Sloe Gin schreef :
La Mavare schreef :
Wat ik bij je leerpunten nog wel gemist heb is 'rust nemen als het kan', zeker als je crew niet zeevast is.
Oververmoeidheid moet je echt zien te voorkomen.
Het leerpunt van rust nemen als het kan hadden we al volop toegepast.
Zelfs overdag sliepen we om beurten 2 uurtjes.
Dit is echt n ding. Zeker als er iets aan de hand is, wil iedereen daar bij zijn. OOk is het lastig om overdag, als de zon schijnt, toch in je kooi te gaan.
Een paar jaar geleden ook zoiets. In 3 dagen in 1 keer naar Wight gegaan. Een van de bemanning was "stoer", wilde niet zijn rust nemen, het ging allemaal wel. Met als resultaat dattie kompleet afgebroken was op t moment dat we aankwamen. Toen had ik m kunnen gebruiken. Mn andere maat, en ikzelf hadden wel onze rust genomen. Dus t was geen probleem, nu. Maar een volgende keer ga ik daar wel op mn strepen staan. Maakt me niks uit wat iemand daar van vindt. Ik zal t goed uitleggen hoor, maar hij gaat pitten. Ook om 2 uur 's middags.
Aan t einde van de dag ben IK schipper, en ben IK verantwoordelijk en aansprakelijk. Dan wil ik niet hoeven uitleggen aan de meneer met de zwarte jurk dat ik heb toegestaan dat het mis is gegaan omdat iemand te moe was.