Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ruig weer voor de kust van Frankrijk

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 14:30 #584634

Zelfs NW is onwaarschijnlijk want de koers na Cao Griz Nez ( die kaap waar TS het over heeft) richting Oostende was (neem ik aan) ongeveer 45 graden wat dus een mooie 90 graden aan de ware wind koers (ongeveer 60 graden aan de schijnbare wind) had opgeleverd.
En dan hat dat filmpje er een stuk minder dramatisch uitgezien.
En aangezien ze tot Cap Griz Nez naar eigen zeggen nog een aanvaardbare wind hadden is het waarschijnlijk dat de windrichting ongeveer NNO of zelfs NO was.Immers , na de kaap voeren ze met het grootzeil over bakboord en dat betekent dus met 45 graden koers een eerder NO of zelfs O wind.
Dat verklaart dan emteen de plotselinge verslechtering na de Cap vanwege een ca 45 graden oploeven .

Natuurlijk is dat allemaal achteraf geklets maar het was vrijwel zeker van tevoren te voorspellen geweest.

Overigens zeil ik nooit wedstrijden dus met wedstrijdzeilen alleen heeft dit soort beschouwingen weinig te maken. ;)
Je hoort ze gewoon voor elke langere tocht te maken.
Ad
Laatst bewerkt: 05 jan 2015 14:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 15:18 #584652

Tenslotte kan het ook een drijfveer voor mensen zijn dat je wel een erg mooie boot hebt die anderen zich niet kunnen (of willen veroorloven).

Het antwoord van Koko kan ik me wel voorstellen, in een kadett hoor je ook meer dan in een 7 serie. maar op een Forum waar liefhebbers met bootjes van € 750.- tot € 750.000.- zitten zou ik dat niet zo benoemd hebben, kijk mij eens wat ik allemaal heb! los van het feit dat ik een HR 48 veel mooier vind dan die nieuwerwetse HR jachies.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 15:31 #584658

HR, is toch Hakken en Raggen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 20:56 #584752

Heel Rijk?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 21:00 #584755

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Erikdejong schreef :
Airgead schreef :
De meeste kritiek is misschien wel helemaal niet van toepassing, hangt van andere onbekende factoren af.
Een boot word met zulke klappen in een paar uur enkele jaren ouder. Is het halen van die ene sluis belangrijk genoeg om je boot dat aan te doen is dan natuurlijk de volgende vraag...

O.K. Goed argument, niet bij stilgestaan. Geen idee dat het in die grootte orde lag, of is het wat overdreven? Ik neem aan door de G krachten op de mast, en dientengevolge het staande wand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 21:05 #584758

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
helmsman 38 schreef :
Heel Rijk?

Ik zou het wel erg jammer vinden als door dit soort opmerkingen mensen die wat bijdragen aan het forum, bijvoorbeeld dmv een leerzaam filmpje, zich minder welkom zouden gaan voelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 21:24 #584763

was beslist niet tegen de TS bedoeld, vond het een nuttig filmpje.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 22:02 #584778

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
helmsman 38 schreef :
was beslist niet tegen de TS bedoeld, vond het een nuttig filmpje.

Excuses, ik wilde niet jouw opmerking zo in de hoek zetten. Ik doelde meer op dit SOORT opmerkingen.
In dit draadje staan heel leerzame en goede opmerkingen, maar ook opmerkingen die een nieuwe forumgebruiker wel eens kan laten terugschrikken om nog wat te posten. En dat zou erg jammer zijn. Al was het maar omdat we dan allemaal niet meer kunnen genieten van de beelden van zo'n mooie boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 22:18 #584782

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Helemaal mee eens Pieter2. Bedenk, voor je iets post, of je het wel echt wil toevoegen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 22:34 #584787

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 242
Iemand zei het al, kotterstag en running-backstays. Vanaf 5 bft zet je rb's erbij om het pompen te voorkomen en zeker op zee als je een zeil op de kotterstag zet. Je kotterstag heeft met zeil erop steun nodig van de rb's. Een HR48 heeft iets van 20 meter mast dus kan er i.p.v. een gereefd voorzeil een fok op de kotterstag van een 25 à 30 m².
In 't filmpje zie je de running backstays dus is er een kotterstag.
Grootzeil wegrollen tot je bovenste puntje van 't grootzeil ter hoogte komt van de kotterstag op je mast. Onderlijk zo strak je kan aantrekken. Die kraanlijn weg want er staat een rodkicker op. Anders hangt die daar maar te zwieren. Giekneerhouder ook volledig aantrekken.
Als je dat doet kan je nog veel meer aan dan 30 kn true wind. Zéker met een boot van 20 ton (gewicht) en een A CE-certificering. Op die manier heb je nog iets van 50 % over van de 130 m² totaal die een HR48 heeft aan zeil en wees zeker, hij zal nog hard genoeg gaan met een knik in de schoot en golf op en af...
Het enige probleem dat ik altijd ondervind is dat de boot dat A label heeft maar ik zo niet echt.
Maar als het je overkomt en je moet erdoor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 22:42 #584789

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Nuttig draadje dit!
Jullie raden aan om ook de giekneerhouder strak door te zetten in dit soort omstandigheden. Daarmee verklein je de twist in het zeil; dat is toch wat je juist niet wil? Ik dacht altijd giekneerhouder juist niet doorzetten = meer twist = meer lozen bovenin in vlagen. Of maak ik een denkfout?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 05 jan 2015 22:57 #584793

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Deze man kiest al een beter zeil plan. Alleen staat z'n staand want wel wat los als ik die bewegingen zie:

Laatst bewerkt: 05 jan 2015 22:58 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 08:23 #584831

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Zwaar gereefd is twist niet aan de orde.
Het effect van de neerhouder is hier aan de wind beperkt als de schoot strak staat.
Wat zou helpen om de giek te fixeren met een traveler op het dak, is een bulletalie strak naar beneden naar lij. Als laatste zou je dan wél de kraanlijn mogen doorzetten, zodat de giek volledig gefixeerd is.

Alles samenvattend:
- geen motor gebruiken, loopt droog bij helling
- met helling varen, verhoogt de stabiliteit
- puntje fok of kotterfok er op, meer druk op de boeg, snijdt beter door de golven, tempomaker
- karren naar voren, achterstag (en bakstagen) doorzetten
- grootzeil fractie groter dan voorzeil
- onderlijk en grootschoot snaarstrak, verhoogt rechtuit stabiliteit
- neerhouder mag strak
- met traveler hellingshoek regelen (10-20 graden)
- traveler op het dak, dan 'bulletalie'
- kraanlijn doorzetten als de giek teveel slaat.
- met de hand sturen, golf op lager aan de wind, golf af wat hoger aan de wind
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 18:24 #584991

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
mooi samengevat, zo simpel is het, en vervolgens lekker genieten!
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 18:29 #584995

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Nou, Alegria, simpel is het natuurlijk niet met zo'n 10 variabelen die allemaal hun eigen bijdrage, of verstoring leveren. Maar als dan alles goed staat en je boot snijdt door de golven . Ja, helemaal eens, dat is genieten.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 06 jan 2015 18:29 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 18:36 #584996

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Enkel op de "grootzeil fractie groter dan voorzeil" wil ik nog kwijt.
Ik zou bij rolzeilen zoveel of zo weinig uitrollen dat bootje in balans ligt zonder dat ze snel loef of lijgierig wordt.
Bij ons moeten we veel meer gz wegrollen tov fok om een mooi stuurbare balans te krijgen, maar daarvoor is maar 1 manier: oefenen. Dus hop naar buiten met goed wat wind en bootje goed leren aanvoelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 18:41 #585000

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
moeilijk is het toch ook niet, 10 punten, in mijn huwelijk heb ik meer variabelen en dat lukt ook nog steeds. :laugh: :laugh:
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 18:42 #585001

La Mavare schreef :
- karren naar voren, achterstag (en bakstagen) doorzetten

Leerzaam topic! Wat betreft 'karren naar voren' wel een vraag. Mij is ooit geleerd de karren met de lei-ogen van de genua/fokkeschoot bij harde wind juist naar achteren te halen zodat de fok/genua boven open gaat staan en daar druk kan lozen?
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 18:45 #585002

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
ook hier geldt de juiste balans, veder naar achter dusdanig dat het geen schepend zeil meer is maar voldoende loost. uit eindelijk voel je dat ook op je roer.te ver naar achter krijg je een trillend achterlijk, schootshoek gaat dan te ver omhoog.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 18:46 #585004

Bij deels opgerolde zeilen moet je de leiogen naar voren schuiven om te zorgen dat je eht onderlijk niet uitelkaar trekt, en om te zorgen dat je nog wat druk in het zeil houd. Hoe kleiner het voorzeil, hoe gevoeliger dit is (ik bedoel met kleiner een zeil van bijvoorbeeld 110% tov 140%)

Bij voorzeilen met een heel erg hoge schoothoek is dit overigens helemaal niet meer van toepassing en kun je de leiogen gewoon laten staan waar ze staan.

En zo gelden voor eigenlijk alle punten die lamavare maakt dat ze hun eigen bandbreedte hebebn waar ze inderdaad geldig zijn, maar voor alle punten zijn ook situaties of boottypes te vinden waar zelfs het tegenover gestelde waar zou zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 jan 2015 18:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 20:10 #585036

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Erikdejong schreef :
...

En zo gelden voor eigenlijk alle punten die lamavare maakt dat ze hun eigen bandbreedte hebebn waar ze inderdaad geldig zijn, maar voor alle punten zijn ook situaties of boottypes te vinden waar zelfs het tegenover gestelde waar zou zijn.

Voor de samenvatting heb ik de beste tips van alle bijdragers gebruikt.
Is dus bedoeld voor een modern vinkieljacht, zoals de HR van TS.

Voor een stalen kits of een dwarsgetuigd ship gelden inderdaad (deels) andere oplossingen.
Maar misschien leuk voor bezitters van andere schepen als je een paar voorbeelden wil geven?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 20:30 #585047

Erg interessante postings hier, toch nog een vraagje over het mogelijk doorlopen vd motor onder helling. Zou dit ook kunnen gebeuren bij een saildrive? De aanzuig openingen zitten hier lager dan de huid van de boot.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 20:46 #585055

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Het gaat om de motorolie Johan, die kan bij helling drooglopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 21:10 #585064

Sunday schreef :
Het gaat om de motorolie Johan, die kan bij helling drooglopen

Ok dank voor je reactie.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruig weer voor de kust van Frankrijk 06 jan 2015 22:01 #585078

echte scheepsdiesels als Volvo kunnen langdurig onder 30 graden helling hun werk doen.
gemariniseerde diesels als bij de Mitsubishi industrie blokken kunnen dat niet.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl