wilweg schreef :
Sleepanker? Mijn vriend heeft beredeneerd hoe dat dan zou werken. Dan gooi je een parachute uit, die zich dan vult met water, en doordat de wind wel aan je boot trekt, maar niet aan de parachute, wordt er aan je getrokken, waardoor je in het verlengde van het anker kan gaan liggen.. zo kun je met de kop of juist de kont in het water gaan liggen
Even voor de goede orde, sleepankers bestaan niet.
Je hebt zeeankers, dat zijn grote parachuten waar achter je boot feitelijk voor anker kan midden op zee en op die manier de boeg op de wind kan houden, vaak opgetuigd met een spruit naar de spiegel toe zodat de boot een graad of tien maakt tov van recht in de golven. Deze ankers zijn ondingen die bijna niet te zetten zijn, nagenoge onmogelijk weer boven te halen, en nooit, nooit, nooit, nooit, nooit vanaf de spiegel gevaren mogen worden. Dat gaat je je roer kosten, en waarschijnlijk nog veel meer. Zeeankers worden nooit meer gebruikt, dat is een verschijnsel uit de jaren 60,70 en 80 waarvan men dacht dat het een veilige optie is, maar er zijn veiligere methodes vandaag de dag.
Naast zeeankers (beter is te zeggen in plaats van...) heb je ook zoiets wat in het Engels een 'series drogue' genoemd word. Ik weet niet of er een Nederlandse naam voor bestaat. Dat is een lange lijn met allemaal stoffen trechtertjes daar aangenaaid. Die MOET over de spiegel uitgestroomd worden en nooit, nooit, nooit over de boeg. De drogue remt de boot af en houd de spiegel op de golven/wind. Ze zijn niet gemakkelijk binnen te halen, maar wel makkelijekr als een parachute, daarnaast hoef je er de kuip niet voor uit. Overlevingskansen zijn veel groter met een series drogue dan met een parachute/zeeanker. Die laatste zou ik dan ook nooit van mijn leven overwegen mee te nemen.
Nu terug naar het topic waar we het over hadden, had dit ze geholpen? Dat antwoord is een volmondig nee. Het enige wat ze waarschijnlijk geholpen had was de mogelijkheid om het grootzeil naar beneden te kunnen halen. Squalls zijn kort en heftig, echte zeegang bouwt dat niet op dus een drogue zuo zware overkill geweest zijn. Daarbij, een boot met veel te veel zeil proberen af te remmen met een drogue zorgt voor heel andere schades.