Een nieuwe mail van Frankrijk, met weer heftige verhalen!
+++
Marina Oxxean, Puerto Montt
24/02/2017
Nou, dat was bij tijd en wijlen een duivelse rit. Allemachtig, wat kan het stormen in die zuidelijke wateren met de ijskoude zuidpool ( gem. jaartemperatuur -50 graden ) vlakbij. Maar ook: wat was het een onvergetelijk avontuur! Mijn hoofd staat bol van de prachtige herinnering aan deze reis. De foto´s proberen slechts bij hele vage benadering aan te geven waar het deze reis om ging.
Vuurland, we begonnen in Puerto Williams, het meest zuidelijke plaatsje om deze reis te kunnen beginnen. Nu zijn we in puerto Montt. Daartussenin liggen zo´n 3000 km en bijna 2 maanden zeilavontuur. Als ik mn ogen sluit, denk ik in de eerste plaats aan de ontberingen. Je moet het niet erg vinden constant nat en koud te zijn, en met zeer beperkte middelen te leven. Maar juist dat!, maakt dat de herinnering aan deze omgeving zo levendig is. Dit is geen plaatjes kijken, maar echt midden in de omgeving opgenomen zijn.
Daarmee denk ik ook aan de Yamana´s, een volk dat hier van origine leefde. Naakt! Helaas heeft de westerse ´beschaving´ dit, in zekere zin, zo ontwikkelde volk praktisch volledig uitgeroeid. Vanaf Puerto Williams, zijn we al zigzaggend door de kanalen omhoog naar het noorden gegaan. Stel je zo´n kanaal voor als een door bergen omsloten hindernisbaan, waar de wind alleen maar tegen de richting van de zeilboot in kan waaien. Op willekeurige plekken liggen rotspartijen, kelpvelden ( een plant met tot tientallen meters lange tentakels, waar je niet in terecht wilt komen, en gebeurt dat toch, zoals met ankeren dan moet de zaag er aan te pas komen om jezelf weer te bevrijden. Die zaag heb ik aan een lange steel gemonteerd, om niet het water in te hoeven
), ander drijvend materiaal, her en der een vislijn, kortom een hindernisbaan. Tot slot zijn er dan de williwaws, dat is een wind die vanaf de bergen naar beneden komt suisen en snelheden bereikt die tot orkaankracht kunnen gaan.De boot wordt op zo´n moment praktisch onbestuurbaar, en alleen met stormzeilen en de motor op volle kracht bij ( nou ja, mijn 16 pk dieselmotortje dan he ) kun je de hindernissen proberen te ontwijken, ofschoon het ons meerdere keren gebeurd is dat we het hazenpad kozen, terug naar ´af´ dus.
Toch hebben we ook een behoorlijk aantal dagen gehad met veel minder (tegen)wind, waarbij we al motorend enige voortgang konden maken. Echt zeilen met de wind vanuit een gunstige hoek hebben we amper meegemaakt. Als je deze route echt zeilend af wilt leggen, zonder al te veel in erg slecht weer te komen heb je minimaal 6 maanden nodig. Een week op één plek liggend, om te wachten op beter weer is heel normaal.
Maar al te vaak konden ook wij helemaal niet uitvaren vanwege een te ongunstige weersvoorspelling. Op zulke dagen genoten we van de omgeving waar we geankerd waren, maakten wandelingen, verkenden de omgeving per kajak, of bleven gewoon lekker binnen met een goed boek. Doordat het er zo nat is, het regent echt elke dag ( en dat is geen mm regenval overdreven ), groeit de vegetatie, ondanks de lage temperatuur weelderig. Vele bloemetjes, maar ook prachtige mossen, maken dat natuurplaatje compleet.
De heuvels en bergen geven een glooiend landschap, wat steeds weer een verrassende kijk op de boot opleverde.
En natuurlijk zijn er een groot aantal gletsjers, waar we maar geen genoeg van konden krijgen.
Allerlei zeebeesten die de boot verkenden zorgden steeds opnieuw voor wat vermaak, met natuurlijk de dolfijnen voorop.
Gek genoeg zijn we amper meer pinguïns tegengekomen. Ook elke nacht lagen we voor anker, geborgd door lange lijnen naar de kant, teneinde rustig te kunnen slapen.
Vanaf Golfo de Penas zijn we de Stille Oceaan opgegaan. Daarmee werd Vuurland afgesloten, en voor mezelf is een nieuwe mijlpaal bereikt, want ik vaar nu op een oceaan waar ik nog niet eerder geweest ben! Voor Juan Pedro, betekende dat ook de eerste echte storm op een oceaan, met wind tot zo´n 40 knopen. het grote verschil met de kanalen is dat hier de deining tot zo´n 5 m hoog was, In de kanalen haalt die deining maximaal één meter. Het stormtuig en de geleerde stormtechnieken maakten deze storm voor mij tot een ´routine opdracht´. Uhm, dat klinkt geloof ik wel erg zelfverzekerd. Jeetje wat herinner ik me de eerste storm zo´n 8 jaar geleden alweer, nog goed. Doodsbenauwd was ik, en ik kon me nu het gevoel van de ernstig zeezieke Juan Pedro dan ook helemaal voorstellen.
Nu liggen we heerlijk in een van alle luxe voorziene jachthaven, voor het eerst sinds bijna 2 maanden weer warm douchen, een biertje drinken, internet, elektriciteit in overvloed, net als drinkwater, het is warm en zelfs de zon schijnt hier voor ons, zodat we alles maar dan ook alles, vanuit onze drijfnatte boot, naar buiten gooien om te drogen. We blijven hier ongeveer 2 weken, en dan verder naar Valparaiso, waarvandaan ik (dan weer solo) de Stille Oceaan oversteek.
Hiermee sluit ik de nieuwsbrief af, met een extraatje voor de liefhebber.
Zonnige ( eindelijk!) groeten, Juan Pedro en Frank.
Hieronder is een zeildag beschreven, zoals die zich meerdere malen voordeed:
Wow, oef, we liggen weer voor anker. We kijken elkaar aan, en weten zeker dat het aan onze enorme motivatie te danken is dat we elke dag een stukje noordelijker komen. Vandaag was één van de vele dagen waarop de wind met ons speelde als waren we een notendop. Laat ik de dag (dag 35) beschrijven:
Om 4h00 staan we op, omdat vroeg in de ochtend het weer het rustigst is. Juan Pedro stapt in de kajak om de lange lijnen van de bomen aan de kant los te maken. Het is dan nog donker, dus ik schijn hem bij met een sterke lamp. Als de 200 meter lijn in de zakken ligt en ook de 50 meter ankerketting zijn opgehaald, is het Juan Pedro zijn beurt om bij te lichten. Hij belicht, staand op de voorpunt, het water, terwijl ik zijn aanwijzingen vanaf het roer volg en de baai uit motor. Eenmaal de baai uit hijsen we het zeil. Direct al beginnen we 2 keer gereefd te varen. De nog rustige wind is pal tegen, en we laten de motor erbij aan om in dit smalle kanaal toch wat vooruitgang te boeken.
Dan passeren we de eerste bergrug. Een valwind van zeker 40 knopen (nee, het kan nog veel harder), probeert de de boot terug te duwen waar we vandaan komen. Er is echt niets tegen deze winden te beginnen. Gelukkig duurt deze windkracht maar even, en we vervolgen onze weg, waarbij we wel gelijk het derde rif zetten.
Tegen het ochtendgloren is de gemiddelde windkracht zo´n 25 knopen, pittig maar nog prima te doen. Als de windstoten rond de middag 30 knopen halen (nog steeds tegen), worden de slagen die we maken wel erg wijd, waardoor de gemiddelde voortgang op minder dan 2 knopen komt te liggen. We proberen ruim van te voren rotspartijen, kelpvelden, en aflopende bergen in te schatten, om steeds veilig de enorme valwinden (tot meer dan 50 knopen) te weerstaan. Navigatie voor de één, de helmstok en de grootschoot voor de ander.
Ik krijg een email van Linda binnen "Uhm schat, dit water is wel erg smal, op Google maps zie je niet eens dat er water is!" Nee dat klopt, dit gedeelte is niet zo breed, ofschoon het meevalt met zo´n 200 meter. Maar aan weerszijden bergen zorgen dat de wind als in een trechter keihard en pal tegen waait. Om 15h00 uur meten we 35 knopen. We besluiten zo snel mogelijk een ankerplek te zoeken, het duurt dan nog 5 uur voordat we het anker in de luwte kunnen laten vallen en we zetten de boot met lange lijnen weer stormproof vast aan het land. Hoogste tijd voor een kop thee en naar bed (alcohol doen we niet aan). We hebben vandaag 28 Nmijl vooruitgang geboekt, en hadden daar 54 Nmijl voor nodig, een gemiddelde voortgang van net geen 2 mijl per uur. Om 4h00 gaat de wekker weer af, om op dat moment te bepalen of we uit kunnen varen. We hebben nog zo´n 700 Nmijl (1300 km) te gaan...
Ondanks de tegenwind, kou en heel veel regen willen we deze reis voor geen goud missen. Een bijna volledig onbewoond, maar prachtig gebied, vele malen groter dan Nederland, waar de enige zekerheid is, dat het morgen ook weer waait en regent, en alleen de windrichting verandert tussen noord en noord-west.
Frank op de Liebelei
Klik hier om te zien waar Frank is