Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 07 juli 2016 21:18 #750604

ik heb altijd een duikbril aan boord, heb al meerdere keren wat weggesneden. water temperatuur is ook redelijk. wel een touwtje aan je mes en om je pols.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 07 juli 2016 22:40 #750626

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Ik heb ook een duikbril, een wetsuit en een loodgordel aan boord, maar in het donker met flinke deining het water in? Lijkt me niet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 04:43 #750630

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6592
De franse visbootjes hebben eigenlijk altijd twee motoren. Een Maxi77 is vrij klein: als je veel vaker de zee op wilt en zelfredzaam wilt zijn in zo'n geval, is een buitenboodmotor meenemen en een stoel daarvoor achterop misschien een optie.

Niet dat ik vind dat je het nu niet goed hebt aangepakt overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 06:12 #750635

Flinke vuurdoop met ervaringen die niemand je meer afneemt! Ik vind dat je juist gehandeld hebt gezien de plaats waar dit gebeurde. Vervelend dat het juist dáár gebeurde. Statistisch gezien ben je veilig voor je volgende tochten, die gaan er komen toch!?

@Chris: dit draadje gaat niet over jou; situatie is ook niet vergeijkbaar. Het zegt voldoende dat je dit zelf niet ziet.
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 06:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 06:17 #750636

Apae schreef :
Een Maxi77 is vrij klein: als je veel vaker de zee op wilt en zelfredzaam wilt zijn in zo'n geval, is een buitenboodmotor meenemen en een stoel daarvoor achterop misschien een optie.

Zelfredzaamheid houdt ergens óp natuurlijk, een volledig gescheiden aandrijflijn meenemen gaat erg ver vind ik. En op dié plek overoord springen zonder wetsuit zou ik niet durven denk ik. Buiten een shipping-lane wellicht wel als het verkeer en deining rustig is.
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 06:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 06:51 #750641

28 mijl gesleept worden, dat lijkt me pas echt vervelend.
Heb zelf vrij vaak wat in de schroef gehad en tot nu toe al die keren wel enige voortstuwing gehad. Motor en de boot trilden dan wel heel erg.
IJmuiden is niet heel lastig om zeilend binnen te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 07:08 #750644

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
En een aanslag op je beslag lijkt me. Een mogelijk alternatief was misschien nog geweest om de boot met de bijboot uit de shippinglane te slepen (gaat heel langzaam, maar slepen lukt wel) en daar voor anker te gaan (anker aan lange lijn, heel vast hoef je niet te liggen) tot het licht werd en dan de boel los te snijden. Maar voor Sloe Gin was dit in ieder geval niet mogelijk, geen bijboot en het net zat waarschijnlijk helemaal tussen de schroef en de anode; de motor sloeg af immers. De deining van de harde wind maakt het ook gevaarlijk en waarschijnlijk zelfs onmogelijk om onder de boot te werken. Wachten op wind is dan het enige alternatief.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 07:09 #750645

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Hoe dan ook, een ervaring rijker, goed gehandeld en helaas is de praktijk vaak weerbarstiger dan de mooie overtochten die we je gewenst hadden.
Ik kan dromen van dat mooie lopende briesje met een vlakke zee en een volle maan aan een wolkeloze nacht met een graadje of 18...

Jammer dat er zoveel troep zoals dit soort netten in zee drijft, misschien dat de ocean cleanup er iets kan betekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 09:35 #750689

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Wij hebben ook regelmatig rommel in de schroef gehad. Een nadeel van kimkielers : wat tussen de kielen komt is voor de schroef. :(
Ik ben regelmatig onder het schip geweest om de troep te verwijderen. Op zee, met flinke golven gaat dat niet. Niet alleen netten, drijvende lijnen, maar ook zeewiervelden zijn gevreesd. Veel rommel kom je tegen tussen Duinkerke en Dover en langs de Seine baai. Een verbetering is het volgende: staande op de uitgeklapte zwemtrap kan ik, aangelijnd, half in het water, met een aparte stok met daaraan een groot mes de schroef bereiken en de rommel wegsnijden. Is al meermalen gelukt.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 09:37 #750691

Evaluationcopy schreef :
Sarcastisch of niet, ik zou zeggen: Get over it :dry:

was niet sarcastisch bedoeld hoor, in het geheel niet , ik hoef ook helemaal nergens 'over te getten'
gewoon een grapje.

@Nachtvlinder, ditto.

Hoewel je nu dus wel ziet dat er wat suggesties komen om het zelfstandig op te lossen.
Gelukkig maar het forum leeft nog!

opnieuw, neem mij niet te serieus in dit draadje...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 10:23 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 09:55 #750696

trouwens zelfs laura dekker dook onder de boot om de schroef vrij te maken. In de noordzee.
Wat een meisje van 16 kan, kan jij toch ook Sloegin? Jij drijft ook nog een stuk beter :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 09:56 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 10:08 #750698

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6592
Dat is toch juist niet handig, als je onder water wilt kunnen?

En ik denk niet dat Laura als voorbeeld voor het gemiddelde moet worden gezien...
Bovendien had die op de Gin Fizz een tweede motor om onder andere dit probleem te tackelen.
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 10:12 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 10:11 #750700

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ilCigno schreef :
En een aanslag op je beslag lijkt me. Een mogelijk alternatief was misschien nog geweest om de boot met de bijboot uit de shippinglane te slepen (gaat heel langzaam, maar slepen lukt wel) en daar voor anker te gaan (anker aan lange lijn, heel vast hoef je niet te liggen) tot het licht werd en dan de boel los te snijden.

Als je aan een (hele) lange lijn sleept en een spruit maakt die (via je voorkikker) bijvoorbeeld op je genualieren eindigt valt die aanslag op je beslag wel mee denk ik. Degelijke kikkers kunnen best wat hebben.

Persoonlijk zou ik ook een poging hebben ondernomen om in ieder geval uit de shipping lane weg te komen, maar ik begrijp ook dat Bert daar in de stevige golven en met een wat ouder koppel op de andere boot geen veilige mogelijkheden toe zag. In het donker stap je bij enige zeegang ook niet zo makkelijk in een bijbootje.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 10:12 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 10:12 #750701

Apae schreef :
De franse visbootjes hebben eigenlijk altijd twee motoren. Een Maxi77 is vrij klein: als je veel vaker de zee op wilt en zelfredzaam wilt zijn in zo'n geval, is een buitenboodmotor meenemen en een stoel daarvoor achterop misschien een optie.

Niet dat ik vind dat je het nu niet goed hebt aangepakt overigens.

Het is een keuze en er is veel voor te zeggen om de motor thuis te laten, maar Maxi's varen vaak zonder inboard en met bbm, dus het idee is niet zo gek...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 10:41 #750709

Ik vind het een klasse overtocht, netjes weer in de haven zonder narigheid, beter had je het niet kunnen doen! |Gezien de omstandigheden.

Wat je allemaal HAD kunnen doen is niet relevant, je hebt de boot netjes thuis gebracht ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 11:09 #750719

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Dank voor de lovende woorden, maar laat duidelijk zijn dat de vele waarschuwingen hier op het forum ook niet voor niets zijn.
Een ongelukje komt zelden alleen.

Il Cigno heeft het heel goed ingeschat. Het net zat onder de anode tot bijna in het lager.
De as zat hierdoor behoorlijk vast. Ook met overboord springen met mooi weer was het me niet gelukt om e.e.a. te verwijderen.
Zelfs niet met het havenbootje onder de hijsinstallatie.
Vandaar dat we dus ook de kant op zijn gegaan en de schroef hebben moeten demonteren.

Overigens zou ik wel 10x nadenken om overboord te springen in de shippinglanes. Zelfs met een vlakke zee midden met mooi weer. Ik bleef liever bij m'n marifoon om de schepen zelf ook nog maar eens te alarmeren.
Overigens had de Nederlandse kustwacht dit ook al gedaan en andere schepen alarmeerden die ene niet reagerende KL*****ZAK ook zodat deze na 6 oproepen uiteindelijk toch even z'n koers verlegde. Zelfs op een DSC oproep had meneer niet gereageerd behalve dan dat hij het irritante piepje uit had gezet. KNRM vond overigens mijn handelen correct en vond overboord gaan zeer onverstandig en dat is voor mij maatgevend. Zij zijn tenslotte de echte experts.

Overigens ik zie het zelf niet zo zeer als een avontuur. Ik vond het vooral vervelend.
De medewerking van andere zeegangers vond ik dan wel weer hartverwarmend.

Hier nog een keer de schade maar dan uitvergroot.

May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 11:14 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 11:58 #750724

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Wel een argument om een klapschroef te kopen. Troep in de schroef heb ik enkel met gewone schroeven gehad.

Wat ik bij je leerpunten nog wel gemist heb is 'rust nemen als het kan', zeker als je crew niet zeevast is.
Oververmoeidheid moet je echt zien te voorkomen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 12:03 #750726

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13601
goed gedaan Bert.

een jaar of 5 geleden ook een visnet (heel pakket van 2x3 m) vlak bij de SL in de schroef. En geen wind natuurlijk, daarom stond de motor aan...
Toch maar (stijf van de adreline) overboord gegaan.
Snijden en zagen was ondoenlijk, uiteindelijk er slag voor slag afgewikkeld.
Of ik het ooit nog eens zou doen? denk het niet zomaar.
Te groot risico om je kop te stoten met die deining.
Nu wel een touwsnijder erop. En geen netten/lijnen meer gehad.
Maar dat zegt natuurlijk niets.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 12:53 #750735

Bert, als je dit geen avontuur vindt, is het je natuur blijkbaar om zo te handelen als je gedaan hebt. Daar kun je best trots op zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 15:31 #750758

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
La Mavare schreef :
Wel een argument om een klapschroef te kopen. Troep in de schroef heb ik enkel met gewone schroeven gehad.

Dat vraag ik mij af. Bij de vaart op de motor met uitgeklapte schroef zal de rommel zich toch op de zelfde wijze opwinden en vast gaan zitten rond de schroef ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 20:02 #750834

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Go west schreef :
La Mavare schreef :
Wel een argument om een klapschroef te kopen. Troep in de schroef heb ik enkel met gewone schroeven gehad.

Dat vraag ik mij af. Bij de vaart op de motor met uitgeklapte schroef zal de rommel zich toch op de zelfde wijze opwinden en vast gaan zitten rond de schroef ?

Jan

Een klapschroef is 90% van de vaartijd ingeklapt, een gewone schroef 0%. Kansberekening?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 20:52 #750848

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
90%? deze vakantie 80 motoruur en iets van 10 uur gezeild...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 20:52 #750849

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Onder zeil zal er zeker minder achter een klapschroef blijven hangen, maar op de motor maakt het niets uit of je een vaste of klapschroef hebt; zo'n net wikkelt zich er muurvast omheen en het is gedaan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 20:52 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 08 juli 2016 20:59 #750853

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
HPV schreef :
90%? deze vakantie 80 motoruur en iets van 10 uur gezeild...

Dat is wel een heel slechte reisplanning.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 09 juli 2016 06:17 #750884

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
tja, als je toch ergens wilt komen zonder wind...of je moet heen en weer blijven dobberen....
Naja, het kwam zo uit. Zeeland zeilt niet altijd even denderend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl