FMJ schreef :
In de comments op Erik z'n expeditie werd gemeld dat in 1860 reeds een zeilschip noordelijker is geweest dan Erik nu. Vraag me af wat daar waar van is. Hoe dan ook verontrustend alle smelterij, zie ook de nieuwe Russische tankers die zonder ijsbreker de noordoostpassage bevaren.
Dat is een hardnekkige stalker
Hij schrijft dat een walvisvaarder met als kaptein William Scoresby al verder noord geweest is in 1806, en daar heeft hij helemaal gelijk in
De enderlandsewalvisvaarders waren al verder noord dan dat in 1600, maar dat meld hij even niet.
We hebben nooit geclaimd dat we verder noord gekomen zijn dan iemand anders, sterker nog, we hebben 4 mensen aanboord (inclusief mijzelf) die al verder noord geweest zijn dan de 80'10 die we nu gehaald hebben. Wat echter bijzonder is aan onze expeditie is dat we de eerste niet-ijsbrekers in de wereld geschiedenis zijn die de Centraal Arktische Oceaan bereikt hebben. Dat is het internationale water van de noordpool, dus buiten de EEZ (Economische zone) van Rusland, VS, Denemarken, Noorwegen en Canada. Ofwel 200 mijl ten noorden van deze landen. Wij hebben ruim 1000 mijl door de Centraal Arktische Oceaan gevaren en zijn in die regio ongeveer 380 mijl (ruim 6 breedte graden) verder noord geweest dan welke ander niet-ijsbreker. Even ter vergelijking, als we bij Spitsbergen een dergelijk record hadden gevestigd, dan waren we tot 88'30 geweest en dus slechts 90 mijl van de pool gekomen
Anyway, er zijn een hoop negatievelingen op het internet te vinden in de vorm van klimaatverandering-ontkenners of mensen die niet begrijpen wat de de Centraal Arktische oceaan eigenlijk inhoud.
Ik zal van de week proberen om een verhaal te schrijven met wat we precies gedaan hebben en waarom we dat doen. Ik kan nu ook officieel verklaren dat dit de eerste in een hele serie van onderzoeken in de Centraal Arktische Oceaan is.
Nu eerst lekker even de benen strekken op het strand, we zijn namelijk vanochtend weer in Nome terug gekomen. Nog ruim 1800 mijl te zeilen voor we weer 'thuis' zijn en nog enkele charters met fotograven. We zijn dus nog niet klaar met de zomer.