FMJ schreef :
In de comments op Erik z'n expeditie werd gemeld dat in 1860 reeds een zeilschip noordelijker is geweest dan Erik nu. Vraag me af wat daar waar van is. Hoe dan ook verontrustend alle smelterij, zie ook de nieuwe Russische tankers die zonder ijsbreker de noordoostpassage bevaren.
Nee niet waar, was ietjes later.
Fram wikipedia
En een schip bouwen met zware ijsversterking is niet zo moeilijk. Om het ook economisch haalbaar te maken een stuk lastiger. Als een containerschip uit zeg china vertrekt, staat al precies vast wanneer er in Rotterdam een ligplaats beschikbaar is. Als dit schip via de NE passage zou varen zou het een dag of 5 kunnen winnen, maar dit kan bij wat meer ijs ook 2 of 3 dagen zijn. Maar dan kan je dus geen afspraken maken/nakomen met de terminal.
Fram kwam tot 85 56. Tara (voorheen Seamaster van Peter Blake) kwam in 2007 nog veel dichter bij de Pool. Beide zaten vast in het ijs en lieten zich door de transpolar stroom verplaatsen.
In het boek "Tara Arctic" doet de NZ schipper Grant Redvers verslag van de expiditie. Warm (nou ja..) aanbevolen voor wie is geinteresseerd in boten in het ijs. Foto: Tara in AKL 2016.