de fokkenval vast te zitten door de harde wind en moest deze poging worden gestaakt. Wat nu? Wat nu? Was het weer een bui, maar dan een heftige dit keer? Terwijl we koortsachtig nadachten over een andere mogelijkheid om het grootzeil (met 1 rif erin) te kunnen strijken nam de wind steeds verder toe en verscheen er regelmatig meer dan 40 kts op de teller.


Motorzeilend bij 5 kts - neem ik aan zonder voorzeil (over genua wordt niet gesproken)
Kleine fok hijsen - waarom?
Grootzeil strijken - 3 rif is logischer, anders strijken en trysail
Motorzeilend met 1e rif, geen voorzeil en zoveel wind - aan de wind lijkt me dan een logischer keuze ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 15 dec 2014 21:16 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 21:16 #580060

msas schreef :
In het niet meer kunnen wisselen van het voorzeil zie ik een hele belangrijke reden om geen voorzeil met leuvers te hebben in ieder geval...

Michel

Kans is groter dat een rolfok met veel wind moeilijk gaat doen, dan een fok met leuvers. In dit geval is het dan ook het grootzeil wat niet naar beneden kwam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 15 dec 2014 21:56 #580080

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 445
Niet onvermeld moet hier blijven de nuttige rol bij dit drama van forumgenoot "de Verleiding".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 16 dec 2014 07:42 #580131

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik vind dit echt ontzettend jammer voor hun. Het mooie aan hun reis is juist dat ze het met een boot doen die de mijne had kunnen zijn. Juist dat aspect vind ik het mooie aan hun avontuur. Je kan zo lekker in hun verhaal gaan verplaatsen.
Helaas maakt dat ook dat het recoveren voor hun veel lastiger zal zijn....
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 07:44 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 16 dec 2014 08:20 #580139

Heftig verhaal, hoop dat ze alles weer op de rit kunnen krijgen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 16 dec 2014 08:32 #580144

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
Pharos schreef :
msas schreef :
In het niet meer kunnen wisselen van het voorzeil zie ik een hele belangrijke reden om geen voorzeil met leuvers te hebben in ieder geval...

Michel

Kans is groter dat een rolfok met veel wind moeilijk gaat doen, dan een fok met leuvers. In dit geval is het dan ook het grootzeil wat niet naar beneden kwam

Als de wind zo plotseling komt opzetten, ben je nooit goed voorbereid. Met 50-60 knopen wind houdt alles er mee op. Of tenminste: die kans loop je. Ook een simpel leuverstrijksysteem. Vergeet ook niet dat t donker was op dat moment. Dus je kunt niet goed zien wat er aan de hand is.

Een optie zou misschien nog zijn, een mes in het zeil te zetten, in de hoop dat t uit de lijken waait. Als dat niet lukt, heb je ook meteen een oncontroleerbare vlag aan je boot. Ook niet fijn. Geen idee wat de beste manier zou zijn.

Maar t belangrijkste is: Ze zijn er nog, en lijken er nog redelijk de goede moed in te hebben!
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 08:33 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 16 dec 2014 10:02 #580166

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Joop66 schreef :
Als de wind zo plotseling komt opzetten, ben je nooit goed voorbereid. Met 50-60 knopen wind houdt alles er mee op. Of tenminste: die kans loop je. Ook een simpel leuverstrijksysteem. Vergeet ook niet dat t donker was op dat moment. Dus je kunt niet goed zien wat er aan de hand is.

Beste stuurlui, ik weet het. Maar 60 knopen (die ook nog "de hele nacht aanhoudt") komt niet zomaar uit de lucht vallen. Dat moet je van te voren kunnen zien aankomen. Op de radar bijvoorbeeld. Maar een ander ding dat ik vreemd vind is de hoge golven. De oceaan gaat niet van niks (er was 5 knopen) naar metershoge brekers in een half uur. Het kost tijd om die massa in beweging te krijgen. Dus ik denk dat het tijdsbestek wat overdreven is. Bovendien kun je die zee zien aankomen, ook 's nachts. En ze hebben het zelf over bliksemschichten, die zie je toch uitstekend in het donker?

Het was kennelijk de grootzeilval die vastsloeg door de harde wind, niet de fokkeval. Ik vraag me af hoe dat gebeurt. Denken jullie dat de druk in het zeil de val naast de schijf heeft doen belanden? Dan lijkt het mij dat ze te lang gewacht hebben voor het strijken, bij ruime wind hebben proberen te strijken en ook te langzaam hebben gestreken. Maar voor de duidelijkheid: ik speculeer. Op mijn boot hebben we met 40 knopen ruime wind en 6m golven het grootzeil gestreken, en dat was echt boem naar beneden en vastbinden. Voor je dat doet, eerst de giek vastzetten in het midden van de boot.

[EDIT]Ik zie nu dat ze nadat ze het grootzeil niet konden strijken, wachtten op minder wind zodat ze het wel konden strijken. Dat begrijp ik niet. Was het dan toch de fokkeval?

Dat ze niet aan de wind zeilden begrijp ik wel, tegen de golven in wordt op een gegeven moment niet haalbaar; de brekers zetten je boeg opzij en gooien je sneller plat dan met de golven meesturen. Zolang er geen brekers zijn kun je wel aan de wind blijven zeilen (al is dat dan oncomfortabel).


Onno
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 10:05 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 16 dec 2014 10:44 #580173

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
msas schreef :
In het niet meer kunnen wisselen van het voorzeil zie ik een hele belangrijke reden om geen voorzeil met leuvers te hebben in ieder geval...
Met plotselinge windstoten bij een huurbak ging bij mij juist die rolreef compleet vast zitten...
Strijken van leuverzeil is me nog nooit niet gekukt :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 16 dec 2014 14:13 #580230

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Wanneer ik het verhaal nog eens lees zie ik nu ook de onduidelijkheid tussen kleinere fok niet kunnen aanslaan, rif 1 in het grootzeil niet kunnen zetten en de fokkenval die vast loopt. Blijft dus nog vaag wat er nu echt mis ging, waardoor ze met teveel zeil op een ruime koers moesten/gingen varen.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 16 dec 2014 15:30 #580261

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Dit (jonge) stel verdient respect van het ZF forum en niet allerlei reacties van wat ze hadden moeten doen of laten.

Lees hun relaas nog eens goed door en kom dan met al of niet goed bedoeld commentaar!

De weersverwachtingen zijn gevolgd via de SSB en de Satphone. Uit hun relaas blijkt niet of er ook weerkaarten zijn uitgedraaid of dat alleen is gewerkt met gribfiles.
Andere Nederlandse vertrekkers bevonden zich op zo'n 150 á 200 mijl van hun vandaan.
Deze maakten in hun blog melding van dezelfde weersomstandigheden 25 tot 30 kn wind in de dagen daarvoor, met de verwachting dat deze zou afnemen, waarna uiteindelijk een periode van zeer weinig wind zou volgen. Wat op de gribs echter niet of moeilijk te zien is zijn de troggen die zoals wij weten vaak voor kortstondig heftig weer kunnen zorgen. Zij zijn daar recht ingevaren terwijl twee andere schepen dit onheil bespaart is gebleven.
Bij de plotselinge toename van de wind, was de reactie om de grote fok (22m2)om te wisselen voor de kleine (14m2)logisch, te meer daar ze dachten met weer een squal te maken te hebben. Onduidelijk is of de fokkeval onklaar raakte tijdens het strijken van de grote fok, of bij het hijsen van de kleine fok.
Het grootzeil stond op met één rif erin.
Door de heftige omstandigheden bleek het niet meer mogelijk om (verantwoord) naar de mast te gaan om het grootzeil te strijken.
Een squal kan je idd met de radar zien aankomen. Je moet dan wel een radar hebben en die hebben ze niet.

Aan de wind met zo'n schip (vermoedelijk) alleen met het grootzeil (yanmar ysm8) dergelijke omstandigheden (brekers)trotseren is vragen om problemen. De keuze om voor de wind weg te lopen is de goede keuze geweest.

Ze hebben gewoon pech gehad dat ze midden in de trog zijn terecht gekomen.

De wijze waarop ze met deze noodsituatie zijn omgegaan verdient respect.
Hun verslag straalt een nuchterheid uit zonder sensatie. Hoeveel zeilers zouden niet volstrekt in paniek raken als hun partner of mede bemanningslid naast de booot in het water bungelt aan een lifelijntje.

Ik hoop dat ze de Windoversea weer op kunnen kalafateren en hun droom kunnen waarmaken.

Paul
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 15:34 door elixer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 16 dec 2014 15:32 #580263

elixer schreef :
Dit (jonge) stel verdient respect van het ZF forum en niet allerlei reacties van wat ze hadden moeten doen of laten.
helemaal mee eens, Paul
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 16 dec 2014 15:52 #580276

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
elixer schreef :
Dit (jonge) stel verdient respect van het ZF forum en niet allerlei reacties van wat ze hadden moeten doen of laten.

Lees hun relaas nog eens goed door en kom dan met al of niet goed bedoeld commentaar!

De weersverwachtingen zijn gevolgd via de SSB en de Satphone. Uit hun relaas blijkt niet of er ook weerkaarten zijn uitgedraaid of dat alleen is gewerkt met gribfiles.
Andere Nederlandse vertrekkers bevonden zich op zo'n 150 á 200 mijl van hun vandaan.
Deze maakten in hun blog melding van dezelfde weersomstandigheden 25 tot 30 kn wind in de dagen daarvoor, met de verwachting dat deze zou afnemen, waarna uiteindelijk een periode van zeer weinig wind zou volgen. Wat op de gribs echter niet of moeilijk te zien is zijn de troggen die zoals wij weten vaak voor kortstondig heftig weer kunnen zorgen. Zij zijn daar recht ingevaren terwijl twee andere schepen dit onheil bespaart is gebleven.
Bij de plotselinge toename van de wind, was de reactie om de grote fok (22m2)om te wisselen voor de kleine (14m2)logisch, te meer daar ze dachten met weer een squal te maken te hebben. Onduidelijk is of de fokkeval onklaar raakte tijdens het strijken van de grote fok, of bij het hijsen van de kleine fok.
Het grootzeil stond op met één rif erin.
Door de heftige omstandigheden bleek het niet meer mogelijk om (verantwoord) naar de mast te gaan om het grootzeil te strijken.
Een squal kan je idd met de radar zien aankomen. Je moet dan wel een radar hebben en die hebben ze niet.

Aan de wind met zo'n schip (vermoedelijk) alleen met het grootzeil (yanmar ysm8) dergelijke omstandigheden (brekers)trotseren is vragen om problemen. De keuze om voor de wind weg te lopen is de goede keuze geweest.

Ze hebben gewoon pech gehad dat ze midden in de trog zijn terecht gekomen.

De wijze waarop ze met deze noodsituatie zijn omgegaan verdient respect.
Hun verslag straalt een nuchterheid uit zonder sensatie. Hoeveel zeilers zouden niet volstrekt in paniek raken als hun partner of mede bemanningslid naast de booot in het water bungelt aan een lifelijntje.

Ik hoop dat ze de Windoversea weer op kunnen kalafateren en hun droom kunnen waarmaken.

Paul

Ik heb het verhaal verschillende malen doorgelezen. Er ontbreken een aantal details, bv voorzeil op ja/nee, zeeanker ja/nee, trysail ja/nee enz.
Hadden ze wel voldoende equipment voor een oversteek? Ik weet het niet.

Vervolgens stel ik een vraag, geef een mening zo je wilt. Wat is handig?
Ik denk dat we hier allemaal van willen leren en dan zijn vragen of meningen goed voor de discussie.
Je kunt dat, maar liever niet, neersabelen, maar daar leren we niks van.

Dat motorzeilend aan de wind met grootzeil depowered, geen optie is, geef je aan. Ik begrijp niet waarom niet. Zou (ten onrechte) mijn automatische oplossing zijn. Misschien kun je dat toelichten?

De gekozen oplossing leidde ook tot shit, dus wat dan?

Dat ze na het platslaan een geweldige prestatie hebben geleverd, zeker, respect!
Maar de vraag is, hoe dat te voorkomen?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 16 dec 2014 16:37 #580295

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik wil hier graag van leren.....

Ik heb nog nooit dergelijk zwaar weer meegemaakt......nog te weinig jaren ervaring.
Maar ik heb juist begrepen dat voor de wind weglopen juist niet zo'n verstandige keuze is.

Als mij dit was overkomen was ik blijven zeilen en wel met een klein lappie aan de wind op de golven surfend voorkomend dat die golven vat kregen op mn vrijboord.

Niet goed of wel goed?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 16 dec 2014 16:40 #580298

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Heftig....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl