Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 09 juli 2016 08:17 #750913

La Mavare schreef :
Wel een argument om een klapschroef te kopen. Troep in de schroef heb ik enkel met gewone schroeven gehad.

Dat geldt wel als je zeilt maar niet als je motort hoor.
Dan loopt ook een klapschroef prima vast met een stuk touw , net , plastic of wier.
Allemaal al meegemaakt met mijn klapschroef maar het lukte me steeds om met wat achteruit en vooruit slaan de boel zo ver los te krijgen dat voortgang ook op de motor mogelijk bleef.Bij wier lukt het altijd alles er weer uit te krijgen.
Zo ben ik bij de laatste keer nog vanaf zee Norderney binnen gekomen waarbij ik vanwege de ebstroom de motor best nog wel nodig had, zij het dat vol toeren niet meer lukte.
Desondanks haalde ik de volgende dag in de haven nog bijna een volle puts franjes van dat lekkere oranje touw(polytheen, dat drijft niet en zinkt niet maar zweeft in het water) uit de schroef.
Ad
Laatst bewerkt: 09 juli 2016 08:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 10 juli 2016 11:29 #751125

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
La Mavare schreef :
Wel een argument om een klapschroef te kopen. Troep in de schroef heb ik enkel met gewone schroeven gehad.

Wat ik bij je leerpunten nog wel gemist heb is 'rust nemen als het kan', zeker als je crew niet zeevast is.
Oververmoeidheid moet je echt zien te voorkomen.

Argument van de klapschroef kan ik me wel in vinden.
Het leerpunt van rust nemen als het kan hadden we al volop toegepast.
Zelfs overdag sliepen we om beurten 2 uurtjes.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 10 juli 2016 22:04 #751221

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Pittig tochtje geweest zo te lezen. Wind tegen, zeeziekte, rommel in je schroef. Wat zul je blij zijn geweest met je AIS transponder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 10 juli 2016 22:25 #751227

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
koko schreef :
Pittig tochtje geweest zo te lezen. Wind tegen, zeeziekte, rommel in je schroef. Wat zul je blij zijn geweest met je AIS transponder!

En wat dacht je van m'n marifoon? Minstends zo waardevol gebleken.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 10 juli 2016 22:33 #751228

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Goed gedaan, Bert! Je zaken op orde, de goede beslissingen.
Ik kwam 6 jaar geleden uit de UK terug en 5 mijl voor de Maasmond in dikke zeemist en wind 5 BFT.
Ik zag jachies op 40 -60 meter voorbij komen zonder radarrlefector of AIS.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 10 juli 2016 22:36 #751229

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Geloof me, er is nog heel veel te doen aan de boot :S
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 11 juli 2016 05:55 #751237

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Sloe Gin schreef :
koko schreef :
Pittig tochtje geweest zo te lezen. Wind tegen, zeeziekte, rommel in je schroef. Wat zul je blij zijn geweest met je AIS transponder!

En wat dacht je van m'n marifoon? Minstends zo waardevol gebleken.

Ja, die ook! Poeh, nou en of.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 11 juli 2016 07:36 #751261

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
Sloe Gin schreef :
La Mavare schreef :
Wat ik bij je leerpunten nog wel gemist heb is 'rust nemen als het kan', zeker als je crew niet zeevast is.
Oververmoeidheid moet je echt zien te voorkomen.

Het leerpunt van rust nemen als het kan hadden we al volop toegepast.
Zelfs overdag sliepen we om beurten 2 uurtjes.

Dit is echt n ding. Zeker als er iets aan de hand is, wil iedereen daar bij zijn. OOk is het lastig om overdag, als de zon schijnt, toch in je kooi te gaan.

Een paar jaar geleden ook zoiets. In 3 dagen in 1 keer naar Wight gegaan. Een van de bemanning was "stoer", wilde niet zijn rust nemen, het ging allemaal wel. Met als resultaat dattie kompleet afgebroken was op t moment dat we aankwamen. Toen had ik m kunnen gebruiken. Mn andere maat, en ikzelf hadden wel onze rust genomen. Dus t was geen probleem, nu. Maar een volgende keer ga ik daar wel op mn strepen staan. Maakt me niks uit wat iemand daar van vindt. Ik zal t goed uitleggen hoor, maar hij gaat pitten. Ook om 2 uur 's middags.

Aan t einde van de dag ben IK schipper, en ben IK verantwoordelijk en aansprakelijk. Dan wil ik niet hoeven uitleggen aan de meneer met de zwarte jurk dat ik heb toegestaan dat het mis is gegaan omdat iemand te moe was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 11 juli 2016 21:19 #751520

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Precies Joop,

Maar volgens mij kan je dat ook rustig uitleggen, zodat de overige bemanning het ook snapt dat je daar waarde aan hecht.
Ik had mazzel. Mijn opstapper kwam er zelf mee nadat we op de heenweg 4 uur op en 4 uur af hadden geprobeerd. 2 uur op en 2 uur af beviel een stuk beter en inderdaad gewoon ff plat, of je nou slaapt of niet.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor het eerst op eigen kiel naar Engeland. 11 juli 2016 22:15 #751530

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 511
Onlangs een delivery gedaan naar de UK. Omdat de schipperse erg vermoeid overkwam een dubbele shift gedaan, uit mijn eigen initiatief, waardoor ik compleet op was toen we aankwamen. Zij niet blij, ik niet blij...

Gisteren 90 mijl solo gevaren en daar mijn rust niet goed gepakt, waardoor je vermoeid in onbekend water (Inverness) aan het varen bent in het donker. Nou laat de plotter goed zien waar je zit en waar je heen moet, maar ik vond het nog verdomd lastig om de marina hier te spotten in de rivier.

Hoe je dan ook vaart, spreek een systeem af (met jezelf) en jou je daar ook aan. Dat voorkomt echt een hoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl