Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: sluismanieren

sluismanieren 14 aug 2017 15:42 #861871

OldBawley schreef :
HPV schreef :
pos Ik terugbrullen dat ze eerst de schroef uit het werk moesten halen en gewoon tussen de deuren blijven wachten.

Probeer dat niet op de Seine. Die gooien de deuren dicht of je ertussen ligt of niet.

Een duwkonvooi met vuilnis uit Parijs lag in een grote sluis stroomafwaarts van Parijs.
Ik denk 6 of 8 grote duwbakken en dan een enorme duwer. Draaiende schroef.

Ik kom er aan en blijf treuzelen net vóór de deuren. Ik spreek Frans, vraag of ze de schroef even kunnen uitzetten want een langkieler die gepakt word door enkele duizenden Pk´s gaat een eigen leven leiden.

Ja wat dacht je. Onder binnenschippers word een jacht een “ speelbootje” genoemd. Is het ook.
Ze besluiten dat ik maar moet spelen buiten hun tijd.

De deuren gaan dicht. Ik besluit achteruit te gaan en dan een lege sluis op te wachten.

Blijkt dat de sluismeester de voorste rinketten reeds open heeft staan, naarmate de deuren meer sluiten word de stroom zo groot dat ik ondanks vol achteruit met die dikke Perkins vooruit ging.

Weer eens geluk gehad, de deuren sluiten enkele meters voor de boeg.

Ik kan je wel vertellen dat je ontzettend snel leert in zulke situaties.

Iets ten oosten van Parijs is een sluis in de Seine met schuine wanden, mij een raadsel hoe je daar moest vastmaken. We hebben maar een beetje op en neer gehouden in die sluis :ohmy:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:sluismanieren 14 aug 2017 15:55 #861875

Saeftinghe schreef :
Klopt, na dat die dame daar de puntjes op de i gezet had was het ordelijk daar.
De manier waarop ze sprak was die van een authoriteit, de toon dulde geen tegespraak, er werden directe opdrachten gegeven EN opgevolgd.

Jij bent beter op de hoogte in die wereld, kan het zijn dat zij de leiding had en even aangaf hoe het hoorde te gaan.
Ik ben maar één of twee keer de sluis gepasseerd terwijl zij er was.

Ik haal het voorval uit m´n geheugen op, het maakte destijds behoorlijk indruk op me, die eindjaren ´80 zou misschien wat er naast kunnen zitten.

Hmmmmm jij dacht ook aan een brilletje en een strak leren rokje toch ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 16:26 #861887

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Saeftinghe schreef :
In Enkhuizen, ergens eind jaren ´80. Was vaak een chaos.
Maar nu is er een dame als sluimeester.

"Iedereen aan op z´n plaats blijven tot de sluis leeg is, telkens 4 boten naar binnen."
Voor de deuren goed open zijn is de helft al in de weg aan ´t varen voor ´t uitkomende verkeer.
Krap achter de laatste boot gaan de deuren weer dicht, een nieuwe schutting van de andere kant (waar ze al geleerd hadden!)

" Iedereen blijft aan de kant tot ik zeg dat je los mag maken"

Een paar toch los.

"Die boten die nu losgemaakt hebben, Achter aansluiten." Ze worden bij naam genoemd.
" wie zich niet aan de regels houdt kan beter via Lelystad Gaan"

Na weer een schutting van de andere kant werkte het goed.

Iedereen begrijpt het nu en de sluis is snel (bijna) vol.

"Er kunnen nog 4 boten bij"

Ik was de meest rechtse van dat rijtje, een knalgeel Duits jacht wil tussen mij en een dukdalf voorbij varen.

"Dat gele Duitse jacht ACHTER AANSLUITEN."

Hij zet door, te weinig ruimte tussen remming en mijn achterkant, probeert mij opzij te drukken(zonder boegschroef!). Dat gaat niet, ik moet stevig roer geven om niet in de dukdalf te varen.
Dat doet de Duitser nu, en met flinke vaart.

"Dat gele Duitse jacht, vastmaken ACHTER de remming en melden op het sluiskantoor."

Alles op een heel vriendelijke toon, maar daarna was er goede orde op de sluis.



Een ander keer.

Kom aan net voor Kerst, een half uur na sluiten van de sluis, dubbel rood.
Ik ben bezig af te meren achter de aanlegsteiger, plaats latend voor eventuele grotere schepen.
Opeens zie ik het licht op rood/groen staan.

"Dat jacht, kom maar de sluis in"

Ik stom verbaasd, maar ook blij, de sluis in.

Een praatje met de sluismeester.

"---oh.. ik kwam juist aanrijden van Lelystad af en zag je binnenvaren.
Lijkt me niet leuk om de kerstdagen voor de sluis te liggen wachten.
En ik had de sleutels in m´n zak, ik doe dus maar even de sluis open"

Zijn we zover aangeland in Nederland? Het is hier ook veel te druk aan het worden...

Sorry hoor, allemaal hartstikke stoer, maar wel een beetje kinderachtig gedoe. Door haar infantiele acties moeten ook een aantal andere jachten die netjes nog niet los hebben gemaakt, weer een schutting wachten, omdat zij eerst effe leeg terug gaat schutten OM TE TREITEREN. Even lekker laten voelen wie de meeste macht heeft. De goeden moeten onder de kwaden leiden en zo hoort het ook niet. Compleet infantiele actie.

Zo iemand gaat bij mij in het verkeerde keelgat. Al helemaal als ik netjes achteraan aan het wachten zou zijn en ik onder de kwade moet leiden. Dan zou ik op dat moment maar al te graag even dat sluiskantoor op willen ruimen, maarja dat heeft ook geen nut verder dus doen we dat ook niet. Alleen maar verliezers.


Al met al vind ik het wel apart dat ik al dit soort 'chaos taferelen' zelf amper mee heb gemaakt, terwijl ik ook weleens een drukke sluis trof.

Ik zoek die idiote drukte niet op, scheelt ook een hoop. Al die gekkigheid heb ik helemaal geen zin in, ik ga toch ook niet tijdens de spits autorijden als het niet hoeft.

Al met al kom ik toch ook wel eens bij een drukke sluis, maar gaat het gek genoeg meestal wel redelijk soepel. Het enige 'bezwaarlijke' wat ik tot nu toe meemaakte is een sluismeester die aan een motorjacht vroeg de motor uit te zetten. Dat was in de Krammer-jachtenkolk. Diep/hoog.
Verder een sluiswachter op de Oranjesluis die op zijn Amsterdams weer even de betweter uit ging hangen.


Het scheelt volgens mij een hoop als je rustig afwacht en de eer aan jezelf houdt, een beetje meelift met de rest. Ik lig het liefst achteraan, kan mij niks verweten worden.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 16:46 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 16:35 #861893

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1665


Als het deze was vraag ik clementie. Dit is de drijvende annex van de dorpskroeg in Driemond die in alle redelijkheid alleen beoordeeld dient te worden op basis van de richtlijnen in de Volledige Vergunning.

Doet goed werk voor onze lokale bejaarden en andere hulpbehoevenden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 16:38 #861894

Het was nodig en het werkte heel effectief.
Nadien heerste er orde en ging het schutten op aankomstvolgorde.
Geen geruzie en gedrang meer.

Ook degenen die tijdens deze les wat tijd verloren met schutten hadden die binnen 2 keer al weer ruim terugverdiend.

En inderdaad de enkele fatsoenlijke moesten met de horken lijden, één keertje maar.

Leer ervan dat orde leidt tot de Heer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 16:38 #861895

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Wij zijn heel Frankrijk door gevaren, ( ook Belgie en Nederland ) hebben vaker sluizen met schuine wanden gezien, soms zelfs trapvormige wanden in een ovale sluiskom. Niet leuk voor de bilge van een rondspant houten bootje.
De sluiswachters op die sluizen waren echter altijd gemoedelijk rustig, zorgden ervoor dat je op de motor in het midden kon blijven.

Omdat een zeilboot vastmaken in een sluis moeilijker is als een rechte bak had ik op de boeg een dwarsbalk gebindseld die even breed was als de boot plus fenders.

Net een soort bullhorns. Werkte prima, je moest enkel opletten bij stijgen of dalen dat die balk niet in een nis van de gemetselde sluiswand kwam te zitten.

Na honderden sluizen had ik een systeem ontwikkeld met één landvast vanaf een groot blok bij de middenbolder. Dat touw ging dubbel over een aanmeerpunt, dan naar de Sb schootlier. Dan zette ik de motor bij. Vijftig oude Pk´s op een werkschroef. ( Oud vissersbootje )

Met die motor bij en ons best grote aangehangen balansroer kon ik de boot ook in de meest woeste sluis in bedwang houden. Ik heb dat 14 mm multiplaid polyester touw echter zien rekken tot ik dacht dat het zou knappen.

Sommige sluiswachters beseffen niet wat voor krachten ze loslaten op 10 ² meter kiel. Heel wat anders als een kanaal caravan die op het water ligt.

Twee keer heb ik zo´n sluiswachter een bezoek gebracht nadat hij mijn leven in gevaar had gebracht en wel zeker is dat ze mekaar verwittigen. De volgende sluizen gingen altijd netjes rustig, je lag wel eens een halve dag te wachten voor iemand kwam opdraven.

Overigens is in de meeste Franse sluizen een echte vaarboom met ijzeren “PIKhaak “ een fantastisch hulpmiddel. De sluizen zijn slechts iets breder als 5 meter dus je kunt makkelijk bij de tegenoverliggende muur met die vaarboom. Je pikt die ijzeren dolk in het metselwerk en gaat aan de boom hangen. Niet aan te raden met die dingetjes die men nu verkoopt als pikhaak. Dan ga je de plomp in. Heb ik meerdere keren gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 17:29 #861914

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
@Twist
Ik had helemaal niet losgemaakt.....
Misschien gas achteruit net buiten de sluis, iedereen dwars.

Daarna de sluismeester op de hoogte gesteld.

Klojo's
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 13:55 #959753

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Kornwerd sluis, meerdere stewards waarvan eentje jonge man, stoppels en gezellig postuur en druk pratend in zijn portofoon. Wij lagen als laatste op de meter voor de kluis op een meter achter de volgende. Of we wilden doorvaren. Waarheen dan?

Naast ons aan sb ook een schip met 2 meter ruimte tussen ons in. De steward wilde een volgend jacht er ook nog in laten door hun boeg tussen ons in te parkeren. Toen ik hem vroeg waar die dan de achterlijnen ging vast maken ging die door het lint. Of ik maar mijn mond wilde houden, ik kon er ook uit als ik niet oppaste. Met geen stoeptegel had hij me eruit gekregen, dat terzijde. Wat een hufter wat mij betreft, toch zag hij in dat het niet ging werken, terwijl ik dat eigenlijk best had willen zien.

Niets vragen en zelf denken, gewoon luisteren dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 14:39 #959757

naja als je klem ligt heb je ook geen lijnen meer nodig...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 15:33 #959764

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
75 % van de sluisgebruikers vaart het liefst stationair een sluis binnen waar zich een brug voor bevindt,
brug staat onnodig veel te lang open, mooi voorbeeld is de sluis in Lelystad.

Ik vaar die treuzelaars gewoon voorbij, en maak er een sport van om door rood/groen te karren.
gun hem zijn brug, i.p.v. dat irritante vaargedrag.

Zo dat was het weer ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 15:39 #959767

Deed ik ook eens (tijdens de SHT) Volgas naar het eind van de sluis, immers elke seconde te veel motorgebruik kostte strafpunten. Het werd mij niet in dank afgenomen :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 15:47 #959769

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Mooi is dat zón hekgolf trekken in de sluis, en dan maar hopen dat je gaskabel niet breekt.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 17:48 #959797

Kapiteinmomo schreef :
75 % van de sluisgebruikers vaart het liefst stationair een sluis binnen waar zich een brug voor bevindt,
brug staat onnodig veel te lang open, mooi voorbeeld is de sluis in Lelystad.

Ik vaar die treuzelaars gewoon voorbij, en maak er een sport van om door rood/groen te karren.
gun hem zijn brug, i.p.v. dat irritante vaargedrag.

Zo dat was het weer ;)

+1
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 18:08 #959799

Daar heb je dan wel een originele naam voor ''only fools rush in"

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 18:08 #959800

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 18:27 #959804

Ivo pionier schreef :
Daar heb je dan wel een originele naam voor ''only fools rush in"

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik heb in ieder geval een excuus...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 19:57 #959819

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Only Fools Rush in schreef :
Ivo pionier schreef :
Daar heb je dan wel een originele naam voor ''only fools rush in"

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik heb in ieder geval een excuus...

Hij heeft een Dehler optima 101 deze boten kunnen dik over de 20 knopen zeilen (echt waar)

O, ja het ging over sluizen, die boegschroefmuizen komen dan deze watersporters begrijpen niet de schroefwerking van hun pleziervaartuig, ik tel dan het aantal keren dat dit elec.motortje door dat nerveuze vingertje in werking wordt gezet, record staat op dik 30 keer en dan mislukt het nog allemaal, degradatie voor de watersport
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 13 juli 2018 20:18 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 20:12 #959821

op een trailer?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 13 juli 2018 20:18 #959822

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Nee hoor gewoon in het water
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 juli 2018 09:12 #959895

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
zag laatst een sloep van 5 mtr met een boegschroef :lol:
Ach als de buurman gevaarlijk dicht bij komt en hij niet begrijpt dat hij met een achtertrosje en een beetje gas het neusje zo laat keren... ben ik blij dat hij zijn knikkerbak aan zet en het gevaar afwend. Bij thomas gaan ze dan tegen de zee reling duwen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 juli 2018 09:16 #959896

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
groom schreef :
Bij thomas gaan ze dan tegen de zee reling duwen ;)

Gewoon even 220 v. op zetten ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 juli 2018 10:19 #959909

Dat boegschroefpookje IS toch om mee te sturen!? Staat niet voor niets SB en BB op!y
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 juli 2018 23:02 #960069

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Kapiteinmomo schreef :
groom schreef :
Bij thomas gaan ze dan tegen de zee reling duwen ;)

Gewoon even 220 v. op zetten ;)

Liever een gelijkstroom met een niet gevaarlijk, maar wel vervelend voltage. Net iets meer dan schrikdraad...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 29 juli 2018 23:13 #964093

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
We komen aanvaren bij een sluis met een 20 knopen wind dwars op de vaarweg. Een jacht voor ons is bezig om een lijntje van de boeg over een bolder van een remmingwerk te gooien, ongeveer tegen de wind in. Lukt niet, ze draaien een rondje en proberen het nog eens. Ik geef ze ruimte en vaar naar de wachtsteiger waar we de achtertros om een bolder gooien en met wat gas erbij de boeg netjes langs de steiger houden. Ondertussen begint het jacht aan zijn vierde poging, gelukkig voor hem gaat de sluis bij de vijfde poging open. Dan voel je aan je kniewater dat daar aan boord de spanning te snijden zal zijn.

Dat blijkt vervolgens in de sluis. Het jacht vaart voor ons naar binnen (door rood), remt bij de eerste bolder af en dreigt daar aan te meren. Ik twijfel of ik eromheen zal varen. De zeiler gaat echter stapvoets verder en de vrouw op de punt krijgt dan het commando om de lijn om een bolder te werpen. Mislukt, en misschien maar goed ook. Aangezien er geen overige schepen zijn maken wij maar gewoon vast.

Dan, bij de tweede poging om een lijn om de bolder te leggen, springt de schipper uit zijn vel. Maakt zijn zeilmaatje uit voor van alles en nog wat, waarbij 'sukkel' nog het minst erge is. En eindelijk lijkt hij het te begrijpen: eerst die achtertros beleggen is echt het meest verstandige wat hij in deze situatie, met nog steeds die dwarswind, kan doen. Maar het leed is dan al geschied.

Plaatsvervangende schaamte vervult me. Hoe haal je het in je hoofd om je eigen onkunde zo te projecteren op degene die de meest lastige klus moet doen: een lijn vanaf de boeg tegen de wind in over een grote afstand over een bolder gooien (bootje was wat groter dan die van ons) en daar de rest van de sluis mee te laten 'genieten'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 30 juli 2018 07:57 #964138

Delphi32 schreef :
....................
Plaatsvervangende schaamte vervult me. Hoe haal je het in je hoofd om je eigen onkunde zo te projecteren op degene die de meest lastige klus moet doen: een lijn vanaf de boeg tegen de wind in over een grote afstand over een bolder gooien (bootje was wat groter dan die van ons) en daar de rest van de sluis mee te laten 'genieten'.

O, maar dit is heel normaal gedrag voor managers, leidinggevenden en politici, maar dan met name voor de overbetaalde en ondeskundige.
Gewoon je eigen falen met veel bombarie op anderen projecteren, daarmee kun je heel ver komen in een bepaalde hiërarchie.
Het siert je dat je je plaatsvervangend schaamt.
Wim
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.327 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl