Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veel geluk gehad maar toch........

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 19:04 #580658

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Bram6 schreef :
Een stuk van de gehouden discussie hier prikkelt mij: Even zwart wit neer gezet en niet persoonlijk iemand bedoelend hier met mijn stukje. De maatschappij accepteert op dit moment niet meer dat niet alle risico’s zijn uit te sluiten.
roozeboos schreef :
maar dan vind ik dus wel dat de risico's juist moeten worden ingeschat.
Als gedacht wordt dat het een 'champagne' reisje wordt (die indruk is er dus) , dan kan men dus van een koude kermis thuis komen. En de problemen tegenkomen die deze boten uit dit draadje hebben meegemaakt.
Ilex schreef :
Iedere halve gare blijft in IJmuiden (of elders) liggen en werken en zich afjakkeren en rondscheren met de auto met kopzorgen over de hypotheek en de zoveelste deadline.

Misschien een apart draadje openen over deze zeer interessante zijsprong?
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 19:18 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 19:16 #580664

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Ik merk dat ik nog heel wat aan mijn zwaar weer kennis op te poetsen heb! Even samenvatten.. er komt zwaar weer aan, en je bent op zee. Wat zijn je opties?
Voor de wind weglopen: Dan heb minder schijnbare wind.

Hoog aan de wind, gaan varen, dat advies hoor ik ook wel voorbij komen? Omdat je dan meer snelheid hebt? Maar als je voor de wind weg loopt heb je toch ook snelheid? (Én minder schijnbare wind) Heeft het iets met golven te maken?

Sleepanker? Mijn vriend heeft beredeneerd hoe dat dan zou werken. Dan gooi je een parachute uit, die zich dan vult met water, en doordat de wind wel aan je boot trekt, maar niet aan de parachute, wordt er aan je getrokken, waardoor je in het verlengde van het anker kan gaan liggen.. zo kun je met de kop of juist de kont in het water gaan liggen

Bij liggen, een optie tijdens zulke harde wind?

Btw.. vanavond ben ik weg, maar morgen reageer ik weer! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 19:16 #580665

Ilex schreef :
roozeboos schreef :
verplichte leeskost voor iedere potentiele vertrekker!
Er zou een verplicht examen moeten zijn.
Geen certificaat, geen redding bij nood.

Iedere halve gare kan zomaar vertrekken uit ijmuiden.
(in het algemeen dan he, niet gericht op deze mensen)

Iedere halve gare blijft in IJmuiden (of elders) liggen en werken en zich afjakkeren en rondscheren met de auto met kopzorgen over de hypotheek en de zoveelste deadline.

Iet of wat normale mens vertrekt!

B)
dat kan zijn, en klinkt heel mooi romantisch. Maar wat als de dan helemaal ontspannen zeiler met man en muis( lees vriendin) vergaat?
(kip/hoenderhok:) Omdat hij niet eens bij de eerste de beste squal de zeilen kan strijken???
Is tie dan nog steeds zo ontspannen? Ze hadden vast vantevoren wel moeite gehad met het (naar bleek nogal realistische) idee van verzuipen!
Sterker nog,die man van die andere boot, de magic dragon, heeft er helemaal geen zin meer in, omdat de realiteit ineens er volop in ketste!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 19:20 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 19:27 #580671

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
@ wilweg; wat leesvoer voor je. Het boek ' Zwaar weer zeilen' van Adlerd Coles geeft uitgebreid ervaringen en ook wat theorie over dit onderwerp.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 19:32 #580673

msas schreef :
@ wilweg; wat leesvoer voor je. Het boek ' Zwaar weer zeilen' van Adlerd Coles geeft uitgebreid ervaringen en ook wat theorie over dit onderwerp.

Michel
Spreek uit ervaring: niet lezen voor het slapengaan.
En je bent gewaarschuwd, als je dat leest ga je voorlopig niet meer.
zeker niet met een boot van jullie formaat. :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 19:42 #580674

roozeboos schreef :
msas schreef :
@ wilweg; wat leesvoer voor je. Het boek ' Zwaar weer zeilen' van Adlerd Coles geeft uitgebreid ervaringen en ook wat theorie over dit onderwerp.

Michel
Spreek uit ervaring: niet lezen voor het slapengaan.
En je bent gewaarschuwd, als je dat leest ga je voorlopig niet meer.
zeker niet met een boot van jullie formaat. :blink:

Waarom niet?

Schaatsen, autorijden, fietsen in Amsterdam, zwemmen in zee, schilderen van een huis, koken, hond uitlaten etc. Allemaal activiteiten waarbij mensen om het leven zijn gekomen. Goed excuus om de hond niet uit te laten, maar verder geen reden om ze niet te doen. Goede voorbereiding is noodzakelijk, maar het blijft een risico. Net als de rest van het leven ;-)
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 20:22 door CompanJon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 19:56 #580677

Die ben ik nu ook aan het lezen. Naja, om echt heel eerlijk te zijn heb ik het boek al twee maand niet aangeraakt wegens drukte en ben ik op 4/5 blijven hangen. Hij ligt op het nachtkastje en zoals Roozeboos ook al schreef, beter lees je dat niet voor het slapen gaan ;)

Maar wel heel veel goede informatie. Zwaarweer is een zaak met heel veel facetten die elk op hun beurt ook weer op verschillende wijze benaderd kunnen en moeten worden. Het boek gaat in op al deze variabelen en zegt ook gelijk in het begin dat dit geen bijbel is die blind gevolgd moet worden, maar een leidraad is die je inzicht moet geven in je handelen als het zo ver is.

ISBN van de NL vertaling door Peter Bruce: 978 6410 472 5

Ik hoop dat er gauw weer wat groot rondhout op zit en ze weer verder gaan. Hun blog is (naar mijn mening) wat aan de magere kant qua tekst, maar wat er staat is wel van goede kwaliteit, prettig leesbaar en goed inleefbaar. Mochten ze hier meelezen wil ik ze heel veel sterkte wensen en:It aint no adventure untill something goes wrong (Yvon Chouinard). En ze hebben een groot avontuur beleefd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 19:59 #580679

Pharos schreef :
hond uitlaten etc. Allemaal activiteiten waarbij mensen om het leven zijn gekomen. Goed excuus om de hond uit niet uit te laten, maar verder geen rede om ze niet te doen.

Vraag blijft dus hoe vol je huis vol poep moet zitten voor je het aandurft de hond uit te laten.
(en dat is veel serieuzer bedoeld dan het lijkt!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 21:44 #580705

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
wilweg schreef :
Ik merk dat ik nog heel wat aan mijn zwaar weer kennis op te poetsen heb! Even samenvatten.. er komt zwaar weer aan, en je bent op zee. Wat zijn je opties?
Voor de wind weglopen: Dan heb minder schijnbare wind.
Klopt, maar het riskante is dat je met de depressie meegaat.
Hoog aan de wind, gaan varen, dat advies hoor ik ook wel voorbij komen? Omdat je dan meer snelheid hebt? Maar als je voor de wind weg loopt heb je toch ook snelheid? (Én minder schijnbare wind) Heeft het iets met golven te maken?
Klopt niet. Aan de wind loop je minder risico op plat slaan. Ruime wind dus meer risico met teveel grootzeil.
Sleepanker? Mijn vriend heeft beredeneerd hoe dat dan zou werken. Dan gooi je een parachute uit, die zich dan vult met water, en doordat de wind wel aan je boot trekt, maar niet aan de parachute, wordt er aan je getrokken, waardoor je in het verlengde van het anker kan gaan liggen.. zo kun je met de kop of juist de kont in het water gaan liggen
Klopt
Bij liggen, een optie tijdens zulke harde wind?
Achter je zee-anker liggen is een vorm van bijliggen. Bijdraaien (fok bak, grootzeil aan) is niet verstandig met een modern jacht. Zou kunnen met een langkieler, zeker een kits: stormfok bak en zwaar gereefde bezaan. Maar ook dan moet je voorwaartse snelheid hebben of achter een zeeanker liggen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 23:24 #580732

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Los van de discussie over met de wind mee of er tegen op:
Als ik in zwaar weer terecht kom is mijn eerste zorg altijd wat is er onder me (aan lij) en hoever is dat?
En kan ik daar onder deze omstandigheden vrij van blijven?
Bij echt zwaar weer kan niet verder verlijeren al moeilijk zijn.
En als je geen oceaan onder je hebt maar gewoon een stukkie Noordzee met een levensgevaarlijk zeegat van de wadden aan lij is dat echt een zorg in zwaar weer!
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 23:43 door Waterblok. Reden: Lange ij....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 17 dec 2014 23:31 #580733

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Brrr wat een enge verhalen allemaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 08:50 #580777

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
La Mavare schreef :
Okay, dankjewel voor je antwoord :) Hier kan ik wat mee.

Volgens mij hebben we geen zee-anker an boord. Kan ook een overweging waard zijn dat aan te schaffen, Zeker als we eens een meerdaagse oversteek willen maken.

Of is dat echt alleen nodig voor mensen die de oceaan over gaan?
Laatst bewerkt: 18 dec 2014 08:53 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 09:16 #580785

Waterblok schreef :
En als je geen oceaan onder je hebt maar gewoon een stukkie Noordzee met een levensgevaarlijk zeegat van de wadden aan lij is dat echt een zorg in zwaar weer!
dan heb je daar dus niks te zoeken. En wacht je een dag in de haven op beter weer.
Met andere woorden als je met 40 knopen op het wad of een stukkie noordzee zit heb je je niet goed voorbereid voor vertrek.

Als je meer dan een week op zee zit dan is het een ander verhaal natuurlijk, je kan niet altijd zover vooruit betrouwbare weer data krijgen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 13:28 #580850

wilweg schreef :
Sleepanker? Mijn vriend heeft beredeneerd hoe dat dan zou werken. Dan gooi je een parachute uit, die zich dan vult met water, en doordat de wind wel aan je boot trekt, maar niet aan de parachute, wordt er aan je getrokken, waardoor je in het verlengde van het anker kan gaan liggen.. zo kun je met de kop of juist de kont in het water gaan liggen
Even voor de goede orde, sleepankers bestaan niet.
Je hebt zeeankers, dat zijn grote parachuten waar achter je boot feitelijk voor anker kan midden op zee en op die manier de boeg op de wind kan houden, vaak opgetuigd met een spruit naar de spiegel toe zodat de boot een graad of tien maakt tov van recht in de golven. Deze ankers zijn ondingen die bijna niet te zetten zijn, nagenoge onmogelijk weer boven te halen, en nooit, nooit, nooit, nooit, nooit vanaf de spiegel gevaren mogen worden. Dat gaat je je roer kosten, en waarschijnlijk nog veel meer. Zeeankers worden nooit meer gebruikt, dat is een verschijnsel uit de jaren 60,70 en 80 waarvan men dacht dat het een veilige optie is, maar er zijn veiligere methodes vandaag de dag.

Naast zeeankers (beter is te zeggen in plaats van...) heb je ook zoiets wat in het Engels een 'series drogue' genoemd word. Ik weet niet of er een Nederlandse naam voor bestaat. Dat is een lange lijn met allemaal stoffen trechtertjes daar aangenaaid. Die MOET over de spiegel uitgestroomd worden en nooit, nooit, nooit over de boeg. De drogue remt de boot af en houd de spiegel op de golven/wind. Ze zijn niet gemakkelijk binnen te halen, maar wel makkelijekr als een parachute, daarnaast hoef je er de kuip niet voor uit. Overlevingskansen zijn veel groter met een series drogue dan met een parachute/zeeanker. Die laatste zou ik dan ook nooit van mijn leven overwegen mee te nemen.

Nu terug naar het topic waar we het over hadden, had dit ze geholpen? Dat antwoord is een volmondig nee. Het enige wat ze waarschijnlijk geholpen had was de mogelijkheid om het grootzeil naar beneden te kunnen halen. Squalls zijn kort en heftig, echte zeegang bouwt dat niet op dus een drogue zuo zware overkill geweest zijn. Daarbij, een boot met veel te veel zeil proberen af te remmen met een drogue zorgt voor heel andere schades.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 13:47 #580858

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Erikdejong schreef :
Dankjewel voor deze kennis. :)
Altijd leerzaam, dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 14:22 #580862

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Sunday schreef :
Brrr wat een enge verhalen allemaal!

Dit vind ik pas een eng verhaal...

www.amazon.co.uk/Left-Dead-Fin...ywords=left+for+dead


Zelf quasi geen ervaring met zwaar weer, hoewel in kleine bootjes 6bft al heel heftig kan zijn/lijken.
Theoretische kennis is geen vervanging voor ervaring maar ik probeer wel zoveel mogelijk te lezen om zo toch ongeveer een idee te hebben wat er moet/kan gebeuren als het slechter wordt.

Of deze mensen het beter of slechter hadden kunnen doen daar heb ik geen idee van.
Maar iedereen is ongedeerd aan wal geraakt dus dat lijkt me toch al het belangrijkste om mee te beginnen. In elk geval een spannende gebeurtenis !
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 14:41 #580864

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Erikdejong schreef :
Deze ankers zijn ondingen die bijna niet te zetten zijn, nagenoge onmogelijk weer boven te halen, en nooit, nooit, nooit, nooit, nooit vanaf de spiegel gevaren mogen worden. (knip)
De drogue remt de boot af en houd de spiegel op de golven/wind.

Ha! Eindelijk lees ik van iemand die het weten kan iets wat ik zelf al lang dacht. Dank voor deze goede informatie!

Ik heb het relaas vanmorgen gelezen; het laatste wat ik wil is hier vanuit een veilige haven in NL eens even gaan vertellen wat ze verkeerd hebben gedaan of anders hadden moeten doen.Ze hebben zowel schip als zichzelf op eigen kracht naar land weten te varen; daar heb ik diep respect voor.

Dat gezegd hebbende is mij niet helemaal duidelijk hoe het nu kon dat (als ik het goed gelezen en begrepen heb) beide zeilen niet naar beneden konden. Fok zat vast las ik, maar wat was het probleem met het grootzeil?
Menno ging direct naar voren om de kleine fok te hijsen en het grootzeil te bergen. Helaas kwam de fokkenval vast te zitten door de harde wind en moest deze poging worden gestaakt. Wat nu? Was het weer een bui, maar dan een heftige dit keer? Terwijl we koortsachtig nadachten over een andere mogelijkheid om het grootzeil (met 1 rif erin) te kunnen strijken nam de wind steeds verder toe en verscheen er regelmatig meer dan 40 kts op de teller.

Even los van het hoe en waarom: je vindt jezelf midden in een storm met veel te veel zeil en je kunt ze niet (meer) naar beneden halen. Wat doe je dan? Zeilen laten staan en bidden is geen optie. Maar wat dan wel?

Instinctief zeg ik dan: mes er in en alles los laten wapperen. Dat zou ik ws gedaan hebben, maar of dat nu een goed idee is? Ik heb, in alle eerlijkheid, geen idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 14:42 #580866

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Vanzelfsprekend zijn er ook andere meningen/ervaringen.

Keuze hangt m.i. af van type schip, doel en eigen ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 15:28 #580877

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Erik,

Een droque had wel degelijk zin gehad. Er was namalijk geen sprake van een squall, maar een langdurige periode met wind in de 40/50 range en buien.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 15:38 #580879

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik heb me ooit het nodige ingelezen in drogue verhaal, en op deze site is van allerlei goede informatie te vinden: www.jordanseriesdrogue.com/D_1.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 15:40 #580880

en ze verliezen ook nog de mast, dat is toch eigenlijk niet nodig? ook niet bij een knockdown. of als je pech hebt wel?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 18:32 #580891

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
roozeboos schreef :
en ze verliezen ook nog de mast, dat is toch eigenlijk niet nodig? ook niet bij een knockdown. of als je pech hebt wel?

Gelukkig ben ik geen ervaringsdeskundige, maar het is heel gewoon om je mast te verliezen in een knock down. De versnelling (snelheid) van het uiteinde van de mast is natuurlijk groot, en het water is als een blok beton waar het op terecht komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 19:36 #580913

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Pardon ? Bij een 16m2 misschien..
Ik las ergens op hun/zijn blog dat de mast al gevaarlijk kraakte bij een oversteek naar Noorwegen.
Geen idee of ze daar wat mee gedaan hebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 20:21 #580919

In feite heeft de mast met zeil als zee-anker gediend na de ontmasting totdat de lijn knapte en hij in zee verdween.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel geluk gehad maar toch........ 18 dec 2014 21:43 #580934

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Ik ben toch benieuwd hoe ze de mast geklaard hebben, met welke methode / gereedschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl