helmsman 38 schreef :
echte scheepsdiesels als Volvo kunnen langdurig onder 30 graden helling hun werk doen.
gemariniseerde diesels als bij de Mitsubishi industrie blokken kunnen dat niet.
Dan vergis je je toch echt.
De Vetus Mitsubishi's mogen 25 graden continue en 30 graden intermitterend.
Dat geldt dan ook voor bijv. de Sole en de Mitsubishi's van Drinkwaard want dat zijn precies dezelfde.
En Volvo Penta maakt (ook) allang niet meer zelf motoren voor de kleine scheepsdiesels maar mariniseert alleen maar. Ook dat zijn "industriemotoren" .
Trouwens , de goeie ouwe MD5A van Volvo Penta (wat dus wel een VP ontwerp en fabrikaat was) mag zelfs maar
20 graden.
Het hangt er ook heel erg vanaf waar de aanzuig van de oliepomp zit. Zit die precies in het midden(dwarsscheeps gezien) dan maakt helling op het aanzuigen van de olie niks uit. Dat wil niet zeggen dat er geen grens aan de hoek zit maar dat heeft met het "drooglopen" zelf niks te maken , meer met bijv dat de olie direct in de cilinder komt.
Ik denk trouwens dat vrijwel al die basismotoren een flinke helling aankunnen gezien bijv. het gebruik in bouwmachines.
Ad